Zojuist iets meegemaakt, waarvan ik tot nu toe het bestaan nog niet wist.
Vanwege een probleem met m'n bankrekening moest ik kontakt opnemen met
de bank op Bonaire, de RBC bank ( Royal Bank of Canada, voorheen ABNAMRO Caribbean )
Op hun website zag ik een mooi toll-free Nederlands nummer, te weten 0800 1722.
Toen ik dit nummer belde, kreeg ik een logistiek kantoor van Defensie aan de lijn, dus geen RBC bank.
Op de website van de bank zag ik later in een lettertype, dat altijd wordt gebruikt voor de 'kleine lettertjes' in verzekeringspolissen e.d.
dat dit nummer alleen werkt vanuit Bonaire, dus 0031 800 1722.
Nu vraag ik me af; Kunnen twee verschillende bedrijven gebruik maken van hetzelfde nummer, waarbij het bedrijf wat je bereikt
afhankelijk is van waarvandaan je belt ?
Ik heb dit alleen maar meegemaakt met 112, daar krijg je per land de lokale hulpdiensten, maar met andere nummers is dit geheel nieuw ( voor mij ).
Iemand dit eerder mee gemaakt ?
Zou je dit als partikulier ook kunnen toepassen ?
Routering telefoongesprekken vaste nummers ?
-
PA0AA
- Roepletters: PA0AA
- Contacteer:
Routering telefoongesprekken vaste nummers ?
73 Ruben, PA0AA / PJ4AA / PI8ZLB
- Gelderland
Re: Routering telefoongesprekken vaste nummers ?
Maar dat is toch logisch ? Hier een makkelijk voorbeeld:
Als je in Frankrijk een mobiel nummer belt b.v. 06 - 12 34 56 78
Dan krijg je iemand anders aan de lijn (waarschijnlijk een Fransman),
dan wanneer je precies datzelfde nummer in Nederland zou bellen, dan krijg je vermoedelijk een Nederlander met dat nummer aan de lijn.
Want in Frankrijk komt dat nummer uit op: +33 6 12 34 56 78 (dus een Frans mobiel nummer),
en in Nederland komt datzelfde nummer uit op: +31 6 12 34 56 78 (een Nederlands mobiel nummer).
Zelfde nummer, maar gebeld vanuit een ander land.
Als je zeker wilt weten wie je gaat bellen, dan kan je dus het beste de landcode er voor zitten b.v. +33 of +31.
dan wanneer je precies datzelfde nummer in Nederland zou bellen, dan krijg je vermoedelijk een Nederlander met dat nummer aan de lijn.
Want in Frankrijk komt dat nummer uit op: +33 6 12 34 56 78 (dus een Frans mobiel nummer),
en in Nederland komt datzelfde nummer uit op: +31 6 12 34 56 78 (een Nederlands mobiel nummer).
Zelfde nummer, maar gebeld vanuit een ander land.
Als je zeker wilt weten wie je gaat bellen, dan kan je dus het beste de landcode er voor zitten b.v. +33 of +31.
-
PA0AA
- Roepletters: PA0AA
- Contacteer:
Ik heb het misschien niet zo handig uitgelegd.
In beide gevallen, dus zowel vanuit Bonaire, en ook vanuit Nederland, kies ik het nummer 0031 800 1722. Zelfde landnummer dus.
112 is niet zo'n goed voorbeeld, want stel dat ik er op de camping in Frankrijk achter kom, dat ik vergeten ben
om het gas uit te doen ( is een voorbeeld, ik heb al lang geen gas meer ) dan werkt 0031 112 echt niet .....
Wel een leuke anekdote, beetje off-topic, dat wel;
Jaren geleden, toen opbellen naar het buitenland nog schreeuwend duur was, heb ik midden in de nacht een tijd aan de lijn gehangen
met iemand, die een inwoner van Stadskanaal ( kengetal 0599 ) moest hebben.
Ik zei 'Sorry, verkeerd verbonden' maar toch ontstond er op een bepaald moment een heel geanimeerd gesprek. Na de nodige minuten vroeg
de betreffende dame 'Maar welk nummer heb ik nu dan eigenlijk gedraaid ?' ( toen draaide je nog telefoonnummers )
waarop ik zei '00599 717 5..... op Bonaire. Het beste mens kreeg ter plekke een hartverzakking, het tarief naar Bonaire was in die
tijd zo'n fl. 10,- per minuut .......
@Gelderland kijk maar op hun website, voor nadere uitleg
https://www.rbcroyalbank.com/caribbean/ ... ry=bonaire
Waarschijnlijk is het een 0800 reeks, die door Telbo Bonaire lokaal door gerouteerd wordt naar hun 00599 717 4500 nummer.
In beide gevallen, dus zowel vanuit Bonaire, en ook vanuit Nederland, kies ik het nummer 0031 800 1722. Zelfde landnummer dus.
112 is niet zo'n goed voorbeeld, want stel dat ik er op de camping in Frankrijk achter kom, dat ik vergeten ben
om het gas uit te doen ( is een voorbeeld, ik heb al lang geen gas meer ) dan werkt 0031 112 echt niet .....
Wel een leuke anekdote, beetje off-topic, dat wel;
Jaren geleden, toen opbellen naar het buitenland nog schreeuwend duur was, heb ik midden in de nacht een tijd aan de lijn gehangen
met iemand, die een inwoner van Stadskanaal ( kengetal 0599 ) moest hebben.
Ik zei 'Sorry, verkeerd verbonden' maar toch ontstond er op een bepaald moment een heel geanimeerd gesprek. Na de nodige minuten vroeg
de betreffende dame 'Maar welk nummer heb ik nu dan eigenlijk gedraaid ?' ( toen draaide je nog telefoonnummers )
waarop ik zei '00599 717 5..... op Bonaire. Het beste mens kreeg ter plekke een hartverzakking, het tarief naar Bonaire was in die
tijd zo'n fl. 10,- per minuut .......
@Gelderland kijk maar op hun website, voor nadere uitleg
Waarschijnlijk is het een 0800 reeks, die door Telbo Bonaire lokaal door gerouteerd wordt naar hun 00599 717 4500 nummer.
Laatst gewijzigd door PA0AA op 27 mei 2026, 14:34, 8 keer totaal gewijzigd.
73 Ruben, PA0AA / PJ4AA / PI8ZLB
- Gelderland
Maar het landnummer van Bonaire is toch +599 ?
Als je dan wilt bellen naar een bank in Bonaire, dan zou het nummer toch moeten beginnen met +599 ?
Voor de RBC-bank in Bonaire vind ik online bijvoorbeeld het nummer: +599-717-4500
Als je een nummer belt dat begint met +31, dan zou je naar mijn idee altijd in Nederland uit moeten komen.
Maar misschien bedoel je wel heel wat anders.
Als je dan wilt bellen naar een bank in Bonaire, dan zou het nummer toch moeten beginnen met +599 ?
Voor de RBC-bank in Bonaire vind ik online bijvoorbeeld het nummer: +599-717-4500
Als je een nummer belt dat begint met +31, dan zou je naar mijn idee altijd in Nederland uit moeten komen.
Maar misschien bedoel je wel heel wat anders.
-
Cor - PA4Q
- Roepletters: PA4Q
Het irritante in Frankrijk is wel dat op sites van webshops of (semi-) overheidsdiensten je vaak je telefoonnummer moet invullen, maar dat dat beperkt is tot 10 cijfers en er dus geen ruimte is voor een landcode. Tegenwoordig laat ik het erbij en vul gewoon mijn nederlandse 06 nummer in. Ik ben toch wel benieuwd hoe vaak een nietsvermoedende fransman of dame wordt gebeld op het franse equivalente nummer. Ik zal het niet weten.Gelderland schreef: ↑27 mei 2026, 13:17
73, Cor - PA4Q