zonnepanelen, als de zon schijnt....

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#31 Bericht door PE2AAB »

Frankyboy schreef:...
Nee, pertinent nee.

Oorzaak, slechte installateurs
...
Ook. Uiteraard. Slechte installateurs zijn er zeker. Hele volksstammen. Maar er zijn ook slechte panelen, veelal uit het verre Oosten. Ook hier geldt; men wil voor een kwartje op de eerste rang zitten.
Laat ik zeggen dat ik weet hoe zonnepanelen worden getest en hoe er panelen worden afgekeurd op basis van te dunnen printsporen, onderlinge spoorafstand, zlechte connectiemogelijkheden etc. Allemaal een mogelijke oorzaak voor brand. Dus compleet nee? nee. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#32 Bericht door PA1AIS »

Er zijn geen slechte panelen, dat is kort door de bocht, er zal wel kwaliteitsverschil in zitten.
Een panelen fabrikant in NL heeft al een keer gezegd dat de concurrentie heel vervelend in omdat er geen slechte panelen uit het oosten komen.

Ik denk eerder dat het kwaliteitsverschil zit in de afwerking en de standtijd van de kunsthars voordat het delamineerd. Maar ja, een enigszinds diffuse laag schijnt meer rendement te hebben over de dag :?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#33 Bericht door PA2REH »

PE2AAB schreef:Ter info; deze panelen zijn door de installateur gemonteerd tijdens de bouw van deze wijk. Er is dus geen beunhaas langs geweest in opdracht van de bewoners. Als er iemand voor een kwartje op de eerste rang heeft willen zitten is het de aannemer/project ontwikkelaar.
Nu suggereer je met de foto's dat de installatie en brand dezelfde panelen zijn? Dat is niet zo. Appels en peren. Brand is bij een dak met geïntegreerde panelen en inderdaad daar is de hitteafvoer een issue.
Toch heb ik het idee je het behoorlijk aanzet alhoewel het natuurlijk verschrikkelijk is als de brand je overkomt. En het leed is enorm.

Rijd je auto? Stap je wel eens in een vliegtuig? Heb je thuis iets van elektronica? Ook daarvan zijn beelden waarbij het verschrikkelijk mis ging. Kortom, hoewel de schade enorm is, hoe groot is het probleem nu echt? (of en idem voor PE2CH, ben je heimelijk wel een beetje teleurgesteld dat je ze niet kan of mag plaatsen of een ongunstige ligging van het huis hebt?) Sorry, maar ik benoem het maar hoe ik nu deze wending in deze thread lees...)

73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#34 Bericht door PE2AAB »

Ik snap denk ik niet wat ik zou suggereren. :-)

De brand heeft gisteren plaatsgevonden en het waren 2 huizen die daardoor flinke schade hebben opgelopen. De installaties zijn geleverd met de bouw van de huizen. Ivm. ‘Nul op de meter’ was dat namelijk een vereiste. Dus de panelen zijn niet geplaatst door een beunhaas maar door een erkend installatiebedrijf. Dat wilde ik aangeven. Ze zijn inderdaad geïntegreerd in het dak.

De foto van de dak cowboys betreft inderdaad niet de installatie welke is afgebrand; dat suggereer ik ook nergens. :-)

Wellicht is het nu iets duidelijker?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#35 Bericht door Frankyboy »

PE2AAB schreef: ....
Ook. Uiteraard. Slechte installateurs zijn er zeker. Hele volksstammen. Maar er zijn ook slechte panelen, veelal uit het verre Oosten. Ook hier geldt; men wil voor een kwartje op de eerste rang zitten.
..
Er zullen idd wel her en der wat slechte panelen tussen zitten, en idd men wil uiteraard zo goedkoop mogelijk.
Dus wel eens met dat punt, maar ik denk dat slechte aanleg en vooral ventilatie vaker de oorzaak is en dat lijkt onderzoek te bevestigen.
PE2AAB schreef:Ter info; deze panelen zijn door de installateur gemonteerd tijdens de bouw van deze wijk. Er is dus geen beunhaas langs geweest in opdracht van de bewoners. Als er iemand voor een kwartje op de eerste rang heeft willen zitten is het de aannemer/project ontwikkelaar.
Tijdens de bouw worden er vele onder aannemers ingeschakeld en dat moet ook zo goedkoop mogelijk.
En zeker een projectontwikkelaar kijkt alleen naar de winst.

Wanneer ik die oplever rapporten van bv Eigen Huis zie en hoeveel herstelpunten daarop staan, dan kan het ook in de bouw wel beter hoor.

Naja het zal uiteindelijk wel beter worden na een aantal branden zullen de eisen/controles wel opgevoerd/verscherpt worden.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#36 Bericht door pe1rea »

Ik heb voldoende van erkende zonnepaneelbedrijven gezien om ze alle te betitelen als cowboy.
99% Van het personeel is ter plaatse van straat geraapt en heeft een spoedcursus gedaan.
Een volleerd elec is namelijk te duur.
Dus die branden verbazen me niks, het is eerder dat het me verbaast dat het er niet meer zijn..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-Verwijderd account

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#37 Bericht door -Verwijderd account »

Lang niet alle branden die gerelateerd zijn aan zonnepanelen halen het -landelijke- nieuws.

Plaats reactie