Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Operating practice en huidig taalgebruik.

#1 Bericht door DK1NL »

Vandaag lekker bezig geweest en een oude Sommerkamp FRdx500 aan de praat gekregen.

Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.

Voorbeeld, dit is Pxxxx uit de locatie ……, of dit is Pxxxx uit de lokaliteit……..
Vooral dat laatste slaat toch helemaal nergens op?
Het hoort toch te zijn, dit is Pxxxx en mijn QTH is…….?

Nog een voorbeeld, dit is Pxxxx en mijn persoonlijke naam is…….
Heb je dan ook nog een onpersoonlijke?

Ik vermoed dat dit wordt overgenomen vanuit de 27mc en het ergste is dat dit nog door veel amateurs als normaal wordt beschouwd, niemand zegt er namelijk wat van.

Ik heb in 1979 examen gedaan en het advies was toen om vooral veel te luisteren alvorens op de band uit te komen, was niet verkeerd!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#2 Bericht door PA3DJS »

Die Q codes komen uit de tijd van Morse. Moet je die codes dan ook gebruiken in een phone QSO (eh ik bedoel spraakverbinding...)?

Als iemand zegt dat zijn lokaliteit Den Haag is, snap ik wel dat zij/hij het niet over een zaalje heeft. Gelukkig zit er meestal voldoende redundantie in gesproken taal. Niet offensief bedoeld, als ik mij over dit soort dingen druk moet maken, gaat er denk ik iets niet goed bij mij.

Ik heb meer problemen met de inhoud van veel doorgangen/verbindingen, dan met de vorm.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#3 Bericht door DK1NL »

Die Q-codes stammen inderdaad uit het morse tijdperk en behoren nog steeds tot de examenstof.

En ja, zeker gebruik je deze ook in een QSO. Als ik tegen een Amerikaan zeg “my QTH is Amsterdam” weet hij precies wat ik bedoel maar lokaliteit, kom op zeg……

We zullen het dan maar niet over de inhoud hebben want daar heb je volledig gelijk in!

Verder denk en hoop ik dat het nog goed met mij gaat…. :D
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#4 Bericht door sottezero »

ik denk (mening, geen feit) dat er de afgelopen jaren veel instroom is geweest van 11m banders, die nu met licentie apparatuur gebruiken en hun taalgebruik niet aangepast hebben. dus niet de 11meters die zelfbouw deden maar die een president nog-wat hadden met een rood lineairtje met 2 of 3 schakelaars en pas naar hun swr keken wanneer de tv van 3 deuren verder zwart/wit werd ipv kleur...

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#5 Bericht door PA2RU »

DK1NL schreef: 07 mei 2023, 15:36 Vandaag lekker bezig geweest en een oude Sommerkamp FRdx500 aan de praat gekregen.

Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.

Voorbeeld, dit is Pxxxx uit de locatie ……, of dit is Pxxxx uit de lokaliteit……..
Vooral dat laatste slaat toch helemaal nergens op?
Het hoort toch te zijn, dit is Pxxxx en mijn QTH is…….?

Nog een voorbeeld, dit is Pxxxx en mijn persoonlijke naam is…….
Heb je dan ook nog een onpersoonlijke?

Ik vermoed dat dit wordt overgenomen vanuit de 27mc en het ergste is dat dit nog door veel amateurs als normaal wordt beschouwd, niemand zegt er namelijk wat van.

Ik heb in 1979 examen gedaan en het advies was toen om vooral veel te luisteren alvorens op de band uit te komen, was niet verkeerd!
Dat niet alleen : ik hoor ze ook wel eens zeggen dat ze met 25 wiskey's zitten te werken...
Ik kan me je zorgen wel voorstellen : tegen de tijd dat je ze op hebt kun je alleen nog maar zitten ( en omvallen denk ik :mrgreen: )
Ik deed in 1991 voor het eerst examen en in die tijd hoorde je dergelijke zaken niet of nauwelijks..
En wee je gebeente als je toch dergelijke uitspraken gebruikte in die tijd , dan kreeg je dat naderhand wel te horen wat er aan scheelt..
73 René PA2RU

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#6 Bericht door DK1NL »

Juist René, de oudere generatie wees je er wel op hoe de gedragsregels waren en daar was niets mis mee.

Nu lijkt het wel alsof de hele 11m scène zich verplaatst heeft naar de NOS, jammer van zo’n mooi project.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DJS schreef: 07 mei 2023, 15:49 Die Q codes komen uit de tijd van Morse. Moet je die codes dan ook gebruiken in een phone QSO (eh ik bedoel spraakverbinding...)?

Als iemand zegt dat zijn lokaliteit Den Haag is, snap ik wel dat zij/hij het niet over een zaalje heeft. Gelukkig zit er meestal voldoende redundantie in gesproken taal. Niet offensief bedoeld, als ik mij over dit soort dingen druk moet maken, gaat er denk ik iets niet goed bij mij.

Ik heb meer problemen met de inhoud van veel doorgangen/verbindingen, dan met de vorm.

Ik erger mij ook mateloos over het taalgebruik. En ook de inhoud van de gesprekken. En tot overmaat van ramp wordt ook regelmatig de :"stand van het land doorgenomen".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

DK1NL schreef: 07 mei 2023, 19:01 Juist René, de oudere generatie wees je er wel op hoe de gedragsregels waren en daar was niets mis mee.

Nu lijkt het wel alsof de hele 11m scène zich verplaatst heeft naar de NOS, jammer van zo’n mooi project.
Inderdaad Marcel.

Daarom was ik ook tegen het instellen van de D machtiging destijds. In m'n werkzame leven kwam ik wel in kontakt met de politiek die er over ging maar ja, je weet hoe dat gaat "politieke druk hé?". ( iets leuks en ongevaarlijks doen voor het volk)

Hoewel ik later iets genuanceerder over de D machtiging ben gaan denken. Maar er is nu geen enkele "drive" om zich verder te bekwamen.
En zijn sommige omzetters 11 mtr. geworden.
Helaas dat wel.

Maar als het mij teveel wordt zet ik de zaak uit en de soldeerbout aan en ga luisteren naar de KG of MW. Zo ben ik ook begonnen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#9 Bericht door Gert_PA2LO »

Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.
Daar gaat het mis: als de ervaren garde "die weet hoe het heurt" alleen maar zit te luisteren, leert de verse garde niet de mores. Goed voorbeeld doet volgen. Dus stop met alleen maar luisteren en maak verbindingen. Wie weet steekt iemand er iets van op...

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#10 Bericht door DK1NL »

Gert_PA2LO schreef: 07 mei 2023, 19:53
Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.
Daar gaat het mis: als de ervaren garde "die weet hoe het heurt" alleen maar zit te luisteren, leert de verse garde niet de mores. Goed voorbeeld doet volgen. Dus stop met alleen maar luisteren en maak verbindingen. Wie weet steekt iemand er iets van op...
Er zijn gelukkig ook nog genoeg amateurs die wel weten hoe het hoort en die heb ik vanochtend ook gehoord.

@Juul, ik ben in 1979 ook begonnen als PD0 maar heb mij nooit schuldig gemaakt aan dit taalgebruik.
Na een tijdje heb ik het 70cm setje ook uitgezet en heb lekker zitten luisteren op de Sommerkamp.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Gert_PA2LO schreef: 07 mei 2023, 19:53
Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.
Daar gaat het mis: als de ervaren garde "die weet hoe het heurt" alleen maar zit te luisteren, leert de verse garde niet de mores. Goed voorbeeld doet volgen. Dus stop met alleen maar luisteren en maak verbindingen. Wie weet steekt iemand er iets van op...
Dag Gert,

Ik snap wat je bedoeld , en jij denkt dat de door mij en Marcel en anderen bedoelde mensen ineens zich anders gaan gedragen?

En waarom denk je dat zoals jij schrijft "de ervaren garde" vaak alleen maar luistert ? Heb jij wel eens geluisterd? En.....wat vond je er van ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#12 Bericht door PA1AIS »

DK1NL schreef: 07 mei 2023, 15:36 Vandaag lekker bezig geweest en een oude Sommerkamp FRdx500 aan de praat gekregen.

Terwijl ik zo bezig was had ik de PI2NOS aan staan en heb een tijdje zitten luisteren.
Wat mij opviel is het taalgebruik van sommige amateurs.

Voorbeeld, dit is Pxxxx uit de locatie ……, of dit is Pxxxx uit de lokaliteit……..
Vooral dat laatste slaat toch helemaal nergens op?
Het hoort toch te zijn, dit is Pxxxx en mijn QTH is…….?

Nog een voorbeeld, dit is Pxxxx en mijn persoonlijke naam is…….
Heb je dan ook nog een onpersoonlijke?

Ik vermoed dat dit wordt overgenomen vanuit de 27mc en het ergste is dat dit nog door veel amateurs als normaal wordt beschouwd, niemand zegt er namelijk wat van.

Ik heb in 1979 examen gedaan en het advies was toen om vooral veel te luisteren alvorens op de band uit te komen, was niet verkeerd!

Ik erger me ook al jaren aan dergelijk low level 27mc taalgebruik, afschuwelijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#13 Bericht door on4ged »

sottezero schreef: 07 mei 2023, 17:02 ik denk (mening, geen feit) dat er de afgelopen jaren veel instroom is geweest van 11m banders, die nu met licentie apparatuur gebruiken en hun taalgebruik niet aangepast hebben. dus niet de 11meters die zelfbouw deden maar die een president nog-wat hadden met een rood lineairtje met 2 of 3 schakelaars en pas naar hun swr keken wanneer de tv van 3 deuren verder zwart/wit werd ipv kleur...
Is het niet zo dat een zeer groot (misschien wel overgroot) deel van de radioamateurs ooit begonnen is als 11m bander?
Ikzelf ben ooit ook zo begonnen, en in mijn omgeving destijds nog vele anderen.
Ik herinner me nog van eind jaren 70, begin jaren 80, dat we veel plezier beleefden aan de toen nog illegale 11 m band. Maar wat wij destijds deden was erg vergelijkbaar met de gelicenseerde radioamateurs, maar dan wel met allerlei beperkingen door gebrek aan kennis. Maar wij hielden het wel deftig. Het is pas toen de 11m vrijgegeven werd dat we uiteindelijk besloten om de cursus te volgen en het examen af te leggen. De toenmalige mentaliteit begon ons erg te storen, net als de soms compleet idiote en wansmakelijke of schandalige QSO's die je toen te horen kreeg.
Aanvankelijk wilden we wel, maar durfden geen ON examen te doen, we vonden dat veel te moeilijk. En in de beginjaren van de CB konden we nog rustig ons ding doen. Maar toen dat moeilijker werd hebben we dan met enkelen besloten om toch maar voor dat moeilijke examen te gaan. En wat een opluchting wanneer het verlossende antwoord kwam "U bent geslaagd".
Nu zie ik de laatste tijd steeds meer 11m antennes op auto's verschijnen, (vooral Poolse) maar op die band zelf hoor ik amper of nooit enige activiteit.

En die PI2NOS, die heb ik destijds veel gehoord en dat was inderdaad intriest wat je daar allemaal te horen kreeg. Ik vond het een regelrechte schande en het verwonderde me steeds dat er toen niet meer vergunningen ingetrokken werden. Nu hoor ik niks meer van die repeater in Eindhoven. Ik weet dat hij destijds stilgelegd geweest is, maar is hij dat nu nog of is hij weer in dienst gesteld? En hoe gaat het er daar nu aan toe?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#14 Bericht door PA3DJS »

V.w.b. inhoud, zie ik geen correlatie tussen mensen die het volgens de "regels" doen en mensen die "CB-taal" gebruiken. Ik zie ook geen verschil tussen N (vroeger D) en F.

V.w.b. inmelden in een bestaand QSO, merk ik dat de "oude garde" ook gewoon er tussendoor komt, zonder "netjes" in te melden met roepnaam. Of nog erger, deelnemers aan een bestaand QSO gewoon pletten, terwijl ze wel ruimte laten om in te melden.

De "oude garde" (niet afkomstig van CB) laat in mijn beleving ook niet meer ruimte tussen doorgangen zodat anderen zich in kunnen melden.

Bij mij in de buurt (het Gooi en Utrecht) is het merendeel van de mensen die ik spreek ooit op CB begonnen (ik zelf ook). Ze doen het niet slechter dan de "oude garde".

Dat het zo af en toe een zooitje is op NOS, komt niet door de vorm van de communicatie, maar de inhoud. De inhoud komt echt uit het hoofd van diegene die de microfoon vast heeft en dat staat los van of je van de CB komt of dat je N of F hebt. Er zijn nu eenmaal mensen met een kort lontje, en/of mensen die graag anderen de maat nemen. Dit zie je op diverse fora ook.

Laten we gewoon een beetje begrip hebben voor elkaar (we zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig) en mocht een QSO een beetje mis gaan en niet meer bij te sturen zijn, geef dan maar een zwengel aan het VFO.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#15 Bericht door pd1ahm »

Wat ik bij het lezen bedenk is dat de topic ook niet echt bijdraagt.

Het is al geschreven, niet hier gaan jengelen maar gewoon netjes inmelden in het qso en juist daar eventuele tips meegeven. De geopperde operating practice staat in de boeken als zendamateur ook maar summier beschreven. Dat moet je inderdaad in de praktijk leren. Je valt echt niemand aan als je hem op een positieve manier ergens op wijst. Maar een topic als dit slaat kant nog wal, en dan ook nog borstkloppende mede amateurs die dat ook maar vinden.

Ik bijvoorbeeld zal in het verleden best fouten hebben gemaakt, maar ik ben maar wat blij dat er wel nog behulpzame amateurs zijn die mij wel op weg hebben geholpen. Voor deze mensen : hartelijk dank, ik zal de hulp die ik van jullie kreeg graag weer verder delen met nieuwe zendamateurs.

Plaats reactie