Vanmiddag de shack cq brouwhok wat meer ingericht. Ondertussen ook wat geluisterd op de 20m band. Het is me opgevallen dat het beeldscherm van de laptop die ik gebruik voor de zendamateur programma's (MMSSTV, FlDdigi en natuurlijk de web brouwser) flink stoort over een groot deel van de band. De volgende maatregelen hebben de storing al flink naar beneden gekregen maar de voorzijde van het beeldscherm straalt flinke storing uit die minder handig is te voorkomen.
De volgende maatregelen heb ik al genomen:
- Ferrieten in alle kabels van en naar de laptop (voeding, audio, FTDI USB naar serieel kabel)
- Aluminium folie aan de achterzijde van het scherm en aan de rand van het beeldscherm aan de voorzijde. Deze folie is verbonden met de GND van de laptop (huis van de verder niet gebruikte ethernet connector)
- GND van de HF tranceiver verbonden met de GND van de laptop. Dit voorkomt problemen tijdens het zenden met de laptop.
Met bovenstaande maatregelen werkt het al best aardig maar er blijft duidelijk storing op 20m over die afkomstig is van de voorzijde van het beeldscherm. Wanneer ik met mijn hand naar de voorzijde van het beeldscherm ga wordt de storing op de HF transciever duidelijke harder.
Dit is goed op te lossen met voliere gaas voor het scherm die verbonden is met de aluminium folie aan de achterzijde maar erg praktisch is dit niet. Het gaat wel maar is zeker niet ideaal om doorheen te kijken.
Bijlage:
Laptop EMC raster.jpg
Mijn vraag is of iemand weet waar ik als particulier doorzichtige EMC afscherming kan kopen. Ik weet dat zoiets bestaat (Holland shielding) maar ik heb geen idee waar ik deze als particulier kan kopen. Dus weet iemand waar zoiets te koop is?
Wat stoort is mogelijk de backlight inverterboard,bij veel laptop kan de backlight uit schakelen met fn F7 dan wel dimmen.
Als de backlight uit is, stoort deze dan nog.
Veel van de inverterboard zit een afscherming omheen,mogelijk bij deze niet.
Het inverter board zit van in het scherm, schroef deze eens open en scherm deze af.