Homewizard display zendt op 144 mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Homewizard display zendt op 144 mhz

#16 Bericht door PA3DJS »

pa3bbv schreef: 12 mei 2026, 20:30 @PA3DJS ik heb geen 3 elements antenne maar had nog een HB9CV antenne. Ik meet op 10 meter afstand (in huis) -75db . De frequentie is overigens net buiten de 2 meterband 143.988 mhz Ik had voorheen behoorlijk wat rommel ernaast vandaar ook mijn vraag hier of anderen daar ook last van hadden. Die rommel neem ik nu niet meer waar. Inmiddels heb ik verschillende storingsbronnen geelimineerd dus mogelijk dat die rommel ernaast van de geelimineerde bronnen kwam.
Je spreekt over -75 dB. Ik neem aan dat je -75 dBm bedoeld. Het is wel relevant wat je als referentie gebruikt. Ik ging uit van 8 dBi gain, dat haalt een HB9CV niet. -75 dBm is fors op 2m band. Dan is de kans vrij groot dat er sprake is van een overschrijding van bijv EN 55032 (multimedia en ICT apparatuur).

Wellicht kun je ook buiten meten, zodat je ver genoeg van elektrabedrading zit. Je zult het ook wel op andere frequenties tegenkomen.

Ik hoop/gok dat Rick hier ook even op reageert.

pa3bbv

#17 Bericht door pa3bbv »

@PA3DJS Natuurlijk...., ik bedoel -75dbm, die HB9CV doet volgens specificaties 5.5 dbi.

Die meetapparatuur is allemaal redelijk gedateerd een dus loodzwaar die wil en kan ik niet naar beneden/buiten halen.
Best 73es
Leo
PA3BBV

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#18 Bericht door pe2aab »

PA3DJS schreef: 12 mei 2026, 21:42
pa3bbv schreef: 12 mei 2026, 20:30 @PA3DJS ik heb geen 3 elements antenne maar had nog een HB9CV antenne. Ik meet op 10 meter afstand (in huis) -75db . De frequentie is overigens net buiten de 2 meterband 143.988 mhz Ik had voorheen behoorlijk wat rommel ernaast vandaar ook mijn vraag hier of anderen daar ook last van hadden. Die rommel neem ik nu niet meer waar. Inmiddels heb ik verschillende storingsbronnen geelimineerd dus mogelijk dat die rommel ernaast van de geelimineerde bronnen kwam.
Je spreekt over -75 dB. Ik neem aan dat je -75 dBm bedoeld. Het is wel relevant wat je als referentie gebruikt. Ik ging uit van 8 dBi gain, dat haalt een HB9CV niet. -75 dBm is fors op 2m band. Dan is de kans vrij groot dat er sprake is van een overschrijding van bijv EN 55032 (multimedia en ICT apparatuur).

Wellicht kun je ook buiten meten, zodat je ver genoeg van elektrabedrading zit. Je zult het ook wel op andere frequenties tegenkomen.

Ik hoop/gok dat Rick hier ook even op reageert.
Ja klopt inderdaad Wim; ik vermoedde ook EN 55032/35 voor EMC (emissie en immuniteit) alhoewel dat ik vanwege de draadloze functionaliteit toch meer neig naar EN 62368-1&17. Het is nét werk he Wim? :-)
Wat ik nog zou willen checken, wellicht dat Leo dat nog eens zou kunnen 'onderzoeken' is of de rommel nu 'Radiated' wordt verspreid (door de lucht) of 'Conducted' (dus op de voedingskabel terug de voeding/net in en dat het daar stoort).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#19 Bericht door PA3DJS »

pa3bbv schreef: 13 mei 2026, 08:01 @PA3DJS Natuurlijk...., ik bedoel -75dbm, die HB9CV doet volgens specificaties 5.5 dbi.

Die meetapparatuur is allemaal redelijk gedateerd een dus loodzwaar die wil en kan ik niet naar beneden/buiten halen.
Beschik je over een portable iets met een sterkte-indicatie? Je kunt dan de sterkte die je buiten meet noteren, en er dan een SG aan hangen om te bepalen hoeveel dBm je moet aanbieden om dezelfde indicatie te krijgen.

De reden van het buiten meten is wat Rick aangeeft: conducted vs radiated emissie. Als je echt buiten meet, meet je meer in overeenstemming met de meetopstelling voor radiated emission zoals die wordt gebruikt in diverse normen. Als je binnen meet en de antenne pakt het signaal op van bedrading die dicht bij de antenne zit, bestaat de kans dat je indirect "conducted" zit te meten.

30 dBuV/m zou dan -85 dBm uit jouw HB9CV op moeten leveren.

@PE2AAB: die 30 dBuV/m op 10 m komt in veel normen terug, vandaar dat ik die even heb genomen als startpunt.

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#20 Bericht door pe2aab »

PA3DJS schreef: 13 mei 2026, 10:47 @PE2AAB: die 30 dBuV/m op 10 m komt in veel normen terug, vandaar dat ik die even heb genomen als startpunt.
Ja klopt Wim, die veldsterkte kun je het beste hanteren voor radiated emissie.

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

#21 Bericht door pa0ejh »

Zal wel een 12Mhz Clock Osc hebben, had een Soundcard USB Dongle die stoort ook op 144.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#22 Bericht door pe2aab »

Ik ben inmiddels in contact met ze en heb de bevindingen gedeeld. Ook heb ik gevraagd om de DoC. Vreemd genoeg vind ik deze niet online terwijl ik deze van andere producten van ze wél kan vinden. Ik krijg netjes antwoord van ze; dat siert ze zeker.

Wordt vervolgd.

pa3bbv

#23 Bericht door pa3bbv »

Ik ben even offline geweest, mij vrouw brak afgelopen week haar heup en ik ben nu mantelzorger. Dus even een andere focus. ...Ik heb overigens geen portable spul alleen maar sets van 25kg uit de jaren 80......Mooi dat het zo wordt opgepakt!
Best 73es
Leo
PA3BBV

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#24 Bericht door pe2aab »

Even een update en dat is dat ik geen update heb. Een aantal vragen neergelegd bij ze maar het blijft nu stil. Ik zal nog eens een friendly reminder sturen.
Houd jullie op de hoogte.

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#25 Bericht door Cor - PA4Q »

De titel van dit topic is "Homewizard display zendt op 144 mhz".

Iedereen mag mij een frik noemen, een zeurpiet, mierenneuker of muggenzifter, maar toch moet mij het volgende van het hart. Jullie mogen antwoorden met "inderdaad".

De eenheid van frequentie is Hz, genoemd naar de wetenschapper Hertz en omdat hij een echt bestaande persoon was wordt de eenheid met een hoofdletter geschreven, geen hz dus maar Hz. Zo is dat afgesproken, dus de N (Newton) als eenheid van kracht naar Isaac Newton met hoofdletter de Kelvin (K) als eenheid van temperatuur naar Lord Kelvin, maar gram (g), kilogram (kg) of seconde (s) met een kleine letter want daar horen geen personen bij.

Soms is een eenheid wat onhandig in dagelijks gebruik, want te klein of te groot. We kennen de micrometer en de millimeter maar ook de kilometer. Omdat in de schrijfwijze duidelijk te maken en vergissing uit te sluiten hebben we de milliHertz (mHz, een duizendste Hertz) met een kleine letter m en de MegaHertz (MHz, een miljoen Hz) met een hoofdletter.

In de digitale techniek worden andere afspraken met betrekking tot de schrijfwijze gehanteerd.
Een kilobyte (kb) is 10^3 = 1000 byte, een Kilobyte (KB) daarentegen is 2^10 = 1024 byte. Vergelijkbaar geldt dat voor mbyte en Mbyte, verschillende grootheden, gebaseerd op verschillende talstelsels.

73, Cor - PA4Q

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#26 Bericht door Rene - pg3r »

Lees dan ook nog even dit, Cor: https://taaladvies.net/symbolen-voor-gr ... -algemeen/

'De namen van grootheden en eenheden worden altijd met een kleine letter gespeld, ook als ze van eigennamen zijn afgeleid (bijvoorbeeld newton, pascal).' Dus: mHz en millihertz (een duizendste hertz), kV en kilovolt, MHz en megahertz (een miljoen Hz).

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#27 Bericht door Cor - PA4Q »

Er is onderscheid tussen de namen en symbolen van de grootheden en de symbolen van de bijbehorende eenheden.

"De symbolen van eenheden worden in beginsel met een kleine letter geschreven, met uitzondering van de eenheden die van eigennamen zijn afgeleid (bijvoorbeeld N = newton; Pa = pascal). Sommige symbolen van grootheden worden met een kleine letter geschreven, sommige met een hoofdletter (vergelijk t = tijd en T = temperatuur).

Je mag dan wel schrijven t=tijd, maar de eenheid is de seconde (s), en je mag ook schrijven T=temperatuur, maar de eenheid is Kelvin (K)

73, Cor - PA4Q

PA2EFR
Roepletters: PA2EFR
Contacteer:

#28 Bericht door PA2EFR »

Inderdaad.

:D

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#29 Bericht door PA3DAT »

En zo raken we weer volledig off-topic.

Handiger was geweest om die overwegingen, wanneer je dit zo belangrijk vindt, even aan de moderator (Rick of Robert) te sturen. Die had dan dat lettertje in de titel van het topic even kunnen aanpassen en dan kraaide er verder geen haan meer naar... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

#30 Bericht door pa0ejh »

Inderdaad, veelal zit er een Xtal van 12Mhz of 24Mhz in dat soort Display's.

En die Harmonischen komen via via in je ontvanger terecht...

Punt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie