Middengolf in de herhaling...?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#91 Bericht door PA0ETE »

N.b. ik wil ook vermijden dat het teveel een wellus-nietus-discussie wordt.

Ik ben er tamelijk stevig van overtuigd dat dit alleen als sleufantenne verklaard kan worden, maar dat zal duidelijk zijn :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#92 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Dan ga ik ook maar shoppen uit jouw Wiki referentie: "A slot antenna consists of a metal surface, usually a flat plate, with one or more holes or slots cut out.[1] ". Ik vind een stukje draad boven een grondvlak niet voldoen aan hetgeen in jouw referentie staat.

Jij shopt: "When the plate is driven as an antenna by an applied radio frequency current, the slot radiates electromagnetic waves in a way similar to a dipole antenna".

Men spreekt van "similar", en van een "applied radio frequency current". Jij weet beter dan ik wat "similar" betekent, dus dit draagt niets bij aan jouw argumenten m.b.t. dat de straler de lucht is tussen grondvlak en draadje.
Nogmaals, wat wekt de straling op, de lucht in de slot, of de oppervlakte stromen in het metaal om de slot?
Het antwoord vind je in mijn posting #87. TheoP stipt het ook even aan. In een golfpijp/kabel transitie is de spriet die straalt. De uitgezonden energie propageert in de pijp.


Wat betreft de werking van slotantennes, ik heb er wat mee gedaan en over geschreven (niet public domain). Die Wiki pagina biedt mij geen nieuwe inzichten.

Nogmaals: over echte aarde, (dus geen goed geleidend grondvlak) is het meer een dummy load. Een T- of "TheoP"-antenne doet het veel beter op land. Over goed geleidend grondvlak werkt de DDRR, nagenoeg exact zoals een inverted F of Planar inverted F (PIFA). Ik denk dat de DDRR iets minder omhoog straalt vergeleken met een inverted F. Maar de DDRR straalt meer omhoog dan een T-antenne.

Portofoonvariant (we dwalen wat af)
De (semi) gebalanceerde variant heb ik al genoemd in mijn bijdrage #87. Door de gedeeltelijke balancering heb je minder common mode stroom, dus minder handeffect. De (semi) gebalanceerde versie is niet van toepassing voor de AM discussie, daar is namelijk de aarde (grond of (zout) water) het grondvlak. Een getuned loopje op een doet het niets slechter op een porto. zowel de loop als die DDRR zijn ontzettend smalbandig (lees: veel smaller dan bijv. de 70 cm amateurband). Het zijn beide geen wonderantennes, gewoon stukjes draad, prima te simuleren in een wire segment based MoM simulator (zoals NEC2).

Wat wil je bereiken met dit gezaag?
Het maakt mij niet uit hoe je het noemt, maar het blijft een kwartgolf stukje draad boven een grondvlak, gevoed zoals bij een inverted F. Alleen loopt het horizontale stuk in min of meer een rondje.


@TheoP:
Bij een slotantenne zijn de sleuven ongeveer een halve golflengte lang (voor lucht in de pijp). In geval van een ronde pijp met kleine diameter ten opzichte van de golflengte, zijn de sleuven wat langer dan een halve golf. Bij een te kleine diameter krijg je een slotantenne niet meer aan de gang. Dit is te vergelijken met een golfpijp. Beneden een bepaalde frequentie (cut-off frequency) doet hij het niet meer. Voor dat je aan de cut-off frequency zit, neemt de golflengte in de pijp toe tot boven de golflengte in lucht.

Je kan de sleuf ook op de rand van een plaat of einde van een pijp hebben zitten. De lengte is dan ongeveer een kwart golflengte voor makkelijke aanpassing. Dit type antenne kom je tegen op printen. Er is gewoon een hap uit het grondvlak met de voeding over die hap. In principe kunnen links en rechts van de hap/sleuf gewoon componenten zitten. Er zijn trucs om de lengte van die hap te verkorten, maar dat gaat ten koste van de bandbreedte.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#93 Bericht door TheoP »

PA3DJS schreef: 01 aug 2023, 21:48 Bij een slotantenne zijn de sleuven ongeveer een halve golflengte lang (voor lucht in de pijp).
Ik wist dit niet meer zeker, twijfelde heftig tussen halve golf en kwart golf.
Dank je voor de toelichting en het opfrissen.

Een hoorn antenne vind ik ook een mooi voorbeeld.
Ik heb de verschillende antennes eerst allemaal op schaal gemaakt.
En daar metingen aan gedaan, wat is en wat gebeurt er als..
Dit allemaal op 70 cm.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#94 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 01 aug 2023, 21:33 N.b. ik wil ook vermijden dat het teveel een wellus-nietus-discussie wordt.

Ik ben er tamelijk stevig van overtuigd dat dit alleen als sleufantenne verklaard kan worden, maar dat zal duidelijk zijn :)
Je kunt alle eigenschappen van die DDRR gewoon verklaren met de theorie van korte draadantennes. Van belang is de stralingsweerstand van een kort stukje verticaal draad met top load over een perfect geleidend (PEC) grondvlak (even voor AM). Zolang de ohmse verliezen maar klein zijn ten opzichte van die heel kleine stralingsweerstand, is het stralingsrendement en daarmee de gain acceptabel. Je zit met dezelfde tegenstrijdigheden als met een getunde loop. Maak je de loop te klein of de DDRR te plat (gerelateerd aan golflengte), dan gaat het rendement achteruit.

De stalingsweerstand is dermate laag, dat zo'n antenne alleen goed werkt over een goed geleidend grondvlak. Over aarde is het zoals eerder aangehaald meer een (lekke) dummy load.

Officieel moet je ook de uitstraling van het horizontale deel meenemen (dat straalt omhoog). Als je gaat simuleren (in NEC alleen met perfect ground voor AM) zul je zien dat daardoor de stralingsweerstand iets hoger is. Die straling omhoog kun je verminderen door een meer symmetrische top load te gebruikn (zoals een T of het wiel zoals bij TheoP zijn antenne).

Ik snap met geen mogelijkheid wie jou dat slotantenneverhaal heeft wijs kunnen maken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#95 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 01 aug 2023, 21:57
PA3DJS schreef: 01 aug 2023, 21:48 Bij een slotantenne zijn de sleuven ongeveer een halve golflengte lang (voor lucht in de pijp).
Ik wist dit niet meer zeker, twijfelde heftig tussen halve golf en kwart golf.
Dank je voor de toelichting en het opfrissen.

Een hoorn antenne vind ik ook een mooi voorbeeld.
Ik heb de verschillende antennes eerst allemaal op schaal gemaakt.
En daar metingen aan gedaan, wat is en wat gebeurt er als..
Dit allemaal op 70 cm.

Theo
Oei, dat zijn best grote constructies als je als referentie golfpijpen voor ongeveer 10 GHz bent gewend.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#96 Bericht door TheoP »

Gelukkig zijn de natuurwetten voor 3 cm gelijk aan 1 MHz of 70 cm.
Dus een T antenne, omgekeerde V of een L antenne en de zeer veel gebruikte spoelantenne, allemaal geprobeerd.
Dat gaat op 70 cm stukken sneller om te kunnen zien van wat gebeurt er bij een T als de hoek geen 90 graden is.
Of welke lengte mag een T hebben ? Wat gebeurt er als ik het verticale stuk korter maak?
De bevindingen hier uit hebben we in het groot gemaakt voor middengolf.

Theo

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#97 Bericht door TheoP »

Ik vond nog een paar test exemplaren terug.
20230802_222435_resized.jpg
Kwart golf waar je ook een L van kunt buigen, met verschillende lengtes.
20230802_222334_resized.jpg
Dipool
20230802_222452_resized.jpg
T antenne

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#98 Bericht door PA3DJS »

@TheoP:
Dan weet je ook dat als je het verticale deel van de T korter maakt, en het horizontale deel groter om de boel in resonantie te houden, de impedantie en bandbreedte afneemt. Op een gegeven moment ga je de impedantie van je ground netwerk meten (een paar ohm). Als ik een redelijk laagohmige zwevende ground moet hebben, pak ik standaard ook 4 radialen, of 2 tegenover staande als die andere twee dan in de weg zitten.

Bij cursusactiviteiten doe ik ook diverse demo's op "handzame" frequenties. Heel erg leuke dingen zijn dat, om snel een veel van te leren.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#99 Bericht door PA0ETE »

Op dat gezaag wil ik nog even reageren: ik schreef hierboven, ik wil niet in een wellus-nietus-discussie verzanden. Het 'gezaag' in de bovenstaande posts komt dan ook niet van mij.

Ik zie dat je verschillende dingen schrijft die niet kloppen (bijv. over de versterking van zeer kleine verticale antennes boven een goed aardvlak), maar ik geef toe: ik weet er niet voldoende van om wat je schrijft met voldoende grondige onderbouwing te kunnen ondergraven.

Omdat ik dat niet kan heeft het niet zoveel zin om verder te discussiëren. Dus geen gezaag over dit onderwerp van mij meer, tenzij ik de komende dagen nog voldoende bij kan lezen om dat goed te kunnen. Ik verlaag mijzelf in elk geval niet om jouw stellingen broodje aap-verhalen te noemen. Ik hoop toch dat we zo'n discussie over een verschil van inzicht met voldoende waardigheid hier kunnen voeren. En ik ben de eerste die zal toegeven dat ik ongelijk had, als ik dat inderdaad blijk te hebben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#100 Bericht door TheoP »

PA3DJS schreef: 02 aug 2023, 21:59 @TheoP:
Dan weet je ook dat als je het verticale deel van de T korter maakt, en het horizontale deel groter om de boel in resonantie te houden, de impedantie en bandbreedte afneemt. Op een gegeven moment ga je de impedantie van je ground netwerk meten (een paar ohm). Als ik een redelijk laagohmige zwevende ground moet hebben, pak ik standaard ook 4 radialen, of 2 tegenover staande als die andere twee dan in de weg zitten.

Bij cursusactiviteiten doe ik ook diverse demo's op "handzame" frequenties. Heel erg leuke dingen zijn dat, om snel een veel van te leren.
Het leuke is dat je hiermee heel snel inzicht krijgt van, wat gebeurt er als ik dit of dat doe?
De meet opstelling gebeurt in een tuin van 100 bij 100 meter.
De referentie meet antenne is van Kathrein, 2 stuks om eerst een 0 meting te doen.
Dan de ontvangst antenne verruilen met het test object.
En dan maar spelen :D
Zo meten we ook voor 23 13en 3 cm met meet hoorns.

En dan komt het moment om het op ware grote te bouwen en dan kijken of we het kunnen reproduceren.
Voor deze meting is de kiwi SDR bedoelt, deze dient als onze referentie ontvanger voor het middengolf signaal.
Deze staat op een afstand van 30 km tov het test signaal.
We waren toen in de gelukkige omstandigheden dat we een heuse kwartgolf antenne hadden staan in Klazienaveen.

En dat we daar ook metingen aan hebben mogen doen om te zien of dat wat we verwachten te zien, ook zo was.
Deze signaal sterkte werd dus onze referentie van onze expirimenten.
Na 5 maand flink ploeteren met allerlei antennes en opstellingen, de topload optimaliseren, de straler met meerdere draden maken, skirt antenne.
Zelfs 2 zenders op 1 antenne gemaakt, en bedacht hebben dat dit niet goed is te maken als je het aangelegde vermogen niet mag vergroten.
Dit om de verschillen op te vangen in lengte van de antenne.
Allemaal nagekeken of het klopt wat de verhalen er van zeggen.

Toch wel onthutsend om te zien dat wat aangenomen wordt, daar wel wat op aan te merken is.
Veel mensen lijken maar wat te doen, met als reactie bij navraag: het doet het toch?
En wat we erg snel leerden uit de middengolf wereld, wat je antenne tekort komt, compenseer je met je input vermogen.
En dan lijkt het net als of je station met een geweldige antenne werkt, want ze zijn hoorbaar in heel europa.
Maar het doel was, juist grondgolf maken :D

Wij kwamen dus uit met onze topload op een zwakker signaal van iets kleiner als 3 dB tov deze kwart golf antenne.
Afstand en degelijke zijn nagenoeg gelijk.
En omdat we metingen mochten doen aan de volle kwartgolf antenne, konden we terug berekenen met het verschil in gebruikte vermogens.

En dan hebben we het nog niet gehad over de modulatie, negatief en positief moduleren.
Wat een wereld van theorie zit hier in, en het is veel ingewikkelder dan gedacht.
Nooit geweten dat ruststroom van een fet/buis hier van invloed op is.
Maar nu weet ik dat wel, en we zeggen ook vaak tegen elkaar, kijk hier zijn we zendamateur voor geworden.
Eigen kennis vergroten en spelen met zenders en ontvangers
En we mogen ook nog platen draaien :mrgreen:
Heerlijke hobby hebben we!

Theo

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Middengolf in de herhaling...?

#101 Bericht door TheoP »

Ik heb wat scoop beelden opgezocht van wat je kunt meten aan je zender.
De meting is gemaakt door de lf input en de LF HF over elkaar te leggen.
Een plaatje zegt dan meer als 1000 woorden.
trapezium goed.jpg
trapezium goed.jpg (12.46 KiB) 866 keer bekeken
Zo zou je een trapezium moeten zien op je scoop, 2 blokjes is de draaggolf.
Links de min en rechts de plus.
trapezium fase fout 1.jpg
trapezium fase fout 1.jpg (12.87 KiB) 866 keer bekeken
Ergens gaat iets niet goed.
trapezium fasefout 2.jpg
trapezium fasefout 2.jpg (11.73 KiB) 866 keer bekeken
hier ook, geeft wel mooie plaatjes :D
trapezium fasefout 3.jpg
trapezium fasefout 3.jpg (10.79 KiB) 866 keer bekeken
En het kan er erg vreemd uit zien.
sinus met fase fout en vervorming.jpg
sinus met fase fout en vervorming.jpg (14.69 KiB) 866 keer bekeken
Een sinus met vervorming.
blokgolf 40 Hz.jpg
blokgolf 40 Hz.jpg (13.78 KiB) 863 keer bekeken
Blokgolf van 40 Hz, als er iets niet liniair is, of de tilt staat niet goed, dan is dit niet recht.
Het staat scheef of er komen puntjes op de hoeken.
Heerlijke hobby hebben we, echt waar.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#102 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 03 aug 2023, 00:22 Op dat gezaag wil ik nog even reageren: ik schreef hierboven, ik wil niet in een wellus-nietus-discussie verzanden. Het 'gezaag' in de bovenstaande posts komt dan ook niet van mij.

Ik zie dat je verschillende dingen schrijft die niet kloppen (bijv. over de versterking van zeer kleine verticale antennes boven een goed aardvlak), maar ik geef toe: ik weet er niet voldoende van om wat je schrijft met voldoende grondige onderbouwing te kunnen ondergraven.
Wie zaagt er nu door?

Jouw opmerking: Ik zie dat je verschillende dingen schrijft die niet kloppen "bijv. over de versterking van zeer kleine verticale antennes boven een goed aardvlak" geeft gewoon aan dat je een stuk antennetheorie hebt gemist. Dat is niet erg, maar laat je dan ook niet zo stellig uit.

Dit doe je hier ook (stellig uitlaten):
viewtopic.php?p=281810#p281810
Je begint met een deugdelijk verhaal, en dan komt er ineens dit:

"Op de lage banden is hij te klein als magnetische loop, maar hij werkt sowieso niet als magnetische loop (omdat de afstemming ontbreekt). Wat is dit dan wel? Nou waarschijnlijk werkt hij ongeveer als de mini-whip van PA0RDT. Een metalen plaatje (of een stujk koper op een printplaat), iets groter dan een balpen lang, met ook een versterker. Best een indrukwekkende antenne voor het formaat, maar beslist geen magnetische loop."

Je bent te vooringenomen, of je bent een stukje kennis over magnetische inductie kwijtgeraakt. Ik volg je dat die loop aan de kleine kant is voor laag HF. Waarom? Het wordt dan lastig tot onmogelijk om voldoende gevoeligheid te halen als je op het platteland zit (omgevingen met laag ruisniveau).

Maar daarna beweer je dat de loop niet als magnetische loop kan werken omdat de afstemming ontbreekt en trek je een harde conclusie over een product dat je niet kent. Zolang je maar zorgt dat die loop een gebalanceerde belasting ziet, werkt hij gewoon als "magnetische loop" met het 8-vormige azimuth stralingsdiagram bij verticale opstelling. Dit staat los van wel of geen afstemming.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#103 Bericht door PA0ETE »

Ik zaag er niks meer over :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Middengolf in de herhaling...?

#104 Bericht door PA0HJA »

....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Middengolf in de herhaling...?

#105 Bericht door Juul - PE0GJG »

AKTIE foto..................vlak voor de stranding op 9 november 1970.

bron: onbekend.

King David Stranding1 kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie