Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#166 Bericht door PA0ETE »

Nog wel dit gevonden:

De sterkte van elektrische stroom wordt gemeten in ampère (A), als de hoeveelheid per tijdseenheid verplaatste lading, en wel in coulomb (C) per seconde (s): 1 A = 1 C/s. Informeel zegt men ook wel ampèrage voor de stroomsterkte, naar analogie van voltage voor de elektrische spanning.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom (eerste alinea)

Bij spanning staat vervolgens nog dit:
In plaats van "spanning" wordt naar analogie van de eenheid volt ook vaak "voltage" gezegd. Strikt genomen is spanning de grootheid en volt de eenheid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisc ... ing#Trivia
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#167 Bericht door pd1ahm »

Ik vind het opmerkelijk waar de topic over begonnen is en waar ik nu op het einde over lees.

Ik knal met mensen die het juist niet nodig vinden om anderen te helpen maar er wel een stevige mening over hebben. Deze mede amateurs worden in het begin zelfs een beetje beschermt want ‘men snapt waar het vandaan komt’ en daarna draait de topic de andere kant op dat men mensen juist moet leren. En nu hebben we het over stroom en spanning.

Ik excuseer mij bij iedereen want waarschijnlijk schort het mij aan intelligentie en het benodigde inzicht, maar ik snap de topic echt niet meer..

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#168 Bericht door PA0VRA »

Helemaal met je eens OM. Helaas is dit schering en inslag geworden op het Forum. Je leert hier helemaal niets van. 73 Eddy

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#169 Bericht door PE1KEL »

Ernie, er zit een banaan in je oor.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#170 Bericht door andre »

ForumoverzichtOff-topicTheekransjes

Doe eens niet zo knorrig. Het staat allemaal in het theekransje. Bij uitstek geschikt om er niets van op te steken. :mrgreen:

Evenwel wordt het door velen gevolgd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#171 Bericht door PA0ETE »

Dat is waar, deze categorie is precies hiervoor.

Maar als je een stevige technische discussie wilt... daar kan ik ook een partijtje meespelen als het moet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#172 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: 19 mei 2023, 09:45Waar ik me ook wel eens aan irriteer is dat in plaats van spanning het woord 'voltage' gebruikt wordt, en voor stroom 'amperage'.... Het is Volt (spanning) en Ampère (stroom).
Maar het 1 is een eigenschap, het ander de eenheid van die eigenschap. Als ik zeg dat het voltage van een batterij 1,5 Volt is, is dat volkomen correct.
Dat is identiek aan zeggen dat de spanning van een batterij 1,5 Volt is. Ze hebben nog een gezamenlijk zusje: wattage. Daar valt niemand over.
Je zou met een beetje zeuren zelfs kunnen stellen dat juist 'spanning' eigenlijk fout is: het is 'elektrische spanning'. Zonder toevoeging van 'elektrische' zou het ook nog om mechanische, thermische etc. spanning kunnen gaan :wink: .

zie ook: https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... Ghedk_P0xu . Gewoon correct.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#173 Bericht door PA1AIS »

PE1PQX schreef: 19 mei 2023, 09:45 Hier ook nog mijn duit in het zakje (ongetwijfeld met schrijffouten):


Waar ik me ook wel eens aan irriteer is dat in plaats van spanning het woord 'voltage' gebruikt wordt, en voor stroom 'amperage'.... Het is Volt (spanning) en Ampère (stroom).
Helemaal met je eens, ergerlijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#174 Bericht door PA1AIS »

pe1rea schreef: 17 mei 2023, 18:01 Ik ben ook lekker met draadjes bezig, twee motoren van kabels naar de stuurhut voorzien zodat de zooi netjes vanuit diezelfde stuurhut te monitoren valt.
Gaat best wel wat tijd in zitten... (14 en 12 draadjes per motor plus nog een paar reserve)
:lol:
Wij zijn al een tijdje met de boot onderweg, geen zenders mee......
Dus geen verkeerd taalgebruik..... :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#175 Bericht door PA3DAT »

PA1AIS schreef: 20 mei 2023, 07:56
PE1PQX schreef: 19 mei 2023, 09:45 Waar ik me ook wel eens aan irriteer is dat in plaats van spanning het woord 'voltage' gebruikt wordt, en voor stroom 'amperage'.... Het is Volt (spanning) en Ampère (stroom).
Helemaal met je eens, ergerlijk.
Ook bijzonder ergerlijk: "waar ik me ook wel eens aan irriteer" in plaats van "waar ik me ook wel eens aan erger".
Je kunt jezelf niet ergens aan irriteren, da's héél fout Nederlands! :mrgreen:

