Een pile-upje?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

Een pile-upje?

#1 Bericht door PA3DAT »

Op dit moment staan we met de camper in Noord-Frankrijk, op een heuvel genaamd Mont Cassel (bij Saint Omer). Mijn slechts 5m lange hengeltje even opgezet met de verlengspoel voor 40m. Rond 7 uur vanochtend wat FT8 gewerkt met de IC-705 (10W) en een eindtrapje (circa 80W). Niets bijzonders dus.

Dan geef ik CQ en dan verbaast het me altijd weer wat er terugkomt. Het plaatje van het rechterscherm van WSJT-x spreekt voor zichzelf. Het lijkt wel alsof ze me allemaal willen werken! En dan denk ik: waarom eigenlijk? Een PA in Frankrijk, dat is toch geen bijzonder station?

FT8 RX-scherm.jpg

Wat ik dan weer heel leuk vind: op PSK-Reporter zie ik dat ik zelfs in Australië en Nw-Zeeland word gehoord, met +14dB maar liefst! :mrgreen:
Oók verbazingwekkend.

FT8 PSKReporter.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA5COR
Roepletters: PA5COR

Re: Een pile-upje?

#2 Bericht door PA5COR »

Pad naar Australie en Nieuw Zeeland was veel open deze week, ik gebruik 50 watt voor digitale modes met de FTdx 10.
Ook verschillende gewerkt daar, iets minder signaal maar gewerkt is gewerkt :wink:
Veel "uithuis" amateurs werk ik ook bewust, denk dat ik dat ook leuk zou vinden als ik uit huis ben ;).
Success in ieder geval .
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA3DAT
Contacteer:

#3 Bericht door PA3DAT »

Ja, leuk vind ik het wel! :D
Niet elke dag (we gaan elke dag een stukje verder), maar als het niet regent en ik heb tijd zat dan gaat even die hengel de lucht in. Opbouwen duurt 5 a 10 min, afbreken binnen 5m.
Gisteravond de hengel maar laten staan, het waaide nogal en was ook al (stik)donker. Schrokken we vannacht opeens wakker: zakte de hengel in elkaar! :mrgreen:

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#4 Bericht door PA0BAK »

Wel leuk, een pile-up op je station.
Dit heb ik alleen een paar keer meegemaakt met FT-8 op 60m en het waren Europese stations.
Je antenne doet het blijkbaar erg goed :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

#5 Bericht door Thom PA9T »

PA3DAT schreef: 26 apr 2024, 21:12 Schrokken we vannacht opeens wakker: zakte de hengel in elkaar! :mrgreen:
:lol: heb ik ook een keer gehad op de camping met een 11 meter hoge 'hengel'. Er was een tuidraad geknapt toen we even van de camping waren. Die telescopische mast hing half over de vouwwagen en over het pad, en de tuidraden hingen als een spinnenweb over de vouwwagen.

Onze buren konden we wel om lachen. Gekke zendamateur naast ze... :lol:

PA3DAT
Contacteer:

#6 Bericht door PA3DAT »

Het mooie van een vertical met een lange hengel is dat je geen tuidraden nodig hebt. Maar mijn korte hengel met een kwartgolf op 17m doet het ook goed.

Locator: JN04TO
In FT8, met IC-705 en een 80W eindtrapje gisteren tegen de avond nog 33 verbindingen gemaakt: 22 Europeanen, 4x Amerika, 2x China, Verenigde Arabische Emiraten, Japan, Indonesië, Zuid-Afrika en Brazilië. De meesten komen op mijn CQ terug, zoals die Aziaten en Amerikanen. Alleen Brazilië, die riep ik aan, ik wilde zuid-Amerika ook even gewerkt hebben... :D
Het PSKReporter plaatje erbij: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... T8-17m.jpg

Antenne opgeruimd, nu heb ik alleen nog een 50cm kort Firestickje (ex-27Mc) op dak. Dan CQ geven met 10W output en zowaar, die Arabier nóg eens gewerkt!

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#7 Bericht door TheoP »

Thom PA9T schreef: 30 apr 2024, 07:30

:lol: heb ik ook een keer gehad op de camping met een 11 meter hoge 'hengel'. Er was een tuidraad geknapt toen we even van de camping waren. Die telescopische mast hing half over de vouwwagen en over het pad, en de tuidraden hingen als een spinnenweb over de vouwwagen.

Onze buren konden we wel om lachen. Gekke zendamateur naast ze... :lol:
Ik heb altijd een 15 meter fiberglas mastje bij me, geen haar op mijn hoofd om dit te tuien?

Theo

Thom PA9T

#8 Bericht door Thom PA9T »

TheoP schreef: 09 mei 2024, 10:29
Ik heb altijd een 15 meter fiberglas mastje bij me, geen haar op mijn hoofd om dit te tuien?

Theo
Maar hoe zorg jij ervoor dat hij dan niet omvalt Theo?

TheoP

#9 Bericht door TheoP »

Goed vast maken, met de onderste sectie.
Deze zitten met elastieken vast aan de fietsendrager.
Simpel en zeer effectief.
Ik zal een foto opzoeken.

Theo

TheoP

#10 Bericht door TheoP »

De beloofde foto's :D

Het zijn zogenaamde spanners om dingen mee vast te zetten.
https://www.afdekzeilwinkel.nl/toebehor ... scroll=528
En in mijn geval is dat dus het mastje van 15 meter.

Theo
Bijlagen
20240513_191132.jpg
20240513_191121.jpg
20240513_191111.jpg
20240513_191203.jpg

Thom PA9T

#11 Bericht door Thom PA9T »

Aha, dat is een prima manier Theo. Zoiets zou ik ook aan de dissel van onze vouwwagen kunnen fabriceren. We hebben geen fietsendrager, maar wellicht kan ik iets pielen aan het neuswiel.

Het voordeel van zo'n constructie met spanners is natuurlijk dat het binnen een poep en een zucht staat.

TheoP

#12 Bericht door TheoP »

Ja en het geheel is ook nog eens stevig, ik heb in al die jaren geen ongelukken hiermee gehad.
Dus vandaar ook mijn reactie op spandraden aan zo een klein mastje.
En met wat crea bea denken is het ook te gebruiken bij een boom, mbv ogen welke in de boom gedraaid worden.

Theo

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#13 Bericht door PE1PQX »

Ik zet mijn 11.5mtr glasfiber mastje met 2 sjorbandjes vast. Gaat ook prima. Moet daarvoor wel paaltje o.i.d. zoeken om de mast tegen aan te kunnen zetten.
Die elastieken dingen zal vast ook goed werken...

Dit jaar naar Oostenrijk, plaatsje Fliess (Tirol) en de radio-spullen gaan mee (is de planning)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3DAT
Contacteer:

#14 Bericht door PA3DAT »

Vanochtend geen pile-up, wel (voor mij) verrassende condities op 10m:
https://pskreporter.info/pskmap.html?pr ... 0034719675

In een half uur tijd (tussen 07.30 en 08.00 LT) hoor ik slechts een tiental stations en die liggen allemaal op dezelfde lijn, 5 daarvan in Australië (in Adelaide zijn er 2).
Eéntje hoort mij ook: Tasmanië, VK7EA.
Terwijl ik dit schrijf is het aantal VK-stations opgelopen tot 8, twee daarvan hebben mij ook gehoord.

Mijn trx is een IC-705, 10W uit. De antenne is een ex-27Mc Firestick mobielspriet van slechts 50cm lang, die ik permanent op de camper heb zitten.

20240516-FT8-10m.jpg
Ik sta hier wel lekker (storings)vrij op het terrein van een Franse wijnboer: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... jk-185.jpg
De linker antenne is de Firestick, in het midden een kleine VHF/UHF dualbander, rechts een 1/4-golf voor 2m.

Plaats reactie