Vermoedelijke storing zonnepanelen - RDI

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Vermoedelijke storing zonnepanelen - RDI

#16 Bericht door PA9X »

Goed nieuws zeg!

Het is ook in het belang van SolarEdge zelf om de storing op te lossen. In het uiterste geval had men een terugroepactie op dat type omvormer in gang moeten zetten. Of was men van de Europese markt geweerd. Dat drukt nogal op de winst...
pe1rdp schreef: 26 okt 2023, 12:43 Nou ik moet zeggen dat SolarEdge er nu alles aan doet om de storing te lokaliseren en op te lossen.

Zojuist heb ik een half uur een teams meeting gehad en de installatie werd remote aan- en uitgeschakeld.
Helaas vandaag bewolkt en de zon staat heel laag. Dus nauwelijks verschil te zien tussen de rest van de interferentie.
Ik zag de eerste keer storing (s6 op 10m) precies in de richting en op de dag van in gebruikname. De installatie staat trouwens op 100m van mijn antenne.

Maar SolarEdge doet echt nu uiterste best! Dit had ik, eerlijk gezegd, totaal niet verwacht.

Dus: heb je last van zonnepanelen: maak melding bij het RDI en het wordt heel serieus opgepakt.

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#17 Bericht door pe2aab »

Komt bij dat Solar Edge 'een duwtje in de goede richting' heeft gehad ;-)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 00-systeem
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rdp
Roepletters: pe1rdp
Contacteer:

#18 Bericht door pe1rdp »

Enkele maanden geleden werd ik door de RDI gebeld over mijn storingsmelding van vorig jaar. Er was nog geen uitsluitsel gekomen vanuit SolarEdge richting de RDI.
Omdat de lente in aantocht was, heb ik SolarEdge weer gevraagd om testen te continueren. Want met het naderende voorjaar zouden de zonnige dagen spoedig komen. Toch? :?

Maar vandaag .... Eindelijk zomer in Nederland! Het zonnige weer zorgt hier ook voor de nodige ruis op 15, 12, 10 en 6m.
Dus een perfecte dag om met SolarEdge verder te gaan op zoek naar de storing. Technical support heeft toestemming gekregen om de meest omringende SolarEdge installaties te schakelen en mbv Teams zijn er vandaag testen gedaan. Met het schakelen van 1 installatie ging de noisefloor terug van s7 naar s5. Niet het effect dat beide partijen hadden gehoopt maar er is een begin.

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben ik over de aanpak van de RDI en van SolarEdge in het bijzonder. Wellicht is deze hele goede medewerking van SolarEdge niet geheel vrijwillig maar ze doen zich echt de moeite om de storing aan te pakken.
Heb je last van QRM tijdens zonnige dagen: meld dit dan bij de RDI. De klachten worden serieus opgepakt. Wij zijn tenslotte niet de enige gebruikers van het radiospectrum.

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#19 Bericht door PA9X »

pe1rdp schreef: 26 jun 2024, 13:50 Wellicht is deze hele goede medewerking van SolarEdge niet geheel vrijwillig maar ze doen zich echt de moeite om de storing aan te pakken.
Daar ging een gerechtelijke uitspraak aan vooraf.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#20 Bericht door TheoP »

Mijn ervaring tot nu an toe?
Ze proberen er onderuit te komen.
Na 2 jaar moet de RDI er maar bij aan te pas komen.

Theo

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#21 Bericht door pa3met »

mijn ervaringen tot nu toe is dat ik een PV installatie geidentificeerd heb, ongeveer 100m van mij vandaan. Ik heb het dan over de ruizbulten, niet de piepjes.

Dit heb ik bij RDI aanfekaart en daar wordt/is actie op ondernomen.

Mijn buren hebben ook sind skort een PV installatie. Ongeveer 10:00 beginnen, 12:00 klaar. En ja daarna was het tot ver voorbij 200 MHz (!) niet meer
mogelijk om te luisteren.

De installatie heb ik bekeken, voldoet niet aan de NEN1010 normen (je weet, geen verplichting om het te keuren maar het moet wel voldoen.
Ook mechanisch iop te lossen.
s het niet in orde.

Ik heb eerst de installateur gevraagd hoe hij dingen doet/laat doen en bij beweert dat alles volgens de normen is.
Inmiddels ook doorgegeven aan de RDI (combineren?); Ik heb ze ook ingelicht over het brandgevaar, de installatie. EMC etc.
De leverancier is ingelicht en verzocht de punten op te lossen.

Een installatie tussen de 10..15m verderop is (ge)ruisloos.

We maken het wel weer mee hoe het afloopt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Roy pd8rw

#22 Bericht door Roy pd8rw »

Hier zelf een pv instantie van mezelf op 5m vd antenne
Geen ruis geen rommel etc .. kabels allemaal netjes en volgens de norm .
Deze installateur wist van de hobby en nam ook in de offerte extra regels op dat het storingsvrij zou zijn en blijven ( indien nodig op hun kosten etc vervangen, aanpakken oplossen )

Het kan gewoon goed , met goede spullen .
Volgens mijn installateur komt de meeste ellende van ondeugdelijke installatie en zijn de spullen opzich nog niet eens altijd zo slecht ..

pd8rsp
Roepletters: PD8RSP

#23 Bericht door pd8rsp »

Al sinds januari heb ik ernstige storingen door PV-installaties van Wocozon. Na eerdere beloftes om dit op te lossen, heeft de plaatselijke woningcorporatie besloten om iedere medewerking te weigeren. Er is inmiddels contact met de RDI die het dossier nu verder in behandeling heeft.

Op mijn website heb ik een artikel gewijd aan het gehele gebeuren van de afgelopen vier maanden. Onderdeel is ook een enquete om te achterhalen of er meer zend- en luisteramateurs zijn die ernstige storingen hebben door Wocozon die in Nederland ruim 50.000 installaties beheert. Op mijn website (www.pd8rsp.nl/storingenpv) staat hierover meer informatie. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben bij hun strijd tegen de storingen.

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#24 Bericht door pa3met »

pd8rsp schreef: 27 jul 2024, 10:52 Al sinds januari heb ik ernstige storingen door PV-installaties van Wocozon. Na eerdere beloftes om dit op te lossen, heeft de plaatselijke woningcorporatie besloten om iedere medewerking te weigeren. Er is inmiddels contact met de RDI die het dossier nu verder in behandeling heeft.

Op mijn website heb ik een artikel gewijd aan het gehele gebeuren van de afgelopen vier maanden. Onderdeel is ook een enquete om te achterhalen of er meer zend- en luisteramateurs zijn die ernstige storingen hebben door Wocozon die in Nederland ruim 50.000 installaties beheert. Op mijn website (www.pd8rsp.nl/storingenpv) staat hierover meer informatie. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben bij hun strijd tegen de storingen.
thanks. altijd handig. Ik heb sinds een paar maanden ook issues maar dan door voornamelijk een "goedkope" installateur die links en rechts een shortcut genomen heeft en nog niet door heeft dat de NEN1010 inmiddels al een paar keer sinds 2015 aangepast zijn.

De leverancier zegt "alles is acc NEN1010, maar je ziet al dat aarding oa niet goed is, de plek van afmonteren enzovoort. De storingen lopen "gelukkig" ook > 30 MHz door; daar zijnin ieder geval regels voor. Eea loopt in ieder geval door tot 200 MHz+. Pas op 70 en hoger heb ik geen noemenswaardige storing.

RDI heeft ook een melding binnengekregen en is er mee aan de slag.

Voor de shits and giggles:

https://youtu.be/ZbtDbp6vpzk

en

https://youtu.be/6HE_zZM0cBE

En even voor de duidelijkheid, op de remote 7610 van PA8E via wfview was het prima te volgen, net als de bekende websdr's.

Het sterft hier van de PV installaties, een van een meter of 10 verderop stoort niet, deze van de buurman is een en al ellende.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#25 Bericht door PE4WJ »

Roy pd8rw schreef: 30 jun 2024, 15:24 Hier zelf een pv instantie van mezelf op 5m vd antenne
Geen ruis geen rommel etc .. kabels allemaal netjes en volgens de norm .
Deze installateur wist van de hobby en nam ook in de offerte extra regels op dat het storingsvrij zou zijn en blijven ( indien nodig op hun kosten etc vervangen, aanpakken oplossen )
Mooi! Welke installateur was dat?

73,

Wouter Jan PE4WJ

Roy pd8rw

#26 Bericht door Roy pd8rw »

Installateur is Natuma uit stevensbeek
Service dealer van sma

Leveren behalve sma nog een merk , exhter bij za’s alleen sma

Hebben hier in de regio bij diverse amateurs pv gelegd en allemaal zonder qrm ( of zoals sommigen in onze kringetje zeggen paaltjes op het spectrum display)

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#27 Bericht door PE4WJ »

Bedankt! Het kan dus wel goed gaan met zonnepanelen.

73,

Wouter Jan PE4WJ

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#28 Bericht door TheoP »

Ja hoor het zijn bepaalde merken waar je met een hele grote boog omheen moet gaan.

Theo

Roy pd8rw

#29 Bericht door Roy pd8rw »

Bepaalde merken idd
Maar ook het gross van de “instalateurs” … de zzp’r die voorheen metselaar of bloemist was ..

Een theoriecursus van een dagdeel wat er voor zorgt dat men in je meterkast mag schroeven ..
wil niet zeggen dat het dan slecht gaat of fout maar het geeft wel het niveau en de waarde van zo’n papiertje ..
daarbij alle veiligheidsmaatregelen in je bus laten liggen en gauw panelen smijten met een of 2 man en liefst meerdere projecten op een dag ..

Nogmaals het kan gewoon goed , vanaf de offerte tot opleveren
Mijn verkoper/instalateur wist van de hobby door ervaringen ,vragen van bezorgde zendamateurs en de regels voor de installatie waren ze ook bekend

Uiteindelijk ging de installatie van 12 panelen op schuin dak met 3 man en 1 hoogwerker alsnog vlot maar zonder haast of onnodige schades aan het dak ( geïsoleerde golfplaten sandwichpanelen)

1 man de meterkast en 2 man buiten

Alles waar goed en en snel geld aan verdiend zit word uitgemolken , dat zie je nu terug in de aantallen die er mee moeten stoppen om diverse redenen 😉

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#30 Bericht door PE1PQX »

Natuma zit in het zuiden (ten zuiden van Nijmegen in ieder geval) des lands en zal mogelijk niet snel naar het noorden (Groningen, Drenthe, Friesland of Noord Holland) afreizen voor een mooie zonnepaneel-klus.

Misschien is het een idee om een lijst te maken met installateurs die op de zelfde manier werken als Natuma doet en in welke regio/provincie ze hun uitvalbasis hebben?
Zo weten 'wij zendamatuers' welke cowboys we niet moeten benaderen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie