C 2000

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

C 2000

#1 Bericht door pe1nil-cor »


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik heb hier tussen 10 en 15 jaar geleden al veel over gepubliceerd en gewaarschuwd voor zwakke plekken en een aanwezige backdoor en het slecht functioneren en de risico's bij gebruik van DMO voor de objectcommunicatie bij de brandweer.

Met de techniek is niet zoveel mis. In Ierland werkt het als een zonnetje. Voor het netwerk daar is echter 5x zoveel uitgegeven als hier.

Binnenhuisdekking wordt hier genoemd, maar die verantwoordelijkheid is in de vorm van een verplichting bij de uitrol van het netwerk gedelegeerd naar de gebouwenbezitters. Zij dienen voor eigen rekening repeaters voor het systeem aan te schaffen voor de binnenhuisdekking...

De laatste jaren ben ik wat minder ingelezen erin omdat ik veel over andere dingen ben gaan publiceren.

Op de onderstaande URL kun je een aantal experimenten met Tetra-apparatuur zien (de getoonde apparaten zijn in een klein deel van NL ook bij politie in gebruik). Overigens alles legaal en met instemming van (toen) AT. Intussen alweer 12 jaar geleden.


youtu.be/zDo20OMNtU8

Meer video's over dit onderwerp:

https://www.youtube.com/@tetrahamsnl/videos
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: C 2000

#3 Bericht door TheoP »

In het nieuws zagen de burgers een GSM mast met dito antennes.
Dit omdat het verboden is de C2000 te laten zien?
Ze zijn tenslotte geheim, de opstel plekken dan :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#4 Bericht door PA0ETE »

De apparatuur valt onder vergelijkbare wetgeving als de wapenwet.

En dus moesten de portofoons in de wapenkluis. Dat stootte op een paar problemen:

1. de meeste wapenkluizen bij de politie hadden geen stopcontacten of andere stroomvoorziening
(In het begin zag je dus overal tafels voor de wapenkluizen staan met in het begin nog opladers (veel) waar maar 1 porto in paste)

2. brandweer en (deels particuliere) ambulancediensten hadden helemaal geen wapenkluis.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#5 Bericht door PA0ETE »

Er zijn tegenwoordig ook veel BOA's die met C2000-apparatuur lopen en ook particuliere bedrijven, bijv. op milieugebied.

Ik heb het van die kluizen niet gevolgd dus ik weet niet hoe dat uiteindelijk is opgelost.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: C 2000

#6 Bericht door pe1nil-cor »

We hebben bij defensie ook C 2000 en gingen de porto's ook achter slot en grendel bij het opleidingscentrum
kwam een porto in verkeerde handen hebben ze de mogelijkheid om deze op afstand uit te zetten en was dan niet meer te gebruiken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#7 Bericht door PA0ETE »

Die optie gebruiken ze meestal niet. Meestal laten ze hem gewoon aan staan en volgen via GPS waar of het apparaat zich bevindt. En de persoon die er zonder toestemming mee rondloopt krijg gewoonlijk een maand of twee celstraf voor zijn (of haar) onbezonnen daad :) Althans in de voorbeelden die ik ken.

Omdat ik dat van die celstraf wist ben ik bij de eerste experimenten zeer voorzichtig geweest om geen enkele regel te overtreden. Ik zou als amateur met een Tetra-portofoon, tenzij ik (bijv. voor een lezing) vooraf garanties krijgt ondanks amateurlicentie ook nooit de grens met België of Duitsland over gaan. In België is wel eens een journalist een fiks aantal weken opgesloten omdat hij in het bezit was van zo'n apparaat, en jaren later had hij zijn archief dat hij voor zijn werk erg nodig had nog steeds nooit teruggekregen. En in Duitsland hebben ze ook nogal vergaande verboden voor allerlei apparatuur, inclusief politiescanners. In beide landen is het gebruik van Tetra door amateurs wel gewoon toegestaan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#8 Bericht door PA0ETE »

P.s. de reden van het in de wapenkluis opbergen is dat er het TEA2 encryptie-algoritme in zit. Het is dat algoritme dat je niet mag hebben.

Ik weet niet of het nog zo is, maar een jaar of 10 geleden kregen politie-agenten in Spanje kennelijk heel slecht betaald. Het gebeurde in die tijd wel vaker dat zo'n agent de portofoon van zijn werk op eBay zette en tegen zijn baas vervolgens zei dat hij gestolen was.

Als je zo'n portofoon zou kopen zou je dus reëel de kans lopen dat als het een keer ontdekt zou worden, je een gevangenisstraf boven het hoofd hangt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: C 2000

#9 Bericht door TheoP »

Ben er van overtuigt dat dit wel te koop is bij de Ali baba?
Net zo als complete uitlees sleutels voor auto's zodat de blokkering er af gaat enz.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#10 Bericht door PA0ETE »

Leveranciers wilden 12 jaar geleden niet aan mij als amateur verkopen. Via connecties als journalist kwam ik aan deze apparatuur.

Een jaar later leverde ik ze zelf. Gezamenlijk met apparatuur van dezelfde fabrikant voor DMR. En ik leverde uitsluitend aan de amateurmarkt. Dat was dus twee jaar voordat DMR populair werd. Waarschijnlijk kocht de eerste amateur met DMR de apparatuur bij mij, dat was in dat geval een amateur uit Amstelveen.

Het merk dat ik toen verkocht (Hytera, leverancier van de huidige politie-apparatuur) is ook via Alibaba te koop, net als Motorola. Voor de reguliere prijzen die je ook hier betaalt. Maar let wel Alibaba, niet Aliexpress. Je kunt in veel gevallen alleen 25 stuks of meer of 10 stuks meer kopen.

De apparaten die ik verkocht (en nog steeds kan verkopen) die hebben geen encryptie. Bij een deel van de merken, zoals bij de apparatuur uit de video gaat het om weinig verkochte varianten. Normaal werkt de apparatuur tussen ongeveer 360 en 420 MHz, of ergens hoog boven 800 MHz voor de Aziatische markt. Wil je een uitvoering voor 430 MHz dan is dat een minder courante variant waar professioneel wereldwijd niet veel vraag naar is. Ik verkocht uiteraard uitsluitend apparaten die voor amateurgebruik geschikt waren.

Ik denk dat de huidige verkoopprijs voor de amateurmarkt van een nieuwe mobilofoon net onder 400 euro is.

Er zijn meerdere Tetra-repeaters in Nederland o.a. DMO-repeaters in Putten (hier 16 km vandaan) en in Arnhem. In Zoetermeer is er volgens mij een TMO-repeater (trunking). Ik heb overigens ook een repeater. Alleen kan ik die met mijn repeatervergunning niet gebruiken. Die is maximaal 12,5 kHz. Tetra is 25 kHz breed. Je kunt daar wel vergunning voor krijgen, maar dan mag je de repeater niet combineren met modes die smaller zijn dan die 25 kHz. Om die reden heb ik ervan afgezien. De hardware heb ik nog wel die staat in de opslag van mijn bedrijf. Misschien ga ik er nog eens wat mee doen.

Repeaters werken leuk. Veel amateurs roepen "dat kan niet". De meeste repeaters hebben de in- en uitgang op dezelfde frequentie, dus zonder shift. Er zijn vier tijdslots bij Tetra. De ingang van een enkelvoudige DMO-repeater zit in tijdslot 1. Dat is een simplex-stream. De uitgang zit in tijdslot 3, dat is een duplex-stream (dwz. voor signalering, cq. besturing van de verbinding gaat er een handshake heen en weer.

Tetra werkt met werkgroepen. Als je een dubbele DMO-repeater hebt, en het tijdslotpaar 1 en 3 is in gebruik bij een bepaalde werkgroep. Dan kan zich een tweede werkgroep melden, die dan tijdslot 2 (ingang) en tijdslot 4 (uitgang+signalering) krijgt toegewezen. Er bestaan overigens ook repeaters die wel met shift werken (maar wel met dezelfde tijdslotindeling). Die zijn enigszins stabieler, maar ja je gebruikt wel tweemaal zoveel frequentieruimte.

Die signalering is ook grappig. Wij hadden bij de apparatuur hier de man-down-knop zo geprogrammeerd dat je daarmee bij een doorgang kon inbreken. Als iemand dus te lang spreekt kun je met die man-downknop de doorgang van de spreker overnemen. Die hoort dan een piepje en vervolgens hoort hij een stem uit de speaker. Enorm grappig hoe mensen die dit niet kennen hierop reageren :) DMR kan dit ook, maar bij DMR is de signalering doorgaans uitgeschakeld. Dat heeft namelijk een groot nadeel. Als de afstand te groot wordt, dan wordt de looptijd van het retourkomende signaal van de signalering zoveel vertraagd, dat hij het naastgelegen tijdslot dreigt te gaan verstoren. De firmware kapt de verbinding af als dat dreigt te gebeuren. Hierdoor is bij Tetra en DMR de maximale afstand die je met de signelering (het duplexverkeer) ingeschakeld kunt overbruggen ongeveer 54 km. Bij het GSM-netwerk is dit 34 km. Bij zowel Tetra als GSM kan de signalering doorgaans niet ut. Bij DMR wel. Het staat daar dus uit omdat je anders geen grotere afstanden dan 54 km zou kunnen overbruggen.

TMO gaat iets anders met de tijdslots om. Bij TMO kun je ook full-duplex gebruiken. Bij C2000 kunnen agenten bijv. met hun C2000-portofoon (ze zeggen bij Tetra geen porttofoon maar 'terminal' overigens), maar met zo'n apparaat kun je ook bellen via het reguliere telefoonnet. Bij C2000 moet dat aan de centralist worden aangevraagd voordat je dit kunt gebruiken. De reden daarvan is dat de bandbreedte van het netwerk niet groot genoeg is voor een flink aantal telefoongesprekken tegelijkertijd. Bellen via Tetra is veiliger dan via het telefoonnet (dwz minder makkelijk af te luisteren). Traditionele GSM's kunnen al langere tijd afgeluisterd worden, maar dat geldt niet voor 4G etc. Maar of die stelling dat het veiliger is na de recente berichtgeving nog overeind blijft moet natuurlijk nog blijken.

De afstand die je bij Tetra kunt overbruggen is spectaculair kleiner dan bij andere modes. Verschil met FM is 10 tot 13 dB. Dat komt door de grotere bandbreedte, en ook doordat vanwege de tijdslots een zender maar ruim 1/5 van de tijd is ingeschakeld. Een apparaat van 10W werkt daardoor als een apparaat van 2W dat permanent zendt. Tetra lijkt zeer veel op GSM (de belangrijkste verschillen zitten in de verbindingsopbouw) en het is ontwikkeld voor trunking-netwerken. Om die reden is het mindere presteren geen probleem of in elk geval geen groot probleem. Je rekent dat gewoon weg in het linkbudget van je netwerk. Als je van apparaat naar apparaat wilt werken is het wel een probleem.

Geluidskwaliteit van Tetra is overigens iwel erg goed. Zo goed dat de repeater in Putten in het verleden vaak gelinkt was met mijn FM-repeater, en ik kon onmogelijk horen of een station in FM via mijn analoge ingang op de uitgang te horen was of via Tetra op de ingang van PI1PTN.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: C 2000-https://www.nu.nl/tech/6280882/c2000-stuur-het-ministerie-op-stage-naar-belgie-want-daar-werkt-het wel

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

C2000: 'Stuur het ministerie op stage naar België, want daar werkt het wél'

bron: nu.nl

https://www.nu.nl/tech/6280882/c2000-st ... t-wel.html
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C 2000

#12 Bericht door PA0ETE »

Het is veel gecompliceerder als het daar staat.

Het netwerk dat ze in Ierland hebben is ook zonder problemen. Dat koste (naar verhoudingen gerekend) vijf maal zoveel geld als dat in Nederland.

Dat geeft het al een beetje aan.

De constructie met een apart bedrijf is inderdaad beter. Dat doen ze in de UK ook zo. In de UK hebben ze tegenwoordig G4, nadat ze ongeveer gelijk met Nederland met TETRA gestart waren. Waar Nederland met TETRA is doorgegaan, is Engeland overgeschakeld op mobiele telefoons. Er is gewoon een speciale mobiele telefoonprovider opgezet alleen voor de hulpdiensten. Voordeel daarvan is dat de overschakeling van het politienetwerk (als dat uitvalt) naar een andere provider geruisloos en automatisch gaat. Ander voordeel is dat de politie direct foto's en video's van verdachte personen en vermiste mensen kunnen uitwisselen. Dat gaat met C2000 en ASTRID niet. Ik denk ook dat het veel goedkoper is om zo'n extra mobiel netwerk aan te leggen dan een TETRA-netwerk te onderhouden, waarvoor de productie van apparatuur veel kleiner in aantal is.

Overigens waar in België de interactie met mobiele providers bestaat, is er in Nederland interactie met het defensienetwerk NAFIN voor de infrastructuur, en er is een contract met het (Belgische) bedrijf Entropia, waardoor de porto's in gebieden met slechte dekking gebruik kunnen maken van het (veel betere) netwerk van Entropia. Ik weet niet of dat de reden is om bij het nieuwe C2000 hiervoor te kiezen, maar ik heb een keer tijdens een interview met Entropia-CEO Philip Verkruise (ik hoop dat ik zijn naam goed schrijf) een dergelijke roaming voorgesteld. Verkruise moest daar toen hard over lachen, maar ik heb het wel voor een van de teasers van mijn verhaal gebruikt. Hij dacht toen dat dit vanwege de hoge graad van beveiliging van C2000 een probleem zou zijn, maar er is volgens mij gewoon een aanbesteding geweest. In elk geval is die link tussen de beide netwerken in Nederland er nu.

Overigens is voorzover ik weet het Belgische systeem minder geavanceerd dan het Nederlandse. Het kan ook dat die eenvoudiger opzet voor minder problemen zorgt. In elk geval wil men hier (geheel naar Nederlandse stijl) zoveel mogelijk uit het netwerk persen voor het minste geld. Dat is een flink deel van de problematiek.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: C 2000

#13 Bericht door PA2S »

Tja, je kon er op wachten, de C2000 beveiliging is al een tijd geleden gekraakt. Zie deze links:

Artikel:
https://www.cryptomuseum.com/radio/tetra/burst.htm

Onderzoek:
https://www.cryptomuseum.com/radio/tetr ... _paper.pdf

Smullen voor de liefhebber, ik heb het vluchtig gelezen. Maar veelzeggend en ontluisterend.

Er zijn verschillende kwetsbaarheden gevonden, een ervan bevat een waarschijnlijke backdoor, waarmee geheime diensten op een simpele manier communicatie kunnen afluisteren. De verantwoordelijke clubjes, zoals de ETSI, reageerden op de welhaast bekende manier, namelijk dat het niet waar was en de veiligheid nooit in het geding was geweest.

Zoals de onderzoekers aantonen, kunnen zelfs met een Windows 95 laptop sleutels worden gevonden en aangezien het al een poos bestaat, is de kans groot dat het systeem al lange tijd een open boek is voor "belanghebbenden".

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: C 2000

#14 Bericht door pe1cmo »

Er zijn meerdere encryptie layers voor C2000
de lichte versie TEA1, is gekraakt, maar wordt niet door overheidsdiensten gebruikt
De zwaardere versie, TEA2 is niet gekraakt. (en TEA2 wordt voor C2000 gebruikt)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: C 2000

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie