Middengolf in de herhaling...?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#106 Bericht door PA0ETE »

Geweldige foto. En dat zielige zeiltje achterop :)

Doet me denken aan het fragment van Radio Hauraki in Nieuw-Zeeland van een van de keren dat hun schip de wal opzocht. De DJ van dienst bleef gewoon draaien en net voor de klap fluisterde hij duidelijk hoorbaar in de microfoon "I love you mom and dad". Het liep goed af, niemand raakte gewond maar als ik het goed onthouden heb moesten ze daarna wel een ander schip zoeken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#107 Bericht door PA3DJS »

Juul - PE0GJG schreef: 03 aug 2023, 16:25 AKTIE foto..................vlak voor de stranding op 9 november 1970.

bron: onbekend.


King David Stranding1 kopie.jpg
Moest dat zeil(tje) nu echt als steunzeil dienen om slingeren te verminderen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#108 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 03 aug 2023, 16:45
Moest dat zeil(tje) nu echt als steunzeil dienen om slingeren te verminderen?
Toch denk jij in een aantal opzicht ook precies zoals ik denk Wim.

Zeker in deze post :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#109 Bericht door TheoP »

Met dat zeiltje werd koers gehouden als men voor anker lag.
Dat het schip niet bleef draaien met eb en vloed en zo de anker ketting ging oprollen.
Want een schip wordt op zijn plaats gehouden door de ketting zijn gewicht op de bodem.
Daarom moet een ketting ook zo recht mogelijk naar beneden hangen, hoe schever dit komt te staan, hoe minder grip er is.
En met wind kon men zo wat sturen.

Theo

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#110 Bericht door Juul - PE0GJG »

Na "onze"stranding kregen we van de bergers van Smit-Tak een nieuw anker.
screen 11.jpg

screen 12.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#111 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 03 aug 2023, 17:50 Met dat zeiltje werd koers gehouden als men voor anker lag.
Dat het schip niet bleef draaien met eb en vloed en zo de anker ketting ging oprollen.
Want een schip wordt op zijn plaats gehouden door de ketting zijn gewicht op de bodem.
Daarom moet een ketting ook zo recht mogelijk naar beneden hangen, hoe schever dit komt te staan, hoe minder grip er is.
En met wind kon men zo wat sturen.

Theo
Bedankt voor deze info! Zo had ik het niet gezien.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#112 Bericht door Juul - PE0GJG »

Om het verhaal maar compleet te maken over zo'n stranding en de hulp van de SMIT-TAK bergingsbedrijf nog info.
Kun je zien om wat voor bedragen het ging.

Maar dank zij die mannen waren we weer snel in de luct. Gelukkig waren er nog genoeg xtallen in vooraad! :D
sleepboten.jpg
beloning.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#113 Bericht door TheoP »

Beste rekeningen Juul.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#114 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 03 aug 2023, 17:50 Met dat zeiltje werd koers gehouden als men voor anker lag.
Dat het schip niet bleef draaien met eb en vloed en zo de anker ketting ging oprollen.
Want een schip wordt op zijn plaats gehouden door de ketting zijn gewicht op de bodem.
Daarom moet een ketting ook zo recht mogelijk naar beneden hangen, hoe schever dit komt te staan, hoe minder grip er is.
En met wind kon men zo wat sturen.

Theo
Ik vind het een mooie en ook begrijpelijke uitleg, en ik wil het ook niet onderuit halen. Ik weet bovendien dat Capital een beetje dwars was, maar ik heb bij de andere schepen zo'n zeiltje nooit gezien.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#115 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heb je niet goed gekeken.
Hier ons eerste zendschip.
screen.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#116 Bericht door PA0ETE »

Bij RNI niet, MV/COmmunicator (Laser558) en Ross Revenge ook niet volgens mij en diverse anderen. Bij de Norderney ook nooit gezien hoor.

Was de naam van dit schip niet de Borkum Riff of was dat de oorspronkelijke naam van de Norderney?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Middengolf in de herhaling...?

#117 Bericht door pd1ahm »

De MV Communicator is toch ook een heel ander formaat schip met een heel andere toepassing. Daar zal een zeiltje weinig uitmaken. Sterker nog, het is maar net waar het schip ook voor gemaakt is.

Ik hem als vrijwilliger gewerkt aan de Jenny Baynton van toenmalig radio Waddenzee/Seagull, dat was een lichtschip. Op die types van lichtschepen heeft nooit een zeil gezeten.

De Borkum Reef was ook een lichtschip maar uit een heel andere tijd, ik dacht dat daar wel weer een zeiltje op zat.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#118 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef: 04 aug 2023, 19:22 Bij RNI niet, MV/COmmunicator (Laser558) en Ross Revenge ook niet volgens mij en diverse anderen. Bij de Norderney ook nooit gezien hoor.

Was de naam van dit schip niet de Borkum Riff of was dat de oorspronkelijke naam van de Norderney?
Ja, officieel was het de Borkum Riff. (naar het lichtschip) maar later kwamen we erachter dat hij een naamsverandering ondeging. "De Veronica".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#119 Bericht door Juul - PE0GJG »

pd1ahm schreef: 04 aug 2023, 19:56 De MV Communicator is toch ook een heel ander formaat schip met een heel andere toepassing. Daar zal een zeiltje weinig uitmaken. Sterker nog, het is maar net waar het schip ook voor gemaakt is.

Ik hem als vrijwilliger gewerkt aan de Jenny Baynton van toenmalig radio Waddenzee/Seagull, dat was een lichtschip. Op die types van lichtschepen heeft nooit een zeil gezeten.

De Borkum Reef was ook een lichtschip maar uit een heel andere tijd, ik dacht dat daar wel weer een zeiltje op zat.
Zie bovenstaande foto van de "Borkum Riff".

Maar ik heb begrepen van de zeevarende collega's dat het zeiltje er al gauw af was ivm de antenne. De foto is uit begin 1960.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#120 Bericht door PA0ETE »

pd1ahm schreef: 04 aug 2023, 19:56 De MV Communicator is toch ook een heel ander formaat schip met een heel andere toepassing. Daar zal een zeiltje weinig uitmaken. Sterker nog, het is maar net waar het schip ook voor gemaakt is.

Ik hem als vrijwilliger gewerkt aan de Jenny Baynton van toenmalig radio Waddenzee/Seagull, dat was een lichtschip. Op die types van lichtschepen heeft nooit een zeil gezeten.

De Borkum Reef was ook een lichtschip maar uit een heel andere tijd, ik dacht dat daar wel weer een zeiltje op zat.
Ik heb ooit bijna de Communicator gekocht toen het met slagzij in de haven ergens in de polder lag. Tot ik ontdekte dat ik voor zeker 60.000 euro aan asbest moest laten verwijderen voordat ik het schip aan het publiek kon laten zien. Vervolgens kochten een paar Engelsen schip met het resultaat dat bekend is :)

Ook met de Jenni Baynton heb ik enige raakvlakken (doordat ik een van de eigenaren ken).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie