buiten de contest segment contesten

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

buiten de contest segment contesten

#1 Bericht door andreph5c »

Zou je een contester die buiten het contest segment dmv een filmpje met audio , waar duidelijk de call te horen is en de frequentie waar op deze cq contest roept, ook kunnen aangeven bij de organisatie van de contest die op dat moment gaande is zo dat deze contester kan worden gediskwalificeerd om dat deze zich niet aan de regels houdt en contest buiten het segment waar deze voor bestemd is?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#2 Bericht door PA3DAT »

Omdat de contester in kwestie met zijn log ook de frequenties meestuurt waarop de verbindingen zijn gemaakt, kan dit eenvoudig door de contest-organisatie zelf worden gedaan. Maar dan moeten ze dat wel willen. In het algemeen doen de contestregels de aanbeveling om je te houden aan het bandplan, voor wat betreft die segmenten...

Uitzondering is de WAG-contest (Worked All Germany) die samenvalt met de JOTA. Het contestvrije segment is voor de scouts. Wanneer een conteststation daar tóch verbindingen maakt worden die verbinden (ik dacht) niet meegeteld, ongeldig verklaard dus.

Maar in zo'n contest als komend weekend, één van de grootsten van het jaar, zit iedereen overal, dat kan haast niet anders. Op 160m bijvoorbeeld zitten ze dan ook gewoon in phone in het cw-gedeelte van de band.

Ik heb even snel de regels doorgelezen van de CQWW van komend weekend. Er staat volgens mij NIETS in over contestvrije segmenten. Er staat wel: Je KUNT eventueel gediskwalificeerd worden als je ergens uitzendt waar dat volgens je machtiging niet mag, want dat is "onsportief" (unsportsmanlike). Bijv. een N-amateur op 15, 80 of 160m. Zie https://www.cqww.com/rules.htm

Zelfs bij de IPA, de Internationale Politie Associatie, is het geen reden voor diskwalificatie maar wordt er verzocht om je "alsjeblieft aan het bandplan te houden"!

IPA.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: buiten de contest segment contesten

#3 Bericht door andreph5c »

PA3DAT schreef: 29 okt 2021, 21:09 Omdat de contester in kwestie met zijn log ook de frequenties meestuurt waarop de verbindingen zijn gemaakt, kan dit eenvoudig door de contest-organisatie zelf worden gedaan. Maar dan moeten ze dat wel willen. In het algemeen doen de contestregels de aanbeveling om je te houden aan het bandplan, voor wat betreft die segmenten...

Uitzondering is de WAG-contest (Worked All Germany) die samenvalt met de JOTA. Het contestvrije segment is voor de scouts. Wanneer een conteststation daar tóch verbindingen maakt worden die verbinden (ik dacht) niet meegeteld, ongeldig verklaard dus.

Maar in zo'n contest als komend weekend, één van de grootsten van het jaar, zit iedereen overal, dat kan haast niet anders. Op 160m bijvoorbeeld zitten ze dan ook gewoon in phone in het cw-gedeelte van de band.

Ik heb even snel de regels doorgelezen van de CQWW van komend weekend. Er staat volgens mij NIETS in over contestvrije segmenten. Er staat wel: Je KUNT eventueel gediskwalificeerd worden als je ergens uitzendt waar dat volgens je machtiging niet mag, want dat is "onsportief" (unsportsmanlike). Bijv. een N-amateur op 15, 80 of 160m. Zie https://www.cqww.com/rules.htm

Zelfs bij de IPA, de Internationale Politie Associatie, is het geen reden voor diskwalificatie maar wordt er verzocht om je "alsjeblieft aan het bandplan te houden"!


IPA.jpg
Kijk dit bedoel ik nu, daar wordt gewoon niet op gelet, contesten is totaal een oneerlijke factor van onze hobby, de dikste eindtrap en antennes en lak aan de regels winnen altijd.
En de gewone amateur die er niet aan mee doet heeft het nakijken in contest weekends, want ik draaide zonet ook ff over de band en de contest vrije segment zit ok tjok vol contest roepende idioten, die je vaak anders niet hoort.
Ik wou det er een regel kwam in het algemeen dat je zulke amateurs kan aangeven bij de organiserende club zo dat ze gediskwalificeerd worden en daar van leren van wat doe ik fout, zo dat ook niet contesters hun plaats op de band behouden in contest weekends..
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: buiten de contest segment contesten

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Bandplannen zijn enkel een richtlijn, geen wet. Er kan dus niet op worden gehandhaafd.
Dus een contester mag in principe iedere frequentie gebruiken die door de organisatie is vrijgegeven.

Zijn contesten vervelend, ja soms wel, echter het is ook DE manier om stations uit dx landen te werken, al is het maar 59(9) en een volgnummer.
Als je zelf een keer in een contest station mee mag doen merk je dat het ook heel leuk kan zijn om te doen.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: buiten de contest segment contesten

#5 Bericht door pe1hzg »

Er is regelmatig discussie tussen "contesters" en "anderen", zo ook nu weer.

De regel MOET zijn dat iedereen zijn hobby kan doen en dat je elkaar niet onnodig in de weg zit.
En dan volgt dat er regels zijn om hinder aan anderen te voorkomen.

Geen SSB doen in het CW segment. Oh nee, het is contest, dat doen we gewoon.

Geen contest doen in het contest-vrije segment. Oh nee, het is contest, doen we gewoon.

Niet met vermogens werken die niet mogen. Oh nee, het is contest, doen we gewoon.

Niet uizenden op 14.400, buiten de band. Oh nee, het is contest, doen we gewoon.

Ik gun ieder zijn plezier maar het zou fijn zijn als de contest-community dat ook zou doen.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: buiten de contest segment contesten

#6 Bericht door andreph5c »

Hans PE1KWH schreef: 30 okt 2021, 08:15 Bandplannen zijn enkel een richtlijn, geen wet. Er kan dus niet op worden gehandhaafd.
Dus een contester mag in principe iedere frequentie gebruiken die door de organisatie is vrijgegeven.

Zijn contesten vervelend, ja soms wel, echter het is ook DE manier om stations uit dx landen te werken, al is het maar 59(9) en een volgnummer.
Als je zelf een keer in een contest station mee mag doen merk je dat het ook heel leuk kan zijn om te doen.
De mannier om dx te werken, jij bent diep gezonken!

Ik heb wat aan het contesten gesnuffeld, maar merkte juist weinig dx en veelal de zelfde kringetje amateurs die je werkt.

Ben nu 25 jaar zendamateur heb 201 landen gewerkt, allemaal buiten contsten om, alleen het kost heel veel tijd en werk om dit bij elkaar te sprokkelen, ik lees veel online dx bulletins, luister soms dagen naar alleen maar ruis om dat er iets op een bepaalde frequentie aangekondigd is kwa dx en dan hoor je wat en werkt het station en heb je er weer een bij, maar ja misschien heb je het geduld niet om het op deze manier te doen en moet alles snel snel snel en trekken we niets van regels bandplannen etc aan om maar dx stations binnen een zo kort mogelijk tijds bestek binnen te hengelen.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: buiten de contest segment contesten

#7 Bericht door Gert_PA2LO »

De mannier om dx te werken, jij bent diep gezonken!
Je bent nogal snel in je oordeel André. Ik denk dat het wel meevalt met het zink-niveau: Hans PE1KWH werkt namelijk vooral (Q)QRP. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. (Q)QRP in het contest-geweld doen, daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen. Dat is namelijk pas heel veel tijd en werk besteden om verbindingen bij elkaar te sprokkelen.

Maar even terug naar het onderwerp: ook dit weekend hoor ik weer amateurs buiten de toegestane frequentiebanden verbindingen maken. Vooral op 40 meter lijkt het 'normaal' te worden om boven de 7.200 MHz te reageren op aanroepen. Zelfs ook ervaren Nederlandse amateurs gehoord die zelf boven de 7.200 "CQ contest" aan het roepen zijn :roll: .

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#8 Bericht door PA3DAT »

Het aantal deelnemers bij grote contesten groeit nog, de laatste jaren. Het is één van de manieren om CW levend te houden, misschien zelfs wel om de hele radiohobby levend te houden. Zonder contesten zou het in het weekend waarschijnlijk net zo'n dooie boel zijn als door de week. Behalve op FT8 dan...

Ook contesten zijn een prima manier om de hobby te promoten!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: buiten de contest segment contesten

#9 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef: 30 okt 2021, 15:23 Ook contesten zijn een prima manier om de hobby te promoten!
Zo is dat ik hoor honderden zo niet duizenden enthousiaste amateurs dit de tijd van hen leven beleven op de banden, en een paar zuurpruimen op een forum

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: buiten de contest segment contesten

#10 Bericht door andreph5c »

PA3DAT schreef: 30 okt 2021, 15:23 Het aantal deelnemers bij grote contesten groeit nog, de laatste jaren. Het is één van de manieren om CW levend te houden, misschien zelfs wel om de hele radiohobby levend te houden. Zonder contesten zou het in het weekend waarschijnlijk net zo'n dooie boel zijn als door de week. Behalve op FT8 dan...

Ook contesten zijn een prima manier om de hobby te promoten!
Dan luister je niet goed door de week, dan valt er genoeg moois te werken, special calls, sota, iota dx, en gaat er veel rustiger en relaxter aan toe dan 59 001.

Misschien moeten ze in de wedstrijd regels wel een regel gaan opnemen dat alleen het echte rapport gaat tellen dus niet 59 maar een echt rapport volgens het snipo principe zal wat gaan afschrikken en minder contesters opleveren om det het dan wat moeilijker gaat worden
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: buiten de contest segment contesten

#11 Bericht door Gert_PA2LO »

...en minder contesters opleveren om det het dan wat moeilijker gaat worden.
En wat is daar dan het doel van, van minder contesters? Zeker omdat PE5TT al schrijft dat "...honderden zo niet duizenden enthousiaste amateurs dit de tijd van hen leven beleven op de banden." Ga je als die regels zouden veranderen wel meedoen?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: buiten de contest segment contesten

#12 Bericht door PH7R »

Vanmiddag even op 20 en 40mtr geluisterd. Maar tsjonge tsjonge wat hebben sommige een frustratie :mrgreen: . Fanatiek zijn is prima (ben ik zelf ook) maar dan denk ik, relax het is een hobby.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: buiten de contest segment contesten

#13 Bericht door pa3kc »

Een paar jaar geleden was ik op 80m al een uurtje zeker wat aan het kletsen met Engelse radio vrienden op 3779kc toen ineens uit het niets iemand CQ contest ging roepen.

Iemand (geloof een Griek) riep CQ contest en tegelijk stond dat station ook in het cluster vermeld.

De shit storm die direct toen volgde zowel op de frequentie als in de DX clusters echt niet te geloven wat een zooitje.

Iedereen (inclusief mijzelf) zat in eerste instantie vriendelijk nog te vertellen dat de frequentie in gebruik was maar dat was olie op het vuur van de contesters die op de frequentie ineens aanwezig waren.

Wat volgde was het slechtste wat ik tot dusver mee heb gemaakt op de HF banden.

De contesters gingen ons uitschelden en verzochten ons om weg te gaan van de frequentie!
Zowel op de band en in de dx clusters gingen ze helemaal los op ons.

Toen waren wij het ook zat en met z'n allen maakten wij het de Griek onmogelijk om geen enkel mogelijke verbinding te maken. Wat lukte en uit eindelijk was de frequentie weer rustig dat wij weer verder konden praten maar voor mij was de radio fun er wel beetje uit.

Het was ook niet zo dat wij daar dagelijks zaten of dat het "onze" frequentie was. Nee, twee van ons groepje vonden eerder die avond al elkaar op die frequentie toen die helemaal leeg was.

Ik had voor die tijd al niet veel met contesten maar ik kon er mee leven en zette de set wel uit of ging naar de WARC banden (doe ik nog steeds). Iedereen moet maar lekker doen in de hobby wat men wilt dat doe ik ook. Iedereen is daar vrij in. Althans zo dacht ik erover tot die bewuste avond.

Niet alle contesters zijn rotte aardappels maar heel veel zijn dat helaas wel. Iedereen en alles moet wijken dan tijdens de contest en dat alleen maar om wat puntjes te halen.

Contesten kan ook leuk en gezellig zijn maar helaas word het verpest door het eerder genoemde.

Wat ik begrijp van de bedoeling van het bandplan is/was dat het bandplan ook maar een Gentleman's Agreement is, wat richtlijnen/aanbevelingen om te zorgen dat we het allemaal leuk hebben op de banden.

Maar blijkbaar telt dit totaal niet meer zodra er een contest is :?

Het doet mij een beetje denken aan het openbaar vervoer met de trein. Iedereen is beleefd en aardig op het perron totdat de trein deuren opengaan...

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#14 Bericht door PA2REH »

Gelukkig maar dat dit forum er is. Stel je voor in zo'n contestweeklend en geen forum. Waar moet je dan je frustratie kwijt?
Maar ehh.... vele sets werken ook op de WARC banden, heerlijk rustig. Enneeee.... het is dit weekend een SSB contest. Zullen we morgen een CW frequentie afspreken en een leuke cw babbel opzetten? (oh ja, cw leren, moeilijk.... maar je hebt ook leren typen en praten dus....)
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: buiten de contest segment contesten

#15 Bericht door PA3DAT »

Waarom niet gewoon het radioamateurisme verbieden? En meteen voetbal, dat is nog erger zag ik in het journaal...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie