Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#496 Bericht door PA1 »

Ik rij voor mijn werk ook in zo'n "busje" (top 179 km/u) met gemiddeld een 1500 km in de week en ik rij 106 op de teller en dat is 102 op de tomtom. Als jij 120 wilt rijden moet je dat zelf weten maar als ik iemand wil inhalen en er komt een aan met 120 dan ga ik niet wachten tot diegene voorbij is. Het zijn meestal van die patsers in dikke leasebakken die continu links rijden en die het geen reet uitmaakt of hij of zij 15 bekeuringen per jaar krijgt. Dus als je mij tegenkomt zul je ook moeten wachten :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#497 Bericht door PE1PQX »

@PA1 Ik kan je gedachtegang volgen.. Helemaal, ik denk er ook zo over. Maar (en nu de angel van dit):
een vrachtwagen mag maximaal 90 rijden voor zover ik weet... Als ik daar met 100 km/h à 110km/h aan kom, en voeg keurig op tijd naar links om bijvoorbeeld 2 vracht-cominaties in te halen om zo er 'vlot' door te kunnen, moeten ze niet doen alsof de weg van hun is; nergens naar kijken, eerst het stuur om gooien en ruim daarna pas de richtingaanwijzer en daarna pas 'oh ja... de spiegel is er ook nog'. Menigmaal moest ik hard in de remmen om een ongeluk te voorkomen; heerlijk voor de minder valide klanten in een rolstoelbus. Om als je kilometers verder op je inhaalmanoeuvre kunt afmaken een middelvinger te krijgen van diezelfde idioot. Ja, ik ben (tijdelijk 'WAS' helaas) ook beroeps chauffeur in het personenvervoer (taxi) en ik probeer me in het verkeer aan de regels te houden die we allemaal hebben.

Nu wil ik niet iedere beroeps vracht chauffeur de zwarte piet toe spelen (oh, jeetje.. discriminatie puntje?? :mrgreen: ) maar niet allen de Polen, Bulgaren, Letlanders (de Oost Europeanen dus) doen dit, maar ook de Nederlandse chauffeurs kunnen hier een potje van maken. En maar klagen dat de personenauto's zo 'asociaal' rijden.

Ik ben een groot voorstander van een inhaalverbod voor alle grote vrachtverkeer.

Maar goed, we raken off topic...

Heb ik een 'auto-wens'? Nee, niet echt. Heb verschillende wagens onder mijn zitvlak gehad, variërend van een Tesla Model S tot Opel Astra uit de jaren '90, Ford, Mercedes, Fiat (echt 'Fiasco In Auto Techniek' :lol: ), een Subaru van PA2RU :wink: , Nissan, Kia en wat nog meer... Welke ik wel erg fijn vond rijden was mijn trouw wagen: een Toyota Land Cruiser, reddingsbrigade oranje, met BiZak striping EN blauwe lampen op het dak.
(Voor het geval je het afvraagt: Ja, Reddingsbrigades mogen met striping rijden EN blauwe lampen op het dak, net als brandweer, ambu en politie.)

Deze dus:
mijn trouwauto
mijn trouwauto
Sjips, gelijk met mijn bakkes in beeld.... :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#498 Bericht door PD2R »

Nog een wagen met blauw licht en toeters, kan ook prima uit de voeten op het strand maar is wel iets groter
Afbeelding

12m lang, 3m breed (exclusie spiegels) 42 ton inzet gereed, een V12 met een inhoud van 24 liter goed voor 1005 Pk en 4400 Nm (wanneer de blauwe lampen zijn ingeschakeld). De topsnelheid is begrenst op 125 Km/u.

En vrachtwagens (deze dus ook) mogen maximaal 80 km/u op de Nederlandse wegen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#499 Bericht door PE1PQX »

Zo groot mag ik niet rijden... :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#500 Bericht door DK1NL »

PE2AAB schreef:
DK1NL schreef:Tevens schieten de zogenaamde 'Busjes' die 101 rijden nu veel regelmatiger naar links waarmee ze vrachtwagens inhalen met 1 km/h verschil; gevolg: opstoppingen, bumperklevers en dat resulteert kilometers verder weer in stilstand.


Dus rijden de vrachtwagens volgens jou 100 km/h?
Ja niet allemaal natuurlijk maar ik klok regelmatig combinaties die zo tegen de 100 km/h aanzitten inderdaad.
Vreemd, ik nooit. Alle vrachtwagens zijn namelijk begrensd op 85 km/h (gevaarlijke stoffen) of 90 km/h.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#501 Bericht door PE2AAB »

Nou dan zijn er veel begrenzers defect :-)
Zoals ook ook de AdBlue omzeild wordt met een simpel stukje electronica.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#502 Bericht door DK1NL »

PE2AAB schreef:Nou dan zijn er veel begrenzers defect :-)
Zoals ook ook de AdBlue omzeild wordt met een simpel stukje electronica.
Ik denk eerder dat jij je snelheidsmeter eens moet ijken met een navigatiesysteem.
Ook ik rij in wat jij een busje noemt (ben gewoon in loondienst) en rij meer dat 40.000 km per jaar als woon- werkverkeer. Sinds tempo 100 is ingevoerd in Nederland rij ik 100 km/h afleesbaar op mijn TomTom. Hiertoe moet ik mijn cruisecontrol afstellen op 107 km/h en ik kan je verzekeren dat nog nooit een vrachtwagen mij heeft ingehaald.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#503 Bericht door Toon pd0dfm »

PA2RU schreef:
Toon pd0dfm schreef:Ik rijd nu enige maanden met een Daihatsu Terios uit 2001.
Heerlijke auto, 1300 motor en 86 pk, meer als zat.
Snel is hij niet, 16 seconden voordat ik de 100 bereikt heb, topsnelheid ongeveer 140 km.
Het enigste luxe is,... elektrisch bedienbare ramen, dus geen airco of andere malle fratsen.
De voordelen,..
Staat lekker hoog op zijn poten, 4WD, los zand en modder, genieten om er doorheen te rijden.
Een paar weken geleden stond in Helmond een tunnelbak blank, ongeveer een 55 cm water stond er.
Geen probleem hoor, ik tufte er op mijn gemak doorheen, en dat konden enkele medeweggebruikers niet zeggen.
Die moesten wachten op de bergingsdienst. :lol:
4WD is wel leuk ja ;) is dat permanent bij je auto of in schakelbaar??
Mijn beide beide subaru's hebben dat permanent : verschil is dat de impreza hi/ low gear met een middendiff en visco heeft , de justy enkel een visco.
Nee, permanent en ik kan een sperdifirentieel inschakel via een knop op het daschboard
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#504 Bericht door PH2X »

Saab 93, zwarte vierdeurs met trekhaak voor een fietsendrager.
Racefiets moet ook mee zo nu en dan.
Zeer betrouwbaar, degelijk en sterk.
Een keer een bijna-botsing meegemaakt op een Franse B-weg:
tegenligger kwam keihard aanscheuren na een bocht en reed volledig op mijn weghelft.
Ik stond al stil toen hij rakelings langs ons scheerde.
Voor dat soort situaties rijd ik graag in een stevige auto.
En omdat-ie erg mooi is ook natuurlijk.
Laatst gewijzigd door PH2X op 19 sep 2020, 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#505 Bericht door DK1NL »

Onze oude C220 verkocht en nu een E200D bluetec van 2015, een bankstel op wielen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#506 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal


Deze heb ik nog niet gereden

Reed al in 1972 op Atoom energie
Bijlagen
LunarCar-1972.png
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#507 Bericht door PE1PQX »

Dopp schreef:Hallo Allemaal


Deze heb ik nog niet gereden

Reed al in 1972 op Atoom energie
Bijna goed, in juli 1971 reed hij al op de maan. (Apollo 15 nam hem als eerste mee)
Overigens was de energievoorziening niet met RTG's (Radioisotope Thermoelectric Generator), maar met Zilver-Zink-Kalium-Hydroxyde accu's.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Rov ... ifications)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#508 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal


youtu.be/sWHOnrrYTcg
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#509 Bericht door pc1mb »

DK1NL schreef:Onze oude C220 verkocht en nu een E200D bluetec van 2015, een bankstel op wielen!
Ook ik ga van de C naar een bankstel, maar dan wel eentje die langer meegaat : een 22 jaar oude GS300 met interieur van fraaiere kwaliteit en conditie dan de 10 jaar oude C die ik ervoor verkoop. Die vertoont al voortekenen dat zijn gecalculeerde levensduur verstreken is. Heb het een beetje gehad met het dunne schilletje kwaliteitsgevoel in een Benz.

Wel een beetje een probeersel hoor, die Lexus. Als ie bevalt komt er misschien een recentere.

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#510 Bericht door PA1DMG »

Ik zie net dit topic en natuurlijk kan ik het niet laten om ook even iets neer te zetten hier :)
Deze is sinds een paar jaar in mijn bezit. Rechtsgestuurd natuurlijk, originele import uit Japan.
Niet de meest praktische auto (al heeft deze wel een echte achterbank dus er kunnen passagiers mee) maar wel erg leuk om te rijden.

Afbeelding
Only dead fish go with the flow!

Plaats reactie