Windows en de voordelen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Windows en de voordelen

#31 Bericht door PA1AVL_ »

WSL (1) is bedoeld voor software ontwikkelaars, maar WSL 2, die ook GUI apps ondersteund, lijkt me prima voor apps voor radioamateurs waar geen Windows alternatief voor is. Ik weet geen voorbeeld, ik gebruik het zelf niet voor radio apps.
Voor radioamateurs is het voordeel van WSL 2 de integratie met de Windows desktop.
Zie het plaatje op https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... s/gui-apps voor een voorbeeldje daarvan.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#32 Bericht door pe1rea »

Goeiedag zeg, heb ik een draadje gestart....
Vrijwel alles (op genoemde nav computer na) draait Ubuntu hier.
Maar ik begin met de grote laptop weer de look en feel van Mandrake terug te krijgen.. (KDE desktop)
Met dank aan mijn dinnetje (tweede liefde) overigens die dat soort zut voor haar beroep regelt.....

Het is wat je gewend ben blijkbaar qua MS of Linux, maar ik ben de overtuigende voordelen nog niet echt tegengekomen in dit draadje..
De laptops doen wat ze moeten doen, zonder gezeur....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#33 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 Vrijwel alles (op genoemde nav computer na) draait Ubuntu hier.
Hier gebruik ik Xubuntu op 5 laptops (=Ubuntu met XFCE desktop).
2 van deze laptops zijn zelfs octal-boot systemen, 8x *buntu naast elkaar, ik doe graag moeilijk........
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 Maar ik begin met de grote laptop weer de look en feel van Mandrake terug te krijgen.. (KDE desktop)
Dan zou je ook een keer Kubuntu kunnen proberen, of KDE in Ubuntu erbij installeren (sudo apt install kubuntu-desktop).
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 maar ik ben de overtuigende voordelen nog niet echt tegengekomen in dit draadje..
Eigenlijk alleen maar de nadelen :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#34 Bericht door pe1rea »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 11:10
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 Vrijwel alles (op genoemde nav computer na) draait Ubuntu hier.
Hier gebruik ik Xubuntu op 5 laptops (=Ubuntu met XFCE desktop).
2 van deze laptops zijn zelfs octal-boot systemen, 8x *buntu naast elkaar, ik doe graag moeilijk........
Pfff, een maal dualboot, Ubuntu 18.04 en Ubuntu 24.**, pre release versie
Met KDE
PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 11:10
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 Maar ik begin met de grote laptop weer de look en feel van Mandrake terug te krijgen.. (KDE desktop)
Dan zou je ook een keer Kubuntu kunnen proberen, of KDE in Ubuntu erbij installeren (sudo apt install kubuntu-desktop).
Dat is net wat mijn dinnetje heeft gedaan..
PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 11:10
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 maar ik ben de overtuigende voordelen nog niet echt tegengekomen in dit draadje..
Eigenlijk alleen maar de nadelen :D
Schijnbaar..
Ik moet nog eens kans zien om het navprog op een Linux te krijgen, dan ben ik van de zut weer af..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#35 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:20 Pfff, een maal dualboot, Ubuntu 18.04 en Ubuntu 24.**, pre release versie
Hier gebruik ik al sinds november de 24.04 versie.
Er zitten nog fouten in, maar je hebt nu eenmaal idioten nodig, die deze fouten rapporteren.

Het leuke is, dat ik *buntu gebruik vanaf versie 04.10, dat was de eerste, dus heb ik ze allemaal gehad.
Eerst met Gnome 2.2 en toen Gnome 3 kwam ben ik overgegaan op Xubuntu.
Windows gebruik ik alleen om een transceiver te programmeren en om mijn TomTom te updaten.
Dat wordt dus maximaal 4x per jaar opgestart en dan zit ik me weer een hele dag te ergeren aan de lompe manier van updaten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Windows en de voordelen

#36 Bericht door PA1AVL_ »

Ik had de titel van dit draadje geinterpreteerd als 'Windows en de voordelen voor radioamateurs die geen computersmurf willen worden'.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#37 Bericht door PA0BAK »

PA1AVL schreef: 13 jan 2024, 11:55 Ik had de titel van dit draadje geinterpreteerd als 'Windows en de voordelen voor radioamateurs die geen computersmurf willen worden'.
Ik had de titel van dit draadje geinterpreteerd als 'Windows en de voordelen hiervan t.o.v. andere systemen..
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#38 Bericht door PE1PQX »

Het meest ergerlijke (vind ik) van Windows is dat je per-se een 'online account' moet hebben bij de installatie, en dat bij de installatie een hele boel zut mee geïnstalleerd wordt die (door mij althans) niet gebruikt wordt: Xbox, Skype, OneDrive, Netflix, Spotify en meer. (Defender is ook zo'n draak... gebruik wel wat anders)
Troep die ik niet gebruik en dus ook niet wil. Onnodig resource gebruik dus die je niet kunt de-installeren via de reguliere weg.
Gebruik je pakketten als 'Revo-Uninstaller' heb je de verwijderde shit er zo weer in zitten na een update, kun je weer alles bij langs.

Het zou Micro$oft sieren als ze eens een OS maakten zonder onnodige ballast, dus puur het OS alleen zoals toen met Windows 3.11 en 95. Alleen het OS met basale drivers en de keuze welke browser je wilt gebruiken. Niks meer, niks minder. Geef de (doorgewinterde gebruiker) de keuze.
Ook geen verplichte online-account onzin meer.

Boven genoemde geld eigenlijk ook voor mobiele telefoons, heb geen ervaringen met apple spul wel met Samsung/Android.
Android zit dan ook vol met zooi/bloatware die ik niet gebruik en niet wens; Spotify, Netflix, OneDrive en meer. Sodemieter op met die troep!

Alles schijnt in 'the cloud' te moeten, dat bepaal ik zelf wel... Heb mijn eigen cloud in mijn netwerk die ik ook remote kan benaderen (Synology)

Om terug te komen om de originele vraag: heeft Windows voordelen? Vast, maar dat hebben AppleOS en Linux ook, maar dat geld voor de nadelen net zo.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Windows en de voordelen

#39 Bericht door PH7R »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 11:10
pe1rea schreef: 13 jan 2024, 11:01 maar ik ben de overtuigende voordelen nog niet echt tegengekomen in dit draadje..
Eigenlijk alleen maar de nadelen :D
:mrgreen: Voor deze preoccupatie is een pychologische verklaring
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Windows en de voordelen

#40 Bericht door PA3FBO »

Ik heb op 1 PC Ubuntu staan. Een proef omdat ik van dat Windows (NSA en andere volgers) af wilde.
Een groot nadeel van Ubuntu is dat wanneer je dingen wilt installeren, het niet werkt, er andere extra dingen nodig zijn waardoor het niet werkt, je overal op de online help pagina's kan gaan zoeken waarom het niet werkt en er dan toch niet uit komt.
Gelukkig werkten Firefox en LibreOffice wel in 1 keer. met Thunderbird heb ik nu weer wat problemen, ik zal eens kijken wat het doet wanneer ik het de-installeer (als me dat al lukt) en er opnieuw opzet.
Vroeger wel in DOS het e.e.a. gedaan en een heel klein beetje op SUN-os maar om nu in een terminalvenster dingen in Ubuntu te gaan doen gaat me te ver.
Verder een Laptop met Win7 (achter VPN) en 2 Win10 laptops waar van 1 voor de hobby. Hier nog geen Win11 al zouden de laptops dat wel kunnen. Op het werk draait ook alles nog op Win10.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#41 Bericht door PA0BAK »

PA3FBO schreef: 13 jan 2024, 12:27 Een groot nadeel van Ubuntu is dat wanneer je dingen wilt installeren, het niet werkt, er andere extra dingen nodig zijn waardoor het niet werkt,
Dan doe je iets verkeerd, 9% van de programma's kan je gewoon met b.v. synaptic installeren, dan heb je geen probemen.
Een andere mogelijkheid is, om te kijken of er een snap pakket is.
Installeren zoals je deed bij Windows (downloaden, uitpakken en installeren) moet je vergeten.
Je moet gewoon (zoveel mogelijk) de repositories gebruiken van het besturingssysteem.

Nog even een uitleg:
Het beste operating systeem bestaat niet, het is van een aantal dingen afhankelijk, zoals wat je wilt en wat je kunt.
Vergelijk het met een auto, dan is de vraag hoeveel zit je in de auto, wil je veel vracht vervoeren, rijdt je lange afstanden, enz.
Iemand die 100.000km per jaar rijdt, stelt andere eisen dan iemand die 5000km per jaar rijdt.
Iemand die regelmatig een lading van 5000kg vervoert koopt geen Fiat 500.
Mijn computer moet lang (lees maanden) kunnen draaien zonder een gedwongen herstart.
Windows XP was de eerste Windows versie die weken achtereen kon blijven werken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#42 Bericht door PA3CQN »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 13:23 Windows XP was de eerste Windows versie die weken achtereen kon blijven werken.
En NT4 dan? De server die ik daarmee draaide deed het wel langer dan een paar weken achter elkaar.

Op zo'n krakkemikkige consumentenbak is niks stabiel, ook Linux niet.
Maar op goede hardware werkt Windows prima. Ik draaide tot voor kort nog steeds een oude 2012 RDP-server als VM en
die moest alleen herstarten na een update van het gast-OS.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#43 Bericht door PA0BAK »

Windows 98SE was gratis, die gebruikte ik voor een packet-radio systeem, maar windows hield het aantal seconden bij dat hij aanstond, als 32 bits getal, waren 32 bits te weinig, dan stond hij vast.
NT4 was niet gratis, en daar heb ik op mijn werk ook genoeg ellende van gezien.
Het is niet voor niets, dat Linux groot is geworden op de server markt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#44 Bericht door PA3CQN »

Tja, het kan verschillen. Ik heb/had beroepsmatig altijd Windows servers draaien en die doen het ook gewoon langdurig. Het is echt niet zo dat ze om de haverklap platliggen. Integendeel. Toegegeven: wel echte servers ( IBM hypervisor met VM's ). Maar ook een standaard PC met W10Pro en daarop servers als VM die draaiden vanaf een ISCSI schijf op een NAS ( ja, die laatste was wel Linux natuurlijk ) gaf nooit problemen. Daar draaide ik deployment servers op.

Ik wil daarmee geen oordeel uitspreken verder, maar het beeld dat Windows instabiel is herken ik gewoon niet de laatste 20 jaar.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Windows en de voordelen

#45 Bericht door TheoP »

Ik ook niet mijn radio station draait er nota bene op, met een oude Windows 10 klaptop.

Theo

Plaats reactie