Vätternrundan

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vätternrundan

#1 Bericht door PH2X »

Zijn er hier zendamateurs die volgend jaar ook de Vätternrundan (16/17 juni 2023) gaan fietsen (of deze ooit een voorgaande keer hebben gefietst)? https://vatternrundan.se/vatternrundan/en/
Bijlagen
EDD0AC62-9169-4B08-B68D-AA2DC5A45155.jpeg
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vätternrundan

#2 Bericht door PH2X »

Laat ik een uitleg geven, want het ziet ernaar uit dat deze ronde niet bekend is hier.

De Vätternrundan is een fietsevenement dat plaatsvindt in een weekend rond midzomer in Zweden. Het is een fietsronde waarbij je het Vätternmeer rondfietst.
De tocht was altijd 300 km lang, maar i.v.m. aanpassingen omwille van de veiligheid is het laatste deel van de ronde aangepast en is het in totaal nu 315 km.
De start en finish zijn in Motala, dat ligt in het noordoosten aan het Vätternmeer. In 2016 haalden iets meer dan 20.000 fietsers de finish.
Het inwoneraantal van Motala (bijna 30.000) verdubbelt ongeveer als dit evenement plaatsvindt (er zijn ook kortere tochten van o.a.. 150 km en 100 km).
Het is geen wedstijd maar toertocht. Na aanmelding krijg je een starttijd toegewezen. Starten gaat in groepjes van 60 tot 70 wielrenners.
De eerste groepen starten op vrijdagavond rond 19:30 en de laatste groepen starten zaterdagmiddag 13:30 uur (op Wikipedia staat oude informatie).
De groepen starten om de twee minuten. Uiterlijk zaterdagnacht als de klok 24:00 aanwijst, moet je binnen zijn, anders ben je te laat.

Mijn oude studiemaat, die in Stockholm woont, vertelde een keer over deze ronde. Samen hebben we daarna de ronde twee keer gereden: in 2015 en 2016.
De eerste keer startten we om 03:58 en was het die dag prachtig zonnig. De tweede keer startten we om 02:16 en was er stromende regen de eerste vijf uur.
Beide keren hebben we er circa 13 uur over gedaan, inclusief pauzes. Stopplaatsen zijn om de ca. 50/40/30 kilometer. Het evenement is erg goed georganiseerd.
Op 17 juni 2023 gaan we weer, starttijd 05:32. Het zal de derde en tevens laatste keer zijn voor ons dat we meedoen.
De omgeving is prachtig. Het is een flinke afstand, maar het parcours is niet moeilijk. Geen steile hellingen en in totaal 2000 meter klimmen.
Ik ga van elk moment genieten, vooral omdat het de laatste keer is dat we meedoen.
Bijlagen:
1) 2016, ergens onderweg in de buurt van de noord-westkant van het meer.
2) de start in 2015.
Bijlagen
vattern_2016.jpg
vattern_2016.jpg (30.07 KiB) 3856 keer bekeken
vattern_2015.jpg
vattern_2015.jpg (92.8 KiB) 3856 keer bekeken
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Vätternrundan

#3 Bericht door PA9CW »

Dat is een mooi tochtje. Ik had er nog niet van gehoord. Fiets je wel meer >300 km tochten? Ben jij toevallig lid van de ERN?
Ik heb diversen lange afstands tochten gefiets. Van 200 t/m 1400km. Boven de 1000 km is dat, 1 x de LEL en 2 x PBP.
Ook heb ik de Styrkenproven, bij het buurland Noorwegen gefietst. Dat is 540 km vanuit Trondheim naar Oslo. Ook in het weekend dat er eigenlijk geen nacht is. Het ging rond 23:00u schemeren en werd weer licht rond 02:00u. Een hele aparte gewaarwording. Mooie tocht en een heel mooi land. Ook prima georganiseerd.

Volgend jaar wil ik weer PBP fietsen, als ik gekwalificeerd ben en als de gezondheid/conditie het toelaat :shock:

Succes met de tocht.


youtu.be/3Jx8W6kve5Y
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vätternrundan

#4 Bericht door PH2X »

PA9CW schreef: 09 nov 2022, 16:34 Dat is een mooi tochtje. Ik had er nog niet van gehoord. Fiets je wel meer >300 km tochten? Ben jij toevallig lid van de ERN?
Ik heb diversen lange afstands tochten gefiets. Van 200 t/m 1400km. Boven de 1000 km is dat, 1 x de LEL en 2 x PBP.
Ook heb ik de Styrkenproven, bij het buurland Noorwegen gefietst. Dat is 540 km vanuit Trondheim naar Oslo. Ook in het weekend dat er eigenlijk geen nacht is. Het ging rond 23:00u schemeren en werd weer licht rond 02:00u. Een hele aparte gewaarwording. Mooie tocht en een heel mooi land. Ook prima georganiseerd.

Volgend jaar wil ik weer PBP fietsen, als ik gekwalificeerd ben en als de gezondheid/conditie het toelaat :shock:

Succes met de tocht.
PA9CW, nee, ik heb alleen deze twee Vätternrundan gefietst en nooit meer dan deze twee ritten van 300 km.
Ook ben ik geen lid van de ERN. Ik fiets ook niet bij een club. Het is heerlijk om alleen te fietsen, vind ik. Al heb ik wel een fietsmaat waarmee ik rondjes Westland (60 km), rondje Botlek (75 km) fiets en in Limburg LM en Math Salden heb gefietst. Toen ik trainde voor deze ronde in Zweden, reed ik grotere afstanden van 100 tot 200 km waarbij een keer op en naar naar Oudenbosch en terug(180 km). Vertrek om 06:00 en dan om 8:45 in Oudenbosch. Een andere mooie ronde is vanaf mijn QTH Den Haag naar Vlaardingen/Schiedam, de Beneluxtunnel door en dan richting Spijkenisse, Nieuw-Beijerland, Zuid-Beijerland, bij het Hellegatsplein over Goeree-Overflakkee naar Stellendam, Rozenburg, Maassluis, Hoek van Holland - DH, 150 km.

Wat geweldig dat je Styrkenproven in Noorwegen hebt gefietst. Dat is voor mij toch iets te lang. Maar ik ken de tocht wel. Dat moet een fantastische ervaring geweest zijn. Heb je die in een ruk gereden, met pauzes of heb je nog ergens overnacht? Ik neem aan dat PBP met korte overnachting(en) is?
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Vätternrundan

#5 Bericht door PA9CW »

Parijs Brest Parijs is 1240 km en die heb ik in 87 en 88 uur gefietst. Ik zat in de 90 uur groep. Er is ook nog een snelle groep van 80 uur. Je fietst zolang mogelijk door. Ook in de nacht. Onderweg heb ik af toe wat korte slaapjes gedaan. En één keer wat langer geslapen in een slaapzaal. Ongeveer 6 uurtjes. Je verliest wel veel tijd bij de controleposten. Dat zijn meestal grote sportparken of scholen. Met ca. 8000 deelnemers is het daar vaak druk. Ze komen natuurlijk niet allemaal tegelijk aan, maar toch is het er druk. Ze blijven er vaak lang "hangen". En dan moet je al gauw op een half uur rekenen voor je stempel en wat eten en drinken. Met 17 controleposten, ben je al gauw acht, negen uurtjes verder.
Verder eet je onderweg natuurlijk nog het een en ander bij restaurants en tankstations. Ik kwam uit op 59 uur fietsen. En de rest (28 uur) was pauze, eten, drinken, slapen en persoonlijke verzorging. In totaal ook nog eens 12026 hoogtemeters.
Het is afzien, maar wel een geweldige tocht. En de Fransen staan massaal langs de kant, met eten en drinken. En ze moedigen je heel erg aan. Ook 's nachts staan ze langs het parcours.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie