Een wel heel vreemde storing op HF

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

Een wel heel vreemde storing op HF

#1 Bericht door PA3DAF »

Hallo,

Sinds vorige week heb ik een vreemd stoorsignaal op AL mijn 3 hf transceivers. Het uit zich als extra ruis vlak NA het zenden in ALLE modes op ALLE banden.

Antenne is een 23m draadantenne met een aantal radialen die achter in de tuin gevoed word door een SG-230 automatische tuner en schuin naar het dak loopt. Heeft maanden lang prima gewerkt. In eerste instantie was de tuner de verdachte maar die deed op de werkbank prima zijn werk en veroorzaakte ook geen storing qua ontvangst.

Ik heb toen de Yaesu FT902 (18KG!) naar beneden gesjouwd en in de tuin op de workmate gezet en de draadantenne rechtstreeks aan een antenne tuner (FC902) aangesloten. Antenne was prima handmatig aan te passen en wat schets mijn verbazing, ook hier dezelfde soort storing: een dikke ruis die na een kort tx signaal weg is maar na een fractie van een seconde weer terug komt. De SG-230 en alles in de shack kan ik hiermee uitsluiten en dus moet het van buiten komen.

Na een tijdje meten en proberen was de storing verdwenen maar vandaag was deze weer volop aanwezig. Om het wat duidelijker te maken heb ik wat op Youtube gezet. De carrier control van de 902 staat helemaal teruggedraaid en ik meet op mijn testset een output van ca 50 mWatt!! Nadat er maar iets vermogen in de lucht gestaan heeft valt het stoorsignaal dus even weg :? .Hier de Youtube link:

https://www.youtube.com/watch?v=frUB3jN6YnY

Deze week eens met een spectrum analyser in de tuin gaan kijken..... Iemand bekend met zo'n soort storing? Kan het niet verklaren :( .

Groet, Erwin, PA3DAF
Erwin, PA3DAF

PE1RTC
Roepletters: pe1rtc

Re: Een wel heel vreemde storing op HF

#2 Bericht door PE1RTC »

Is het niet gewoon je AGC? Die staat namelijk op S en dat zal wel slow zijn. Dus na die fractie van een seconde regelt de AGC het RX signaal weer op.
Kijk maar eens wat het doet zonder AGC.
Dus die ruis die je ziet staat er altijd.
Kan natuurlijk door van alles en nog wat veroorzaakt worden.
Zo had ik vanavond bij het aanzetten van een ontvanger een enorme ruis op de middengolf, althans via de ferrietantenne.
Was weg toen ik de Samsung lader uit het stopcontact haalde...

PA3DAF

#3 Bericht door PA3DAF »

PE1RTC schreef: 10 jun 2024, 19:53 Is het niet gewoon je AGC? Die staat namelijk op S en dat zal wel slow zijn. Dus na die fractie van een seconde regelt de AGC het RX signaal weer op.
Bedankt voor het meedenken maar nee. Zo langzaam reageert de AGC niet en ik heb hetzelfde gedrag op mijn andere 2 transceivers en ontvanger.
Erwin, PA3DAF

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#4 Bericht door PA3DJS »

Het klinkt inderdaad niet als de AGC. Direct na het stoppen van de uitzending hoor ik CW stations die niet harder worden als de ruis opkomt. Als de ruis er is, is de S/N ratio in een keer heel slecht.

Heel vreemd dat dit effect met 50 mW ook optreedt. Ik denk aan een of andere communicatielink die even plat gaat door jouw signaal en vervolgens weer opstart. Maar dat met 50 mW?

Kun je tegelijk luisteren op een andere band (met ander draadje of loop) en het verschijnsel dan ook waarnemen?

PA3DAF

#5 Bericht door PA3DAF »

PA3DJS schreef: 10 jun 2024, 20:56 Heel vreemd dat dit effect met 50 mW ook optreedt. Ik denk aan een of andere communicatielink die even plat gaat door jouw signaal en vervolgens weer opstart. Maar dat met 50 mW?
Aan zoiets zat ik ook al te denken maar inderdaad 50mW en op alle amateurbanden? Hoop deze week wat nader onderzoek te kunnen verrichten.
Erwin, PA3DAF

PA2EFR
Roepletters: PA2EFR
Contacteer:

#6 Bericht door PA2EFR »

Schakel je hele huis af van het stroomnet, incl. zonnepanelen.
Doe dan een test met een transceiver op een accu.
Dan weet je of de ruis uit je huis komt.

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#7 Bericht door elsinga »

Hmmm... lijkt inderdaad op iets dat weer aan gaat als jouw signaal weg is. Die 50mW test is ook heel interessant...

Zou het PLC kunnen zijn? De variant zonder HAM notches, waarvan de carrier wegvalt door jouw signaal en die na een paar seconden geen signaal weer begint?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD5DJ
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

#8 Bericht door PD5DJ »

Lijkt enorm veel op Ethernet switches. Na het verliezen van verbinding door rfi gaan ze als een malle tekeer om verbindingen weer tot stand te brengen. Heb het zelf gehad en toevallig had mijn collega het hier vannochtend ook over.

Heb het toen opgelost door overal CAT7 te gebruiken.

PA8JDG
Roepletters: PA8JDG

#9 Bericht door PA8JDG »

Kan het zijn dat er een ergens slecht contact is bij de antenne zelf? Tijdens het zenden zorgt de stroom die er dan loopt ervoor dat er tijdelijk even goed contact gemaakt wordt, om vervolgens na een paar seconden in de rx-mode, weer weg te vallen. Bijv. een gecorrodeerde massa aansluiting van een plug o.id. waardoor je ontvangst de laatste week iets slechter is geworden(extra ruis), behalve kort na tx.

Mark-2024
Roepletters: pa3hmp

#10 Bericht door Mark-2024 »

oude internet verbinding, zendamateur bij mij in de buurt heeft er ook last van

PA3DAF

#11 Bericht door PA3DAF »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb nog wat geprobeerd: ik kan vrijwel niets meer op alle HF banden en zelfs op 2M staan stoorsignalen die ik vorige week nog niet had.

Voor 10M heb ik op zolder een draad dipool hangen, ook daar een stoorsignaal over de hele band. Zet ik daar een carrier van ca 10 Watt dan zakt de storing in op elke andere band op de buitenantenne. Bij het wegvallen van de carrier heb ik na een fractie van een seconde weer storing. Omgekeerd ook: bij een signaal op de buitenantenne zakt de storing op de 10M band op de binnen dipool. Ik hoef op de buitenantenne maar een carrier met minimaal vermogen te zetten om dit te bereiken.

Buren hebben sinds kort, voor zover ik kan zien, een lichtnet buitenkabel naar het tuinhuis lopen via de schutting. Daar hangt mijn antenne bijna parallel aan. Gisteren heb ik een draadje aan de schutting gehangen en daar een spectrumanalyzer aan gehangen. Gemeten tussen 0 en 30 Mhz

Zie onderstaande plaatjes: 1) stoorsignaal, 2) met 7 Mhz carrier, 3) met 28 Mhz carrier.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er is dus duidelijk te zien dat het stoorsignaal inzakt zo gauw ik iets in de lucht zet. Ik vermoed/vrees dat dit iets van een powerline adapter is voor ethernet over het lichtnet. Die gaat (gedeeltelijk) down door het zien van een RF signaal en komt weer op als dit signaal verdwenen is. Nu is helaas de verstandhouding met de buren niet zo dat ik even aanbel en het bespreekbaar maak (verre van dat zelfs!) dus ik heb een probleem :( . Ik sta open voor ideeën of suggesties.

Groet, Erwin PA3DAF
Erwin, PA3DAF

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#12 Bericht door PA9X »

Ik zou haast zeggen dat ze een PLC adapter in het tuinhuisje hebben geplaatst?

Het is in ieder geval een stevige storing. Als het inderdaad PLC is en ze hebben een adapter van KPN, dan kan KPN op afstand notches voor de amateurbanden inschakelen, zie ook:

https://www.veron.nl/nieuws/plc-at-spra ... ktpatijen/

Roy pd8rw

#13 Bericht door Roy pd8rw »

Stoort het ook kort bij (ik dacht ) 169.???? De frequentie van het p2000 systeem van de hulpdiensten?
Dan hoeft je verstandhouding met de buren niet eens ter sprake te komen.. maar moet het rdi namelijk wel optreden-handhaven
Het is dan tenslote een storing binnen het bereik van een systeen wat van levensbelang kan zijn ..

Of je verstandhouding met de buren er beter op word als rdi daar aan de deur staat …

Het word wat mij betreft tijd dat het rdi wat vaker in actie komt .. onderbezetting mbt personeel heb je als werkgever zelf in de hand .
En over de nooit kloppende kosten hoeven we het helemaal niet te hebben ..

Nu worden we als zendamateur bijna verplicht eerst zelf te meten , lokaliseren etc
Als ze die mooie bus eens beschikbaar zouden stellen ..

PD5DJ
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

#14 Bericht door PD5DJ »

Roy pd8rw schreef: 12 jun 2024, 16:08 Het word wat mij betreft tijd dat het rdi wat vaker in actie komt ..
Maar zo zie je nu ook weer dat de verstandhouding met je buren als zendamateur zijnde van essentieel belang is. Juist in deze tijd met al die ellendige electronika.

Wat ik al eerder in een ander topic schreef, je kan mensen het niet kwalijk nemen dat ze ondeugdelijke spullen in huis halen door hun onwetendheid.
Dan is die verstandhouding je eerste life line, dan op de 2e plek komt het RDI.

PA3DAF

#15 Bericht door PA3DAF »

PD5DJ schreef: 12 jun 2024, 19:36 Wat ik al eerder in een ander topic schreef, je kan mensen het niet kwalijk nemen dat ze ondeugdelijke spullen in huis halen door hun onwetendheid.
Helemaal mee eens!
PD5DJ schreef: 12 jun 2024, 19:36 Dan is die verstandhouding je eerste life line, dan op de 2e plek komt het RDI.
Ook mee eens maar als die verstandhouding al jaren zeer slecht is dan komt de RDI bij mij op de 1e plek.
Erwin, PA3DAF

Plaats reactie