PLB accu vervangen of PLB afvoeren

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

PLB accu vervangen of PLB afvoeren

#1 Bericht door sottezero »

Ik heb enkele jaren geleden een australische PLB gekocht voor mijn off grid wandelingen, wateractiviteiten en autoritten. Als er dan iets mis zou gaan waarbij mijn leven of die van iemand in de buurt op het spel stond waarbij HAM ontvangst niet zou werken en GSM zou falen en ik geen verbinding zou kunnen krijgen via de Sat phones, dan zou ik aan de antenne kunnen trekken voor activatie.

Nooit hoeven te gebruiken. Maar de batterijen die erin zitten gaan over hun datum heen.
Theoretisch is er een kans op een false report bij defecte batterijen. Ik heb het schema gezien en het lijkt simpel. De batterijen zijn vrij verkrijgbaar maar moeten wel gemonteerd worden.

Iemand ervaring hiermee? Iemand een gratis PLB hebben? Deze moet wel bij AT geregistreerd worden en kost zo’n 50 euro per jaar. Misschien leuk voor op de boot bij een OM.

Iedeeen?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: PLB accu vervangen of PLB afvoeren

#2 Bericht door PH4CK »

voor wie het ook niet wist?

PLB
Een PLB (Personal Locator Beacon) is een persoonlijk noodradiobaken en kunt u zowel op land als op het water gebruiken.

Vergunning verplicht
Voor het gebruik van een PLB heeft u een vergunning nodig. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier. Alleen voor PLB’s met de Nederlandse landencode (244, 245 of 246) geeft Agentschap Telecom een vergunning af.

Geen bedieningscertificaat verplicht
Voor een PLB hoeft u in Nederland geen bedieningscertificaat te hebben. Gebruik een PLB alleen in noodsituaties. Zo voorkomt u onbedoelde alarmering en onnodige zoekacties.

Gegevens programmeren en doorgeven voor noodsituaties
Programmeren van de persoonlijke identificatiecode en bereikbaarheidsgegevens kan uw leverancier voor u doen. Wij geven de gegevens door aan de internationale hulporganisaties en Kustwacht.

Onnodig alarm veroorzaakt: melden
Heeft u onnodig een alarmering veroorzaakt, waarschuw dan onmiddellijk een Kustwachtcentrum. Dit voorkomt onnodige zoekacties en hoge kosten.

Niet meer gebruikte apparaten: naar leverancier
Een afgedankte EPIRB of PLB levert u in bij uw leverancier. Deze zorgt voor ontmanteling ervan.

CE-markering verplicht
In Nederland zijn alleen de apparaten toegestaan die aan de Europese richtlijnen voldoen. U herkent dit aan de CE-markering op het apparaat.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PLB accu vervangen of PLB afvoeren

#3 Bericht door PA1AIS »

Mogelijk dit ook maar eens lezen als je gaat prutsen:

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... $d#1336328
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PLB accu vervangen of PLB afvoeren

#4 Bericht door PA1AIS »

sottezero schreef: 08 feb 2022, 20:01
Nooit hoeven te gebruiken. Maar de batterijen die erin zitten gaan over hun datum heen.
Theoretisch is er een kans op een false report bij defecte batterijen.

Iemand ervaring hiermee?
Oude batterijen veroorzaken geen valse alarmen, hoogstens werken ze niet als je ze nodig hebt, of veel korter.

Ervaring? Mijn QRL doet duizenden PLB's per jaar.

Welk merk en type is het?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: PLB accu vervangen of PLB afvoeren

#5 Bericht door sottezero »

Het is een Australische GME MT410G maar wel met NL goedkeuring.
Er zitten trouwens CR17345 batterijen in (LiMnO2) (dezelfde als in mijn AED volgens mij).

Ik had de handleiding gelezen (ja, ik snap het)... en daar stond in dat wanneer de batterijen verouderden, ze een false alarm zouden kunnen veroorzaken.
Daarop triggerde ik.

Ik was al een tijdje bezig geweest met de club waar ik hem gekocht heb.
Die is 3 maanden nadat ik de PLB gekocht heb failliet gegaan.
Toen via de fabrikant een andere dealer gezocht en die vroeg 300 euro voor het vervangen van de batterijen, een nieuwe PLB kost 325,-...
Vond ik net iets te gortig...

Toen gekeken naar schema's en die op internet waren redelijk duidelijk, zou niet al te spannend moeten zijn om de batterijen zelf te vervangen maar ik ben van de zekerheid... Helaas is het niet mogelijk om een PLB in de 'do-not-alert' mode te zetten en werk moet je dan maar in een HF blokkerende ruimte doen.
Die heb ik niet...

Maar het gaat dus om een GME MT410G.

Plaats reactie