Sinds vorige week heb ik een vreemd stoorsignaal op AL mijn 3 hf transceivers. Het uit zich als extra ruis vlak NA het zenden in ALLE modes op ALLE banden.
Antenne is een 23m draadantenne met een aantal radialen die achter in de tuin gevoed word door een SG-230 automatische tuner en schuin naar het dak loopt. Heeft maanden lang prima gewerkt. In eerste instantie was de tuner de verdachte maar die deed op de werkbank prima zijn werk en veroorzaakte ook geen storing qua ontvangst.
Ik heb toen de Yaesu FT902 (18KG!) naar beneden gesjouwd en in de tuin op de workmate gezet en de draadantenne rechtstreeks aan een antenne tuner (FC902) aangesloten. Antenne was prima handmatig aan te passen en wat schets mijn verbazing, ook hier dezelfde soort storing: een dikke ruis die na een kort tx signaal weg is maar na een fractie van een seconde weer terug komt. De SG-230 en alles in de shack kan ik hiermee uitsluiten en dus moet het van buiten komen.
Na een tijdje meten en proberen was de storing verdwenen maar vandaag was deze weer volop aanwezig. Om het wat duidelijker te maken heb ik wat op Youtube gezet. De carrier control van de 902 staat helemaal teruggedraaid en ik meet op mijn testset een output van ca 50 mWatt!! Nadat er maar iets vermogen in de lucht gestaan heeft valt het stoorsignaal dus even weg

https://www.youtube.com/watch?v=frUB3jN6YnY
Deze week eens met een spectrum analyser in de tuin gaan kijken..... Iemand bekend met zo'n soort storing? Kan het niet verklaren

Groet, Erwin, PA3DAF