Laadspoelen in een wegdek

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE0DNY
Roepletters: PE0DNY

Laadspoelen in een wegdek

#1 Bericht door PE0DNY »

Ik las het volgende artikel, https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~aa03c38e/
In mijn ogen een stoorzender die zijn weerga niet kent van honderden kW.
Onvoorstelbaar dat ze hier daadwerkelijk mee aan de slag willen.
73 Ynte

PA4WK
Roepletters: PA4WK

Re: Laadspoelen in een wegdek

#2 Bericht door PA4WK »

Ja dat zal zeker hard gaan storen bij dat vermogen, en elektrische auto's zijn helemaal niet goed voor het milieu, ga maar eens kijken in de landen waar de grondstoffen voor onze accu's gedolven worden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2S
Roepletters: PA2S

#3 Bericht door PA2S »

PE0DNY schreef: 26 jul 2024, 21:12 Ik las het volgende artikel, https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~aa03c38e/
In mijn ogen een stoorzender die zijn weerga niet kent van honderden kW.
Onvoorstelbaar dat ze hier daadwerkelijk mee aan de slag willen.
Het lijkt of oude meuk weer uit het stof wordt gehaald, maar nu met 10 dB meer vermogen. Want in Frankrijk was er 100 meter "testweg" aangelegd (kosten 10 miljoen, betaald met ons geld). Ik las ook ergens dat het test circuit wordt gerenoveerd. Gaan ze het nog eens proberen? Misschien weer een bak subsidie opgehaald?

Zie dit:
http://www.dx.nl/?p=1044

(met links erin, resultaat onderaan).

Volslagen belachelijk project. Kost krankzinnig veel geld, stoort gigantisch, onveilig/ongezond, laag rendement en zo nog wel een paar.

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#4 Bericht door PA3DAT »

PA4WK schreef: 26 jul 2024, 21:43 (..) elektrische auto's zijn helemaal niet goed voor het milieu.
Geen enkele auto is "goed voor het milieu". Het is meer een afweging tussen slecht en erg slecht. De inmiddels 13 jaar oude diesel in mijn avatar zal wel erg slecht zijn... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

pe1dna
Roepletters: PE1DNA

#5 Bericht door pe1dna »

Dit gaat toch om een (vrijwel alleen) magnetisch veld?

Wat - om een laadproces optimaal te laten zijn - met sinusvormige stromen aangedreven moet worden. Harmonischen zorgen voor vermindering van het rendement en allerlei andere ongewenste neveneffecten.

Weinig kans op problemen, lijkt me.

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

#6 Bericht door PE9ZZ »

Heb me redelijk suf lopen zoeken naar relevante informatie. Frequentie lijkt 85 kHz te zijn en rendement 70%. Niet echt denderend dus maar wellicht nog te verbeteren. Via de DX-link hierboven kwam ik hierrrrrrrrrr terecht (veel EMC info) en verder vond ik nog dit uitgebreide verhaal.

Ze zijn dus druk bezig maar het is nog niet ready for prime time.

Tjerk, 9ZZ

pe1dna

#7 Bericht door pe1dna »

Zijn er klachten door gebruik van elektrische inductie kookplaten? Dat wordt tenslotte ook al >10 jaar massaal gebruikt.
Wie van de zendamateurs heeft er last van als zijn buren aan het koken zijn?

Of van de draadloze telefoonladers (QI standaard)?

Allemaal puur magnetische energieoverdracht.

PE0DNY

#8 Bericht door PE0DNY »

PA3DAT schreef: 29 jul 2024, 05:26 Geen enkele auto is "goed voor het milieu". Het is meer een afweging tussen slecht en erg slecht. De inmiddels 13 jaar oude diesel in mijn avatar zal wel erg slecht zijn... :oops:
Slecht, slechter slechtst, laten we ons weer verplaatsen met paard en wagen of alleen te paard.
10 miljoen auto's inruilen voor evenzoveel paarden, krijgen we wel meer mest, ammoniak, fosfaten, nitraten en zeker geen minder parkeer problemen.
We kunnen als beste voor de natuur onze mobiliteit opgeven, scheelt in ieder geval files. :D
Maar dan valt onze economie terug naar de jaren 20 van de vorige eeuw, dus zeg het maar.
Je had in die tijd dan wel veel minder last van storing op de amateur banden.
73 Ynte

PE0DNY

#9 Bericht door PE0DNY »

pe1dna schreef: 20 aug 2024, 11:35 Zijn er klachten door gebruik van elektrische inductie kookplaten? Dat wordt tenslotte ook al >10 jaar massaal gebruikt.
Wie van de zendamateurs heeft er last van als zijn buren aan het koken zijn?

Of van de draadloze telefoonladers (QI standaard)?

Allemaal puur magnetische energieoverdracht.
Hoeveel koken er al elektrisch?
Ik wel, maar als ik aan het koken ben, zit in niet achter de zender, dus heb ik er geen last van.
De buren zijn zover nog niet.
Maar wel een interessante vraag, ik ga er eens naar kijken.
Het rendement van een inductieplaat is wel veel hoger, dus gaat er minder als straling verloren.
73 Ynte

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

#10 Bericht door PE9ZZ »

PE0DNY schreef: 20 aug 2024, 12:02Hoeveel koken er al elektrisch?
Als ik mijn warme hap aan het bestralen ben vind ik die 13 cm straling terug in mijn shack. Vergeleken met 85 kHz nogal een verschil. Ik weet niet waar inductie op werkt, is dat niet gewoon 50 Hz? Geen idee eigenlijk...

Tjerk, 9ZZ

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#11 Bericht door PA0BAK »

Dus:
Eerst brandstof omzetten in warmte, daarna m.b.v. die warmte elektriciteit opwekken, die weer transporteren naar de gebruikers en daar deze elektriciteit weer omzetten in warmte.
De brandstof omzetten in warmte en deze direct gebruik heeft m.i. een hoger rendement.

Maak ik nu een denkfout?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1dna

#12 Bericht door pe1dna »

Een microgolf oven werkt wel met elektromagnetische velden, op 2.45GHz. Daar heb ik lang geleden ooit wat aan gemeten en mat toen op de spectrum analyzer aan de buitenkant bij de deur vermogens van zo'n 100mW op mijn oppik antenne. Principe = warmte door beweging / draaien van dipoolmoment van H2O moleculen

Een inductie kookplaat werkt met magnetisme, op enkele 10tallen kiloherzen. Principe = warmte door wervelstroom verliezen in staal.

Een QI lader werkt ook met magnetisme op enkele 10tallen kHzen. Zie https://www.wirelesspowerconsortium.com/ Principe = transformator (met (grote)) luchtspleet).

Een draadloze autolader zal dat ook doen, soort van turbo-QI lader lijkt me. Ik zie dat er al een standaard is voor het laden van elektrische steps en fietsen.
Laatst gewijzigd door pe1dna op 20 aug 2024, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

PE0DNY

#13 Bericht door PE0DNY »

PE9ZZ schreef: 20 aug 2024, 12:11 Als ik mijn warme hap aan het bestralen ben vind ik die 13 cm straling terug in mijn shack. Vergeleken met 85 kHz nogal een verschil. Ik weet niet waar inductie op werkt, is dat niet gewoon 50 Hz? Geen idee eigenlijk...

Tjerk, 9ZZ
In principe wel, maar die 50Hz moet dan wel een zuivere sinus zijn, maar de sinus is is nog zelden een mooie sinus, vooral na de komst van de ledlampen is dat verslechterd.
73 Ynte

PE0DNY

#14 Bericht door PE0DNY »

PA0BAK schreef: 20 aug 2024, 13:00 Dus:
Eerst brandstof omzetten in warmte, daarna m.b.v. die warmte elektriciteit opwekken, die weer transporteren naar de gebruikers en daar deze elektriciteit weer omzetten in warmte.
De brandstof omzetten in warmte en deze direct gebruik heeft m.i. een hoger rendement.

Maak ik nu een denkfout?
Nee, klopt als een bus, vandaar dat je voor 9 kWh stroom (=1m3 gas) ook veel meer betaalt dan die m3 gas
Inductie koken is dan ook duurder dan koken op gas.
73 Ynte

pe1dna

#15 Bericht door pe1dna »

In principe wel, maar die 50Hz moet dan wel een zuivere sinus zijn, maar de sinus is is nog zelden een mooie sinus, vooral na de komst van de ledlampen is dat verslechterd.
Een inductie kookplaat werkt NIET op 50Hz. Ja wel als voeding natuurlijk maar niet in de inductieve overdracht naar de pan-bodem.

Plaats reactie