IARU contest 2023

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

IARU contest 2023

#1 Bericht door pa4o »

Volgende weekend is er de IARU contest. Dit jaar doen we niet mee met de PA6HQ team, maar gaan Ad PE6Q en ik naar St Eustatius en doen daar mee onder de call PJ5C. We hopen dat we veel Nederlanders kunnen werken.
Buiten de contest gebruiken we ons eigen call met PJ5 ervoor. :D
https://www.dx-world.net/pj5-pa4o-pj5-p ... eustatius/

Peter

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU contest 2023

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Veel plezier en mooie pile-ups gewenst!

Interessant dat de bijzondere roepletters PE6Q op Sint-Eustatius blijkbaar gebruikt mogen worden: op basis van wat in het OA verslag 93-03 (uit 2016) staat, was ik in de veronderstelling dat bijzondere roepletters niet in het buitenland gebruikt mogen worden. (zie bij onderdeel 9. Rondvraag: "AT deelt mee dat bijzondere roepletters alleen voor gebruik binnen Nederland worden afgegeven. Ze zijn niet bestemd voor gebruik in het buitenland.).

Heeft het wel mogen gebruiken er mee te maken dat Sint-Eustatius de status heeft van bijzondere gemeente van Nederland (en dus eigenlijk geen buitenland is) en zou dit dus op Saba en Bonaire ook zijn toegestaan?

73,
Gert

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: IARU contest 2023

#3 Bericht door PA0AA »

Gert_PA2LO schreef: 03 jul 2023, 08:12 ....... en zou dit dus op Saba en Bonaire ook zijn toegestaan? ......
Voor zover mij bekend, is dit op Bonaire niet toegestaan. Wat dus mag, is PJ4/PA0xxx
Wil je een 'echte' PJ4 call hebben, dan zul je, uitzonderingen daargelaten, jezelf moeten inschrijven op Bonaire. Klik HIER

73, Ruben, PA0AA, een paar maanden per jaar in de lucht als: PJ4AA .

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: IARU contest 2023

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Ik lees dat ze mee doen onder de call pj5c en niet onder de pe6q call

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU contest 2023

#5 Bericht door Gert_PA2LO »

Op QRZ.com staat:
I will be active from July 6th - July 18th using PJ5/PE6Q together with Peter using PJ5/PA4O.
We will activate Sint Eustatius from 80-6m in CW, SSB and FT8. QSL via Clublog OQRS.
During the 2023 IARU HF Championship Contest (July 8th + July 9th) we will use the special event call PJ5C.
De vraag die ik stelde was in hoeverre je bijzondere roepletters (PE6Q in dit geval, aangezien PA8AD de gewone roepletters van Ad zijn) op Sint-Eustatius, Saba en Bonaire mag gebruiken als roepletters achter de prefix. Dit omdat bijzondere roepletters gewoonlijk niet in het buitenland gebruikt mogen worden en ik niet weet of dat nu wel of niet geldt voor deze gebieden die worden aangeduid als bijzondere Nederlandse gemeente. Het klinkt mij onlogisch in de oren dat je bij alle andere DXCC's (prefixen) géén bijzondere roepletters mag gebruiken, maar dat het bij PJ5 en PJ4 wél zou mogen. Als iemand weet hoe dat zit, dan hoor ik het graag.

Overigens ook een vraag die hieraan gerelateerd is: als Nederlandse amateurs mogen wij dus niet onze bijzondere roepletters in het buitenland gebruiken. Wil ik met onze clubcall naar België dan mag daar niet ON/PI4AMF gebruiken. Maar ik zie wel clubs uit België die met hun clubcall activiteiten in Nederland doen, bijvoorbeeld tijdens de IOTA Contest PA/OP2C, waarbij OP2C dan weer de bijzondere roepletters van één van de amateurs zijn. Waarom mag het één niet en het ander wel? Iemand?

73,
Gert

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: IARU contest 2023

#6 Bericht door pf5x »

Gert,

De BES eilanden zijn de uitzondering. Zie dit document, par. 5: https://www.rdi.nl/binaries/agentschap- ... ateurs.pdf
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU contest 2023

#7 Bericht door Gert_PA2LO »

Bedankt voor het document. Maar daarin staat m.i. juist dat de bijzondere roepletters NIET op de BES-eilanden gebruikt mogen worden:
"De bijzondere identificatie wordt uitgegeven voor gebruik binnen Nederland, met uitzondering van de BES-eilanden"
> BES = Nederland.

Dat zou dus betekenen dat PJ5/PE6Q helaas dus niet legitiem gebruikt mag worden.

73,
Gert

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: IARU contest 2023

#8 Bericht door pf5x »

Slechte, dubbelzinnige tekst inderdaad. Ik denk dat ze bedoelen "alleen binnen Nederland, met als uitzondering: ook de BES eilanden". Oftewel daar mag je de speciale call ook gebruiken. Ik neem aan dat Ad eea even heeft geverifieerd. Maar enfin, "who cares" ... Als maar duidelijk is waar hij zit.
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: IARU contest 2023

#9 Bericht door pa3met »

pf5x schreef: 06 jul 2023, 20:29 Slechte, dubbelzinnige tekst inderdaad. Ik denk dat ze bedoelen "alleen binnen Nederland, met als uitzondering: ook de BES eilanden". Oftewel daar mag je de speciale call ook gebruiken. Ik neem aan dat Ad eea even heeft geverifieerd. Maar enfin, "who cares" ... Als maar duidelijk is waar hij zit.
De bijzondere identificatie wordt uitgegeven voor gebruik binnen Nederland, met
uitzondering van de BES-eilanden;

Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn, net als Nederland, zelfstandige landen. Bonaire, Sint Eustatius en Saba, zijn bijzondere gemeenten van Nederland. Samen heten deze drie bijzondere gemeenten: Caribisch Nederland. Ze worden ook wel de BES-eilanden genoemd

Dus:

- het zijn bijzondere gemeenten van Nederland
- het zijn zelfstandige landen
- gebruik binnen Nederland, met uitzondering van de BES-eilanden;

ik trek de conclusie dat het niet mag.

verder "who cares" - sja. kan je een mening over hebben. Who cares dat de tv van de buren over de zeik gaat als ik 2kW gebruik.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: IARU contest 2023

#10 Bericht door PH2X »

Helaas is het mij niet gelukt om jullie dit weekeinde te werken. Ben wel benieuwd hoe het is gegaan aldaar. Is het nog gelukt veel Nederlanders te werken?
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: IARU contest 2023

#11 Bericht door PE4BAS »

Ik heb PJ5C op 20, 15 en 10m gewerkt. Ik denk dat ze best veel Nederlanders in het log hebben. Echter ze waren alleen actief op CW volgens mij.
Misschien kan Peter PA4O er meer over vertellen. Volgens mij hebben ze tegen de 3000 QSOs gemaakt.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: IARU contest 2023

#12 Bericht door PH2X »

Bas, dat was ook wat ik constateerde. Daarom de vraag, want ik lees dat ze wel op SSB actief zouden zijn.
CW ben ik mee bezig, maar komt te vroeg voor mij. Opnemen lukt op examensnelheid, maar het seinen zelf heb ik nog niet geoefend.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie