Zonnepaneel installatie storingen - algemeen info
- tgale
- Roepletters: pa2tg
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel installatie storingen - algemeen info
Ik heb een nieuwe versie geupload naar mijn website, het is nu te zien op <https://www.tgale.nl/emc/zonnepaneels/storing.html> - deze link wordt wel actueel gehouden, met de laatste versie van mijn document.
H.F. thru Microwave, ATVer, FTdx-9000D / FTdx-101D/ FTdx-5000D / FT-736R x 2, own design ATV 70cms, 23cms, 13cms, 6cms, 3cms, 24GHz.
- tgale
- Contacteer:
PA0BAK - Het nieuwe versie heeft een 'generiek' hoog-stroom FET er in de plaats van. Het is nu te zien op <https://www.tgale.nl/emc/zonnepaneels/storing.html> - ik heb een nieuwe HTML directory gemaakt die meer relevant is voor deze soort informatie.
H.F. thru Microwave, ATVer, FTdx-9000D / FTdx-101D/ FTdx-5000D / FT-736R x 2, own design ATV 70cms, 23cms, 13cms, 6cms, 3cms, 24GHz.
- tgale
- Contacteer:
Er is nu het Engelse versie te vinden, ik heb uiteindelijk mijn artikel vertaald naar mijn moedetaal (!) - het is op <https://www.tgale.nl/emc/solar/solar-panels-emc.pdf> voor het .pdf, en op <https://www.tgale.nl/emc/solar/solar-panels-emc.html> in HTML.
Dank je Trevor, dat leest een stuk makkelijker (voor mij).
73 de PA2WN, Theo
Ik zoek de meest optimale klapp-ferritkernen om een PV installatie te onstoren.
https://www.mouser.de/datasheet/2/447/K ... 316785.pdf
Welke type zou ik moeten kiezen voor het beste resultaat.
https://www.mouser.de/c/passive-compone ... aging=Bulk
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Ik neem aan dat het voor HF (zeg maar 3..30 MHz). Gaat er één draad doorheen, of ook de retourgeleider? Als er maar één draad doorheen gaat, dan krijg je een flinke flux in de kern t.g.v. de DC of 50 Hz AC stroom.DC4CP schreef: ↑05 feb 2025, 16:43 Ik zoek de meest optimale klapp-ferritkernen om een PV installatie te onstoren.
In geval van beide draden (dus common mode onderdrukking), dan zou ik voor een grote kern gaan zodat je er meer windingen van beide draden doorheen krijgt. Lukt dit niet, omdat je geen voldoende draad hebt, ga dan voor een kern met grootste Dout/Din verhouding en die bij voorkeur relatief strak past om de twee geleiders. Als het om storing in het lage HF gaat, pak dan materiaal met een hoge ur.
De datasheet in de eerste link maakt het heel makkelijk, vanwege dat je impedantiecurves hebt. Je ziet dan direct het grote effect van meer windingen, zeker in het lage deel HF.
OK, bedankt alweer wat wijzer geworden.
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Nu is de PV tak van elektrische veiligheid niet mijn tak van sport maar volgens mij is het samenbrengen van de + en - draad niet de bedoeling/toegestaan ivm vlamboog gevaar.PA3DJS schreef: ↑05 feb 2025, 17:18 In geval van beide draden (dus common mode onderdrukking), dan zou ik voor een grote kern gaan zodat je er meer windingen van beide draden doorheen krijgt. Lukt dit niet, omdat je geen voldoende draad hebt, ga dan voor een kern met grootste Dout/Din verhouding en die bij voorkeur relatief strak past om de twee geleiders. Als het om storing in het lage HF gaat, pak dan materiaal met een hoge ur.
Het zou mooi zijn als iemand met beroepsmatige PV ervaring hier iets over kan zeggen.
Wij kunnen wel de elektrotechnische oplossing verzinnen, maar als er straks iets gebeurd en de verzekeraar keert niet uit omdat het niet conform de regels/normen/instructies (hoe onzinnig ook) is toegepast zou het toch jammer zijn van het goedbedoelde advies.
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
De heen- en retourgeleiders moet juist bij elkaar gehouden worden in verband met EMC. Als je voor de makkelijke weg gaat (grote lus), dan krijg je ook meer ongewenste inductie ten gevolge van bliksem in de buurt. De isolatie van de DC bekabeling is er op berekend om tegen elkaar te liggen. Er van uit gaande dat je geen speakersnoer hebt gebruikt.PD7BOR schreef: ↑07 feb 2025, 22:54Nu is de PV tak van elektrische veiligheid niet mijn tak van sport maar volgens mij is het samenbrengen van de + en - draad niet de bedoeling/toegestaan ivm vlamboog gevaar.PA3DJS schreef: ↑05 feb 2025, 17:18 In geval van beide draden (dus common mode onderdrukking), dan zou ik voor een grote kern gaan zodat je er meer windingen van beide draden doorheen krijgt. Lukt dit niet, omdat je geen voldoende draad hebt, ga dan voor een kern met grootste Dout/Din verhouding en die bij voorkeur relatief strak past om de twee geleiders. Als het om storing in het lage HF gaat, pak dan materiaal met een hoge ur.
Het zou mooi zijn als iemand met beroepsmatige PV ervaring hier iets over kan zeggen.
Wij kunnen wel de elektrotechnische oplossing verzinnen, maar als er straks iets gebeurd en de verzekeraar keert niet uit omdat het niet conform de regels/normen/instructies (hoe onzinnig ook) is toegepast zou het toch jammer zijn van het goedbedoelde advies.
Bij 230V moeten ook alle geleiders (PE, fase, nul) parallel met elkaar lopen, bij voorkeur in dezelfde buis. Dit heeft dezelfde EMC reden: lusoppervlak zo klein mogelijk houden.
Mijn DC draden zijn hooguit 40 cm lang, en dat zit ook keurig bij elkaar.
De installatie veroorzaakt ook geen storing op de banden of middengolf.
Theo
De installatie veroorzaakt ook geen storing op de banden of middengolf.
Theo
-
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
Ik ben een nieuwe installatie aan het opbouwen, welke uiteindelijk uit 3 inverters gaat bestaan. De huidige inverter staat nu nog in huis, en hoewel de bedrading door de hobbyruimte lopen geen storing.
Maar omdat we ook kwa verwarming een warmtepomp (Airco) gebruiken is die 5kW niet geheel toereikend. (aardgas hebben we niet, en stookolie is een bende)
Dus twee nieuwe inverters in het oude en opgeknapte stookolie verwarmingshok geïnstalleerd, aangesloten op een 50V 65kWh huisaccu. Uiteraard voorzien van het nodige ferriet. Ook de accu bedrading met twee dikke kralen. (lopen stromen tot ruim 100 Ampere)
Morgen en woensdag ga ik beginnen met de paneel bedrading.
En als alles klaar is, schakel ik om en de 3e inverter komt dan naast deze inverters te hangen.
Maar omdat we ook kwa verwarming een warmtepomp (Airco) gebruiken is die 5kW niet geheel toereikend. (aardgas hebben we niet, en stookolie is een bende)
Dus twee nieuwe inverters in het oude en opgeknapte stookolie verwarmingshok geïnstalleerd, aangesloten op een 50V 65kWh huisaccu. Uiteraard voorzien van het nodige ferriet. Ook de accu bedrading met twee dikke kralen. (lopen stromen tot ruim 100 Ampere)
Morgen en woensdag ga ik beginnen met de paneel bedrading.
En als alles klaar is, schakel ik om en de 3e inverter komt dan naast deze inverters te hangen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
-
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
weer één stap verder, deze inverter draait reeds, maar geen storing meetbaar op een eenvoudige spectrum analyser en / of ontvangst apparatuur.
Wel kan je zien dat er voldoende ferriet op zit. (Paneelspanning naar het laden van de accu, het 230V deel is nog niet aangesloten, want de bestaande inverter neemt dit nog voor zijn rekening)
oja, die dikke draadjes, daar kan tot 100A lopen, dat is voor de 65kWh huisaccu
Wel kan je zien dat er voldoende ferriet op zit. (Paneelspanning naar het laden van de accu, het 230V deel is nog niet aangesloten, want de bestaande inverter neemt dit nog voor zijn rekening)
oja, die dikke draadjes, daar kan tot 100A lopen, dat is voor de 65kWh huisaccu
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
We hebben sinds 2023 12 zonnepanelen liggen van Enphase op de westkant van het huis wat tevens de voorzijde van het huis is.
Dus de meeste opwekking begint pas in de middag, tot zover ik kan bemerken hebben we storing ondervonden.
Het advies was destijds om 4 of 6 panelen op de oostkant te leggen zodat ook de ochtendzon stroom oplevert, echter aan deze zijde staat ook de mast met de hexbeam. En aangezien we toen nog beide werkte hadden we zoiets van als we thuis komen hebben we de meeste stroom nodig, wassen koken auto opladen enz. Maar aangezien ik door ziekte nu al bijna aan de 104 weken ziektewet zit en dus veel thuis ben omdat ik het nu momenteel niet verantwoord vind om aan het verkeer deel te nemen met de auto ligt het stroomverbruik meer over de dag verdeeld.
Daarom zit ik er aan e denken om panelen naar de oostzijde te verhuizen, echter wil ik niet met storing worden opgezadeld.
Maar zou het nu zo kunnen zijn door het verleggen van enkele panelen naar de oostzijde dus vlak bij de hexbeam dat er dan wel storing optreedt.
De panelen zijn uitgerust met micro omvormers per paneel.
Of is dit op voorhand niet in te schatten?
Merk nu overigens wel dat als de hexbeam richting west staat op de 12 meter dat wel invloed heeft op de SWR dus mogelijk heeft het dak hier al invloed op.
Dus zou dus ook zomaar erger kunnen worden als er ook nog panelen worden neergelegd
Dus de meeste opwekking begint pas in de middag, tot zover ik kan bemerken hebben we storing ondervonden.
Het advies was destijds om 4 of 6 panelen op de oostkant te leggen zodat ook de ochtendzon stroom oplevert, echter aan deze zijde staat ook de mast met de hexbeam. En aangezien we toen nog beide werkte hadden we zoiets van als we thuis komen hebben we de meeste stroom nodig, wassen koken auto opladen enz. Maar aangezien ik door ziekte nu al bijna aan de 104 weken ziektewet zit en dus veel thuis ben omdat ik het nu momenteel niet verantwoord vind om aan het verkeer deel te nemen met de auto ligt het stroomverbruik meer over de dag verdeeld.
Daarom zit ik er aan e denken om panelen naar de oostzijde te verhuizen, echter wil ik niet met storing worden opgezadeld.
Maar zou het nu zo kunnen zijn door het verleggen van enkele panelen naar de oostzijde dus vlak bij de hexbeam dat er dan wel storing optreedt.
De panelen zijn uitgerust met micro omvormers per paneel.
Of is dit op voorhand niet in te schatten?
Merk nu overigens wel dat als de hexbeam richting west staat op de 12 meter dat wel invloed heeft op de SWR dus mogelijk heeft het dak hier al invloed op.
Dus zou dus ook zomaar erger kunnen worden als er ook nog panelen worden neergelegd
Yaesu FT101MP with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam /
Homemade G5RV / Diamond X200 /Heil proset met HC5
Homemade G5RV / Diamond X200 /Heil proset met HC5