Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#16 Bericht door Ton_O_E »

ik heb een delonghi bonen apparaat, die werkt al zes jaar zonder storing en wordt intensief gebruikt.
Ik ontkalk hem als het lampje gaat branden en dan maak ik hem schoon (alleen alles waar je bij kunt zonder schroevendraaier)
het zet nog steeds heerlijke (goedkope) koffie
Voorheen PA3TON

-Verwijderd account

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#17 Bericht door -Verwijderd account »

Zou vroeger toch alles beter zijn :?:
Hier een sledestofzuiger van Miele en die is inmiddels bijna 25 jaar oud. Tot op heden geen enkele mankement eraan gehad. Nou ja, eentje dan. De aansluiting van het elektrasnoer op het interne haspel was kaduk, waarschijnlijk bij het afrollen iets te hard aan het snoer getrokken. Da's dus gewoon schuld v.d. gebruiker :lol:

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#18 Bericht door PA3LS »

Mwah, je hebt natuurlijk survivorship bias. Alle ondergemiddeld betrouwbare apparatuur van vroeger is al lang weggegooid of is al eens gerepareerd.
Er is een reden dat elektronicareparatie vroeger een winstgevende zaak was, en dat is omdat er vroeger dus ook flink wat kapot ging.

Het is natuurlijk wel volkomen waar, dat vroeger reparatie vaker loonde en in veel gevallen ook beter te doen was. De verhouding tussen nieuwprijs en de kosten van reparatie was vroeger groter. Tegenwoordig is de nieuwprijs van keukenmachines lager geworden dan een uurtje werkplaatstarief...

Cor - PA4Q
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#19 Bericht door Cor - PA4Q »

Na het lezen van alle opinies hieromtrent moeten mij toch een paar opmerkingen van het hart.
Ten eerste, de typenummers met de betreffende klachten beteffen geen Senseo-apparaten. En als ik de fotos zie is daar een verschijnsel te zien wat je bij een koffiezetter na twee jaar gebruik niet zou mogen verwachten.

Als de bewering dat dit vaker voorkomt juist is kan er sprake zijn van een ontwerpfout, een materiaalfout of een productiefout.
Maar om uit het feit dat het naar verluid vaker voorkomt te concluderen dat het in het ontwerp zo bedoeld is is wat erg kort door de bocht.
Het is in ontwerp en ontwikkeling verschrikkelijk moeilijk om er voor te zorgen dat een serieproduct tijdens de garantieperiode heel weinig klachten heeft maar dat de meeste exemplaren kort na afloop van de garantieperiode gezamenlijk de geest geven. Die twee wensen zijnj niet te combineren.

Ik heb een groot deel van mijn werkzame leven in ontwerp en ontwikkeling gewerkt bij of voor bedrijven (ook Philips) die dit soort producten leveren. Alle mensen in ontwerp en ontwikkeling die ik daar ben tegengekomen werken met hart en ziel aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Elke opmerking die hen beschuldigt van bewust bedoelde ontwerpfouten vat ik op als een belediging van die mensen. Ik ben dan ook benieuwd naar getuigenissen uit de eerste hand dat het ergens wel plaats zou hebben gevonden.

Ook zijn er een aantal opmerkingen gemaakt met betrekking tot repareren dan wel vervangen. Daar wil ik ook graag wat opmerkingen mijnerzijds aan toevoegen.
Ik som even wat activiteiten (en dus kostenposten) op bij reparatie.

De klant levert het defecte apparaat af bij zijn winkelier.
De winkelier voert het apparaat in in een administratie.
De winkelier slaat het op in zijn magazijn.
Een transporteur haalt het apparaat op en levert het af bij een reparateur.
De reparateur boekt het in in zijn systeem en slaat het op in zijn magazijn.
De reparateur heeft geinvesteerd in werkruimte, hulpapparatuur en reserveonderdelen en heeft door opleiding en ervaring kennis en kunde in huis.
De reparateur repareert het apparaat en vervangt defecte onderdelen.
Het apparaat gaat weer het magazijn in.
Een transporteur haalt het apparaat op en levert het af bij de winkelier.
De klant haal het apparaat op bij de winkelier.

Het moge duidelijk zijn dat reparatie van de meeste huishoudelijke apparaten uit kostenoverwegingen niet zinvol is. Daarbij komt dat het zodanig ontwerpen van apparaten dat ze te repareren zijn die apparaten duurder maakt. Het apparaat moet namelijk te openen zijn, alle onderdelen moeten bereikbaar zijn en moeten losneembaar zijn. Dit zorgt er ook voor dat onkundige maar goedwillende vrienden ook een poging tot reparatie wagen en daarmee de ellende alleen maar vergroten.

Dan nog een opmerking over Philips. Philips heeft zich geconcentreerd op medische systemen. Alle ander activiteiten zijn verzelfstandigd of verkocht. Ik weet niet hoe dat precies is verlopen met de klein huishoudelijk producten. Maar veel activiteiten zijn verkocht naar nieuwe eigenaars met productie in Azie met het recht om de merknaam Philips gedurende een aantal jaren te blijven voeren.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#20 Bericht door Thom PA9T »

Allemaal prima Cor, en wellicht gaat het wat ver om te denken dat het allemaal express zo is ontwerpen. Maar feit is dat het wel dom is om een staal op aluminium te schroeven. Je kunt dan wel een pleidooi houden voor Philips personeel, maar al dit soort lekkende apparaten (google de reviews maar eens) zijn niet bepaald goede reclame, toch?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#21 Bericht door PA5COR »

Op Duitse TV een documentaire gezien die dat heeft onderzocht en concludeerde dat fabrikanten reparatie bijna onmogelijk maakten.
Simpele onderdelen die op het randje zaten van hun limiet welke na garantie dus inderdaad stuk gingen niet leverbaar waren of geen onderdeel nummer hadden etc.

Mijn oude Lion wasmachine nu 16 jaar oud, goedkoop model veel gebruikt, gaat nog als de brandweer, kostte toen 353 Euro...
Ouders hadden een 3 x zo dure miele die meer in reparatie was als dat ie gebruikt kon worden...
Ik kan mij aan de uitspraak wel vinden van de reportage van het programma, gepland stuk gaan en gauw weer nieuw verkopen.

Wat de Miele betreft na garantie van 2 jaar fabrikant gemeld dat het product niet voldeed aan verwachtingen 8/10 e van de verkoop prijs terug gekregen voor de ouders en maar een goedkoop merk gekocht welke toen nog 10 jaar probleemloos draaide tot hun overlijden, daarna is verkocht.
Ik vind de nieuwe EU verplichting dan ook goed dat nieuwe producten dan ook gemakkelijker te repareren moeten zijn ook prima.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#22 Bericht door pc1mb »

Cor - PA4Q schreef: 28 jul 2021, 23:13 Het moge duidelijk zijn dat reparatie van de meeste huishoudelijke apparaten uit kostenoverwegingen niet zinvol is.
Uit jouw lijstje concludeer ik vooral dat die reparateur een ongelooflijk inefficiënt proces heeft. Maar zoals PA3LS aangaf is de verhouding tussen uurlonen en nieuwprijzen ook scheefgegroeid. Dat is uiteindelijk waarom repareren niet loont: produceren gebeurt in massa voor een paar kwartjes per uur, terwijl reparatie hier moet gebeuren (individueel transport terug naar China loont niet en duurt te lang) door mensen die voor minder dan 20 euro per uur hun bed niet meer uit komen. Plus kosten van schaarse ruimte, gereedschap enz. Dat is uiteindelijk de oorzaak van de wegwerpcultuur: appels met peren vergelijken door China de fabriek van de wereld te laten zijn.
Cor - PA4Q schreef: 28 jul 2021, 23:13Maar veel activiteiten zijn verkocht naar nieuwe eigenaars met productie in Azie met het recht om de merknaam Philips gedurende een aantal jaren te blijven voeren.
Ik hoop dat ze voldoende geld hebben gekregen voor dat merkenrecht, om het verlies van hun goede imago te compenseren. Want dat hebben ze met die transactie dus te grabbel gegooid. Reden voor medelijden is zo'n bewuste transactie echter niet. Ik aarzel niet om te verkondigen dat Philips nu troep is, het is hun eigen keuze geweest om hun naam daarop te plakken.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#23 Bericht door Ton_O_E »

Thom PA9T schreef: 29 jul 2021, 07:01 Allemaal prima Cor, en wellicht gaat het wat ver om te denken dat het allemaal express zo is ontwerpen. Maar feit is dat het wel dom is om een staal op aluminium te schroeven. Je kunt dan wel een pleidooi houden voor Philips personeel, maar al dit soort lekkende apparaten (google de reviews maar eens) zijn niet bepaald goede reclame, toch?
Waarschijnlijk is dit nooit zo ontworpen, maar is op de financiële-afdeling (zonder enige kennis van zaken) besloten het onderdeel te vervangen voor een exemplaar dat goedkoper was.
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#24 Bericht door pc1mb »

Cor - PA4Q schreef: 28 jul 2021, 23:13 Elke opmerking die hen beschuldigt van bewust bedoelde ontwerpfouten vat ik op als een belediging van die mensen. Ik ben dan ook benieuwd naar getuigenissen uit de eerste hand dat het ergens wel plaats zou hebben gevonden.
Je hebt gelijk, het zal genuanceerder liggen.
Ongetwijfeld zijn daar mensen bezig met kwaliteit.

Maar ook centenknijpers die elke verbetering die tot een verbetering van levensduur voorbij de garantieperiode leidt, af zullen keuren. Moet frustrerend zijn voor de engineers die graag iets goeds willen bouwen. En de levensduur is met moderne modellen en middelen behoorlijk nauwkeurig te calculeren, met natuurlijk een marge voor heel verschillend gebruik tijdens de garantieperiode.

Autofabrikanten zijn hier ook meesters in geworden. Waar je in de jaren 60-70 auto's soms na een paar jaar al kon weggooien, zijn er naar de jaren 80 en 90 enorme sprongen gemaakt vooral in roestbescherming. Sommige modellen zoals Volvo 7-9 serie en Mercedes 190 genieten terecht een vrijwel onverwoestbare reputatie, maar ook veel minder geijkte merken. De vroege jaren 90 generatie is niet uit het straatbeeld weg te slaan.

Echter zo rond de eeuwwisseling werden er vooral sprongen gemaakt in kostencalculatie. Bijna elk merk heeft in die tijd een Chef Centenknijpen aangesteld. Kreeg je opeens weer Volvo's en Mercedessen die flink konden roesten en aan de lopende band stuk gingen, in plaats van de eind jaren 80 modellen die vrijwel onverwoestbaar waren. De Mercedes E van eind jaren 90 was bijvoorbeeld een drama. Electrisch, maar ook afbrekende veerschotels, plastic koplampen die niet tegen daglicht kunnen, enz.

Nu heb je vooral auto's op de markt die redelijk probleemloos precies één leasetermijn mee gaan: 4 jaar en 180.000km. Daarna wordt het erg oppassen. Onderdelenlevering ook geoptimaliseerd: niet meer het onderdeel leveren wat het vaakst kapotgaat (bv koplampversteller palletje) maar alleen nog de hele lichtunit à 500+ euro.

Ik heb veel gesleuteld aan auto's en je ziet dan echt heel precies gecalculeerde kunststof palletjes en pieletjes, die vroeger van metaal waren en een auto leven mee gingen. Nu echter afbreken zodra de boel net even wat minder soepel meer loopt als toen het net uit de fabriek kwam.

Vroeger was beslist niet alles beter, maar er is wel dergelijk heel bewust een stap terúg gemaakt in kwaliteit sinds de beste generaties.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#25 Bericht door pc1mb »

Terug naar de koffie:

Gebruik van plastic pijpjes voor het kokend water, die na enkele jaren hitte gewoon verkruimelen is een voorbeeld van gecalculeerde levensduur. Je wéét van elke soort kunststof hoe die veroudert onder hitte. Je kent als ontwerper exact de temperaturen en hoe lang de blootstelling duurt. Je kunt het aantal zetbeurten dat dat goed gaat, met redelijke zekerheid berekenen.

Toch wordt hier gekozen voor één cent goedkoper dan een metalen buisje of een andere foodsafe kunststof, tegen inlevering van vele jaren levensduur. Dat is geen keuze die door engineers gemaakt wordt die trots zijn op hun werk...

Gelukkig zet je koffie via een filter, dan drink je de kruimels in elk geval niet op. Foodsafe is het alleen maar in nieuwstaat...

Dan het gestoomd bedieningspaneel van de grind & brew. Ongetwijfeld al geconstateerd in de testfase.

Maar wat vraagt Chef Centenknijpen dan? "Gaat het stuk vóór einde garantie?" Nee? Dan besteden we er geen tijd aan. Hop, in productie dat ding.

De engineers die dat tóch willen afschermen met bijvoorbeeld een kunststof schotje in de behuizing, zullen dan in hun eigen tijd dat extra schotje in de CAD tekeningen moeten smokkelen en krijgen dan op hun lazer omdat het 0,1ct meer kunststof kost. Zo werkt modern productmanagement... (En dát is uit de eerste hand... Het voorbeeld natuurlijk niet.)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#26 Bericht door Thijzer »

9 van de 10 consumenten knikkert dat ding bij het grofvuil of brengt 'm naar de milieustraat en dat was het, op naar een nieuwe.
Een nieuwe is weer schoon, een nieuw type en "dus beter" en zo rolt de economie.

Alleen techneuten zoals wij ergeren ons, pakken gereedschap en rippen het ding open om een obductie te plegen op het lijk. Om vervolgens meewarig de fabrikant de schuld te geven van de positie die zij innemen in de economie.

Dus koop een nieuwe, zet een lekkere bak (Senso vind ik trouwens geen koffie, dat is potgrond met kokend water) en relax.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#27 Bericht door PA0FRI »

pc1mb schreef: 28 jul 2021, 16:06 Ja toch weer een nieuwe Philips kopen had ik dus écht niet gedaan.
Dat lijkt inderdaad onverstandig, maar toch gedaan omdat de thermoskan de koffie veel langer warm houdt dan alle voorgaande koffiezetters van andere merken. Daar waren ook duurdere exemplaren bij.
Een tip om koffieaanslag in de kan te verwijderen. Dat doe ik met een scheutje bleekwater en dan met een geschikte afwasborstel de binnenkant reinigen. Daarna met water schoon spoelen. De RVS stalen binnenkant ziet er dan weer als blinkend nieuw uit.
Bijlagen
Thermoskan.jpg
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 29 jul 2021, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#28 Bericht door PA3CQN »

Cor - PA4Q schreef: 28 jul 2021, 23:13Daarbij komt dat het zodanig ontwerpen van apparaten dat ze te repareren zijn die apparaten duurder maakt.
Dat is nog maar de vraag: in eerste instantie voor de consument wel. Maar er is meer wat je in de kostenberekening mee moet nemen.
Nette afvoer en recycling, kosten van gebruik grondstoffen en productie voor het milieu, verpakking, transport etc etc.
Dat zijn allemaal kosten die we als maatschappij met zijn allen dragen waardoor we het niet direct in de portemonnee voelen maar er wel zijn.

Dan is er nog het punt van beloning van degene die het echt maakt. Zouden we eerlijke bedragen betalen ( inclusief de kinderen die ergens in donker Afrika in een mijnschacht staan te zwoegen naar school sturen ipv uit te buiten ) dan zou de prijs van een artikel ook meer dan verdubbelen. De verhouding wegwerp/reparatie zou dan ineens veel gunstiger zijn voor repareren.

Maar voor we weer terug zijn op het niveau van rond '70, toen je nog naar het PH service-centrum fietste voor een nieuw verwarmingsspiraaltje, moet er nog heel wat gebeuren.

Doet me er aan denken dat dat 'geplande kapot gaan' toen ook al speelde met vermogensweerstanden in de PH tv's. Voorzien van een soldeerverbinding aan de bovenkant die na een aantal jaren bros werd door de voortdurende warmte in de kast. Niks is nieuw..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#29 Bericht door Thom PA9T »

@ PC1MB bijzonder goed beargumenteerd stuk, complimenten.

Hopelijk worden we in de toekomst wijzer met zijn allen.
Wíllen, kopen en ontwerpen we kwaliteit en stoppen we met het exploiteren van onze planeet, ten gunste van korte termijn winstbejag.

Niet geheel on-topic, maar wel met een relatie tot de consumptiemaatschappij:
https://www.nu.nl/klimaat/6148266/14000 ... nodig.html

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#30 Bericht door PE0DNY »

PA5COR schreef: 29 jul 2021, 07:17 Op Duitse TV een documentaire gezien die dat heeft onderzocht en concludeerde dat fabrikanten reparatie bijna onmogelijk maakten.
Simpele onderdelen die op het randje zaten van hun limiet welke na garantie dus inderdaad stuk gingen niet leverbaar waren of geen onderdeel nummer hadden etc.
Er was een klein hoekje uit de plastic dump box van onze saeco HD8847, inmiddels 5 jaar oud en kon in de online Philips shop op de zet groep na alle onderdelen los bestellen.
Gisteren ontvangen.
Vul het type en jaartal in en je kunt nog heel veel onderdelen krijgen.
73 Ynte

Plaats reactie