Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 690
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#16 Bericht door TheoP »

Zelf denk ik dan dat er iets niet goed is gegaan met het installeren dan.
Zeker als er zo weinig klachten zijn.
De envoy zet je uit dan is er geen plc meer, en de IQ7 zelf storen niet.
Dan weet je of het van je eigen installatie komt.
Trouwens, de envoy is als extra er bij te kopen, als je online je opbrengst wilt monitoren.
Ik heb deze installatie nu 5 jaar in gebruik, zonder problemen.

Theo

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#17 Bericht door PA2S »

Qua (radio) EMC zou elke klassieke installatie (DC vanaf de panelen naar een centrale omvormer) altijd mijn voorkeur hebben. Er is dan maar een enkel punt waar je eventueel filters kunt aanbrengen om storing te verminderen. Er zijn speciale filters voor zowel de AC als de DC zijde (even zoeken op dit forum). Op het dak wordt het een stuk lastiger en je hebt ook nog kilo's ferriet nodig...

Storing kan zich op verschillende frequenties voordoen en ontstoren voor HF wil bijvoorbeeld nog niet zeggen dat het op VHF ook werkt (of omgekeerd). Het is een hele heisa en het is vooral heel lastig te voorspellen hoe het resultaat is. Als je pech hebt, kun je verschillende keren letterlijk het dak op.

Overigens helpt aarden waarschijnlijk amper, zeker op VHF zal het niets uitmaken (door zelfinductie van de aarddraden). Ook hangt het af van hoe eventuele filters in de inverters zijn ontworpen.

Vlakbij was na dakrenovatie een installatie geplaatst, die op 6 meter breedbandige ruis veroorzaakt, geen riedels maar gewoon "witte ruis". Met een (geijkte) meetontvanger daar in de straat gaan meten en ik meet meer dan 30 dBuV/m vanaf het trottoir. Ik vermoed dat de fabrikant een omvormertje heeft aangeboden voor de CE keuring (of beter gezegd de boel zo gemaakt dat de niveaus nog net onder de grens blijven) en door stapeling produceert de hele installatie meer. Zover ik weet, wordt de schakelfrequentie van de inverters FM gemoduleerd (met ruis?) om de storing spectraal uit te smeren, waardoor ze uiteindelijk minder hoeven te "ontstoren".

Vermoedelijk hebben anderen er ook last van, maar is het nog niet herkend als storing door zonnepaneel installaties, omdat alleen het ruisniveau stijgt en je geen riedels hoort.

Zorg wel voor goede isolatie/scheiding van de DC bekabeling. Zeker als ze naast je antennekabels lopen. Vlambogen stoppen namelijk niet bij gelijkspanning.

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

Bij wisselspanning dooft de vlamboog tijdens de nuldoorgang, maar bij gelijkspanning niet.

Inverters zouden een z.g. arc fault protection moeten hebben die de DC kant monitort, maar ik zou me wat rustiger voelen met goede isolatie...

TheoP
Berichten: 690
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#18 Bericht door TheoP »

Dat is nu juist het leuke bij Enphase, er komt direct 230 van af de panelen.
Elk paneel is een zelfstandig producerende unit, en ook per stuk uit te lezen.

Theo

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re:

#19 Bericht door Thom PA9T »

PD4VCC schreef: 09 jun 2023, 19:22 Er lijkt nog steeds ergens en soort magisch verschil te zitten waarom een Enphase configuratie bij de ene amateur niet stoort en bij een ander de hele VHF plat gooit. Ik heb de afgelopen dagen ook veel gelezen op buitenlandse fora en ook daar zie ik heel af en toe iemand die storing ondervindt van de Enphase configuratie maar veelal toch vooral lofzang en geen problemen. Toch ben ik er ook van overtuigd dat de amateurs met problemen hier echt niet om zullen liegen dus het zal er echt wel zijn. Misschien toch een oudere versie, de IQ7 is immers al iets van 8 jaar op de markt en die zal vast ook wel aardig wat revisies gehad hebben.

Ik heb inmiddels naast de Enphase ook een offerte aangevraagd voo reen string configuratie met daaraan een Goodwe Omvormer. Ik zit immers op pal zuid en schuin dak dus geen last schaduw. Daarna maar eens een knoop doorhakken :D
Precies dat dus! Hier heb ik redelijk last van storing van de Enphase installatie (12x 425Wp en 12x IQ7+), maar dan op HF, 50 MHz en 70 MHz. Het wonderlijke is echter dat ik bijvoorbeeld gisteravond op 17m, 15m, 10m, 6m en 4m storing had, maar momenteel (13:45 zaterdagmiddag, panelen vol in de zon), heb ik bijna geen storing!

Ik zie in het spectrum wel de panelen van mijn buurman op de achtergrond, maar soms, vanuit het niks, zie ik de PLC-carriers ineens wel inschakelen, en dan zie ik het tot en 70 MHz aan toe.

Ik heb enkele keren mijn PV-installatie+Envoy (schakelautomaat in de meterkast omgezet), uitgezet en weer opgestart, en dan zie ik ongeveer 1 minuut na de installatie weer ingeschakeld te hebben, kneiterharde PLC op de 10-meterband. Dat is er een paar seconden, en dan is het verdwenen!

Ik vermoed dat:
  • PLC het vermogen van de datacarriers kan regelen, getuige de verschillende niveau's van storing die ik zelf al ervaar op verschillende momenten van de dag, en tijdens het opstarten van de Envoy
  • PLC dit mogelijk kan, om in een omgeving met schone netspanning zelf weinig storing te veroorzaken (zachtjes praten) en in een rumoerige omgeving meer power in de PLC communicatie kan stoppen (schreeuwen)
  • Er in de avonduren veel meer verstoring op het net is, en PLC dus harder moe schreeuwen
Mijn buurman maakt daarnaast gebruik van PLC (internet via het stopcontact). Dat is welliswaar veel breedbandiger, maar het zou mijn Envoy kunnen verstoren, die vervolgens harder gaat PLC'en...

Voor de goede orde: ik heb géén ferriet in de meterkast!

Zou alles nu samenvallen?


Zou bij amateurs die wel netjes ferriet hebben in de meterkast, en dus gefilterde Enphase bekabeling hebben, de PLC van de Envoy dusdanig zacht staan, dat de PLC-communicatie in de ruisvloer verdwijnt?

TheoP
Berichten: 690
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#20 Bericht door TheoP »

Je kunt gewoon de stekker van je envoy er uit halen, dan is er geen plc meer.
Het signaal is erg klein op 100KHz en de IQ7 worden afgepolt om hun gegevens door te geven.
Als daar iets niet goed mee gaat zul je dit in je app terug zien als een fout.
En de IQ7 worden dan rood ipv groen.

Theo

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#21 Bericht door Thom PA9T »

Dat weet iedereen geloof ik al Theo.. Op wie reageer je nu eigenlijk?

TheoP
Berichten: 690
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#22 Bericht door TheoP »

op jou verhaal welke er boven staat :D

Theo

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#23 Bericht door Thom PA9T »

Ik heb alleen geen stekker in mijn Envoy. De boel is vast bekabeld. Daarnaast begrijp ik dat er geen PLC meer is als die Envoy uit is, want dat heb ik in mijn voorlaatste post zelf ook opgeschreven... :? En jij ook, want die opmerking lees ik hoger in dit topic ook.

Waar dit topic van om draait: bij de ene amateur met Enphase is er storing door de PLC en bij de andere niet. En bovendien wisselt het ook per moment van de dag of je storing hebt van PLC of niet. We zijn op zoek naar de waarom.

TheoP
Berichten: 690
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#24 Bericht door TheoP »

Het is nog maar de vraag of het plc.
Zelf zou ik de bedrading al lang los gemaakt hebben om het een en ander uit te sluiten.

Theo

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#25 Bericht door Thom PA9T »

Op basis van mijn proefjes bij post #19 mag je wel met redelijke zekerheid aannemen dat het PLC is. Ik hoor het, ik zie het in het spectrum, ik zie de spoortjes in het spectrum met ongeveer 110 kHz afstand...

Misschien helpt het voor de discussie als ik wat foto's upload met wat verschillende situaties (o.a. micro-omvormers aan laten en de Envoy bedrading los trekken).

PA7RP
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2011, 09:18

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#26 Bericht door PA7RP »

Heb hier 17 panelen met IQ7+ omvormers liggen. Helemaal zelf aangelegd ;-)

Op 2 m geen enkele last van mijn panelen (in veel richtingen wel van andere helaas). Mijn achterbuurman heeft ook Enphase en van hem ook geen storing.

Op 1 meter afstand van een set van vier panelen heb ik een zelfbouw magnetic loop voor 12 t/m 30 meter op een mastje van 1,25m staan. Geen centje pijn!
Wel kabels zoveel mogelijk door de geaarde aluminiumframes laten lopen en ferrietclamps direct bij de aansluiting aan het paneel.

Het kan dus wel goed gaan.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#27 Bericht door Thom PA9T »

In dit topic werd al enkele keren het gebruik van ferrietmateriaal gemeld om de PLC communicatie te verbeteren. Na een zoektochtje naar de geschikte ringen, heb ik ze uiteindelijk gevonden... Ik hoop hiermee de inkomende netspanning te filteren, waardoor de PLC communicatie tussen Envoy en micro-omvormers mogelijk minder wordt verstoort. Hierdoor hoop ik weer dat de PLC 'zachter' kan communiceren, zodat ik het niet meer hoor.

Ik heb het zoektochtje hieronder geplakt, als iemand anders ook dezelfde kernen wilt kopen:

Hierboven werd dit document gedeeld, waarin Enphase beschrijft waar de kernen moeten komen. Ze worden dus geplaats in de N (neutral), omdat de PLC-communicatie daarop wordt ingekoppeld. Ik plaats ze denk ik ook gewoon eigenwijs op de fase.
https://www4.enphase.com/en-au/support/ ... ise-issues

In dit document wordt de volgende kern aanbevolen:
https://www.digikey.com.au/en/products/ ... 30/1830201
Deze 0082 kern is echter erg duur en niet voorradig.

In de Enphase webshop zijn andere cores beschikbaar, de TDK B64290L0082 serie en de B64290L0022 serie: https://enphase.com/store/accessories/ferrite-rings

Die 0082 serie dus vrij duur en slecht verkrijgbaar. De B64290L0022 kernen zijn beter verkrijgbaar en komen uit de volgende serie van TDK: https://product.tdk.com/system/files/da ... 2_12_5.pdf

Bij diverse webshops zijn verschillende types te krijgen:
https://nl.farnell.com/epcos/b64290l002 ... B-OCTOPART

https://www.digikey.com/en/products/det ... e=octopart

Maar ik heb uiteindelijk de B64290L22X830 besteld bij Warmteservice: https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Z ... p/07801060

Binnen een paar weken hoop ik ze in de meterkast te kunnen plaatsen, dan zal ik wel weer terugkoppeling geven of dat het antwoord oplevert waar PD4VCC het topic om begonnen is :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#28 Bericht door PE1PQX »

Het 'leuke' van dit topic is weer: zoveel mensen, zoveel meningen. (en het blijft ook nog eens vriendelijk)

Kijk posts 17 en 18 voor de aardigheid eens.
PA2S vind het beter dat alle DC spanningen gezamenlijk naar één omvormer gaan omdat je minder AC ontstoren hoeft, en TheoP vind het 'mooier' dat iedere paneel zijn eigen omvormer heeft omdat je alleen AC 'naar beneden' hebt.
Tenminste, als ik de beide posts goed lees!

Na het betoog van PA2S lijkt mij het prettiger dat je slechts één (of in ieder geval zo min mogelijk) omvormers hebt die je dient te ontstoren.
In theorie (!!!) soort DC niet, want geen wisselend machnetisch veld (heel erg kort door de bocht genomen draait onze hobby juist om dat wisselend machnetisch veld!).

Mocht ik over gaan op zonnepanelen op mijn dak wil ik geen AC van iedere paneel naar beneden, alleen DC en dan in één omvormer zonder optimizers.
Helaas heb ik in de namiddag wel schaduwen op het dak omdat ik 2 berkenbomen naast mijn huis heb staan (helaas op gemeentegrond) dus zal een eventuele installateur die optimizers wel adviseren i.v.m. die schaduwen verwacht ik. Plannen zijn er nu nog niet, dus maak ik me nu hier nog niet druk om.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#29 Bericht door pc9t »

Met veel interesse volg ik deze topic, daar ik me aan het orienteren ben op de aanleg van zonnepanelen.

Heb een aanbieder die voor 3700 Kwh het volgende aanbied:

10 x Jinko mono full black tiger Neo N-type type 430WP

10 x Enphase microinverter IQ8M

Nu maak ik eigenlijk alleen gebruik van HF 10 t/m 80 meter. Panelen komen aan de voorzijde van de woning, terwijl Hexbeam en shack aan de achterzijde van de woning bevinden.

Aangezien ik op een leeftijd ben dat ik zelf het dak niet meer opga, zijn er dus nog ervaringen waarmee ik misschien bij de aanleg reeds rekening mee kan laten houden, immers wil ik niet dat we straks met een bak ellende geconfronteerd worden.

Zijn er ook mensen die dus na aanleg zoveel storing hebben dat men eigenlijk de hobby niet kunnen voortzetten.

En zou je met de installateur kunnen vastleggen indien de gehele installatie wel zoveel storing oplevert, om de gehele installatie
te verwijderen en iets anders te plaatsen. Zijn hier ervaringen mee.

Ik ben zeker niet technisch onderlegd, om dingen zelf te ondernemen/ontstoren. Heb al hoogtevrees als ik op een vloeitje sta.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#30 Bericht door PA2S »

pc9t schreef: 28 jun 2023, 10:21Zijn hier ervaringen mee.
Laat ik vooropstellen dat ik die micro-omvormers niet ken. Ook claim ik zeker geen deskundige te zijn, maar probeer me wel in dingen te verdiepen. Al was het maar omdat de storing bij mij de spuigaten uitloopt.

Vermoedelijk zal het weinig uitmaken wanneer de installatie aan de andere kant van het dak ligt. Ja, het zal wat schelen, maar omdat fabrikanten zo goedkoop mogelijk willen produceren en doorgaans niet verder gaan dan EMC normen, zal er altijd een zekere mate van storing zijn. Want de EMC normen zijn niet zodanig streng, dat je geen storing hebt.

Bedenk dat de storing zoals wij die ondervinden, over het algemeen amper wordt opgemerkt, vooral omdat eigen ontvangst van aardse radio en televisie beperkt is en de veldsterkte van de omroepzenders over het algemeen ruimschoots voldoende is en als de marge maar groot genoeg is, dan heb je er geen last van. Bovendien is de storing door elektronica minder sterk op UHF en FM omroep wordt nog maar beperkt gebruikt met radio's thuis.

Installateurs hebben zat werk en zullen niet snel risico's nemen en al zeker niet als ze onvoldoende zicht hebben op eventuele storing die installaties teweegbrengen. Het is overigens een verantwoordelijkheid van fabrikant an installateur samen, want de essentiële eisen (EU richtlijn, niet verwarren met normen) gelden voor apparatuur en de installatie die ermee is samengesteld.

Daarbij komt - als je al een installateur vindt die "garantie" wil geven - dat je zorgvuldig zou moeten vastleggen wat de "garantie" inhoudt. Het zal tenminste objectief bepaalbaar moeten zijn.

Ik herhaal nog maar eens dat een klassieke installatie (DC met een omvormer) aanzienlijk makkelijker te ontstoren is met filters en bovendien heb je een puntbron, die je met een fasebox kunt reduceren als je de filters niet wilt toepassen. Mijn inverter (SMA SB4000TL, geplaatst in 2013, daarvoor een kleinere SMA, ook schoon) stoort niet. Pas op een halve meter afstand hoorbaar met een draagbare ontvanger.

De omvormer is goed bereikbaar en je hoeft er zelfs niet voor op een vloeitje te gaan staan :-)

Ook wil ik nog eens herhalen dat de terugverdientijd dubieus is, want de overheid komt geld te kort en beloften worden makkelijk gebroken. Het kan zomaar gebeuren dat de afbouw van de salderingsregeling wordt versneld en dan ben je vooral sponsor van de energieleveranciers. Ook kan de opbrengst tegenvallen door overspanning. Bij mij heeft de hele buurt er last van. Dat is niet snel opgelost.

Bezint eer ge begint!

Plaats reactie