Morse ontcijferen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja Henk, het is een zooitje. Maar ik begrijp nu dat dj Kenney Everett met de technicus Russ Tollerfield eerst een toon op tape hebben opgenomen en dat met "splice" ( dat is aanloop tape voor de niet kenners) met tussenruimte weer aan elkaar hebben gemonteerd. Ja, zo ging dat in die tijd. (ik heb zo veel ook ge-edit ( zie foto editten van 1000!! TROS jingles).
En net zo lang dat de letters "RL" in morse te horen waren. "RL" stond nl ook op de schoorsteen van het schip geschilderd.

Dat het nu een beetje moeilijk is om te ontcijren komt denk door al die kopieen die er gemaakt zijn van de zender................

Ik kan me nog alles heel goed herinneren als tiener. Het was mijn favoriete radio station.

Goed, "we zijn er uit" volgens mij.
Nog wel dank voor alle reacties. Leuk!

Juul ( babyboomer uit februari 1947 )

Zo ging dat in die tijd.
screen 1.004.jpg
screen 1.004B.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste vrienden,

Ik doe weer een beroep op jullie morse vaardigheden. Ik kwam deze tape tegen waar om de zoveel minuten morse te horen was.

Nu heb ik een duidelijk fragment gevonden bij het afluisteren van een uitzending die we live vanaf de Norderney maakten.
Maar ja, ik "spreek geen morse". Zouden jullie weer een poging willen wagen?
Het is een kort fragment ( 7") vlak voor het intro van Steely Dan,en je kunt het hier even downloaden.
Laat je niet misleiden als je Windows hebt enz. het is volstrekt virus vrij.

https://pixeldrain.com/u/TE8CERR6

dank jullie wel.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#18 Bericht door pa3a »

PGRZ DE PCH STANDBY

Is Scheveningen Radio die schip roept en zegt dat-ie moet wachten.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Morse ontcijferen

#19 Bericht door andreph5c »

Juul - PE0GJG schreef: 25 mei 2022, 20:28 Beste vrienden,

Ik doe weer een beroep op jullie morse vaardigheden. Ik kwam deze tape tegen waar om de zoveel minuten morse te horen was.

Nu heb ik een duidelijk fragment gevonden bij het afluisteren van een uitzending die we live vanaf de Norderney maakten.
Maar ja, ik "spreek geen morse". Zouden jullie weer een poging willen wagen?
Het is een kort fragment ( 7") vlak voor het intro van Steely Dan,en je kunt het hier even downloaden.
Laat je niet misleiden als je Windows hebt enz. het is volstrekt virus vrij.

https://pixeldrain.com/u/TE8CERR6

dank jullie wel.

Hadden de "zeezenders" die boven in de band zaten veel last van coastal stations die contact legden met schepen??

Heb vroeger wel veel landpiraten gehoord in dat deel van de mg met flinke morse signalen er over heen en onderdoor, maar dat was in de 2de helft van de jaren 80 toen ik met de hobby begon..


Juul
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Morse ontcijferen

#20 Bericht door andreph5c »

Juul - PE0GJG schreef: 25 mei 2022, 20:28 Beste vrienden,

Ik doe weer een beroep op jullie morse vaardigheden. Ik kwam deze tape tegen waar om de zoveel minuten morse te horen was.

Nu heb ik een duidelijk fragment gevonden bij het afluisteren van een uitzending die we live vanaf de Norderney maakten.
Maar ja, ik "spreek geen morse". Zouden jullie weer een poging willen wagen?
Het is een kort fragment ( 7") vlak voor het intro van Steely Dan,en je kunt het hier even downloaden.
Laat je niet misleiden als je Windows hebt enz. het is volstrekt virus vrij.

https://pixeldrain.com/u/TE8CERR6

dank jullie wel.


Juul
Hadden jullie toen jullie als zeezender boven in de band zaten dan veel last van de coastal stations??
Begon zelf met de hobbie in de 2de helft van de jaren 80 en kan me nog vaag herrineren dat de land piraten daar wel veel last van hadden
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Morse ontcijferen

#21 Bericht door PA0KLS »

Juul,

ook met Windows kom je een eind(je). Als je op de "afspeelpagina" waar je op start moet klikken om het geluid af te spelen, klikt met de rechter muistoets, dan kun je kiezen voor: "Audio opslaan als..." Dan sla je een mp3-file op, bij mij in "Downloads".

Die mp3-file kun je dan inladen in "Audacity" en je ziet een oscillogram van het audiofragment:

PGRZ.jpg
In ieder geval kun je dan het begin ontcijferen met een tabelletje ernaast met morsecodes: lange streep, P G R G..... en dan wordt het helaas overstemd door de piano. Die laatste G wordt nog gevolgd door een puntje en wordt daarmee een Z.

Helaas moet je echt morse kennen om dwars door de piano heen te luisteren naar de morsetekens. Dat kunnen alleen maar mensen, elke morsedecoder gaat daarmee de mist in. Zo'n harde piano..... Wie doet dat nou?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Klaas en anderen.
Tja, Windows.....................Klaas jij moet toch weten dat wij bij de omroep, zeker in mijn tijd alleen maar APPLE hebben - hadden.

Maar wat jij voorstelt kan ik hier op de MAC ook wel doen.

Maar met het antwoord van PA3A ben ik tevreden. Leuk noteer ik bij de opname.
Dat je morse hoort lag gewoon aan de kant van de ontvanger opname. Iets met mf ? of zo ?

Onze frequentie was toen in 1974 557 Khz.

Dit is in mijn audio editor.


Juul
screen 1.339.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Morse ontcijferen

#23 Bericht door PA0KLS »

Nee Juul,

dat heeft te maken met de spiegelfrequentie van de ontvanger. als dat al niet zo bedoeld was door de programmamaker.

Als jullie uitzonden op 1 974,5 kHz, dan staat de oscillator van de MG-radio op 2 429,5 kHz, dat is 455 kHz hoger. De spiegelfrequentie is dan weer 455 kHz hoger, dat is 2 884,5 kHz. Dat is midden in de scheepvaartband. Als Scheveningen radio daar zijn sterke zender op zet, ja dan horen vele luisteraars op 154 meter dat dwars door de muziek en spraak heen.

Als dat spiegelontvangst is, dan kun je het toontje in toonhoogte veranderen door aan de afstemming van de radio te draaien. Als je dat doet en het toontje verandert niet, dan zit het in de uitzending en heeft de programmamaker het er expres in gezet.

Klaas

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#24 Bericht door pa3a »

Zend frequentie was 557 kHz.
Het station PCH (Scheveningen Radio) zou een dergelijke tekst uitzenden op óf circa 500kHz of op 461 kHz.
Pak hem nu nog eens op @Klaas.

(461 kHz was in het westen van het land altijd wel te horen op de doorsnee transistor radio...)
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Morse ontcijferen

#25 Bericht door PA0KLS »

Ja, dat klopt. Dit was een uitzending in CW en die zaten rond de 500 KHz. 2,8 MHZ was AM phone.

Dan moet het MF doorstralen geweest zijn. Dat is veel erger, want wanneer de desbetreffende AM-radio een Midden Frequent van 462 KHz had, en dat kwam voor, want dat was standaard de Duitse MF, dan hoor je PCH op 461 kHz op elk station dat je ontvangt op de Midden Golf. Daarom hadden wij in NL altijd een MF van 455 kHz en daarop zond PCH niet uit. Maar ja, een Duitse importradio is beter dan een van Philips, toch?

Ook nu verandert het toontje als je de radio afstemt, maar je raakt het nooit kwijt. Ik heb nog wel eens als student een zuigkring achter op een radio van een medestudent geplaatst om die morsetoontjes verder te onderdrukken. Delft was veel te dicht bij Scheveningen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik leer hier veel van heren. Dank.

Waar we ook veel brieven over kregen dat mensen nog meer morse hoorden. Dat kwam van een radiobaken dat continue in morse de letters ING uitzond op een frequentie van 561,5 KHz. De letters stonden voor Saint Inglevert. Het baken stond vlak bij Calais in Frankrijk.

Ook zo'n vreemd fenomeen.

Hier een brief van een luisteraar.

screen 1.340.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Morse ontcijferen

#27 Bericht door PA0KLS »

Wat een vreemde frequentie voor een baken: 561,5 kHz. De middengolf voor omroep loopt van 531 kHz tot 1602 kHz, dat baken zat dus IN de middengolf, terwijl het geen AM-omroep is. Ja, een afstand van 4,5 kHz vanaf 557 kHz. Dat geeft een hoog interferentietoontje, maar laag genoeg om de morse te kunnen decoderen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja inderdaad rare freq. Ik heb het nog destijds gecontroleerd met EBU frequentie overzichten en het klopte.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#29 Bericht door PA0LMD »

PA0KLS schreef: 29 jun 2022, 18:46 Ja, dat klopt. Dit was een uitzending in CW en die zaten rond de 500 KHz. 2,8 MHZ was AM phone.

Dan moet het MF doorstralen geweest zijn. Dat is veel erger, want wanneer de desbetreffende AM-radio een Midden Frequent van 462 KHz had, en dat kwam voor, want dat was standaard de Duitse MF, dan hoor je PCH op 461 kHz op elk station dat je ontvangt op de Midden Golf. Daarom hadden wij in NL altijd een MF van 455 kHz en daarop zond PCH niet uit. Maar ja, een Duitse importradio is beter dan een van Philips, toch?

Ook nu verandert het toontje als je de radio afstemt, maar je raakt het nooit kwijt. Ik heb nog wel eens als student een zuigkring achter op een radio van een medestudent geplaatst om die morsetoontjes verder te onderdrukken. Delft was veel te dicht bij Scheveningen.
Ik herken dat, in de 70-er jaren hadden Blaupunkt autoradios een MF van 455, 460 of 465 kHz. Via de NL importeur geleverde toestellen hadden 455, in Duitsland gekochte radios 460 of 465. En de laatste hadden last van piepjes.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Morse ontcijferen

#30 Bericht door PE9ZZ »

PA0KLS schreef: 29 jun 2022, 13:50In ieder geval kun je dan het begin ontcijferen met een tabelletje ernaast met morsecodes: lange streep, P G R G..... en dan wordt het helaas overstemd door de piano. Die laatste G wordt nog gevolgd door een puntje en wordt daarmee een Z.
Je kan met Audacity prima filteren (2.30 kHz highpass en 2.42 kHz lowpass, 48 dB/octaaf):
morse 3 juni 0.400 uur 1974 BPF.png
Lange dah, PGRZ DE PCH, dit, weer lange dah, dit, dit, dit. Heb weinig ervaring met morse code maar volgens mij is dit wat rommelig geseind.

Zipfile bevat MP3'tje.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
morse 3 juni 0.400 uur 1974 BPF.zip
(60.45 KiB) 76 keer gedownload

Plaats reactie