Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#16 Bericht door pe1cmo »

ik denk dat als de DARES dan een portable QO100 setje maakt, welke op accu kan werken, dat ze daar meer aan hebben. Is alleen voor spraak, en ja, er is al eens wat noodverkeer geweest, o.a. waar ik zelf mee hielp toen iemand in de western Sahara een doctor nodig had, om dat via via dingen te gaan regelen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#17 Bericht door PE1RTC »

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom DARES bestaansrecht zou hebben.
Als men voor noodcommunicatie iets nodig heeft dan kan men dat bij de hulpdiensten toch ook zelf regelen?
En ik dacht dat het Rode Kruis in ieder geval ook zelf zoiets had of is dat opgedoekt?
Let wel, ik ben helemaal niet tegen DARES en in tijden van nood is alle hulp welkom lijkt me, maar dan mag dat van tevoren wel goed geregeld zijn met de hulpdiensten en in alle draaiboeken opgenomen zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#18 Bericht door elsinga »

Ik denk dat het Duitse project meer is voor na de eerste shit, zodat personen in het gebied zonder communicatie hun familie kunnen laten weten hoe het er mee staat. Niks Facebook en filmpjes.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#19 Bericht door PA1AIS »

PE1RTC schreef: 08 feb 2022, 18:04 Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom DARES bestaansrecht zou hebben.
Als men voor noodcommunicatie iets nodig heeft dan kan men dat bij de hulpdiensten toch ook zelf regelen?
En ik dacht dat het Rode Kruis in ieder geval ook zelf zoiets had of is dat opgedoekt?
Let wel, ik ben helemaal niet tegen DARES en in tijden van nood is alle hulp welkom lijkt me, maar dan mag dat van tevoren wel goed geregeld zijn met de hulpdiensten en in alle draaiboeken opgenomen zijn.
Ja en nee. Bestaansrecht van dares is nog daar aan toe alleen de structuur is zeer bedenkelijk en nijgt naar feodaal, althans zo ervaar ik dat.
Daarbij rust een groot deel van de dares structuur op DWS een ondoorzichtig software pakket en samenraapsel van allerlei (digitale) modi die op onduidelijke wijze met elkaar verbonden zijn. Gedegen uitleg over hoe het nu echt werkt krijg je niet. Er stromen veel mensen binnen bij dares met goede wil, maar weinig ervaring en soms ondergrond (training en opleiding). Ze prberen het vast wel, maar niet iedereen is geschikt voor dat soort taken.
Over digitaal en kwetsbaar gesproken....

Good old analoog met ervaren operators is in mijn ogen het betrouwbaarste. QO-100 valt daar ook onder.

(Helemaal objectief ben ik niet, na decennia geleden getraind te zijn als On-secene coördinator door de Kustwacht en vele acties verder)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#20 Bericht door PA1AIS »

PA0BAK schreef: 07 feb 2022, 16:58
PA1AIS schreef: 07 feb 2022, 16:05
PA0BAK schreef: 07 feb 2022, 10:09 Alles dat geschreven is heeft auteursrechten, behalve wanneer dit is gedaan door een overheid.
Daarnaast heeft het teken geen enkele juridische betekenis, dit was alleen in de USA voor 1996.
Dream on:
Enige uitleg naast alleen een paar linken zou handig zijn, ik ken de auteurs wet.
Wat mij verbaasd is dat je zelf niet komt met het juiste citaat, je hebt genoeg stof op internet staan tenslotte.
Bijlagen
AUTEURSRECHT-Infographic-Beeldgebruik-708x400.jpg
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#21 Bericht door PA0BAK »

PA1AIS schreef: 09 feb 2022, 09:32 Wat mij verbaasd is dat je zelf niet komt met het juiste citaat, je hebt genoeg stof op internet staan tenslotte.
Auteurswet artikel 15a en 15b.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#22 Bericht door pe1rea »

Good old analoog is mijn inziens ook onze kracht....
Maarja, het zal...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#23 Bericht door PA1AIS »

PA0BAK schreef: 09 feb 2022, 10:29
PA1AIS schreef: 09 feb 2022, 09:32 Wat mij verbaasd is dat je zelf niet komt met het juiste citaat, je hebt genoeg stof op internet staan tenslotte.
Auteurswet artikel 15a en 15b.
Duidelijk, alleen jammer dat we dat dan weer moeten opzoeken.
Ik denk dat dit even niet gebeurd is:
15a
4°. voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#24 Bericht door PA0BAK »

PA1AIS schreef: 09 feb 2022, 12:00 Ik denk dat dit even niet gebeurd is:
15a
4°. voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld.
Artikel 15a lid4 gaat over citeren.

Dit zegt een jurist.

Maar we gaan hier behoorlijk OffTopic, dus ik stop hier mee.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#25 Bericht door PD3E »

Het Dares initiatief is op zich heel interessant, maar tegelijkertijd veel kwetsbaarder dan onze reguliere crisis- en rampenbestrijding. Zij zijn immers minder geoefend en beschikken over veel minder middelen.

Puur praktisch vraag ik mij af waarom Dares-medewerkers in tijden van crisis wel op hun uitgangspositie zouden kunnen komen en de reguliere hulpverleningsinstanties niet?
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurs kijken meewarrig naar digitale communicatie

#26 Bericht door elsinga »

DARES is aanvullend op de reguliere hulpverlening, waar ze die communicatie doen die de reguliere hulpdiensten niet kunnen bieden. Bijvoorbeeld sociale berichten ("ik ben okay"). nood- spoed- en veiligheidsverkeer zal niet snel bij DARES terechtkomen, denk ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie