PA3DAT schreef: ↑19 nov 2024, 08:20 ..... Twee PMR-porto's met ctcss? ...
Ik heb dan wel een iets andere toepassing van een dergelijke intercom, maar toch leuk om hier te vermelden.
ik zit nl. op de bovenste etage van een flat van 12 hoog, maar de VVE heeft er problemen mee, als ik een antenne
op het dak zet ( zijn bang voor blikseminslag ) dus heb ik aan beide kanten
van de flat een shack ingericht, een 'master' shack in m'n mancave, en aan de andere kant van de flat een 'slave' shack,
bestaande uit een simpele 2 meter all-mode set in de slaapkamer. ( meer mag er absoluut niet in van de XYL ) Als ik nu een
QSO heb met een station aan de 'verkeerde' kant van de flat, stuur ik het signaal uit de slaapkamer via PMR door naar m'n master-shack.
Voor dat doel gebruik ik een dergelijk PMR setje;
https://www.beste-babyfoon.nl/alecto-dbx-82/
Navraag bij de RDI in Groningen heeft aan het licht gebracht, dat dit een legale toepassing is.
Het wordt pas illegaal, als er iemand uit de woonwijk beneden mij, inbreekt in de verbinding, en mee gaat doen met het QSO.
CTCSS kan dit verschijnsel verminderen.
NB. Het door mij gebruikte PMR ding heeft een VOX schakeling plus externe microfoon ingang , dus voor mijn toepassing ideaal.
Deze schakeling wordt door mij alleen voor de ontvangst kant gebruikt. Om het zendsignaal dwars door de flat bij het tegenstation te krijgen,
wordt volstaan met het bijzetten van wat extra zendvermogen. Ook moet het tegenstation genoegen nemen met wat ruis bij m'n signaal
73, Ruben, PA0AA.