Gebruik /P

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

Gebruik /P

#1 Bericht door PA4J »

Ik heb me suf gezocht maar kan het niet zo direct vinden :

Wanneer ik (in een contest maar ook daarbuiten) op 15 km van mijn huisadres actief ben op een vakantieadres is dan het gebruik van /P in mijn roepnaam verplicht of kan ik gewoon als PA4J uitkomen. Is dit wettelijk vastgelegd of goed gebruik maar niet verplicht ?

Bedankt ! Jan PA4J

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Gebruik /P

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Je mag /P of /M gebruiken. Het is op basis van de nu geldende Nederlandse wet- en regelgeving niet verplicht.

Toelichting:
In de Europese aanbevelingen (T/R 61-01, T/R 61-2 en ECC-REC(05)06) worden internationaal afspraken gemaakt, die gelden als aanbeveling. Landen (de zogenoemde "administraties") kunnen deze aanbevelingen in hun nationale wetgeving verankeren. Het gebruik van de aanduiding /p en /m volgen vanuit de T/R 61-01. De aanbeveling luidde: "Bij mobiel gebruik moet /M en bij draagbaar gebruik /P worden toegevoegd aan het eind van de roepletters van het amateurstation."

In de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 is deze aanbeveling verder niet opgenomen en kan dus ook niet afgedwongen worden. Hou het (in Nederland) dus vooral op "goed gebruik" met de aanbevelingen voor de amateurdienst in het achterhoofd.

PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

Re: Gebruik /P

#3 Bericht door PA4J »

Dankjewel Gert , duidelijk !

Groeten Jan PA4J/P ;-)

Plaats reactie