Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#226 Bericht door Johan PD1JMB »

andre schreef: 07 jun 2023, 14:12
Johan PD1JMB schreef: 07 jun 2023, 13:26

Jaren geleden was het beter op PI2NOS. ...
Jaren geleden hadden we nos, pyr, wno, amr en vele andere.
En FLD, waarvan bepaalde figuren ook weer op NOS zijn gaan tokkelen.

Het is maar goed dat ik geen transceiver aangesloten heb staan, alleen een scanner. Als de aders op mijn voorhoofd te erg opzwellen is het L/O knopje zo ingedrukt 😈
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#227 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 13:04 Dit is een stukje van 10 minuten dat aardig aangeeft wat ik bedoel:

(Let op, dit bevat discrimerende taal, sexuele taal en hele catagorieën worden beledigd, verder wordt er met vuurwapens gedreigd. en alles in four-letter-words (schuttingtaal).

Luister dus alleen als je er geen bezwaar tegen hebt om dit te horen.. Het fragment laat goed zien hoe erg zoiets als een repeater kan ontsporen.

https://www.youtube.com/watch?v=_c6f_PETnQ8
Zo, dat fragment heeft best een hoge scheldwoordendichtheid. Je zou bijna denken dat het een of andere parodie is.

Ik vermoed als dit op NOS plaats zou vinden, repeaterbeheer het systeem even uitzet.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#228 Bericht door Rene - pg3r »

Johan PD1JMB schreef: 07 jun 2023, 16:27 tokkelen
The prosecution rests its case, your honor.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#229 Bericht door pe1rea »

PA3DJS schreef: 07 jun 2023, 17:07
PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 13:04 Dit is een stukje van 10 minuten dat aardig aangeeft wat ik bedoel:

(Let op, dit bevat discrimerende taal, sexuele taal en hele catagorieën worden beledigd, verder wordt er met vuurwapens gedreigd. en alles in four-letter-words (schuttingtaal).

Luister dus alleen als je er geen bezwaar tegen hebt om dit te horen.. Het fragment laat goed zien hoe erg zoiets als een repeater kan ontsporen.

https://www.youtube.com/watch?v=_c6f_PETnQ8
Zo, dat fragment heeft best een hoge scheldwoordendichtheid. Je zou bijna denken dat het een of andere parodie is.

Ik vermoed als dit op NOS plaats zou vinden, repeaterbeheer het systeem even uitzet.
Dat was dus waarom ik het heb uitgezet.
En de dreigementen, ik heb niet heel scherp geluisterd......
Ik heb helemaal geen zin om dergelijk geraas aan te gaan horen, ook de reden waarom ik NOS ook regelmatig uitzet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#230 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 07 jun 2023, 17:07Zo, dat fragment heeft best een hoge scheldwoordendichtheid. Je zou bijna denken dat het een of andere parodie is.

Ik vermoed als dit op NOS plaats zou vinden, repeaterbeheer het systeem even uitzet.
Dat gebeurt op deze repeater ook. Hij kan op afstand de repeater een time-uit geven van 1 of 2 uur.

Echter: één van de twee scheldende partijen die je hier dus hoort IS de beheerder van deze repeater zelf! Je hoort de ander ook wat opmerkingen maken over "your transceiver" en "your repeater".

Je kunt die man zeer geregeld zelf in dit soort discussies horen. Toen ik nog wel eens luisterde meerdere keren (van de uren dat ik luisterde) per week...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#231 Bericht door PA2WN »

Dacht dat die gekke amerikanen wel eens overdrijven met hun angst tegen privacy-gevoelige info, maar als je dit soort figuren hebt die je adres via QRZ kunnen achterhalen dan begrijp ik het wel. Wat leven wij toch in een zorgenvrij landje eigenlijk.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#232 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 08 jun 2023, 15:44
PA3DJS schreef: 07 jun 2023, 17:07Zo, dat fragment heeft best een hoge scheldwoordendichtheid. Je zou bijna denken dat het een of andere parodie is.

Ik vermoed als dit op NOS plaats zou vinden, repeaterbeheer het systeem even uitzet.
Dat gebeurt op deze repeater ook. Hij kan op afstand de repeater een time-uit geven van 1 of 2 uur.

Echter: één van de twee scheldende partijen die je hier dus hoort IS de beheerder van deze repeater zelf! Je hoort de ander ook wat opmerkingen maken over "your transceiver" en "your repeater".

Je kunt die man zeer geregeld zelf in dit soort discussies horen. Toen ik nog wel eens luisterde meerdere keren (van de uren dat ik luisterde) per week...
Jaja, ik had jouw bijdrage #218 (nee, geen typefout: tweehonderdachttien) gelezen. NOS is ook weleens uit de lucht gegaan, maar de scheldwoordendichtheid heb ik hier in NL zo hoog nog nooit gehoord, en zeker niet van repeaterbeheer.

@PE1REA:
Ja, hat was veel van hetzelfdedus dat je na ongeveer 3 minuten iets anders bent gaan doen snap ik wel. Je hebt verder niets gemist.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#233 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ook ik verbaas mij al enige tijd over datgene dat ik aantref op repeaters. En met name op PI2NOS.
Toen ik in 1975 zendamateur werd hadden we enige tijd later in de omgeving van t’Gooi een repeater op 2 mtr. met de nickname “De Pier”. Dat was in Soesterberg. Over het algemeen ging dat goed. Er was wel eens iemand zonder machtiging maar we wisten wie dat was dus eigenlijk vonden we dat geen probleem. Er lag wel eens een ‘stoorzender” onder de Pier maar dat was vrij snel opgelost.
Maar van onwelgevoeglijke taal danwel inhoudsloze QSO’s was over het algemeen niet veel sprake.

En zo kwam ik in de eind jaren 80 terecht en mijn zendamateurisme kwam op een laag pitje te staan. De zenders verdwenen in een verhuisdoos.
Totdat ik een paar jaar terug besloot om ze weer tevoorschijn te halen. M’n 42 jaar oude Yaesu FT790 weer opgekalefaterd had en afgestemd op PI2NOS. “Ik wist niet wat ik hoorde !!!’. En dat na al die jaren.

Zendamateurs die elkaar op een zeer onvriendelijke manier de maat nemen, zendamateurs die al rijdende heel Nederland laten weten “hoeveel klanten ze nog moeten afrijden om wasmachines e.d.te installeren”.
Dan denk ik “sodemieter op installeer, die wasmachine en laat mij met rust!” (sorry voor mijn taal gebruik).
En dan zijn er ook nog die “de stand van Nederland doornemen”. En nog maar niet te spreken over de “knijpers" met vreselijke geluiden dan wel andere oprispingen.

Het opsporen door AT is moeilijk omdat ze soms te kort in de lucht zijn. Dan denk ik als ik naar de vernuftigheden die bijvoorbeeld PI2NOS aan boord heeft en volgens mij op internet te zien zijn dan kun je wellicht zien uit welke hoek in het land steeds een “misbruiker” komt. ? Of is dat wel een erg simpele gedachte?

Gelukkig zijn er ook nog amateurs die laten weten op een repeater wat voor en hoeveel verbindingen ze gemaakt hebben. Uitzonderingen !!!
Om nog maar niet te spreken dat ik nog nauwelijks iemand hoor over weerstanden, condensatoren, antennes en een soldeerbout waarmee ze experimenteren!
Maar misschien komt dat doordat ik nogal een soldeerder ben en veel experimenteer, zou kunnen.
Tegenwoordig luister ik regelmatig naar de repeaters die ik kan bereiken en waar mij veel van die onzin mij bespaart blijft. Heerlijk.

Omzetters, niet alle, zijn zo langzamerhand een vervanger geworden van een buurttelefoon of het befaamde “27 Mhz. bakkie”. Overigens denk ik dat de mensen van AT in Groningen gelijk hebben, het zijn vaak mede zendamateurs die er een zooitje van maken.


Maar Frank Boeijen schreef en zong eens: “Terug kijken doet de dingen mooier lijken”. Zou dat het in mijn dan geval zijn?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#234 Bericht door PA0ETE »

In 1976 was het niet zo heel erg anders dan nu, alleen vermoed ik dat jij PI3AMR wellicht niet kon ontvangen. Ik zat in die tijd met de antennes bovenop een hoog flatgebouw, en ik kan je vertellen dat het verschil met PI2NOS, zoals ik dat een jaar of vier geleden van nabij gezien heb niet zo heel groot was. Bij tijd en wijle was het zelfs nog een stuk erger. Figuren die vanuit de auto 3 of 4 uur lang muziek uitzonden, stoorders met heel sterke signalen die vrijwel iedereen op de repeater overstemden, etc.

De repeaters in die tijd hadden een enorm bereik, met PI3PYR die er later dat jaar bij kwam waren er in 1976 in totaal 4 in Nederland. 5 als je de lineaire transponder PI3UHF uit Oosterbeek (uitgang 145,450 MHz) ook meerekende.

PI3AMR was in die tijd gewoon meestal niet te gebruiken, ondanks dat de toenmalige RCD in die tijd behoorlijk actief op de stoorders jaagde, en ik had het destijds enorm met de mannen te doen die die repeater daar op zo'n hoogte hadden weten te krijgen dat dat het resultaat was.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#235 Bericht door PA1AIS »

Op alles zit een "uit" knop.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#236 Bericht door Rene - pg3r »

*klik*

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#237 Bericht door PA0ETE »

Dat is wat ik ook bedoelde met "er zijn 160 repeaters in Nederland, en misschien 1 of 2 met dit soort problemen".

Ik vind het wel vervelend voor degenen die zoveel moeite hebben gedaan om iets op te zetten, maar als je ergens in de hobby geen plezier aan beleeft, ga je zelf niet treiteren door ernaar te luisteren of er anderszins mee bezig te zijn...

Ik doe dat zelf niet in elk geval.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#238 Bericht door Charles_ »

PA0ETE schreef: 09 jun 2023, 00:46In 1976 was het niet zo heel erg anders dan nu, alleen vermoed ik dat jij PI3AMR wellicht niet kon ontvangen.

De repeaters in die tijd hadden een enorm bereik, met PI3PYR die er later dat jaar bij kwam waren er in 1976 in totaal 4 in Nederland. 5 als je de lineaire transponder PI3UHF uit Oosterbeek (uitgang 145,450 MHz) ook meerekende.

PI3AMR was in die tijd gewoon meestal niet te gebruiken, ondanks dat de toenmalige RCD in die tijd behoorlijk actief op de stoorders jaagde, en ik had het destijds enorm met de mannen te doen die die repeater daar op zo'n hoogte hadden weten te krijgen dat dat het resultaat was.
Het was/is echt wel anders tussen toen en nu. Toen inderdaad een beperkt aantal repeaters, nu zijn het er gewoon heel veel.
De mentaliteit is ook behoorlijk veranderd en nee deze verandering is moelijk een verbetering te noemen. Deze mentaliteitsverandering is overigens maatschappijbreed. Verder is de verkrijgbaarheid van radiozendapparatuur aanzienlijk groter geworden dankzij de opkomst van internet en daarmee het ontstaan van vele webshops, vooral verkoop van portofoons met een ruim frequentiebereik tegen een lage prijs.
En deze verkoop is kennelijk volkomen legaal en iedereen die het wil mag zo'n apparaat (ver)kopen.
Aan de andere kant het ontbreken van toezicht en handhaving waardoor de pakkans vrijwel nihil is geworden.

Ik kan me nog de periode herinneren dat wij alles moesten registreren. Welke transceivers we bezaten, van wie gekocht en bij verkoop vermelden aan wie is verkocht, incl. serienummers. Ook zelfbouw moest geregistreerd worden. Destijds kreeg je een stickervel met stickers voorzien van je call die je op je apparatuur diende aan te brengen. Die stickers zijn moeilijk te verwijderen en soms kom je ze nog tegen op oudere transceivers.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#239 Bericht door andre »

Charles_ schreef: 10 jun 2023, 18:21
En deze verkoop is kennelijk volkomen legaal en iedereen die het wil mag zo'n apparaat (ver)kopen.
Aan de andere kant het ontbreken van toezicht en handhaving waardoor de pakkans vrijwel nihil is geworden.

Dat klopt, maar dat is altijd al zo geweest. Dat was ook al zo bij 11 meter apparatuur ver voor de introductie van MARC.
Alles vrij verkrijgbaar, maar je mocht het niet in huis hebben.

Mijn eerste porto kocht ik bij Schaart in Katwijk al voordat ik mijn machtiging had. Deden ze niet moeilijk over.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#240 Bericht door Juul - PE0GJG »

Charles_ schreef: 10 jun 2023, 18:21

Ik kan me nog de periode herinneren dat wij alles moesten registreren. Welke transceivers we bezaten, van wie gekocht en bij verkoop vermelden aan wie is verkocht, incl. serienummers. Ook zelfbouw moest geregistreerd worden. Destijds kreeg je een stickervel met stickers voorzien van je call die je op je apparatuur diende aan te brengen. Die stickers zijn moeilijk te verwijderen en soms kom je ze nog tegen op oudere transceivers.
Dag Charles,

Ik ben ook nog van voor de stickers, ja ze verzonnen wat bij de PTT etc.................
Wie heeft er nog een logboek in gevuld? Ik dus. m'n eerste verbindingen met m'n net gekregen roepletters. En zie daar, John - PA0ETE was één van de eerste.................. Helaas zijn een aantal lal lang SK.


screen.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie