Gestimuleerd om AI te gebruiken en de keerzijde van AI ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

Gestimuleerd om AI te gebruiken en de keerzijde van AI ?

#1 Bericht door PH2LB »

Bij ons op het werk worden we gestimuleerd om AI te gebruiken tijdens onze werkzaamheden. De reden die het managment daar voor geeft is dat het onze concurrentie positie moet verbeteren want als wij het niet doen doet de concurrent dat wel. Als software ontwikkelaar gebruik ik vaak AI als een soort veredelde zoekmachine en experimenteer ook met CoPilot voor GitHub voor sourcecode/template generatie. Persoonlijk vind ik de refactoring en generatie wat tegenvallen, maar wat nu niet is kan nog komen.

En dan lees je onderstaande bericht vandaag :

https://nos.nl/artikel/2573040-tomtom-s ... -werk-over

Door het steeds verder integreren van AI in ons dagelijks leven, zullen er wel nieuwe functions kunnen komen zoals :

Chief AI Law Officer
Chief AI Security Officer
AI Prompting Engineer

etc
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PH7R
Roepletters: PH7R

Re: Gestimuleerd om AI te gebruiken en de keerzijde van AI ?

#2 Bericht door PH7R »

Een natuurlijke ontwikkeling in computertechnologie en niet te stoppen.
Mijn eerste kennismaking was met een VIC20/Commodore64 en Basic. De rest is bekend vanaf de jaren 80. Zie ook de ontwikkeling van de (mobiele) telefoon vanaf de jaren 2000 en kijk wat we nu hebben. Vraag is hoe gaan we ermee om en kunnen we de donkere kanten enigzins mitigeren in samenhang dat enkele tech bedrijven de inhoud van alles bepalen.
Er zullen early adopters zijn, mensen/bedrijven die er misbruik van maken en afwijzers. Zelf een beetje aan het experimenteren, eigenlijk zoals ik dat deed met basic :mrgreen: .
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#3 Bericht door TheoP »

Het is altijd goed om te beseffen dat AI gebruik maakt van bestaand werk.
Er zal nooit iets uitgevonden worden door AI, niet met deze vorm.
Alles wat er uit komt is afkomstig uit werk van anderen, en al die gegevens kan een pc nu eenmaal snel berekenen.

Theo

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#4 Bericht door PE1PQX »

Zoals met veel zaken is AI zowel een vloek als een zegen.

Nog even en dan komt Skynet wel online.... :wink: (referentie naar The Terminator, let op: smiley!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#5 Bericht door PA1AHM »

Nog even en dan komt Skynet wel online.... :wink:
Gelukkig hebben we dan nog FT8 om op terug te grijpen. :mrgreen:

Maar zonder dollen, ook bij mijn werkgever wordt AI veel gebruikt. Ook ik heb er mooie maar ook minder mooie dingen van gezien. Maar het moet gezegd worden, het is veelzijdig. Van foto's en films tot audio en software. Je kan het zo gek niet bedenken of je kunt er helemaal mee losgaan. Toch ben ik met de TS eens dat het op een gegeven ogenblik zijn doel voorbij schiet. Je moet de antwoorden van AI beslist nog checken en de antwoorden niet zomaar voor lief nemen. Want AI is beslist geen alwetende en maakt nog regelmatig fouten. Ik ben er bijna zeker van dat TomTom binnenkort weer een paar vacatures heeft..

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#6 Bericht door pa3met »

gebruik van AI kan wel als je weet wat je doet.

Maar bedenk dit:

google op <insert subject> en je krijgt 20k aan hits met verschillende informatie/meningen.
Doe je dat met <insert AI smaakje> dan krijg je wel eens EEN antwoord.

er is natuurlijk ook information bias; als e maar vaak genoeg roept dat <insert politicus> een lulhannes is, dan wordt het "vanzelf zo"
Mensen kunnen er ook wel stupide van worden omdat ze er niks van leren.
Laatst was iemand superblij met <insert AI> maar vervolgens kon hij niet met de informatie iets updaten, installeren. Want: verkeerde vraag
die te open was.

Voor de uitleg van bv convolution in de dsp wereld kan je bijvoorbeeld een abstract verhaal houden, of je vraagt aan <insert AI>
joh, dat verhaal over ...., kan ik dat zien als dit voorbeeld ? (mental picture). Dan komt er vaak wel bruikbare info uit.
(ik bedoel "delta function and impulse response" kan je ook met een mentaal plaatje uitleggen.)

Maar gemiddeld genmen wordt het denk ik door veel mensen niet goed gebruikt, verkeerd gewaardeerd.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#7 Bericht door PE1PQX »

Juist bij AI moet je je eigen brein blijven gebruiken. En dat wil nog wel eens 'vergeten' worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#8 Bericht door TheoP »

En dan zijn we gekomen tot waar het om draait, zelf nadenken.
En dat is nu een dingetje als de meeste mensen handelen.
De gemakkelijke weg is dan AI gebruiken, veel gemakkelijker.
Doen scholieren ook grote getallen niet beseffen waarom je dingen uit je hoofd moet leren, of domweg moet weten.

Theo

pa3bya
Contacteer:

#9 Bericht door pa3bya »

Een interessant onderzoek in dit kader: https://www.media.mit.edu/publications/ ... n-chatgpt/

samengevat: Wie geregeld gebruikmaakt van ChatGPT wordt luier en dommer: het kritisch denkvermogen en het geheugen gaan zienderogen achteruit als mensen het taalmodel kritiekloos inzetten voor het genereren van teksten.
https://www.rd.nl/artikel/1112058-onder ... lui-en-dom

Charles_

#10 Bericht door Charles_ »

TheoP schreef: 01 jul 2025, 06:44Doen scholieren ook grote getallen niet beseffen waarom je dingen uit je hoofd moet leren, of domweg moet weten.

Theo
Dit was al het geval in mijn schooltijd. Toen waren elektronische calculators een hot item, maar no way om het op school te gaan gebruiken. Ik hoor het de onderwijzer nog zeggen: gebruik de rekenliniaal!
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#11 Bericht door PD7BOR »

Doet mij aan deze video denken:
https://www.youtube.com/watch?v=QEJpZjg8GuA

Ik werd overigens in groep 8 gestimuleerd de rekenmachine te gebruiken, omdat dat in het echte leven toch de praktijk is.
Montessori onderwijs, zat in de bovenbouw ook al te solderen en met windows computers te spelen.

Weet nog wel dat ik toen naar de middelbare ging en daar werd gezegd "je loopt toch niet de hele dag met een rekenmachine op zak".
En daar was de smartphone. :D
Maar de smartphone maakt de gebruiker wel "dom", alles wordt voorgekauwd en je wordt niet meer uitgedaagd om zelf na te denken. Fastfood voor de hersenen.
Probeer het met de hobby de uitdaging van het zelf nadenken te stimuleren maar zelf toch ook nog weleens uitgeweken naar AI en het werkt toch wel erg handig. Ik kan mij wel voorstellen dat als er geld mee gemoeid gaat snel altijd prio heeft over uitdagend.
Maar probeer privé toch de sport van het nadenken wel te behouden.

sottezero

#12 Bericht door sottezero »

Laatst een foto gemaakt met gsm. AI module in de gsm vond dat de witte reiger geen pootjes had. Als je fake nieuws al erg vind, dan gaat de bullshit van AI nog leuk worden. Zeker als ze gaan halucineren. Trouwens, als je 1 ding van ‘seconds from disaster’ kunt leren is dat hersenen dingen kunnen overlaten maar dan niet meer kunnen controlleren. De computer zegt pull up, terrain met stick shaker maar meter zegt dat ik op 20.000 voet vliegt met 350knopen. Dus dan ben je de pineut, want tegen de tijd dat hersenen eindelijk beredeneren dat stick shaker gelijk heeft en flightdirector ongelijk, dan lig je al op de grond.

Overigens heb ik nog nooi de I in AI gezien.

Charles_

#13 Bericht door Charles_ »

Het is al zover dan zelfs de detailhandel niet eens het verschil kent tussen draadloos en snoerloos. Terwijl er een heel essentieel verschil is daartussen. Maar nee, volgens hun zijn het twee benamingen voor hetzelfde...
Hier een voorbeeld: draadloze stofzuiger
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.

Plaats reactie