PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpiraat

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpiraat

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ach ja, verkiezingstijd hé, na 17 maart horen we van deze man niks meer..........................( hoewel je niet op hem kunt stemmen)


https://www.spreekbuis.nl/pvda-wil-subs ... herpiraat/
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#2 Bericht door PE1PQX »

Onmiddelijk afschieten dit idee.... (mijn mening!!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#3 Bericht door PA1AIS »

Die man stimuleert zaken die tegen de wet zijn? Komtie van een vm. eiland?

(sorry Rein)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Zo iemand moet geen aandacht krijgen. Dat krijgt hij hier nu wel. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#5 Bericht door PA1 »

Het is nu tegen de wet maar als die man zijn zin krijgt krijg je een regulering met goedgekeurde apparatuur en kosten bijvoorbeeld aan Buma Stemra. Misschien een kleine cursus. Ik zie het probleem niet. Nou hou ik niet van die hoempa muziek maar er zijn genoeg liefhebbers.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#6 Bericht door pe1hzg »

Ik ben benieuwd hoe deze discussie (onafhankelijk van het verkiezingsding) gaat lopen.

Als ik naar MinEZ kijk, dan gaat het niet om zenders, harmonischen storing enzo, maar om "het recht om een radio-muzekzender te mogen gebruiken". Omroep-frequenties zijn schaars en zijn per opbod geveild, en als je zo'n veiling gewonnen hebt wil je niet dat iemand dat niet gedaan heeft, dat is "concurrentievervalsing".
En dat heeft niks te maken met harmonischen, maar met aangekochte rechten.
Kijk de documentatie van een veiling maar eens na

In diverse landen worden de FM-omroepzenders op termijn uitgeschakeld of is dat al gebeurd: Noorwegen (2017), Duitsland en Belgie (geplanned, denk ik?). Kun je op een analoge schaal er een signaal bijknutselen, hoe dat moet in een DAB-multiplex weet ik niet (hoe zit dat met locale omroep?)

Bovendien lijkt broadcasting als distributie zoizo verouderd: in Duitsland zijn er radiostations waar je niks betaalt voor de datastream als je mobiel luistert, en vele mensen luisteren via "stream". De noodzaak van een analoge zender wordt kleiner, in Nederland gaat dat minder snel als in andere landen.

Er is nog een andere reden waarom broadcasting zal komen te vervallen. De kosten van een gewonnen veiling zijn hoog en veel stations hebben moeite om inkomsten te maken als de veiling afgedragen is. Dan wordt distributie via andere wegen aantrekkelijker, zeker als je er je doelgroep (ook) mee kunt bereiken.
Het is niet voor niks waarom de AM-veiling destijds is misgegaan: er waren destijds geen gegadigden en AM-omroepers moesten behalve de vergunning ook zender regelen, energieverbruik, antenne, locatie, gedoe met de buurt. Niet voor niks dat er LPAM van gemaakt is.

Blijft over de discussie over muziek-keuze enzo. Daar kan ik me discussie over cultuur enzo voorstellen. Eerlijkgezegd begrijp ik niet helemaal waarom FM omroep-piraterij nodig is om de muziek-cultuur uit te dragen anno 2021, behalve wellicht gewenning.

Kortom, ik ben benieuwd hoe deze discussie de komende tijd gaat lopen en hoe de veranderende omstanigheden dit gaan beinvloeden.

Terug naar discussie over triodes, weerstanden, ...

Geert Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#7 Bericht door pc1mb »

PA1AIS schreef:Die man stimuleert zaken die tegen de wet zijn?
Niks nieuws in gedoogland Nederland.
Zitten wel meer van die spagaten in het beleid...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#8 Bericht door PA1AIS »

PA1 schreef:Het is nu tegen de wet maar als die man zijn zin krijgt krijg je een regulering met goedgekeurde apparatuur en kosten bijvoorbeeld aan Buma Stemra. Misschien een kleine cursus. Ik zie het probleem niet. Nou hou ik niet van die hoempa muziek maar er zijn genoeg liefhebbers.
Voor je het weet betalen zendamateurs ook verplicht aan buma stemra, omdat de politiek het verschil niet kan begrijpen. :lol: :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef:
PA1 schreef:Het is nu tegen de wet maar als die man zijn zin krijgt krijg je een regulering met goedgekeurde apparatuur en kosten bijvoorbeeld aan Buma Stemra. Misschien een kleine cursus. Ik zie het probleem niet. Nou hou ik niet van die hoempa muziek maar er zijn genoeg liefhebbers.
Voor je het weet betalen zendamateurs ook verplicht aan buma stemra, omdat de politiek het verschil niet kan begrijpen. :lol: :lol:

dat laatste, inderdaad.

Dus......................"werk aan de winkel voor de PR commissie van de VERON en VRZA?"

Op naar Den Haag en Groningen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#10 Bericht door pa3dsc »

In 2018 kreeg Peter voor de piratencultuur officiële erkenning van Unesco, de instantie die zich bezighoudt met cultureel erfgoed. “Doordat het nu officieel erkent is en aan de Unesco voorwaarden voldoet, kan de politiek er niet meer omheen. Het is gewoon een onderdeel van onze cultuur. Dat kunnen ze niet uitbannen en ervoor zorgen dat het niet meer bestaat”, aldus Peter.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#11 Bericht door Triodes4ever »

PvdA, bestaat dat nog dan?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#12 Bericht door PA3DAT »

Kom nou toch eens onder die steen vandaan! :D

De PVDA, dat was toch de grootste partij bij de verkiezingen van 2019?
Ze wonnen met de helft méér zetels dan de VVD.

Bron: https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/ ... ezing-2019
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#13 Bericht door PA3HMP »

Typisch het links communistische PvDA die na de oorlog ons land meer dan 3 decenia lang naar de klote heeft geholpen toen ze in de regering zaten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#14 Bericht door PE2AAB »

[mod]Zullen we de politieke voorkeuren hier maar buiten beschouwing laten?[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: PvdA wil subsidie en erkenning voor Nederlandse etherpir

#15 Bericht door PA3LS »

[mod]nogmaals; politiek laten we buiten beschouwing[/mod]

Dat gezegd hebbende, het is ontegenzeggelijk dat er heel veel mensen zijn die van die hoempa muziek houden, en van het cultuurtje er omheen. Piratenfeesten zijn altijd een groot succes. Er is daadwerkelijk vraag naar, dus ik vind dat er indien dat redelijkerwijs mogelijk is, een accomodatie voor moet zijn. Wat ik nu zie is dat er amper ruimte is voor dat soort muziek op de FM. Er zijn 2 nederlandstalige zenders, en een hele waslijst aan bijna identieke hits-zenders.

Maarrrrr wat ik ook zie, is dat een boel van die niet-meer-piratenzenders nu een LPAM vergunning hebben aangevraagd. Het soort muziek dat je nu op de MG overlapt flink met waar je aan denkt bij 'piraat'. Ook zie ik dat een boel legale LPAM'ers zelf zenders gebouwd hebben en zonder controle door het AT dus feitelijk illegaal bezig zijn. Maar geen haan die er naar kraait en het lijkt ook geen 'echt' probleem te zijn, alleen een probleem op papier.

Wat de FM betreft, mogen ze wat mij betreft hetzelfde trucje doen voor het gebiedje 88 tot 95MHz ofzo. De rest kan dan gebruikt worden voor moderne digitale communicatie. Vroeger of later worden de landelijke FM zenders toch afgeschakeld.

Plaats reactie