CB: waar komt deze storing vandan
CB: waar komt deze storing vandan
Wie weet wat de oorzaak van deze storing kan zijn?
Is alleen op het CB band. Heb twee verschillende antennes geprobeerd.
Is alleen op het CB band. Heb twee verschillende antennes geprobeerd.
- PH2X
- Roepletters: PH2X
- Contacteer:
Re: CB: waar komt deze storing vandan
Zo’n regelmaat, dan vermoed ik storing door zonnepanelen, omvormers, optimizers. Misschien dat PA9X dit draadje ziet. Hij heeft, helaas, nogal wat ervaring met storing door zonnepanelen.
PH2X
PH2X
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Je spreekt van alleen CB, maar als ik naar het spectrum kijk zit het ook buiten de CB en zelfs in de 10 m band. Die pieken zitten zo om de 60 kHz. Ik denk aan schakelende vermogenselektronica (voeding, adapter, inverter, lader, etc).
Wellicht kun je er een (dag/nacht/werktijden) ritme in vinden. Ik denk dat je naar buiten zal moeten om op jacht te gaan (getuned loopje met portabel RX iets).
Wellicht kun je er een (dag/nacht/werktijden) ritme in vinden. Ik denk dat je naar buiten zal moeten om op jacht te gaan (getuned loopje met portabel RX iets).
- PA9X
- Roepletters: PA9X
- Contacteer:
Zoals PA3DSJ al schrijft, lijkt dit erg op een schakelende voeding of een lader. Als de storing ook na zonsondergang aanwezig, kun je een zonnepaneelinstallatie al uitsluiten. 24/7 storing, dan moet je denken aan apparaten als voedingen van bijvoorbeeld modems, maar ook fietsacculaders. Bij korte periodes zijn het vaak laadapparaten (accugereedschap, telefoon, laptop) en dan vaak merkloze laders die je ter vervanging kunt kopen. Voeding van een computermonitor. Maar check ook even of een van de buren een airco heeft aangezet...
Gezien de signaalsterkte lijkt het erop dat je behoorlijk dicht bij de bron zit. In eigen huis of bij buren. De spacing die ik op je spectrum zie, doet me overigens denken aan de voeding van een internetmodem met switch (waarvan ik dacht dat het een Cisco was) die ik al eens tegenkwam. Die kwam ik elke ca. 55 kHz tegen.
Gezien de signaalsterkte lijkt het erop dat je behoorlijk dicht bij de bron zit. In eigen huis of bij buren. De spacing die ik op je spectrum zie, doet me overigens denken aan de voeding van een internetmodem met switch (waarvan ik dacht dat het een Cisco was) die ik al eens tegenkwam. Die kwam ik elke ca. 55 kHz tegen.
- PH2X
- Roepletters: PH2X
- Contacteer:
Superman is never far away when you need him.PA9X schreef: ↑26 mei 2023, 12:02 Zoals PA3DSJ al schrijft, lijkt dit erg op een schakelende voeding of een lader. Als de storing ook na zonsondergang aanwezig, kun je een zonnepaneelinstallatie al uitsluiten. 24/7 storing, dan moet je denken aan apparaten als voedingen van bijvoorbeeld modems, maar ook fietsacculaders. Bij korte periodes zijn het vaak laadapparaten (accugereedschap, telefoon, laptop) en dan vaak merkloze laders die je ter vervanging kunt kopen. Voeding van een computermonitor. Maar check ook even of een van de buren een airco heeft aangezet...

@PA9X, via Whatsapp opperde ik aan PD1ITZ ook dat het een of ander apparaat kan zijn dat in de buurt staat. Idee was om apparaten een voor een uit te schakelen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil
vroeger zou ik zeggen een ziggo modem..
nu anno 2023 zou ik ook kunnen denken aan een officiele zendmast (c2000, dvbt) op korte afstand
nu anno 2023 zou ik ook kunnen denken aan een officiele zendmast (c2000, dvbt) op korte afstand
KPN tv modem, over het lichtnet.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
ja zoiets
het moet kunnen anders kan het niet
Plasma TV's
Gratis opgehaald via facebook weggeefgroepen.. en nu zit men er mee..
Ik probeer altijd een lootje te trekken voor die dingen, dan breng ik ze direct na ophalen zo naar de mileustraat.
Wat een gezeik met die dingen. spectrum lijkt enorm hierop.
Gratis opgehaald via facebook weggeefgroepen.. en nu zit men er mee..
Ik probeer altijd een lootje te trekken voor die dingen, dan breng ik ze direct na ophalen zo naar de mileustraat.
Wat een gezeik met die dingen. spectrum lijkt enorm hierop.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Ik heb die dingen begin het jaar eruit gedaan en netwerk kabel getrokken. Daar is de boel een stuk rustiger van geworden.
Voor mij geen PLC's meer.
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
als het zo'n 60, 61 kHz is dan bestaat de kans ook dat het ethernet is.
buurman naast me had de stekkers aangekneopen "werkend" maar het viel wel eens weg
en snelheid was vaak ruk. Nieuwe kabel getrokken, connectors juist er aan - solved.
(gewoon aangebeld, uitgelegd, kabel en connectoren geregeld/gegeven. iedereen blij)
buurman naast me had de stekkers aangekneopen "werkend" maar het viel wel eens weg
en snelheid was vaak ruk. Nieuwe kabel getrokken, connectors juist er aan - solved.
(gewoon aangebeld, uitgelegd, kabel en connectoren geregeld/gegeven. iedereen blij)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100