Middengolf in de herhaling...?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#151 Bericht door PA1AIS »

In het echt is minstens even mooi om het in werking te zien. :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#152 Bericht door TheoP »

Er staat een stevige wind in Drenthe, maar om het een storm te noemen?

youtu.be/YPp4GsjQ6JE
De radio zender is ook gewoon in de lucht geweest vandaag.

Theo

Steffen
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Middengolf in de herhaling...?

#153 Bericht door Steffen »

TheoP schreef: 04 aug 2023, 23:44
PA0ETE schreef: 04 aug 2023, 23:19 Ook met de Jenni Baynton heb ik enige raakvlakken (doordat ik een van de eigenaren ken).
Ik ook!

We waren beide op 747 , met 25 watt carrier.
Ik hoorde na 7 km me zelf niet eens meer.
Dhr Brouwer beweerde dat ik geen verstand van antennes had, en hij wel.
Want op een schip, enzovoort.
Ik belde toen naar naar het AT op zaterdag, zondag er na werden ze uit de lucht gehaald.
In plaats van de 25 watt was er een vermogen van 4000 watt, carrier.
En ik zou er geen verstand van hebben :mrgreen:

PS de eigenaar is Sietze Brouwer, meer zijn er niet van het roestig geheel.
En hij zij toen: Theo ik zend niet meer uit dan met 25 watt, maar ik heb echte technici, die weten hoe je een antenne moet maken.
Jij als zend amateur weet niet eens wat zo iets is.
4 Kw op elke draad geeft een leuk resultaat.

Theo
Je gaf mij de link vanaf hier en lees dus nu vanaf hier het onderwerp door. Oude piraten en ruzies bemoei ik mij niet mee. https://www.youtube.com/watch?v=L4GrDOOIIbk Captains deal. Het is mij duidelijk dat er heel veel speelt binnen het landschap van zenders, maar heb geen oordeel en wil persoonlijke voortgang. Wat de deal betekend weet ik niet maar respecteer deze wel van hem (MD).

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Middengolf in de herhaling...?

#154 Bericht door pe1hzg »

Ik denk dat weinig AM stations kunnen toppen met de manier waarop de BBC middengolf-frequentie wijzigingen in het verleden heeft aangekondigd:

https://www.youtube.com/watch?v=EfQ5bNA6amQ

(BBC4 schakelt de middengolfzenders uit op 15 april. Hiervan is helaas geen soortgelijke aankondiging voor zover ik weet)

Geert Jan

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Middengolf in de herhaling...?

#155 Bericht door PA1AVL_ »

Prachtig! :)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#156 Bericht door TheoP »

Steffen schreef: 11 apr 2024, 21:27 Oude piraten en ruzies bemoei ik mij niet mee.
Viel mee hoor, er was geen sprake van een ruzie.
Alles was binnen een week opgelost en is ook niet weer gebeurt.
In die tijd waren wij geen piraten maar hadden een vergunning.
Net als soms bij zendamateurs, was er geen controle over het vermogens knopje :mrgreen:
En dat werd toen gecorrigeerd conform de spelregels die er voor zijn.

Theo

Steffen
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Middengolf in de herhaling...?

#157 Bericht door Steffen »

Blij dat je het zegt, mijn eerste indruk is tot op heden niet zo positief en heb in het verleden met een aantal mensen gesproken die zich bezig houden met zenden en het was altijd ruzie, maar duidelijk.

Ik ga lekker door je project bladeren omdat het erg leuk is om te zien en kan er vast wel iets van leren.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#158 Bericht door TheoP »

En bij vragen? Stellen hoor!

THeo

Steffen
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Middengolf in de herhaling...?

#159 Bericht door Steffen »

Met wat meet je de temperaturen, is dit met een soort thermistor of digitaal? Je hebt er 4 op zitten naar herinnering maar ben de foto even kwijt en vraag mij af hoe je het aanstuurt. Ik vraag je niet om diepgaande uitleg, maar een beetje de basis. Zit er ergens een PIC tussen bijvoorbeeld met een x taal voor aansturing die een relay stuurt?

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#160 Bericht door TheoP »

https://nl.aliexpress.com/item/10050056 ... pt=glo2nld
Het is allemaal heel simpel gemaakt, niets met een processor.
De chiller heeft een instelbare thermostaat en die doet hetzelfde als die in je koelkast.
Maar hier wordt het water koud gemaakt ipv de kast zoals bij een koelkast.
Het is allemaal recht aan recht uit gemaakt.

Theo

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Middengolf in de herhaling...?

#161 Bericht door PD2EW »

Vandaag weer een rondje Nederland gemaakt, via Tytsjerk naar Grunn (Groningen)... en op het eind van de dag weer afgedaald naar de Achterhoek.
Leuke gezellige beurs, die werd gehouden in een school en een eindje verderop dan waar hij eerder werd gehouden.

Heb op de terugweg naar de Achterhoek met de autoradio weer eens geluisterd op 918 kHz Middengolf.
Prima grondgolfje is dat, die van Radio T-Pot, toppertje!
Zelfs nog naar een nieuwsbulletin en de daarop uitgezonden column kunnen luisteren en natuurlijk ook wat muziek.
Bij afslag 27 (Fluitenberg) werd het signaal langzaamaan weer wat minder op mijn Nissan autoradio en -antenne (zijruit achter).
Bij het viaduct Stiggeltie was het signaal praktisch verdwenen.

Neen, ik heb niet geluisterd met mijn stereotuner, die werkt niet in de auto.
Overigens, hij ligt weer open in mijn werkplaats en ik wil hem proberen aan te passen zonder een dubbele LF uitgang erop te hebben.

Na het inmiddels weggevallen signaal van Radio T-Pot ben ik op de terugweg over de FM band aan het scannen gegaan.
Wat me daarbij ook opgevallen is, is dat er weinig FM piraten in het Noorden te ontvangen zijn.
In het Oosten is dat wel flink anders, een stuk of wat van de in een ander topic genoemde piratenfrequenties zijn hier fanatiek bezet.
Nogmaals herhaal ik: het is mijn genre niet, maar je moet toch de tijd een beetje doorkomen met een stuurbediening voor de radio...

Theo, dank voor de uitzending, best wel leuke hobby hebben we... ;-)

Oja, Tytsjerk:
Twee complete DIN schroefbare fijne draad female pluggen gescoord, 3-polig en 180 graden, speciaal voor mijn twee Sennheiser 421 microfoons.
Ook leuk contact gehad over een actief antenneproject, dat ter demo stond/hing.
Daar ga ik me ook eens in verdiepen en het is weer eens wat anders dan de Mini-Whip...

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#162 Bericht door TheoP »

PD2EW schreef: 13 apr 2024, 22:36 Theo, dank voor de uitzending, best wel leuke hobby hebben we... ;-)
Ja dat vind ik ook :D Vooral de uitdaging om iets wat er al heel lang is, AM middengolf om daar je eigen draai aan te geven.
Dank je voor het opmerken v/d grondgolf, daar zijn we heel lang mee bezig geweest om de antenne zo te optimeren dat je een maximale grondgolf krijgt.
En tijdens het optimeren kom je er dan achter dat je alle zeilen en kennis moet bij zetten om dit punt ook te maken.
Je wilt geen DX, dus een 'zendamateur' antenne zoals een omgekeerde L wil je niet.
Want laten we wel zijn, een LPAM station mag maar een 'pudding' vermogen gebruiken zeker als je dit afzet tegen de vermogens die vroeger door omroep stations gebruikt werden.
En dan het knutselen, niets is standaard te koop.
Was dat maar zo want ik ben aanhanger van plug and play en op de een of andere wijze is mij dit als zendamateur nog nooit gelukt :mrgreen:
Kaartje geeft aan waar het signaal nog net luisterbaar is met een transistor radio, mooi is te zien dat richting zuid west, de grondgolf veel demping ondervind van de Drentse grondgesteldheid.

Theo
Bijlagen
20240127_111004.jpg
contouren 3.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#163 Bericht door PE9ZZ »

Vinnut wel grappig dat iedereen een top loaded verticale straler maakt en niet een RIZ kloon, een geaarde straler met shuntvoeding. Ik heb er een MMANA-GAL sim op gemaakt en dat werkt vrij aardig. Die shuntvoeding wordt ook genoemd in het Antenna Engineering Handbook (hoewel ik geïntimideerd ben door de formules).
RIZ 30 m Tower 3 guys 1008_view.png
RIZ 30 m Tower 3 guys 918_plot.png


Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
25_MW_antennas.pdf
(440.03 KiB) 7 keer gedownload
RIZ 30 m Tower 3 guys 918.zip
(418 Bytes) 7 keer gedownload

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#164 Bericht door TheoP »

Dat is is heel simpel waarom niet.
Met een schuifmast krijg je dit niet kraakvrij.
En ik zie wel dat velen een top loaded antenne gebruiken maar dat het niet een echte topload is.
Lees in de zin dat de capaciteit die je erboven op toevoegt, de frequentie moet laten zakken.

Theo

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#165 Bericht door PE9ZZ »

TheoP schreef: 14 apr 2024, 18:59Met een schuifmast krijg je dit niet kraakvrij
Aha. Het mooie van een geaarde straler is dat je veel minder problemen hebt met blikseminslag. Volgens mij had Radio Noordzee ook een geaarde straler. Veronica zeker niet, die waslijnen waren daar de topload. De masten in Zeewolde waren ook geaard en ook nogeens gestackt om zoveel mogelijk grondgolf te krijgen. Jammer genoeg nergens een goede uitleg daarover kunnen vinden...

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie