Welke hobby's hebben we nog meer ?.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PD0JSB
Roepletters: PD0JSB

Re: Welke hobby's hebben we nog meer ?.

#46 Bericht door PD0JSB »

Paula Bean schreef: 17 dec 2024, 22:17 Hi,

Is lekker eten koken nog een hobby, tegenwoordig? Of een vereiste? :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,
PaulaBean
Het kan ook een gave zijn !!

Ik heb als 2e hobby vogels en wild spotten soms makkelijk en gemoedelijk, soms extreem, makkelijk is rustig zittend op een stoeltje ,extremer is onder een camo net "vol gestoken met lokale begroeiing",dan val ik op 10 meter afstand nauwelijks op . Spotten is een aparte kijk techniek je moet rekening met wind , licht en jacht /fourage tijden houden . je moet het terrein inmeten met gps , dan heb je meer de indruk van groottes , je moet kijken waar het gras en begroeiing waait en waar niet , niet bewegende plekken verraden vaak waar wild ligt ,, en dan is het wachten en blijven scannen. Scannen doe ik met een Nikon verrekijker 8x42 Hd glas het echte spotten doe ik met echte spotting scopes ,een grote een Kowa TSN823 met een vergroting van 20x tot 60x onder ideale omstandigheden is dit een goede kijker , maar als het te warm word en er thermiek in de lucht komt trilt het beeld al boven de 30x vergroting en is een vergroting van 40x en hoger onbruikbaar , dit verschijnsel is niet merk gebonden daarbij komt het dat deze kijker en statief zwaar zijn om heel de dag mee te sjouwen
Dus heb ik ook een kleinere spotting scope die vergroot 9X tot 27X, die is altijd en overal te benutten en klopt dus de grote scope de verschillen , de grote lees ik onder ideale omstandig heden een kenteken op 1600meter , bij de kleine een kenteken of straatnaam op 650 meter onder alle omstandigheden , een mens herkennen is op 4,5km mogelijk. Deze kijker (Celestron Hummingbird 9-27x 56HD ) weegt samen met een lichter statief 25% van de andere spotting set zwaardere kijker betekent zwaarder statief ,, lichtere kijker , lichter statief . Ach het is rust gevend, vaak wordt gevraagd of ik fotografeer, het antwoord is duidelijk nee ,, anders ben ik 60 % van de tijd met de camera bezig , en kan ik niet serieus spotten.
Ach de scopes zijn beide ook te gebruiken voor sterren kijken , leuk is het om mensen 4 manen van de planeet Jupiter te laten zien ( meestal de helderste ster aan de hemel )
Bijlagen
HJCF1954.JPG
KOWA-82mm-Fitted-Scope-Case-for-TSN-82SV-C-821-Pic2.jpg
IMG_1129.JPG
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

andreph5c

Re: Welke hobby's hebben we nog meer ?.

#47 Bericht door andreph5c »

Vindt alles leuk, als het maar door de lucht gaat...
Afbeelding
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie