Verschil in punten bij assisted , non assisted?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#1 Bericht door pa1jn »

Alees goed ingevuld en ingesteld bij UK/EI, maar er staat toch assisted in het log, terwijl ik non- assisted had ingevuld.
krijg ik nu strafpunten, of maakt het niets uit in telling??

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#2 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij maakt dat voor de puntentelling niet uit. Welk logprogramma gebruik je?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#3 Bericht door pa1jn »

N1mm

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#4 Bericht door PA3DAT »

Dan heb je toch ook een bandoverzicht, wie zit waar? Dan ben je assisted, volgens mij.
Unassisted is iets voor stations zonder internet.

Dit is misschien duidelijker:
DURING A CONTEST (un-assisted)

You are 100% disconnected from internet. In fact you should already be for a few days, because your contest preparation is done the old fashioned way. You feel pride in doing it that way. During the 48 contest hrs your home is totally disconnected from internet, phone, TV and just ANYTHING which might provide your brain 'information' other than what comes directly from your rig's loudspeaker.

No Bandscope (switch it off), no SDR monitoring equipment.
Bron: http://lists.contesting.com/archives/ht ... 00589.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#5 Bericht door peytr »

Uit de reglementen van de PACC:
5.1.1 All categories of entrants are allowed to use spotting networks.
Daarmee valt alles dus automatisch in assisted.

Grt!
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#6 Bericht door pa3met »

er zijn overigens meer definities ipv geen internet, telefon enzo. (rare regel btw, appen naar beneden dat je koffie wil mag dus niet..)

https://www.n1fd.org/2018/10/01/contesting-jargon/

CATEGORY-ASSISTED:
To be assisted means that you got direct help in your contest effort to find people to talk with, or to decode or capture the information during an interaction such as the call sign or the exchange. Here are some examples of things that could make you assisted.

DX Spotting Network. If you use the internet (or even the off-the-air packet spotting network) to find people to talk to, then you are assisted. Some logging programs have this feature built-in, or you can use websites such as www.dxheat.com.
CW Skimmer. A fellow named Alex Shovkoplyas, VE3NEA, made something remarkable a few years ago and his invention turned contesting on its head. CW Skimmer is a piece of software that works in conjunction with a software-defined radio to look over a wide swath of a band (or bands) and decodes any CW signals on those frequencies. It understands enough about CW to extract the callsign and show it next to the signal. Figure 1 below is a screenshot from this system (original from DX Atlas).
Any CW decoding software or hardware. If you are using the CW mode then you are considered assisted if you use any computer software or hardware to help decode the signal. You have to do this work in your head to be considered unassisted.
Anything that could be argued to help to make QSOs. If you have a friend do logging for you then you are assisted. Similarly, you are assisted if somebody works a second radio helping you find stations, or if somebody helps you fix a problem with your station during the contest. [Help outside the contest is OK.] In short, if you had help, then you are assisted.


Ik luister wel eens cw terug (want de rig neemt de qso's op) -- is dat ook assisted? Want soms mis je wel eens een call.
Of: is een 7851 of 7610 per definitie SO2R? Of is het afhankelijk van of je het wel of niet gebruikt. Ga zo maar door.

overigens wordt er vaak de hand gelicht met de regels; het is niet goed maar het is wat het is.

In any case, beste is om de contestrules goed te lezen wat wel en niet kan.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#7 Bericht door PD2R »

PA3DAT schreef: 25 okt 2021, 18:40 Dan heb je toch ook een bandoverzicht, wie zit waar? Dan ben je assisted, volgens mij.
Dat hoeft niet. Als de bandmap niet gevuld wordt door een DXcluster of Skimmer maar door jezelf, is dat nog steeds un-assisted.

pa3met schreef: 17 feb 2023, 09:31Ik luister wel eens cw terug (want de rig neemt de qso's op) -- is dat ook assisted? Want soms mis je wel eens een call.
Dat valt niet onder assisted maar onder, om het maar even bot te zeggen, vals spelen. Dit is wat bijvoorbeeld de CQWW hier over te zeggen heeft:

The goal of this rule [het binnen 5 dagen inleveren van het log] is to encourage everyone to submit their log immediately after the contest. Do not spend time trying to fix errors or check QSL cards and then submit a cleaner log. The purpose of the contest is to judge your accuracy during the contest – not after.

Kom je er tijdens de contest achter dat je een call verkeerd gelogd hebt en je maakt een papieren aantekening met de correcte call, dan mag je dergelijk kleine foutjes wel verbeteren. Ook typefouten mogen achteraf hersteld worden. Bijvoorbeeld wanneer je een O in plaats van een 0 hebt getypt. Maar een opname van de contest terugluisteren en verkeerd genomen calls corrigeren is natuurlijk niet de bedoeling.

pa3met schreef: 17 feb 2023, 09:31Of: is een 7851 of 7610 per definitie SO2R? Of is het afhankelijk van of je het wel of niet gebruikt. Ga zo maar door.
Is afhankelijk of je het wel of niet gebruikt. Ook met een TRX die 100W kan maken kun je nog steeds in de QRP klasse meedoen. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is :wink:


In PACC bestaat geen un-assisted klasse dus zoals gezegd mag iedereen het cluster gebruiken. Bij contesten waarbij dat verschil wel wordt gemaakt geldt dat wanneer je un-assisted hebt gewerkt maar je hebt assisted aangevinkt, je daarmee niet vals speelt. Deed je echter assisted mee maar je vult un-assisted in dan valt dat wel onder valsspelen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#8 Bericht door pa3met »

PD2R schreef: 17 feb 2023, 16:18 The goal of this rule [het binnen 5 dagen inleveren van het log] is to encourage everyone to submit their log immediately after the contest. Do not spend time trying to fix errors or check QSL cards and then submit a cleaner log. The purpose of the contest is to judge your accuracy during the contest – not after.

Kom je er tijdens de contest achter dat je een call verkeerd gelogd hebt en je maakt een papieren aantekening met de correcte call, dan mag je dergelijk kleine foutjes wel verbeteren. Ook typefouten mogen achteraf hersteld worden. Bijvoorbeeld wanneer je een O in plaats van een 0 hebt getypt. Maar een opname van de contest terugluisteren en verkeerd genomen calls corrigeren is natuurlijk niet de bedoeling.
Het was ook maar een voorbeeld. het staat niet 100% goed beschreven als je met specifieke zaken aankomt. Ik heb de SO2R regel wel eens aan verscillende contestmanagers gevraagd. en guess what... verschillende antwoorden.


Ik ken wel wat contest groups (hier in nl) die vpoor het gemak 1kW+ uitpompen terwijl dat eigenlijk direct disqualificatie betekent als er in de regels staat dat je je moet houden aan de regels van je eigen machtiging/plek etc. En ja, je kutn ook natuurlijk een toestemmign hebben gevraagd maar veel zendamateurs glijden gewoon op het gebruik van teveel ellende en vooral ook niet altijd even schoon, gezien de keyclicks.

Ach ja, klagen heeft niet zoveel zin zal ik zeggen ;)

Maakt mij ook niet uit. nummer 1 zal ik van huis uit nooit worden. Hoeft ook niet. :D
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verschil in punten bij assisted , non assisted?

#9 Bericht door PA3DAT »

Nummer 1 worden? Dat bleek helemaal niet zo moeilijk :D

In de klasse 100W en CW was ik al eens nr. 1 van Nederland én nummer 1 van Europa in een 48-uurs ARRL contest. Oh, en DX exclusief de VS was ik nr. 8 van de wereld! Gewoon midden in een stadswijk met een mastje van circa 12,5m hoog...

Mijn radiovrienden lachten mij uit :roll: , maar het certificaat hangt hier mooi ingelijst in de shack! Ik ben er trots op :wink:
https://www.aloys.nl/winnaar-in-de-arrl ... ntest.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie