VERON webshop / copyrights

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

VERON webshop / copyrights

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Kijk ik eens op de site van de VERON en vervolgens ga ik naar de webshop.
Tot mijn verbazing zie ik dat óók de VERON-artikelen voor iedereen beschikbaar is, dus ook voor niet-leden... :shock:
VERON-leden krijgen korting en dat lijkt me ook wel logisch, maar dat ook niet-leden de VERON-artikelen kunnen bestellen is nieuw voor mij. Zo zie ik onder andere de laatste 10 jaargangen Elektron in de webshop staan, als pdf.

Kijkt verbaasd.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: VERON webshop

#2 Bericht door pa3a »

De wereld wordt beter door veel te delen. Kijk maar waar we als zendamateur spullen kunnen vinden en downloaden.
De VERON is daar inmiddels ook achter.
Nu nog het electron vrij delen als pdf, dan begint het ergens op te lijken.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: VERON webshop

#3 Bericht door pe1hzg »

Het VERON servicebureau is begonnen om spullen leverbaar te maken die je niet, of niet eenvoudig, op een andere manier kon krijgen. Dat waren boeken (ARRL, RSGB, DARC), onderdelen, bouwpakketten enzovoort.

En natuurlijk zijn er de dingen die de VERON zelf verkoopt, denk aan oude electron jaargangen, VERON boeken en dergelijke. Denk bijvoorbeeld ook aan de "veron spoelvormen" waarmee schema's gemakkelijker na te maken waren.

Tenslotte waren er de zaken die nodig waren om tot de hobby toe te treden. Cursusboeken. Morse-cursus op cassette. Proefexamens.

Maar de wereld is aan het veranderen. Ik weet nog dat ik via een postwissel het abonnement moest betalen voor een buitenlands tijdschrift. Gedoe omdat je nooit wist wat de bankkosten waren. Het Service Bureau hielp door de abonnementen te verzamelen, in een keer het geld te wisselen en daarmee echt een service gaf, want velen wilde deze toestand niet aan
Tegenwoordig is dat gemakkelijker. Met creditcard is dat allemaal een stuk gemakkelijker, en ik ben dan ook abonnee van diverse buitenlandse tijdschriften (ook life member, en dan heb je nooit meer last van betalingen)

Toen het service bureau nog bij Diny zat (XYL van PA0MS, helaas sinds een paar jaar SK) ben ik wel eens bij het service bureau op bezoek geweest. Het was een klein bedrijfje met stellingen vol met spullen, een garage of twee vol en vele bestellingen per week.
En vele VERON afdelingen hadden een "locaal service bureau". Op een verenigingsavond kon je ook servicebureau spullen kopen, en dat heb ik best veel gedaan.

Maar er wordt veel minder gekocht en artikelen die niet lopen zijn weg want stellingruimte kost geld. Kijk je bij de RSGB dan zie je een aanbod van ruim 100 boeken, en daar komen regelmatig nieuwe boeken bij. Het service bureau is beperkt: mensen hebben het vademecum (laatste uitgave: 5 jaar geleden!) of vragen zich af of ze een referentie willen kopen met informatie die vijf jaar verouderd is.

De vraag is hoe dat verder moet. Dat niet-leden spullen kunnen kopen is prima, waarom niet?
En download spullen kunnen gratis, mischien alleen voor leden zodat je weet waarom je lid zou moeten worden. Maar de selectie is beperkt, en dat is jammer: als je naar RSGB, DARC, box73 of ARRL kijke zie je dat dat anders kan. En zie je ook de reden dat ik die spullen tegenwoordig daar bestel.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: VERON webshop

#4 Bericht door Ron01 »

Wat is er verkeerd aan om aan niet-leden te verkopen? Het geld is even goed als van leden.
Er zijn ook veel radio liefhebbers die er geen behoefte aan hebben om overal maar lid van te worden, òf misschien al lid bij een andere vereniging zijn. Moet je die dan maar uitsluiten?
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

-Verwijderd account

Re: VERON webshop

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Ron01 schreef: 10 jul 2021, 21:03 Wat is er verkeerd aan om aan niet-leden te verkopen? Het geld is even goed als van leden.
Ik heb altijd gedacht dat eigen VERON-artikelen en -uitgaven uitsluitend door VERON-leden besteld konden worden. Dat is kennelijk niet (meer) het geval, er is wel ledenkorting.
pa3a schreef: 09 jul 2021, 11:38 De wereld wordt beter door veel te delen. Kijk maar waar we als zendamateur spullen kunnen vinden en downloaden.
De VERON is daar inmiddels ook achter.
Nu nog het electron vrij delen als pdf, dan begint het ergens op te lijken.
Dat ook de Electron middels de webshop door eenieder te bestellen is, dat was toch nooit mogelijk vanwege auteursrechten ofzo?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Vooral dat laatste is interessant, dus een "trendbreuk" met eerdere uitlatingen van VERON functionarissen inzake copyrights.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON webshop

#7 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef: 11 jul 2021, 17:58Dat ook de Electron middels de webshop door eenieder te bestellen is, dat was toch nooit mogelijk vanwege auteursrechten ofzo?
Juul - PE0GJG schreef: 11 jul 2021, 20:31 Vooral dat laatste is interessant, dus een "trendbreuk" met eerdere uitlatingen van VERON functionarissen inzake copyrights.
We mogen aannemen, dat de VERON de rechten heeft van de gepubliceerde artikelen, dan bepalen zij ook of het digitaal beschikbare informatie is voor niet leden.
Mis ik iets?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: VERON webshop

#8 Bericht door ----- »

PA0BAK schreef: Mis ik iets?
Je mist iets, de rechten liggen na ik begrijp bij de schrijvers van de artikelen. Dat betekend dat als je een electron van 20 jaar geleden aan het publieke domein wil geven je alle rechthebbende in dat nummer een ander contract moet voorleggen. Dat is ondoenelijk, zeker als de schrijver overleden is en de rechten op familie zijn overgegaan.
Oude electrons vrijgeven gaat 'm dus niet worden.

Wat we wel kunnen doen is de voorwaarden aanpassen zodat nieuwe nummers (al dan niet naar verloop van tijd) wel in het publieke domein terrecht kunnen komen.

Zo jammer dat heel veel kennis en kunde nu een stille dood aan het sterven is.

Ik ben ook voor delen wat je delen kan, maar ik denk dat dat preken voor eigen parochie bij jou als opensource aanhanger.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#9 Bericht door PA3DAT »

Mis ik iets? Ze verkopen toch al jaren de complete jaargangen van Electron op CD? Ik heb een hele stapel van die dingen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON webshop

#10 Bericht door PA0BAK »

PE5TT schreef: 11 jul 2021, 23:38
PA0BAK schreef: Mis ik iets?
Je mist iets, de rechten liggen na ik begrijp bij de schrijvers van de artikelen.
Dan moet dat bij de artikelen staan, omdat ieder artikel een andere schrijver heeft.
Volgens mij moeten de schrijvers de rechten overdragen aan de VERON, die er daarna dus eigenaar is van de auteursrechten (copyrights).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Als de schrijver niet duidelijk heeft aangegeven dat ie "afstand" doet van de rechten dan mag de VERON er niks mee doen.
Ik heb veel artikelen geschreven maar nooit heeft de VERON iets gevraagd over copyright. Ik vond en vind het ook best, maar jaren terug speelde dat eigenlijk ook niet zo.

Een ander verhaal is dat je ook het z.g. "piep systeem" kunt hanteren.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: VERON webshop

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef: 12 jul 2021, 07:02 Mis ik iets? Ze verkopen toch al jaren de complete jaargangen van Electron op CD? Ik heb een hele stapel van die dingen...
Tegenwoordig te bestellen als volledig doorzoekbare jaargang Electron in PDF formaat.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: VERON webshop

#13 Bericht door andreph5c »

Juul - PE0GJG schreef: 11 jul 2021, 20:31 Vooral dat laatste is interessant, dus een "trendbreuk" met eerdere uitlatingen van VERON functionarissen inzake copyrights.
De fossielen in het hb , die de macht hebben, krijgen nu eindelijk door hoe internet en forums werken, vraagt er een amateur op een forum wie heeft dat en dat artikel uit dat blad ergens, ander amateur zal je ff een scan sturen ....
krijg je als je zulke oude hb leden hebt, die al meer dan 40 jaar op hun stoel gelijmd zitten....
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

andreph5c schreef: 12 jul 2021, 19:05
Juul - PE0GJG schreef: 11 jul 2021, 20:31 Vooral dat laatste is interessant, dus een "trendbreuk" met eerdere uitlatingen van VERON functionarissen inzake copyrights.
De fossielen in het hb , die de macht hebben, krijgen nu eindelijk door hoe internet en forums werken, vraagt er een amateur op een forum wie heeft dat en dat artikel uit dat blad ergens, ander amateur zal je ff een scan sturen ....
krijg je als je zulke oude hb leden hebt, die al meer dan 40 jaar op hun stoel gelijmd zitten....
Ik begrijp je wel Andre maar de andere kant van het verhaal waar jij over schrijft "wie wil dan die plaats in nemen?"

Maar laten we niet afdwalen van de copyrights kwestie.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: VERON webshop

#15 Bericht door pa3a »

Het argument van copyright is een poging om vooruitgang te stoppen. Of zoiets als: je moet lid worden voordat je toegang krijgt tot 'mijn informatie' (iemand of iets wil graag veel leden hebben).
Daarom schrijf ik in het DARU magazine, online.
Deel, deel, deel vooral de verhalen als je het interessant vindt voor jezelf en anderen.
Het is liefhebberij jongens. En alles wat ik beweer over onze hobby heb ik geleerd uit studieboeken, artikelen, colleges, lezingen, verhalen, etc. Als ik echt iets nieuws zou hebben verzonnen dat interessant zou zijn, dan breng je dat toch onder in een patent of zoiets.
Kortom: hoe meer wij delen, hoe beter de wereld kan worden. Ook al is het alleen maar de amateur wereld.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie