Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#1 Bericht door PA4WK »

https://www.veron.nl/nieuws/144-en-430- ... -olympics/
We zijn al gewend aan het gedeelde gebruik van de 13cm band, dat moeten we accepteren, omdat 13cm een secundaire toewijzing heeft voor de amateur dienst, maar 2m en 70cm zijn primaire banden.
Ik denk niet dat dit zomaar kan, en ben van mening dat de verenigingen (IARU-R1) zicht hier hard tegen moeten verzetten. Als er 1 schaap over de dam is ben ik bang dat er meer gaan volgen. Frankrijk heeft namelijk al eerder haar oog op onze 2m band laten vallen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#2 Bericht door pe1cmo »

Tja, vaak is het zo dat er bijna geen activiteit op die banden is. (op een enkele repeater na)
Dan kan je die 10 MHz brede 70cm wel voor andere dingen gebruiken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#3 Bericht door PA4WK »

Ben met je eens dat meer activiteit welkom zou zijn maar dat wil niet zeggen dat anderen onze banden zomaar kunnen gebruiken als hen dat toevallig zo uitkomt, dat is het begin van het einde.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#4 Bericht door PA4WK »

Naar mijn idee doet men maar wat.
Vooral als ik de laatste alinea lees krijg ik de indruk dat het een en ander al vast staat en er geen internationaal overleg heeft plaats gevonden over het lenen van onze frequenties.

Ik vind het vreemd dat in het nieuwsbericht van de VERON te lezen is dat de ARCEP (Franse AT?) eigenaar is van de 2m en 70cm band, hoe kan een nationale toezichthouder eigenaar zijn van frequenties die internationaal aan de amateur dienst zijn toegewezen?

Verder word in het nieuwsbericht gesproken over PMR gebruik, ook dit klopt niet omdat de frequenties voor PMR ook in Frankrijk in het 446MHz. gebied zitten en dus niet in de amateur banden vallen, het zendvermogen wat men denkt te gaan gebruiken 1W. ook dat is niet zoals voor PMR gebruikt toegestaan maximaal 0,5W.
Zie hier het frequentie plan voor de olympische spelen https://medias.paris2024.org/uploads/20 ... lan-EN.pdf

Aangezien het stuk op de VERON website slechts een vertaling is van het Franse bericht is en geen verkondiging van de mening van de VERON ben ik benieuwd naar de reactie van de VERON als vertegenwoordiger van de Nederlandse amateurdienst bij de IARU.

In dit artikel op de VERON website geeft de VERON aan wat de taak van de IARU en haar leden (nationale verenigingen) is. https://www.veron.nl/nieuws/iaru-behart ... oamateurs/
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#5 Bericht door PA3DAT »

Wat PMR betreft, hier wordt de afkorting PMR (Personal Mobile Radio) algemeen gebruikt, hier wordt NIET de PMR-band (PMR-regeling) bedoeld zoals wij die kennen.
Ze vinden de 2m-band, 144-146 MHz, 1W, simplex 12,5 of 6,25 KHz-kanalen ook geschikt voor PMR. Idem 430 - 440 MHz, lees ik...
Bron: https://medias.paris2024.org/uploads/20 ... lan-EN.pdf

Dit wordt bedoeld met PMR:
Private Mobile Radio (PMR) is used by many Olympic family entities, for communication activities. This includes private security services, sport team services, National Olympic Committees, transport, Venues management, ceremonies, catering, spectator services and ticketing. Other PMR users will include partners, rights holding broadcasters, and Paris 2024’s suppliers.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#6 Bericht door PA4WK »

Daar heb je gelijk in Aloys, maar neemt niet weg dat het mijns inziens niet geoorloofd gebruik is van exclusieve amateur banden.
Ongeveer het zelfde als: jij hebt een schuur waar je alleen een fiets in hebt staan en ik heb behoefte aan opslagruimte dus zet ik mijn spullen zonder jouw toestemming maar even in jouw schuur, en vervolgens vraag ik aan jou of je niet te veel gebruik van je schuur wilt maken in de periode dat mijn spullen er in staan.

De VERON schrijft op haar website over de taken van de IARU het volgende:
De IARU rust op 2 belangrijke pijlers:…
Het beschermen en behouden van frequentieruimte voor de radiozendamateur.
Het beschermen van het frequentiespectrum, met de nadruk op de frequentiebanden die in gebruik zijn voor amateurradio.

Daarom ben ik erg benieuwd naar het standpunt van met name de VERON als onze vertegenwoordiger in de IARU
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#7 Bericht door PA3DAT »

Wellicht is dit meer een inventarisatie en vallen 2m/70cm weer af in verband met te verwachten interferentie...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#8 Bericht door PA4WK »

PA3DAT schreef: 25 jul 2022, 15:17 Wellicht is dit meer een inventarisatie en vallen 2m/70cm weer af in verband met te verwachten interferentie...
Dat hoop ik maar dat haal ik niet uit de publicatie.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#9 Bericht door PA4WK »

PA4WK schreef: 25 jul 2022, 15:20
PA3DAT schreef: 25 jul 2022, 15:17 Wellicht is dit meer een inventarisatie en vallen 2m/70cm weer af in verband met te verwachten interferentie...
Dat hoop ik maar dat haal ik niet uit de publicatie.
Interferentie kunnen we regelen, maar beter kun je het als organisatie gewoon goed voor elkaar hebben.
Als daar mensen zitten met verstand van zaken kun je wel op je Franse klompen aanvoelen dat dit idd problemen gaat geven met interferentie, zeker tijdens een paar leuke tropo openingen die kant op.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#10 Bericht door pa1bvm »

En wat te doen met alle apparatuur die na de spelen dan opeens " overblijft"
gaat die verschrot worden ..
En dat in deze mooie cyclische wereld waar hergebruik zo hoog in vaandel staat ..

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#11 Bericht door PA0LMD »

Het zal allemaal wel meevallen, portofoons met 1 Watt power in een klein antennetje.
Die hoor je alleen in de directe omgeving.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#12 Bericht door PA1AIS »

Error 404 - Pagina niet gevonden
:(
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#13 Bericht door erikpost »

De link naar het stuk op de Veron-site werkt niet meer, maar op de site van het ANFR (dat in FR over de toewijzing van frequenties gaat) staat dit artikel:

https://www.anfr.fr/toutes-les-actualit ... aris-2024/

Kort samengevat: het is de bedoeling dat op 144-146 / 430-440 / 1240-1260 MHz medegebruik gaat plaatsvinden, met name door de broadcaster van de OS en zijn dienstverleners. Maximaal 1 W simplex in spraak met een kanaalafstand van 6,25 of 12,5 MHz op een veertigtal locaties, hoofdzakelijk in en rond Parijs maar ook in de rest van Frankrijk en in Frans-Polynesië.

Het zal gaan om de periode 26-6 t/m 15/9 2024 en in de laatste alinea wordt zendamateurs gevraagd om in deze periode hun activiteiten op/bij de locaties te beperken. Daarvoor rekent men op hun medewerking. Vooralsnog lees ik (hier i.e.g.) (nog) niets over gebruiksbeperkingen voor radiozendamateurs zoals we die in NL wel zien bij grote evenementen.

Erik PH9E

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#14 Bericht door PA1AIS »

Brutale en zorgwekkende actie. Voor je het weet, smaakt het naar meer....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#15 Bericht door elsinga »

Onhandige ontwikkeling. Je zou je vakantie rond die tijd in Frankrijk boeken en daar heel actief gaan zijn met hoog vermogen....
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie