buiten de contest segment contesten

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#16 Bericht door pa3a »

Ik ben slechts af en toe te gast op dit forum.
Gaat deze discussie ieder jaar met de cqww SSB?
Ben benieuwd of het over een maand met de CW versie ook weer los gaat.

Overigens gaat het er niet om dat er gecontest wordt. De band is gewoon vol met actieve stations waardoor je dit weekend lastig een vrij plekke vindt op een band met veel propagatie. Laten we blij zijn met veel activiteit.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#17 Bericht door PD2R »

Arie, ik kan je verklappen dat dit gezever met enige regelmaat voorbij komt.

Doet mij een beetje denken aan het onderstaande:
tantrum-kid.gif
tantrum-kid.gif (911.86 KiB) 7268 keer bekeken
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#18 Bericht door andre »

Ik ben al aardig wat jaren radioactief op de hf banden, (hogere banden al heel wat jaren meer), maar heb niks met contesten, al is mij in het verleden ook al eens als 'gast' aangeboden een keertje mee te doen. Juist om een aantal in dit draadje genoemde redenen voor mij geen contest gedoe, terwijl ik er echt wel de spullen voor heb staan, zowel binnen als buiten. Ik kijk ook regelmatig op de contest kalender of de weekenden vrij zijn, of gedeeltelijk vrij zijn, van contest geweld. Zo niet, blijft de hf set gewoon het hele weekend uit. Komt in de wintermaanden zelfs voor dat er weken achtereen geen dx wordt gemaakt op hf omdat ik slechts in de avonduren thuis ben. En dan is op 20 en soms ook 40 meter alles al rustig. Nog een aantal jaren en dan ben ik uitgewerkt, en heb ik overdag ook meer tijd... :wink:

Dus André, doe net als ik, en ga wat anders doen om dat contest geweld te mijden... :lol: Maar ik begrijp je frustratie helemaal.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: buiten de contest segment contesten

#19 Bericht door pc1mb »

Als je mensen die hinder hebben van agressieve contesters afdoet als huilende kleuters en gezever, ben je zelf ook niet heel volwassen bezig.

Andersom zijn contesters soms een beetje die wielrenner die vindt dat de weg van hem is, en al het andere bellend en scheldend van "zijn" fietspad jaagt, of gewoon van de sokken rijdt. Ik snap dat het tijdens een drukke contest moeilijk kan zijn om een vrije frequentie te vinden, en die zijn er gelukkig niet elke dag. Maar andere amateurs hebben nog steeds evenveel recht op dat frequentiegebied als jij, zéker waar dat door het bandplan geadviseerd wordt. Dus dan is het gewoon lomp om een ander van een frequentie te jagen.

Als je als niét contester, door een contest even geen vrije frequentie kan vinden, ligt het natuurlijk andersom. Dan ligt het wel voor de hand de WARC eens te proberen - alleen N amateurs hebben die optie niet. WARC is trouwens ook niet echt een vervanger voor het ragchew gedeelte van 80m... Zowel qua propagatie als publiek niet.

Beetje leven en laten leven dus... Oók tijdens contests is respect voor ander bandgebruik wel zo netjes. Er is niks wat een contest belangrijker maakt dan ander bandgebruik. Dát lijken die wielrenners wel eens te vergeten...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: buiten de contest segment contesten

#20 Bericht door pc1mb »

andreph5c schreef: 30 okt 2021, 07:26 lak aan de regels winnen altijd.
Dát raakt vooral de deelnemers zelf, met name de beginnende. Wie het spelletje eerlijk wil spelen kan de set beter uit laten op sommige contests.

Maar met een cultuurtje van "kan niet anders" al het andere van de band blaffen... Hmm. Daar heb ik een mening over. Precies hoe sommige groepen wielrenners zich misdragen op het fietspad.

Eigenlijk best een goeie vergelijking. In wielrennen won ook altijd degene waar ze de doping niet konden vinden...

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#21 Bericht door PD2R »

pc1mb schreef: 31 okt 2021, 20:37 Als je mensen die hinder hebben van agressieve contesters afdoet als huilende kleuters en gezever, ben je zelf ook niet heel volwassen bezig.
Grappig dat je wel reageert op mijn plaatje en het woordje “gezever” maar dat het onderstaande kennelijk wel door de beugel kan:
andreph5c schreef: 30 okt 2021, 07:26 En de gewone amateur die er niet aan mee doet heeft het nakijken in contest weekends, want ik draaide zonet ook ff over de band en de contest vrije segment zit ok tjok vol contest roepende idioten, die je vaak anders niet hoort.
Maar goed, leven en laten leven inderdaad dus laat ik dit draadje dan maar negeren. Op die manier houden we het gezellig :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: buiten de contest segment contesten

#22 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef: 02 nov 2021, 00:43
pc1mb schreef: 31 okt 2021, 20:37 Als je mensen die hinder hebben van agressieve contesters afdoet als huilende kleuters en gezever, ben je zelf ook niet heel volwassen bezig.
Grappig dat je wel reageert op mijn plaatje en het woordje “gezever” maar dat het onderstaande kennelijk wel door de beugel kan:
Daarom schreef ik "ook" :wink:

Beide zijn weinig respectvol.

Beide kan ik dan ook wel weer inkomen. Het is wat eentonig om een hele band breed alleen maar "contest, contest, contest" te horen. Die vocabulaire is beslist niet heel uitgebreid en inhoudelijk weinig interessant :wink: . Maar dan meteen van idioten spreken is wel een stap verder.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#23 Bericht door PE4BAS »

Maar even terug naar het onderwerp: ook dit weekend hoor ik weer amateurs buiten de toegestane frequentiebanden verbindingen maken. Vooral op 40 meter lijkt het 'normaal' te worden om boven de 7.200 MHz te reageren op aanroepen. Zelfs ook ervaren Nederlandse amateurs gehoord die zelf boven de 7.200 "CQ contest" aan het roepen zijn :roll: .
Ik heb een aantal amerikanen gewerkt die daar zaten te roepen. Ze werkten split en luisterden ergens onder in de 40m band. Dus ik werkte wel op een legale frequentie. Toch logged N1MM de ontvangst frequentie. Zo lijkt het alsof ik boven de 7200 heb gewerkt, maar dat is dus zeker niet het geval.

Verder heb ik me voornamelijk op 10m geconcentreerd, daar was genoeg te doen. Alleen in de avond wat 160/80 en 40 gedaan voor de lol. Er gaat niks boven een leuke pile-up. Op 80m rates gehaald van 120/h. Mede ook dankzij een paar spots, daarvoor dank. "Zonder spots geen pile-ups" kan wel op een tegeltje in mijn shack :lol:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#24 Bericht door PA3DAT »

Ik wilde op een bepaald moment een 40m-station aanroepen op 7.204... :oops: Had niet opgelet dat ik de grens van 7.200 KHz al voorbij was.
Gelukkig echter: ik heb 2 stuks IC-7300 en deze, die ik tweedehands heb aangeschaft, heeft geen wideband-modificatie gehad!

Ik dacht nog, beetje boos: waarom komt er nou niets uit? Waarom piept 'ie? :mrgreen:

[off-topic]
Vanavond weer de DDAC: de Digital Dutch Activity Constest. Leuk, FT8 op 2 meter! Nieuwe vakken werken. En buitenlandse stations op je rondstraler!
Zie https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=19&t=22378
[/off-topic]
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie