Corona Virus.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#106 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1rea schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Jinney,

Waar "is de Noord Atlantic ?"

Ik was bij windkracht 6 al ziek.................maar dat was toen.



Juul
Faeröer eilanden Juul, en windkracht zes noemen ze hier een blak zeetje.
Met 10 of 11 vaart dit ding ook nog als het nood geeft. (al eens meegemaakt)
Maar leuk werk, leuk schip en knappe verdiensten.
Wat wil ik nog meer buiten op gegeven moment eens naar huis.
Afbeelding

dank Jinney. Ziet er wel mooi uit. Maar ja, nu thuis is ook zo wat, ook min of meer binnen.

De Scheveningers bij ons aan boord hadden een heel andere benaming van een vlak zeetje......"geil zeetje' zeiden ze dan en ze namen nog een zware van de weduwe en een "kleintje" ( jenever). Maar ja die waren windkracht 9-10 wel gewend.

Sterkte daar hoor !


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Corona Virus.

#107 Bericht door pe1rea »

Vooralsnog is de thuisga datum verschoven van 28 maart naar 5 mei...
Eerder als het kan....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#108 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:Voor degenen die van grafieken houden, worldometer heeft nu ook een eigen pagina voor Nederland:
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/
Een paar weken geleden zat er een flinke rekenfout in de berekening van het aantal coronagevallen wereldwijd door worldometer.

Dat zat zo: de landen met de meeste en met de minste besmettingen werden redelijk goed gerapporteerd.

Echter de onopvallende landen uit de middenmoot (Andorra, Zweden, en nog zo een aantal) die hadden soms volgens WHO dan 3 of 5 of 20 gevallen op dat moment en volgens worldometer werden die met een factor 8 of soms meer overgewaardeerd. Door die overwaardering was het totale aantal gevallen wereldwijd twee maal zo hoog als het getal van WHO. Ik heb nog behoorlijk zitten zoeken voordat ik erachter was waar de fout zat, want jekijkt natuurlijk als eerste of China en Italië kloppen, en dan kijk je helemaal onderaan, en dat klopte allemaal wel :-)

De site staat overigens redelijk goed bekend, dus ik vermoed een ongelukje, maar het blijft oppassen. Ik heb daarnet even gekeken, ze zitten inmiddels beter op het spoor.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

En hier kun je de dagelijkse situation reports van WHO vinden:

https://www.who.int/emergencies/disease ... on-reports

De fout zou niet van invloed geweest zijn op de Nederlandse waardering op worldometer.

Ik houd voor mezelf op basis van de WHO-gegevens per dag het percentage stijging bij voor een aantal landen. Dat is nadat ik in februari zoveel onzin in de media hierover zag. Dat gebeurt nog steeds. Anderhalf of twee weken geleden over Italië werd er in Europa gesproken van een hoopvolle daling van het aantal gevallen. Op hetzelfde moment sprak de pers in de VS van de grootste stijging tot dan toe in Italië. Op dat moment was in de statistieken op basis van de WHO geen enkele wijziging waar te nemen :-)

Aan de mortaliteitscijfers hebje niets. In Duitsland zijn die 0,3 en in Nederland 4,9. Maar, in Duitsland wordt heel veel getest, en bij ons juist heel weinig.

En verder: mede doordat er bij ons precies alleen aan de ziekenhuispoort getest wordt, kun je (alleen) in Nederland daardoor het werkelijke aantal patiënten goed schatten. Het is namelijk vrij zeker zo dat 20% van de mensen die besmet raken in het ziekenhuis belanden. Nagenoeg iedereen die in NL getest wordt, die wordt getest op het moment dat ze het ziekenhuis ingaan. Daardoor lopen er in werkelijkheid dus vrij zeker vijf maal zoveel patiënten rond als de cijfers voor Nederland aangeven.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#109 Bericht door PA3DJS »

Ik weet, het blijft altijd oppassen met cijfers (dus ook die van de WHO die door de landen worden aangeleverd). Landen kunnen een zeker belang hebben bij onder- of overrapportage. Dus zelfs al zit er geen foutje in de data-invoer of -bewerking, kan het misgaan. Japan wordt daar momenteel van verdacht vanwege de Olympische Spelen.

Volgens mij wordt het aandal doden beter (of minder slecht) bijgehouden dan het aantal besmettingen. In NL wordt alleen gestest als er noodzaak is om dat te doen. Helaas klopt het aantal gemelde doden ook niet. Via een huisarts heeft dat de pers inmiddels gehaald. Als iemand thuis aan COVID-19 achtige verschijnselen overlijdt, wordt achteraf niet standaard getest op SARS-COV-2.

Als iemand in een instelling COVID19 oploopt, en anderen worden ook ziek, dan worden die beschouwd als dat ze ook COVID-19 hebben, maar er wordt niet getest (dus ook niet gerapporteerd). Bij overlijden kan de diagnose dan zijn hartfalen of longontsteking (even als voorbeeld). Men zal dan aan het eind van de uitbraak het aantal doden schatten middels oversterfte. Zo kun je goed zien dat de 2018 griep aardig huisgehouden heeft.

Heb jij een bron voor die 20% die zich bij het ziekenhuis meldt? Ik heb een getal gezien dat veel lager lag (in orde van procenten). Als het 20% is, hebben we erg weinig besmettingen en komt er van die groepsimmuniteit niets terecht.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#110 Bericht door PA0ETE »

Het aantal doden en het mortaliteitscijfer is erg onbetrouwbaar. WHO normaliseert volgens mij hun getallen (het aantal voor Nederland wijkt bijvoorbeeld af van het cijfer dat RIVM publiceert). Ik gebruik de cijfers van het WHO omdat ik dan nog (eningsins) de landen kan vergelijken.

Dat van die 20% wordt al een poos gezegd. Het meest recent zag ik het in Buitenhof gisteren in een schema dat ze daar lieten zien.

Ik kan het zo snel niet vinden. Hieronder een afbeelding die gisteren ook in het programma Buitenhof werd getoond. Die laat zien dat 19% ernstige gevallen zijn. Ik denk dat hier ook bedoeld wordt dat ernstige gevallen ziekenhuisopname nodig hebben, hoewel dat er niet letterlijk zo staat. Als je de symptomen leest kan dat haast niet anders. De afbeelding is ook te vinden op WIkipedia Nederlands over COVID-19.
640px-Severity-of-coronavirus-cases-in-China-1.png

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#111 Bericht door PA0ETE »

Dit zijn twee van mijn eigen statistieken. Ze geven de situatie weer van 13 maart t/m 29 maart (gisteren, dit percentage is het meest rechtse). Verticaal zie je het percentage positief getesten per dag.

Hier blijkt dus uit dat het percentage toename in Italië een stuk sneller krimpt dan in Nederland (maar, de omstandigheden zijn anders, andere bevolkingsopbouw qua leeftijd, wij zitten in een andere fase van de epidemie d.w.z. je ziet bij ons vrijwel de hele curve, bij Italië minder dan de helft, etc.)

Het is wel goed om naar de procenten te kijken, en niet zoals in de meeste nieuwsuitzendingen naar de toename in absolute aantallen. Doordat het totale aantal toeneemt wordt ook de stijging in aantallen telkens groter. Dat is natuurlijk zeer tragisch omdat het dus steeds meer mensen overkomt. Voor de ontwikkeling van de epidemie is het percentage belangrijker, omdat je dat percentage met het percentage van een week geleden of van drie weken geleden kunt vergelijken, en dat kun je de absolute aantallen niet.

Nederland:
200330_Nederland,_procenten_toename_13mar-29mar.jpg
Italië
200330_Italië,_procenten_toename_13mar-29mar.jpg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#112 Bericht door PA3DJS »

Leg mij eens uit waarom het aantal doden onbetrouwbaarder is dan het aantal besmettingen volgens RIVM?

Op grond van (30 maart):
https://allecijfers.nl/nieuws/statistie ... n-covid19/
kom ik op 74k werkelijke besmettingen (geschat volgens GGD berekening, zie link) en 4k ziekenhuisopnames.

Dan heeft zo'n 5.5% van het werkelijk aantal besmette personen ziekenhuisopname nodig.

RIVM spreekt van (30 maart) 864 doden. Dan zou het gaan om een mortaliteit van 864/74k = 1.2%. Alleen dat cijfer is dan te laag, omdat het RIVM alleen overleden mensen registreert die positief getest zijn. Zoals reeds gezegd, iemand die in een instelling of thuissituatie overlijdt (omdat het niet meer zinvol is om op te nemen in een ziekenhuis), wordt meestal niet geregistreerd.
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 30 mar 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#113 Bericht door PA0ETE »

Het aantal doden is minder bruikbaar omdat er 1. een langere tijdsduur zit tussen bijvoorbeeld de invoering van maatregelen, en 2. kan het overlijden na een infectie plaatsvinden over een periode van wel 5 of 6 weken, waarbij ook niet bekend is waar een eventuele piek in die periode zit. Bij de absolute aantallen zou je na anderhalve week (de incubatietijd voor de meeste mensen) dat effect moeten waarnemen.

Ik concentreer me (maar dat is voor mijn nieuwsgaring als journalist) uitsluitend nog op de gegevens van WHO. De reden is dat de GGD's, het NHG, RIVM allemaal hun eigen aantallen publiceren, die soms meer dan 30% van elkaar afwijken. Ik heb voor WHO gekozen omdat ik dan (in enige mate) de landen met elkaar kan vergelijken. Om dezelfde reden werk ik met percentages omdat ik dan het percentage van nu met dat van vrijdag en van twee weken geleden kan vergelijken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#114 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Het aantal doden is minder bruikbaar omdat er 1. een langere tijdsduur zit tussen bijvoorbeeld de invoering van maatregelen, en 2. kan het overlijden na een infectie plaatsvinden over een periode van wel 5 of 6 weken, waarbij ook niet bekend is waar een eventuele piek in die periode zit. Bij de absolute aantallen zou je na anderhalve week (de incubatietijd voor de meeste mensen) dat effect moeten waarnemen.

Ik concentreer me (maar dat is voor mijn nieuwsgaring als journalist) uitsluitend nog op de gegevens van WHO. De reden is dat de GGD's, het NHG, RIVM allemaal hun eigen aantallen publiceren, die soms meer dan 30% van elkaar afwijken. Ik heb voor WHO gekozen omdat ik dan (in enige mate) de landen met elkaar kan vergelijken. Om dezelfde reden werk ik met percentages omdat ik dan het percentage van nu met dat van vrijdag en van twee weken geleden kan vergelijken.


De WHO gebruikt toch de gegevens van het bijvoorbeeld het RIVM of RKI (Duitsland)?

Ik snap jouw punt met de tijdverschuiving in het aantal doden vs aantal besmettingen, maar ik snap nog steeds niet waarom het aantal doden geen betrouwbaar cijfer is. Het aantal doden is een getal, en staat los van maatregelen en de datum van invoering. het punt is de berekening van het echte sterftecijfer. Die is lastig vanwege de onzekerheid in de rapportage van de besmettingen als functie van de tijd.

Omdat het aantal gerapporteerde besmettingen echt niet meer klopt, kijk ik alleen nog naar het aantal overlijdens (zoals door WHO gerapporteerd). Als ik die curve een beetje doortrek volgens de curve van Italië en China, hebben we nog wat te goed. Onze maatregelen zijn namelijk niet strenger dan die van Italië en China.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#115 Bericht door PA0ETE »

Het getal van de besmettingen is niet betrouwbaar, maar hoogstwaarschijnlijk is de onbetrouwbaarheid constant. Daardoor zijn procentwaarden wel degelijk betekenisvol.

Het effect van maatregelen op de overlijdenscijfers wordt versplinterd over een periode van meer dan vijf weken. Daardoor is dat effect niet te meten omdat het deels samenvalt met versplinterde cijfers van daarvoor en van daarna.

Bij de besmettingscijfers is die periode kort (wat alleen al een argument is), en die periode is veel beter omschreven, namelijk het grootste deel 1,5 week. Dus kun je daar als het goed is wel het effect van maatregelen mee zien.

WHO verzamelt de gegevens maar zo goed als zeker corrigeren zij die zodat de gegevens tussen de landen vergelijkbaar zijn. Je kunt dat zien aan de verschillende afwijkingen per land ten opzichte wat de landelijke organisaties als RIVM rapporteren. Die verschillen zijn per land anders.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#116 Bericht door PA0ETE »

Ik weet dat nagenoeg alle overheden en RIVM met statistieken van de sterftecijfers werken, maar mijns inziens is dat een vergissing. Het is vrij zeker mede de reden waarom ze zich in ons land deze week verslikten in de hoeveelheid benodigde IC-plekken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#117 Bericht door PA0ETE »

OK, nog eentje.

Interessant is hoe het in Taiwan gegaan is. Dat is net als Japan en Zuid-Korea een land dat ervaring heeft met de eerdere SARS-uitbraak. Taiwan komt niet meer voor in de lijsten met landen waar COVID-19 voorkomt. Al vier weken niet meer. In Zuid-Korea is de toename permanent net iets boven de 1 procent. Maar in Taiwan was ook de mortaliteit nog eens bijzonder laag.

Dat is mooi om te zien, maar veel interessanter is Zweden. Een land waar zeer lichte maatregelen zijn. Daar is de groei van het aantal gevallen al heel land ongeveer de helft van de meeste landen. Een paar weken lang werd het land door andere landen gewaarschuwd om strengere maatregelen in te voeren, anders zou het aantal besmettingen snel toenemen, maar dat is beide nog steeds niet gebeurd.

Overigens over wat we tegoed hebben: algemeen wordt aangenomen dat er in Nederland als er steeds voldoende IC-plekken zijn tussen de 5000 en 6000 mensen hierdoor zullen komen te overlijden.

Vandaag werd in de VS bekend gemaakt dat virologen daar rekening houden met 100.000 dodelijke slachtoffers. ALs je dat omslaat naar het aantal inwoners van Nederland, dan kom je uit op ongeveer 5300. Ik denk dat dat ondanks eerdere hogere getallen die genoemd werden hoogstwaarschijnlijk wel dicht in de buurt zit.

Een influenza, inclusief het effect van vaccinaties kost ieder jaar in Nederland tussen de 250 en 2500 levens. Net als bij corona zijn dat vooral ouderen en mensen die kwetsbaar zijn, danwel vanwege hun leeftijd, danwel vanwege onderliggend lijden of een afweer die verzwakt is vanwege bijvoorbeeld een transplantatie.

Dat betekent dan dat de coronacrisis, hoe erg ook, iets meer dan tweemaal zoveel levens kost als een influenza-epidemie, zoals die om de ongeveer vijf à zes jaar voorkomt in Nederland.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#118 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ach, cijfers , ik ben net terug uit de super. Was de enige klant en zijn weer klaar voor ruim een week. Alles was er.En verder dan de camping van Staatsbosbeheer hier komen we niet. Is nl gesloten. Mooi met een hek zodat onze Finnley los kan lopen en dat vindt boswachter Frits goed....................


Juul
screen 99.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#119 Bericht door PA0ETE »

Het is toch wel interessant om te weten hoe gevaarlijk het nou helemaal is.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#120 Bericht door PA2RU »

Ik denk dat het werkelijke aantal doden en besmettingen onduidelijk blijft..
Mensen die niet in het ziekenhuis belanden en thuis sterven worden er niet op getest dus werkelijke aantallen zijn speculatief.
73 René PA2RU

Plaats reactie