Ik bedoel maar: techneuten ergeren zich aan verkeerd gebruik van technische termen. Maar laten we toch eens ophouden met die stopcontact/wandcontactdoos-discussies zolang de rest van het taalgebruik ook beneden peil is.
Dat herinnert me aan mijn werkgever die telkens riep "ENIGE!" wanneer ik enigste zei. Ik negeerde dat gewoon, maar bij de zoveelste keer vroeg ik hem waarom dat dan fout was? Simpel uitgelegd: enigste (bestaat eigenlijk niet) maar je kunt het zien als de overtreffende trap van enig (=leuk). Enigste is dan de leukste.

Als radioamateur erger ik me wel aan uitspraken als "ik ben de Jan" of "ik ben de PA6D". Gruwelijk misbruik van de telegrafie-afkorting "de", wat "van" betekent. Maar daar heb ik al eens eerder over geschreven... :D

P.s. Niets mis met voltage: "Het voltage, afgekort als volt, geeft aan hoeveel spanning er op een aansluiting staat." (Google)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#176 Bericht door PA1AIS »

"Zucht"....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#177 Bericht door pe1rea »

Of Google altijd gelijk heeft, Alessandro Volta draait zich om in zijn graf...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#178 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef: 20 mei 2023, 10:25
PA1AIS schreef: 20 mei 2023, 07:56
PE1PQX schreef: 19 mei 2023, 09:45 Waar ik me ook wel eens aan irriteer is dat in plaats van spanning het woord 'voltage' gebruikt wordt, en voor stroom 'amperage'.... Het is Volt (spanning) en Ampère (stroom).
Helemaal met je eens, ergerlijk.
Ook bijzonder ergerlijk: "waar ik me ook wel eens aan irriteer" in plaats van "waar ik me ook wel eens aan erger".
Je kunt jezelf niet ergens aan irriteren, da's héél fout Nederlands! :mrgreen:

Ik bedoel maar: techneuten ergeren zich aan verkeerd gebruik van technische termen. Maar laten we toch eens ophouden met die stopcontact/wandcontactdoos-discussies zolang de rest van het taalgebruik ook beneden peil is.
Dat herinnert me aan mijn werkgever die telkens riep "ENIGE!" wanneer ik enigste zei. Ik negeerde dat gewoon, maar bij de zoveelste keer vroeg ik hem waarom dat dan fout was? Simpel uitgelegd: enigste (bestaat eigenlijk niet) maar je kunt het zien als de overtreffende trap van enig (=leuk). Enigste is dan de leukste.

Als radioamateur erger ik me wel aan uitspraken als "ik ben de Jan" of "ik ben de PA6D". Gruwelijk misbruik van de telegrafie-afkorting "de", wat "van" betekent. Maar daar heb ik al eens eerder over geschreven... :D

P.s. Niets mis met voltage: "Het voltage, afgekort als volt, geeft aan hoeveel spanning er op een aansluiting staat." (Google)
De komt mogelijk niet van CW, maar van CB-taalgebruik waar het in de jaren 70 al de gewoonte was om te zeggen "Hier is de Jolly Jumper" of CQ van de Road Runner". Latere kritiek vanuit de amateurkring was vaak dat het van morse kwam, maar dat is waarschijnlijk niet waar. (Oef, wat is nu eigenlijk erger? Fout CW-gebruik of fout CB-gebruik op onze banden? :lol: )

En ik vind je toch gewoon een enige man hoor Aloys :lol: :lol: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#179 Bericht door PA0ETE »

Verder heb ik het zopas aan ChatGPT gevraagd, met wie ik de afgelopen tijd nogal bevriend ben geraakt, maar die zegt dat er op deze pagina zeker 30 taalfouten zijn gemaakt die dus door de forumleden niet zijn opgmerkt. Wat op zich knap is, want ik had er zelf maar 23 geteld...

Ik zeg het maar. :oops:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#180 Bericht door PH2X »

PA0ETE schreef: 20 mei 2023, 19:44 … maar die zegt dat er op deze pagina zeker 30 taalfouten zijn gemaakt die dus door de forumleden niet zijn opgmerkt.

Ik zeg het maar. :oops:
Tuurlijk wel, maar het heeft toch geen zin om al die taalfouten te noemen?
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie