Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#17 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#19 Bericht door PA3HMP »

PA0ETE schreef: 23 jul 2023, 12:29
PE1PQX schreef: 23 jul 2023, 09:34
PA3HMP schreef: 23 jul 2023, 08:56
PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:19 Als we verder doorgaan op het "inschrijfverhaal", dan denk ik dat ik de topic splits. Dan ga ik nog even verder over de tiny houses :)
.
319px-Tiny_house,_Portland.jpg
Leuk maar als je hier in de buurt een brugje of viaduct tegenkom ben je de bovenverdieping kwijt :mrgreen:
Dan heet het een camper.... Een tiny house staat vast op de grond.
Dat klopt overigens niet. Een kenmerk van tiny houses is dat ze te verplaatsen zijn. Dat kan met een kraan op een trailer, maar een flink deel van de tiny houses wordt traditioneel op een aanhangerframe gebouwd. Die aanhangerframes voor dat doel kun je zelfs in Nederland kopen.

https://masta.nl/aanhangwagen-kopen/ope ... house.html
precies, het tinyhouse gebeuren is iets wat over is komen waaien uit Amerika en is verplaatsbaar, erg leuk om te zien hoe mensen creatief met ruimte omgaan maar in Nederland minder geschikt vanwege de vele lage bruggen en viaducten, daarnaast heb je een flinke auto nodig om het te verplaatsen.

Misschien wat meer terug gaan daar de ouderwetse pipo wagen met veel houtsnijwerk om het gewicht te besparen, heel af en toe zie je die hier nog wel eens rondrijden

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#20 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 23 jul 2023, 16:13 Bij mij in het dorp.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... el-geopend
Leuk Juul, bedankt!

Dit is eigenlijk wat ik niet wil. Ik houd niet van vergaderingen en zo'n vereniging. Dat gaat botsen. En voor vijf jaar? WTF? De meeste stukken grond zijn voor 10 jaar, en dat zou ik ook niet eens willen.

Alternatief is opstelling in een recreatiepark, of anders als recreatiewoning. Niet ideaal, maar wel een goede plek om aan de boeken te werken waar ik aan schrijf.

Het zijn overigens vaak wel heel leuke en aparte mensen die in zo'n ontwikkeling als dit geïnteresseerd zijn. Maar ik zie het bijv. duister in bij antenneplannen etc. Daar is zo'n vereniging vast niet voor. En wat als de antenne al staat en de hele vereniging zegt "geen antennes" of zelfs "geen zendamateurisme" (vanwege stralingsangst of zo) :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#21 Bericht door TheoP »

Ik heb al moeite met de naam, en zeg consequent 'kleine huisjes' dan weet je direct waar je het over hebt.
Grappig is dan dat anderen dit niet begrijpen op gemeentelijk niveau.
Ach we gooien er een Engelse naam tegen aan, dan lijkt het nog wat. toch? :D

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#22 Bericht door PA3DJS »

Er zijn altijd wel mensen die mee willen werken een aan een reportage die zou moeten aantonen hoe leuk wonen in een tiny house / klein huis / caravan is. Blije gezichten, bloemetjes, vrijheid, etc.

Maar: (zoals ETE als aangaf) gronduitgifte is meestal voor beperkte duur (dat noem ik woononzekerheid), hoe gaat het in een strenge winter als dat minihuisje je enige woning is, wat als er gezinsuitbreiding plaatsvindt?, etc.

Als mensen de keuze hebben is zo'n minhuisje heel leuk voor erbij, maar wonen doen ze liever in een woning met de zekerheid dat je er kunt blijven wonen.
Minihuisjes op grond voor bepaalde (korte) tijd is wel een manier om de woningmarkt te "stutten" (lees: prijzen hoog te houden). Mocht de aanbod/vraagbalans wat doorslaan naar aanbod, dan komt er vanzelf meer vraag als de grond onder de minihuisjes een andere bestemming krijgt en er geen nieuwe plek te vinden blijkt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#23 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 24 jul 2023, 09:20 Ik heb al moeite met de naam, en zeg consequent 'kleine huisjes' dan weet je direct waar je het over hebt.
Grappig is dan dat anderen dit niet begrijpen op gemeentelijk niveau.
Ach we gooien er een Engelse naam tegen aan, dan lijkt het nog wat. toch? :D

Theo
Kleine huisjes en tiny houses zijn twee verschillende dingen. Niet alle vertalers van de tv-series over dit onderwerp weten dit, maar het is echt zo. Tiny house is ook een officieel Nederlands woord volgens het bekende Groene Boekje waar alle offcieel Nederlandse woorden in staan. Het is een anglisme, maar daarmee wel een Nederlands woord. Net als computer.

https://woordenlijst.org/#/?q=tiny%20house
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#24 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 24 jul 2023, 09:58 Er zijn altijd wel mensen die mee willen werken een aan een reportage die zou moeten aantonen hoe leuk wonen in een tiny house / klein huis / caravan is. Blije gezichten, bloemetjes, vrijheid, etc.

Maar: (zoals ETE als aangaf) gronduitgifte is meestal voor beperkte duur (dat noem ik woononzekerheid), hoe gaat het in een strenge winter als dat minihuisje je enige woning is, wat als er gezinsuitbreiding plaatsvindt?, etc.

Als mensen de keuze hebben is zo'n minhuisje heel leuk voor erbij, maar wonen doen ze liever in een woning met de zekerheid dat je er kunt blijven wonen.
Minihuisjes op grond voor bepaalde (korte) tijd is wel een manier om de woningmarkt te "stutten" (lees: prijzen hoog te houden). Mocht de aanbod/vraagbalans wat doorslaan naar aanbod, dan komt er vanzelf meer vraag als de grond onder de minihuisjes een andere bestemming krijgt en er geen nieuwe plek te vinden blijkt.
Ik ben daar een stuk optimistischer over. Er is een groot tekort bijvoorbeeld aan betaalbare woningen. In de buurgemeente hier 5 km vandaan in de andere provincie hebben ze 5 jaar geleden vanuit de gemeente een wijkje met tiny houses gebouwd voor starters op de woningmarkt, vanwege de tekorten aan dat soort woningen. Vrij zeker gaat het zich ook in die richting bewegen.

Het nadeel dat je noemt van hoe met gezinsuitbreiding kun je zien vanuit het perspectief dat veel mensen nu hebben: wil je liever zoiets vanuit een (eigen of gehuurd, maar eigen) tiny house doen of op kamers bij een hospita of bij daarvoor te klein behuisde ouders thuis...


youtu.be/MgheYty_xMA
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#25 Bericht door pe1rea »

Ik heb alles behalve een tiny house.
Het is vrij fors zelfs.
En ook eventueel kinderen kunnen gewoon mee.
Nu ben ik die leeftijd reeds lang voorbij, maar toch..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#26 Bericht door PA0ETE »

Voor sommige mensen speelt leeftijd daarbij geen rol (kennelijk) :)

https://www.firstpost.com/explainers/al ... 72792.html
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#27 Bericht door PA0ETE »

Misschien toch mijn grote huis maar aanhouden...

:lol: :lol: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#28 Bericht door PA0ETE »

Nota beide bene: ik heb de topic nu toch maar even naar theekransjes verplaatst :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#29 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
De meeste mensen gaan dus in zo'n kot wonen omdat de andere alternatieven (hospita, thuis) slechter zijn. Dat was was ik wilde aangeven, het is noodzaak, niet omdat het zo leuk is.

In jouw voorbeeld: Hoe lang mogen die huisjes blijven staan? Als dat 10 jaar is, verplaats je het probleem in de tijd. Bovendien is het een aanmoediging om juist geen woningen te bouwen op locaties met een echte woonbestemming.

De hoofdreden waarom ik er niet zo'n goed gevoel bij heb is het punt dat ik eerder aangaf: ongewenste invloed op vraag/aanbod (makkelijk sturen op zekere krapte om de woningmarkt te "stutten").

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#30 Bericht door PA0ETE »

De tiny houses in Nijkerk staan als ik het goed onthouden heb niet op woongrond maar aan de rand van een industrieterrein. In mijn woonplaats is dat ook zo. Het is het terrein dat tientallen jaren door een stichting gehuurd is, waar in plaats van één groter (houten) gebouw nu meerdere tiny houses komen.

En ik heb er een heel goed gevoel over :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie