Op de luchtvaartband gebruiken ze nog AM, dus ik denk dat 5 kHz kanaalafstand dan wel erg krap wordt.PA2RU schreef: ↑31 jan 2025, 11:37
.......... Omdat men daar vroeger een kanaalraster had van 25KHz , nu is dat 8,33 : zegt wel iets over het toegenomen vliegverkeer
Men zou nog naar 5KHz kunnen zoals dat al op de kortegolf (omroep) word toegepast , maar of dat gaat gebeuren : betwijfel ik...........
Tenzij ze het principe gaan gebruiken wat bij WiFi op 2,4 GHz in gebruik is, nl. overlappende kanalen, maar dat lijkt me voor de
luchtvaart een stuk minder veilig. Enkelzijband met volledige draaggolf zou nog wel in die 5 kHz passen.
@PAoETE; Toen ik in 1972 m'n licentie haalde mocht je nog "gedurende zeer korte tijd muziek uit zenden"
Dat weet ik nog omdat ik toen op m'n 18e verjaardag om 12 uur 's nachts m'n carrière als radiozendamateur
begon door middel van het uitzenden van het "Wilhelmus", dat was de eerste en de laatste plaat, die ik legaal
gedraaid heb. NB. In die tijd kreeg je, als je nog geen 18 was, een "Verklaring van bevoegdheid voor het bedienen
van een radio-elektrische zendinrichting" Dit was een document op A5 formaat.
Vervolgens mocht je op je 18e je call daadwerkelijk gaan gebruiken.

@PA0BAK, Ik was er 2 juni 1972, Het examen was toen nog mondeling, het kostte fl. 5,- en je kreeg er gratis een kopje koffie bij.

73, Ruben, PA0AA. ( ex. PA0RNI )