Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#1 Bericht door pa5wil »

In de wijk waar ik woon staan ook nog 85 huurhuizen. Nu heeft de verhuurder besloten dat ze in maart op al hun huizen zonnepanelen gaan plaatsen. Bewoners mogen niet weigeren. Ze worden gewoon geplaatst. Waarschijnlijk zal de verhuurder wel de goedkoopste installateur zoeken voor het project. Zelf heb ik koopwoning en ook zonnepanelen met omvormer van Growatt en geen optimizers.. Deze veroorzaken geen storing. Maar 2 buren zijn nog huurwoning.
Ik ben benieuwd of ik van de zomer nog de HF kan gebruiken.
Wil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#2 Bericht door pe1rea »

Sterkte
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#3 Bericht door pe1cmo »

Melden aan die woningbouw dat je het een goed idee vind om dit te doen (altijd positief beginnen) maar daarna melding doen dat niet deugdelijk installaties radio storing kunnen veroorzaken, en dat achteraf ontstoren kostbaarder is dan meteen goed. Dan niet je eigen zendamateur installatie noemen, maar vooral de kans op storing zoals C2000 enz. Daar zijn ze wat gevoeliger voor. (zend amateurs zien ze volgens mij liever gaan dan komen)
Dat Chineese meuk met CE keurmerken niet altijd voldoet
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#4 Bericht door PA1AIS »

De huizen van je buren ook kopen......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#5 Bericht door pa5wil »

pe1cmo schreef: 08 jan 2023, 11:59 Melden aan die woningbouw dat je het een goed idee vind om dit te doen (altijd positief beginnen) maar daarna melding doen dat niet deugdelijk installaties radio storing kunnen veroorzaken, en dat achteraf ontstoren kostbaarder is dan meteen goed. Dan niet je eigen zendamateur installatie noemen, maar vooral de kans op storing zoals C2000 enz. Daar zijn ze wat gevoeliger voor. (zend amateurs zien ze volgens mij liever gaan dan komen)
Dat Chineese meuk met CE keurmerken niet altijd voldoet
Ik had het al gemeld. Ze reageren niet. Ook het AT geeft aan niets te kunnen doen.
Wil

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#6 Bericht door PH2LB »

Tja dat ken ik. Had na een installatie bij een paar deuren verderop een stijging op 40 en 60m naar S9-10, contact gelegd met de bewoners die het niet hun probleem vonden, contact AT, een rapport met meetwaardes gemaakt (duidelijke aantoonbare storing), maar wordt weggeschoven onder het kopje "economisch belang". Je moet het er maar mee doen.

Maar er is hoop, stel dat straks C2000, DAB, afstandbedieningen van auto's het niet meer van doen etc dan wordt het in eens een ander verhaal. Tot die tijd, delven we het onderspit on de noemer "economisch belang"

Edit : ik heb hier veel zonnepanelen in de wijk, en de enigste waar ik echt storing van heb is de van een paar deuren verder op waar optimizers zijn toegepast. Onlangs hebben mijn beuren zonnepanelen geïnstalleerd en geen centje stijging dus goede installaties kunnen echt wel.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#7 Bericht door PA5COR »

384 huurwoningen renovatie ik ben klaar, met zonnepanelen.
Mogen nog niet aan het net, eerst nieuwe kabel in de grond en nieuw transformator huis, uiteraard heb ik het systeem wel ingeschakeld. :mrgreen:
Voor de tijd met woningstichting contact gehad en gewezen op storing en deugdelijk materiaal te nemen.
Growatt MIC 600 3300 tL-X en geen storing waar dan ook.
Schoorstenen ook weg mechanische ventilatie ook geen storing en ze hebben beugels en nieuwe antenne pijp geplaatst door het dak met doorvoer pannen zodat de antennes weer op het dak staan.
AL met al goed verlopen, groot deel van de wijk moet nog, wij waren het eerst aan de beurt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#8 Bericht door PA9X »

pa5wil schreef: 08 jan 2023, 12:45
pe1cmo schreef: 08 jan 2023, 11:59 Melden aan die woningbouw dat je het een goed idee vind om dit te doen (altijd positief beginnen) maar daarna melding doen dat niet deugdelijk installaties radio storing kunnen veroorzaken, en dat achteraf ontstoren kostbaarder is dan meteen goed. Dan niet je eigen zendamateur installatie noemen, maar vooral de kans op storing zoals C2000 enz. Daar zijn ze wat gevoeliger voor. (zend amateurs zien ze volgens mij liever gaan dan komen)
Dat Chineese meuk met CE keurmerken niet altijd voldoet
Ik had het al gemeld. Ze reageren niet. Ook het AT geeft aan niets te kunnen doen.
Dat je de e-mail hebt verzonden is al voldoende. Je hebt de verhuurder in ieder geval gewezen op mogelijke storing. Je zou (als bewijslast) wel alvast een opname kunnen maken van de ruisvloer op dit moment en straks als de panelen geïnstalleerd en in bedrijf zijn.

Ik heb overigens hetzelfde gehad met drie aangrenzende blokken huurhuizen die voorzien waren van zonnepanelen. Maar ik kwam er pas achter toen de panelen al geïnstalleerd werden. Ik heb toen ook de woningbouwvereniging een mail gestuurd en daarin gevraagd om een toezegging te doen dat de PV-installaties voldoen aan de geldende EMC-nomen. Geen reactie... Vervolgens een herinnering gestuurd en toen een mail terug met dat mijn zorgen aan de installateur zijn overgedragen en de toezegging dat de installaties aan de geldende EMC-normen gaan voldoen.

Ik merk wel een wat hogere ruisvloer, maar kan díe installaties niet direct als bron aanwijzen, mede omdat de PV-installaties hier in de wijk als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik log wel regelmatig vast wat mijn ruisvloer is.

pa3hco
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:31

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#9 Bericht door pa3hco »

hallo heren
nu komen ze volgende week ook hier kijken bij mijn koopwoning voor zonnepanelen .
de buren hebben voor mij al de optimizers van het dak laten halen en een SMA omvormer geplaats na klachten van mijn kant
prima buren maar nu lees ik growatt. wat is nu het beste dat ik geen storing krijg ? mijn mast geeft wel schaduw op de plek waar panelen komen . ik weet niet of dit op goede plek staat of dat ik een nieuw onderwerp moet starten ??
groet in afwachting
pa3hco
jan

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#10 Bericht door PA3HAW »

Hallo Beheerder

Is het niet beter om deze draad naar het EMC te verplaatsen.?


Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#11 Bericht door pa5wil »

Van de buren gehoord dat 27 maart de renovatie van hun woning begint als eerste van de nog aanwezige huurwoningen in mijn wijk. De aannemer geeft alleen aan dat de zonnepanelen door een gecertificeerd installateur worden geplaatst. Hij weet niet welk merk omvormer er wordt gebruikt.
Wil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#12 Bericht door pe1rea »

Gecertificeerd installateur wil zoveel zeggen als, 'we hebben een stel apen van straat getrokken en die een kunstje geleerd'.
Verwacht er niet te veel van.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#13 Bericht door pa5wil »

Ja, ik heb gelezen dat opleiding plaatsen zonnepanelen 2 dagen is. Waarschijnlijk alleen hoe je niet van dak moet vallen, omdat je de veiligheids eisen van je baas moet negeren.
Wil

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#14 Bericht door PA2S »

pa3hco schreef: 10 jan 2023, 21:44 wat is nu het beste dat ik geen storing krijg ? mijn mast geeft wel schaduw op de plek waar panelen komen.
In de praktijk zijn optimizers of mini inverters op het dak zinloos. Zie de bijlage. Een serieus onderzoek dat aantoont dat het alleen leuk is voor de omzet van de leverancier.

Bedenk dat schaduw optreedt rondom zonsopgang en ondergang en dan levert het systeem toch al weinig. Een paar procent van weinig zet geen zoden aan de dijk. Opimizers zelf gebruiken ook energie (de hele dag door) en het kleine beetje winst gaat verloren door het eigen verbruik van die stoorzenders.

Alleen wanneer panelen helemaal worden bedekt door schaduw kan het zin hebben. Maar ook dan is het vaak mogelijk de panelen slim neer te leggen.

Ik sprak pas nog met medewerkers van een installateur en zij hadden vaak storingen door de optimizers. Veel meer elektronica, heel veel connectors (brandgevaar!) en dus kwetsbaar.

Onze installatie is een "klassieke" installatie met 2 strings en een SMA 4000 TL omvormer. Aangelegd in 2012 en vergroot in 2013. Geen HF storing en tot nu toe 100% betrouwbaar. Moet het afkloppen...

73, Henk

Optimizer for PV Modules ver11_final.pdf
(2.15 MiB) 120 keer gedownload

pa3hco
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:31

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#15 Bericht door pa3hco »

hallo henk
bedankt voor het bericht . helder en wel weer stof om over na te denken .
het blijft de gemoederen bezig houden en iedereen wil ze wel !!zolang ze maar niet onze radio hobby verstoren
73
jan
pa3hco

Plaats reactie