De zendamateurs van tegenwoordig...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#31 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad, ik ben ook nog zo'n zelfbouwer en vaak ook nog zelf ontworpen. Zoals m'n eerste zender op 2mtr.
Later is dat wat minder geworden, tijdgebrek en ook andere sociale bezigheden. Maar toch. Ik heb toch maar mooi m'n eerste zender gebouwd. Mijn ontvanger was een ARAC 102.

We spreken 1975 - 1976.

keuring.jpg
foto.jpg
vfo.jpg
stuurtrap.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#32 Bericht door Charles_ »

Goh Juul. Jij hebt jouw roepletters al heel erg lang zie ik.
Toen hadden we nog een echte PTT en een radiocontroledienst die kwam keuren of het het zelfbouwwerk aan de regels voldoet.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#33 Bericht door pe1hzg »

Ook ik heb in de begintijd nog wel eens een PTT/RCD ambtenaar op bezoek gehad. Die mensen kwamen gewoon af en toe kijken wat er gebeurde en dat was gewoon een techneutendingetje.

In die tijd moesten "zenders" een RCD sticker hebben en moest je een register bijhouden. Wat een redelijke vraag is voor iemand die zuinig is op zijn FT101 die dan ook gekeurd moest worden.

Het was wat minder handig voor een tiener die enthousiast aan het zelfbouwen was geweest en daarmee enkele tientallen, tientallen bouwsels had in verschillende staat van bouw die volgens de regels allemaal in het register stonden. Dat register was een gedeelte van een boekje met 12 regels of zo en ik had die bladzijden bij de supermarkt gecopieerd en de nummers doorgenummerd tot wel 60 of zo en ik had de benodigde stickers ook besteld en netjes geplaatst, op allerlei printplaten en andere meuk. Daar sta je als controle-ambtenaar: "wat nu".

Nadat de koopdoos (een behoorlijk gemodificeerde IC240 die in plaats van de standaard 25 kHz raster was omgebouwd naar 12.5 kHz zodat ik mee kon doen met het Eindhovens knutselkanaal destijds: 144.660) goedgekeurd was (de RCD-man zag de hele dag koopdozen en wist uit zijn hoofd wel wat werkte en wat niet), was het zo dat hij een spectrumanalyser had en dingen kon bekijken; dat had je als knutselaar zeker niet, het enige wat ik had was een selectieve golfmeter (uiteraard zelfbouw) en die was noch gecalibreerd noch nauwkeurig.
Affijn, de rest van de middag zijn er allerlei knutsels op de pijnbank geweest: "deze is best goed" (geen 60dB, maar niet zo erg) maar ook "deze moet je maar geen antenne op aansluiten" als de oscillator stond te versterken en de versterkers stonden te oscilleren en het spectrum een grasveld was waar je met moeite het gewenste signaal op 2m kun herkennen.

De man had weinig behoefte om alles te documenteren en probeerde zich meer een beeld te vormen van de knutselaar. Hij vond het best leuk allemaal ("is wat anders als de standaard koopdoos") en ik heb veel aan die middag gehad en ook het nodige van de man geleerd ("moet je zo doen, dan krijg je het wel aan de praat")

Ik weet niet of het nog zo is maar die 60dB eis (die voor zelfbouw best moeilijk is!), tja, als 't niet te bont was en de signalen niet in kritische banden vielen zoals de luchtvaartband dan was het wel allemaal best.
En ik was trots dat sommige van mijn bouwsels waar ik me toch wat zorgen over gemaakt had, "dat is best goed joh, gewoon gebruiken", en we weten dat dit de mooiste signalen geeft!

Die RCD ambtenaren van destijds....

In die tijd hield de afdeling ook "meetavonden" en ook daar heb ik veel aan gehad. Het is dan niet alleen het apparaat maar ook de bediener en dat was voor mij Ton PE1ALH die de laatste jaren helaas uit zicht is.

Tegenwoordig heb ik zelf meetspullen waardoor een heleboel "zelluf" kan maar ik moet helaas bekennen dat er vanuit de afdeling ook weinig beweging is met zelfbouw. En dit zal best bijdragen tot de lege banden tegenwoordig.

Geert Jan

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#34 Bericht door TheoP »

Mijn zelfbouw 70 cm AM ATV zender moest gekeurd worden.
De heren die kwamen waren dezelfde als die ik in mijn piraten tijd tegen was gekomen :o
Mijn zender was bij mijn leermeesters afgeregeld, op de analyzers van Ericsson in Emmen.
De plaatjes kwamen overeen met de afdrukken die ik zelf had, waren ook op dezelfde machine gemaakt :D

Leuk om dan de mens achter de opsporing mensen te leren kennen, ze wisten wie ik was en wat ik gedaan had.
Later nog een keer een, ja een echte, gele kaart gekregen wegens het overtreden van de voorwaarden.
Werd persoonlijk overhandigd aan mij.
Ach regels en ik, blijft een moeilijk samengaan :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#35 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 27 jul 2023, 07:25 Mijn zelfbouw 70 cm AM ATV zender moest gekeurd worden.
De heren die kwamen waren dezelfde als die ik in mijn piraten tijd tegen was gekomen :o
Mijn zender was bij mijn leermeesters afgeregeld, op de analyzers van Ericsson in Emmen.
De plaatjes kwamen overeen met de afdrukken die ik zelf had, waren ook op dezelfde machine gemaakt :D

Leuk om dan de mens achter de opsporing mensen te leren kennen, ze wisten wie ik was en wat ik gedaan had.
Later nog een keer een, ja een echte, gele kaart gekregen wegens het overtreden van de voorwaarden.
Werd persoonlijk overhandigd aan mij.
Ach regels en ik, blijft een moeilijk samengaan :mrgreen:

Theo
Wat me wel intrigeert: waar was die gele kaart voor :)

Soms ging dat best ver. Twee mensen die ik ken kregen (als nog niet zolang gelicentieerd PE1) van een boze RCD-man een gele kaart omdat ze via een van de D-kanalen een spelletje schaak via de zender zaten te spelen. Ze wisten toch wel dat de amateurzender daar niet voor was. Hij kwam de gele kaart inderdaad bij beide (Amersfoort en Hilversum) persoonlijk afleveren.

Ik heb geen ervaring met RCD-bezoeken vanwege niet toegestane uitzendingen in de piratentijd. Wel heb ik bezoek gehad omdat ik dingen deed die niet volgens de regels waren. Geen zware dingen, ik kreeg geen gele kaart. Het baken dat ik nu heb, heb ik twee jaar gehad zonder bakenvergunning. Dat mocht wel, maar niet als je de deur wel eens uit ging en het ding bleef aan staan. Maar ik heb ook wel eens bezoek gehad omdat ze gewoon nieuwsgierig waren hoe mijn knutselarijen eruit zagen en wie dat zeer actieve radiomannetje nou eigenlijk was :)

Maar goed, het goede nieuws is: we mogen nog altijd zelfbouwen. We zijn zelfs de enigen die dingen mogen "fabriceren" zonder dat we de verplichting hebben tot certificeren bij een zogenaamde notified body en op onze zelfbouwprojecten hoeft ook geen CE-keurmerk te staan en een conformiteitsverklaring dat we aan de regels voldoen hoeft ook niet. Dat is best bijzonder.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#36 Bericht door Charles_ »

pe1hzg schreef: 27 jul 2023, 01:30De man had weinig behoefte om alles te documenteren en probeerde zich meer een beeld te vormen van de knutselaar. Hij vond het best leuk allemaal ("is wat anders als de standaard koopdoos") en ik heb veel aan die middag gehad en ook het nodige van de man geleerd ("moet je zo doen, dan krijg je het wel aan de praat")

Die RCD ambtenaren van destijds....
Dat waren andere tijden. Ik schat in een halve eeuw geleden inmiddels.
pe1hzg schreef: 27 jul 2023, 01:30In die tijd hield de afdeling ook "meetavonden" en ook daar heb ik veel aan gehad.

Tegenwoordig heb ik zelf meetspullen waardoor een heleboel "zelluf" kan maar ik moet helaas bekennen dat er vanuit de afdeling ook weinig beweging is met zelfbouw. En dit zal best bijdragen tot de lege banden tegenwoordig.

Geert Jan
Zelfbouw is nog net niet dood, maar inderdaad besteden de amateurverenigingen en hun afdelingen amper aandacht hieraan. PI4RAZ is op dit punt een uitzondering te noemen. Wellicht tevens de enige die nog aandacht besteed aan zelfbouw knutselwerkjes.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#37 Bericht door PD1PK »

Hier een echte plug and play stekker amateur. Moet zeggen het bevalt mij prima, zoek nog wel iemand die mijn antennen in de mast wil hangen zodat ik alleen de stekker erin hoef te doen :lol: :lol:

Leven en laten leven toch :D :D
Laatst gewijzigd door PD1PK op 27 jul 2023, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#38 Bericht door PA0BAK »

In de shack aan de muur hangt nog een keuringsbewijs uit 1972.
Daarop staat: zender goedgekeurd in de staat waarin deze werd aangetroffen.
Alles was dus rekbaar en niet verder omschreven (voor zover ik weet).
Een niet losbladig logboek was verplicht.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#39 Bericht door TheoP »

PA0ETE schreef: 27 jul 2023, 08:11 Wat me wel intrigeert: waar was die gele kaart voor :)
Bij gebrek aan tegenstations, en ik wilde echt weten of mijn 27 MHz tafel microfoon ook mooi werkte op mijn Icom 245.
(Dit was mijn eerste officiële zender, kompleet met een PTT zelfklevertje er op, wat een onzin was dat zeg.
Dus die er als eerste er afgehaald :D )
Dus een duplex verbinding met een vriend in het dorp op 27 MHz gemaakt.
De heren reden in het Groninger land rond en zagen mijn signaal op 2 meter.
Luisterend naar de inhoud, wilden ze weten wie mijn duplex station was.
Ach, en dat mocht niet zeiden ze.
Kreeg later nog een aangetekende brief van de minister met dreigende taal van hoe stout het wel niet was.
Beide heb ik nog in het archief zitten, voor als er belangstelling voor is :D
En ja de gele brief is idd geel!

Theo

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#40 Bericht door TheoP »

PA0BAK schreef: 27 jul 2023, 09:27 Een niet losbladig logboek was verplicht.
Ja en daar stond bijna niets in bij mij :D
Er kwam toch geen hond voor om het te controleren, en jij was toch niet zo dom een verbindingen te noteren die niet mochten.
En het argument dat men zo kon zien achteraf, of jij storing had gemaakt bij een ander.
Grote flauwe kul dus.

Theo

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#41 Bericht door PA9X »

Ik lees het al, we kunnen niet meer zonder. John, hartelijk dank voor deze bijdrage!! Vooral deze vind ik erg interessant:

Signaalverwerking en ruisreductie:
Leg uit dat AI kan helpen bij het verbeteren van signaalverwerking en ruisreductie. AI-algoritmen kunnen ongewenste ruis en storingen detecteren en verminderen, wat resulteert in een betere ontvangst van signalen en een verhoogde communicatiekwaliteit.


Waar ik mee wil experimenteren is een stukje AI wat o.a. Adobe biedt om achtergrondgeluid te onderdrukken, zonder op kwaliteit in te leveren. Dit wordt nu toegepast om audio in videopnames te verbeteren, maar ook in live videoverbindingen. Een open raam naast een druk kruispunt maakt de spreker onverstaanbaar, maar wordt m.b.v. AI volledig onderdrukt. Alsof de spreker in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte zit. Dit moet natuurlijk ook toe te passen zijn op mijn eigen uitgaande audio. Komt zeker van pas als je, zoals ik, een buurman hebt die voor alle klussen een slijptol inzet.

Maar moet ook andersom toe te passen zijn om manmade noise op je ontvangst te herkennen en te onderdrukken. Dat zou je dan alleen op de uitgaande audio hoeven te doen en dan kunnen de DNL, DNR en NB op je transceiver uit blijven staan. Hoe zou het zijn als we daardoor een storingsarme ontvangst terugkrijgen?
PA0ETE schreef: 26 jul 2023, 16:10 Jean-Paul, ik heb het even voor je aan het AI-orakel zelf gevraagd, ik bedoel wat je nu al aan AI zou kunnen hebben bij onze hobby en daarnaast hoe ik dat het best aan je zou kunnen uitleggen. Ik wil je het antwoord dat ik kreeg uiteraard niet onthouden :D

Het uitleggen van de voordelen van het inzetten van AI voor zendhobby aan PA9X kan het beste gedaan worden door zijn interessegebieden en behoeften in overweging te nemen. Hier zijn een paar suggesties om het gesprek te structureren en de voordelen van AI voor zijn zendhobby te benadrukken:

Introductie tot AI:
Begin met een beknopte introductie van wat AI is en hoe het werkt. Leg uit dat AI-systemen in staat zijn om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals patroonherkenning, besluitvorming en taalverwerking.

Automatisering van repetitieve taken:
Wijs PA9X erop dat AI kan worden gebruikt om repetitieve taken in de zendhobby te automatiseren. Bijvoorbeeld, het beheren van grote hoeveelheden ontvangen data en het sorteren ervan op relevantie, frequentiebewaking, of zelfs automatische antwoordmechanismen kunnen allemaal met behulp van AI worden uitgevoerd.

Signaalverwerking en ruisreductie:
Leg uit dat AI kan helpen bij het verbeteren van signaalverwerking en ruisreductie. AI-algoritmen kunnen ongewenste ruis en storingen detecteren en verminderen, wat resulteert in een betere ontvangst van signalen en een verhoogde communicatiekwaliteit.


Patroonherkenning en voorspellingen:
Benadruk hoe AI kan worden gebruikt voor patroonherkenning in zendcommunicatie. Het kan helpen bij het detecteren van patronen in zendgedrag, het identificeren van bijzondere situaties of het voorspellen van mogelijkheden voor verbeterde communicatie op basis van historische gegevens.

Frequentiespectrumbeheer:
Leg uit hoe AI kan worden ingezet voor frequentiespectrumbeheer. AI kan helpen bij het optimaliseren van frequentiebandbreedtes, het verminderen van interferentie tussen verschillende communicatiekanalen en het maximaliseren van de efficiëntie van het zendproces.

Zelflerende systemen:
Beschrijf hoe AI-systemen zelflerend kunnen zijn. Ze kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe patronen herkennen zonder dat er voortdurend menselijke tussenkomst nodig is. Dit kan de zendhobby van PA9X flexibeler en geavanceerder maken.

Innovatie en uitdagingen:
Sluit af met een bespreking van de voortdurende ontwikkeling van AI-technologie en hoe het de zendhobby voortdurend zal blijven verbeteren. Erken ook dat er uitdagingen zijn, zoals privacy en ethische kwesties, maar dat deze kunnen worden aangepakt met verantwoorde implementatie en regulering.

Belangrijk is om tijdens het gesprek te luisteren naar de interesses van PA9X en in te gaan op eventuele vragen of zorgen die hij heeft. Maak het persoonlijk en relevant voor zijn specifieke situatie en toon aan hoe AI zijn zendhobby naar een hoger niveau kan tillen.


Dit was de gebruikte vraagstelling:
Ik wil graag aan PA9X uitleggen hoe nuttig het is om direct al AI in te zetten voor zijn zendhobby. Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#42 Bericht door sottezero »

Je krijgt vanzelf bewegingen... en anti-bewegingen..

Zo heb je supermarkten... super handig voor als je voor teveel geld producten van afgeperste fabrikanten wilt kopen. alles op 1 plek...
Maarja, anti-supermarkt sentiment, dan ga je je brood bij de echte bakker halen, je vlees om te mutileren op de BBQ bij de echte slager... enz...

Zo heb je vakantie-huisjes, caravans met winterverwarming, verbrandingstoillet en inductiekookplaat en airco...
En zo heb je mensen die met een tarp en een vuursteentje, na wat bomen slopen, zelf hout te stoken.

Zo heb je amateurs die de diktste transceiver kopen en dan nog een lineair met 4km antenne erachter de spijkers in het schuurtje in de hens zetten, en je hebt mensen die proberen het op een < 0.5W en een spijker...

Je hebt mensen die hun koffie verwarmen met gigahertzen en schotels, en je hebt mensen die met onderzeeboten willen praten door misselijk te worden van de ULF...

Je hebt mensen die het allemaal niet boeit, en mensen die vinden dat ze zo belangrijk zijn en dan nog een berichtje plaatsen op een forum omdat ze denken dat anderen hun geraaskal willen lezen... :mrgreen:

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#43 Bericht door PA0AA »

PA0ETE schreef: 26 jul 2023, 14:17 ...... In werkelijkheid ben ik pas 14, (Echt waar, ik ben na mijn 40ste achteruit gaan tellen :lol: :lol: :lol: :lol: ) ........
Ik dacht, dat je op 29 februari jarig was .... :lol: :lol:

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#44 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1hzg schreef: 27 jul 2023, 01:30 Ook ik heb in de begintijd nog wel eens een PTT/RCD ambtenaar op bezoek gehad. Die mensen kwamen gewoon af en toe kijken wat er gebeurde en dat was gewoon een techneutendingetje.

In die tijd moesten "zenders" een RCD sticker hebben en moest je een register bijhouden. Wat een redelijke vraag is voor iemand die zuinig is op zijn FT101 die dan ook gekeurd moest worden.

Het was wat minder handig voor een tiener die enthousiast aan het zelfbouwen was geweest en daarmee enkele tientallen, tientallen bouwsels had in verschillende staat van bouw die volgens de regels allemaal in het register stonden. Dat register was een gedeelte van een boekje met 12 regels of zo en ik had die bladzijden bij de supermarkt gecopieerd en de nummers doorgenummerd tot wel 60 of zo en ik had de benodigde stickers ook besteld en netjes geplaatst, op allerlei printplaten en andere meuk. Daar sta je als controle-ambtenaar: "wat nu".

Nadat de koopdoos (een behoorlijk gemodificeerde IC240 die in plaats van de standaard 25 kHz raster was omgebouwd naar 12.5 kHz zodat ik mee kon doen met het Eindhovens knutselkanaal destijds: 144.660) goedgekeurd was (de RCD-man zag de hele dag koopdozen en wist uit zijn hoofd wel wat werkte en wat niet), was het zo dat hij een spectrumanalyser had en dingen kon bekijken; dat had je als knutselaar zeker niet, het enige wat ik had was een selectieve golfmeter (uiteraard zelfbouw) en die was noch gecalibreerd noch nauwkeurig.
Affijn, de rest van de middag zijn er allerlei knutsels op de pijnbank geweest: "deze is best goed" (geen 60dB, maar niet zo erg) maar ook "deze moet je maar geen antenne op aansluiten" als de oscillator stond te versterken en de versterkers stonden te oscilleren en het spectrum een grasveld was waar je met moeite het gewenste signaal op 2m kun herkennen.

De man had weinig behoefte om alles te documenteren en probeerde zich meer een beeld te vormen van de knutselaar. Hij vond het best leuk allemaal ("is wat anders als de standaard koopdoos") en ik heb veel aan die middag gehad en ook het nodige van de man geleerd ("moet je zo doen, dan krijg je het wel aan de praat")

Ik weet niet of het nog zo is maar die 60dB eis (die voor zelfbouw best moeilijk is!), tja, als 't niet te bont was en de signalen niet in kritische banden vielen zoals de luchtvaartband dan was het wel allemaal best.
En ik was trots dat sommige van mijn bouwsels waar ik me toch wat zorgen over gemaakt had, "dat is best goed joh, gewoon gebruiken", en we weten dat dit de mooiste signalen geeft!

Die RCD ambtenaren van destijds....

In die tijd hield de afdeling ook "meetavonden" en ook daar heb ik veel aan gehad. Het is dan niet alleen het apparaat maar ook de bediener en dat was voor mij Ton PE1ALH die de laatste jaren helaas uit zicht is.

Tegenwoordig heb ik zelf meetspullen waardoor een heleboel "zelluf" kan maar ik moet helaas bekennen dat er vanuit de afdeling ook weinig beweging is met zelfbouw. En dit zal best bijdragen tot de lege banden tegenwoordig.

Geert Jan

Mooi en ook leuk verhaal Geert Jan. Herkenbaar.

De sticker voor de zender was er in "mijn tijd" nog helemaal niet. Kwam iets later.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#45 Bericht door PE4WJ »


Wanneer was dat dan Wouter Jan? :lol:
tientallen posts verder :D

Heel veel van de door amateurs gebruikte SDR programma's zijn geschreven door amateurs. En zie ook bijvoorbeeld ook https://maia-sdr.org/ wat een mooi stukje werk is van EA4GPZ

Naast mijn hardware zelfbouw activiteiten waar ik recent weer behoorlijk actief mee ben (mijn QRP is intussen wat ouder dus ik heb weer wat meer tijd voor de hobby haha) schrijf ik ook regelmatig software voor SDR (ook QRL-matig maar dat is een ander verhaal), bijvoorbeeld:

https://pe4wj.wordpress.com/2019/03/05/ ... 400-beacon (al kun je je afvragen of grafisch blokken aan elkaar knopen echt software schrijven genoemd mag worden hi)

Daarnaast recent nog een all-mode VHF ontvanger gebouwd, low IF (dus frontend, I/Q mixer en dan direct de audio codec in), alle signal processing gedaan in een Teensy4.0 microcontroller, mbv de geweldige Teensy audio library - zie hier: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Audio.html

Dus nee, zelfbouw (al is het tegenwoordig ook zelfbouw in iets andere vorm) is niet dood!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie