IARU HF Championship

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

IARU HF Championship

#1 Bericht door PD2R »

In het weekend van 10 en 11 juli 2021 zal PA6HQ weer actief zijn tijdens de jaarlijkse IARU HF Championship Contest. PA6HQ is tijdens deze contest het vertegenwoordigende station namens het Traffic Bureau van de VERON.

PA6HQ is een Multi-Multi deelname in de speciale categorie van HQ stations. In totaal 12 PA6HQ stations zullen tijdens de gehele contest actief zijn, CW en SSB simultaan op elke band.

PA6HQ is zeker dit jaar een unieke samenwerking tussen Nederlandse conteststations die normaal met elkaar de competitie aan gaan. Dit jaar komen de signalen vanaf 10 verschillende locaties verspreid over het hele land. Een record aantal deelnemende locaties als direct gevolg van de huidige Corona situatie waarbij het voor clubstations moeilijk is meerdere stations in één ruimte te activeren.

Natuurlijk hoopt PA6HQ ook veel Nederlandse stations te kunnen werken. Een prima gelegenheid om het PA6HQ Award te behalen. Dit speciale en unieke award is redelijk eenvoudig te behalen. De regels voor dit PA6HQ award zijn als volgt:...
- Werk PA6HQ op zes banden. Dus op 10, 15, 20, 40, 80 en 160 meter.
- Het award wordt uitgegeven in mixed mode.
- Er zijn geen kosten aan dit award verbonden.

Award aanvragen sturen naar:pa1cw@veron.nl

Tot werkens in de contest !!

Voor meer zie pa6hq.veron.nl of email pa6hq@veron.nl
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#2 Bericht door PA0BAK »

Kleine aanvulling:
Van zaterdag 12:00 utc tot zondag 11:59 utc.
Zie ARRL.ORG
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: IARU HF Championship

#3 Bericht door PC8M »

Ik heb ook meegedaan voor het eerst met deze contest. Een paar uurtjes op zaterdag en zondagochtend nog een uurtje. De DX Commander ABV werkte prima en ik heb mooie verbindingen kunnen maken op 10/15/20/40m met 100 Watt. Ik had 10 en 15m S3 aan noise en 20 en 40m S4 a S5. Niet slecht terwijl ik in een woonwijk zit met m'n vertical. Op 20m ook nog een verbinding gemaakt met Brazillie tijdens de contest terwijl ik dacht dat het wel beetje binnen de EU zou blijven dit keer met deze condities. Ook heb PA6HQ in het log kunnen zetten op 40m, maar niet gehoord op andere banden. Helaas had ik geen 160m en 80m mogelijkheden. De Flex 6600 was een fijne radio om mee te werken tijdens de contest en n1mm had ik binnen no-time aan de praat.

Raw Score: 238 Qpts x 66 Mults = 15,708 (118 QSOs)

Leuk om te doen en wie weet tot een volgende contest :)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De contest loopt nog tot 14:00

28 qso's in het log. 5 watt uit de IC-705, antenne 2 x 7,5 meter dipool op het balkon.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#5 Bericht door Laurens PD9X »

Vanmorgen even meegedaan, alles in CW

32E40D6E-C50E-4990-BFE7-B409113610DB.jpeg
6C7C051C-8E39-4901-8277-366CD3E6633B.jpeg

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Voor mij was het meer een tussendoor activiteit. Bij 31 qso's blijven steken.

Toch een punt voor het afdelingsklassement.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: IARU HF Championship

#7 Bericht door ----- »

Ik ook een kleine 2 uur meegedaan (CW only, 20mtr only) en met tussenpozen, totaal 203 QSO in het log (je blijft dan toch even doorgaan tot 200+ voor dat extra puntje in de afdelingscompetitie),
Condx waren niet super, buiten het europese continent slechts een paar japanners, paar chinezen, paar zuid-amerikanen, en een rits big boys uit noord-amerika kunnen werken.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#8 Bericht door PD2R »

We kijken terug op een erg leuk weekend. Met onze groep hebben we als PA6HQ de VERON vertegenwoordigd op 15 meter CW en 160 meter SSB. Helaas kwamen we er op de dag van de contest achter dat we dik 10 dB over S9 storing hadden op 160. We hadden van te voren wel geluisterd op 15 maar niet op 160 omdat we die band oorspronkelijk niet zouden gaan doen vanaf onze locatie. Ondanks vele pogingen om de bron op te sporen, hebben we er het hele weekend last van gehad en dus op die band/mode maar 68 Q’s kunnen maken.
Op 15 CW ging het beter al waren de condities niet geweldig. De teller stopte daar op ruim 900 Q’s.

Een uitgebreid verslag komt in de Electron.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: IARU HF Championship

#9 Bericht door pa4o »

Jullie hebben op de 15m een mooie score neergezet Maarten. En jammer van de storing op 160m, dat was echt balen.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#10 Bericht door PD2R »

Hoi Peter, jij hebt ook je best gedaan op 20 meter! Petje af, zelfs als relatief jonge kerel in deze hobby zie ik het niet zitten om 24 uur door te halen. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: IARU HF Championship

#11 Bericht door Roy pd8rw »

Dit jaar voor de 2e keer mee gedaan als PA6HQ, vorig jaar op 40cw.
Dit jaar 40cw en 10ssb.
Voor 40 een 2 elements vertical array schakelbaar. In de richting oost/west en broadband.
Een 40m dipool op 10m, stralend noord zuid.
En een bevarege van 100m richting Amerika.

Voor 10m een moxon
Omdat mijn eigen mast er nog niet staat, (de tuin nog niet af is) een veldmast gebouwd boven op de berg zand die er nog ligt. Om toch aan de hoogte van 11m te komen.

Helaas op 10 niet beter gedaan als het station vorig jaar. De condities waren niet al te best.
Ook op 40 wat minder gescoord. Dat had met name te maken met het aantal multipliers dat we minder gewerkt hebben.

Volgend jaar zeker weer voor herhaling vatbaar wat mij betreft. De ontwerpen voor betere antennes zijn al gemaakt 😎

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#12 Bericht door PD2R »

Artikel op de VERON website over de PA6HQ deelname aan de IARU HF Championship. De ruwe scores zijn ook binnen (even de juiste contest en categorie selecteren). We staan met PA op een voorlopige 21e plek. Van de grote jongens (F en DL) gaan we het nooit winnen maar een paar plaatsen klimmen moet toch mogelijk zijn. Voor volgend jaar hebben we gewoon meer deelnemers nodig die een band/mode op zich kunnen nemen met een fatsoenlijk station. Dit jaar hebben bijvoorbeeld 10 meter CW en 15 meter SSB de antennes moeten delen en konden ze om en om gebruik maken van de yagi. Eén of meerdere personen met een tri-bander die full time voor een van die twee band/mode combinaties kan gaan, gaat ongetwijfeld meer QSO's maken.
Ook hebben we dit jaar op 160 meter veel punten laten liggen. Op het laatste moment hebben wij 160 meter SSB op ons genomen omdat er geen andere gegadigden waren. De locatie waar we dit jaar actief waren, was voor ons een nieuwe locatie waar we nog niet eerder op HF actief waren geweest. Op voorhand hadden we wel geluisterd hoe 15 meter was vanaf die locatie maar op 160 meter dus niet. Wanneer je er dan op de contestdag zelf achter komt dat er op die band een S9+10dB storing is, dan kun je het wel schudden. Ook daar valt volgend jaar eenvoudig veel winst te pakken. Rij naar een locatie waar het rustig is op 160 meter, gooi een dipool in hoge boom en klaar is kees. Natuurlijk, met een vertical en beverages gaat het nog beter maar met de eerder beschreven set-up ga je de score die wij dit jaar hebben neergezet gemakkelijk verbeteren.

Dus, mocht je contesten leuk vinden en heb je een aardig station of ben je in de gelegenheid om alleen of samen met anderen een leuk tijdelijk station op te tuigen, meld je aan bij Alex PA1AW. Laten we hopen dat hij volgend jaar een luxe probleem heeft dat er meer aanmeldingen zijn dan band/mode combinaties :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#13 Bericht door pa3a »

Op zich is de oplossing niet zo moeilijk .
1. Waar staan de beste antennes voor de verschillende banden en maak de geografische indeling met modes, daarbij harmonische problemen vermijdend, mocht dat aan de orde komen
2. Kan iemand de deur open doen van de shacks daarbij (gastheer/vrouw schap)
3. Operators reizen naar betreffende locatie waar ze gaan werken eventueel met meenemen apparatuur (indien nodig).

Stoppen met de vraag wie welk station welke band/mode wil doen. Werkt niet als je optimale uit je potentieel te halen.
Overigens deed ik 80 cw op 250km van mijn woonplaats.

Grtz
Arie
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: IARU HF Championship

#14 Bericht door PD2R »

Ik hoor wat je zegt Arie maar in de praktijk werkt het helaas niet zo. Niet iedere OM wil namelijk "vreemden" over de vloer. Ik hoef er bijvoorbeeld thuis echt niet mee aan te komen. Ook de tijd in het jaar werkt natuurlijk niet mee aangezien er in die periode ook aardig wat mensen met vakantie zijn. In de praktijk komt een dergelijke opzet m.i. nooit van de grond.
Je kunt overigens ook velddag stijl een competitief station opbouwen, je bent wat dat betreft dus niet gebonden aan bestaande stations.

Naar mijn bescheiden mening is de huidige manier dan ook de enige manier om een HQ station in de lucht te krijgen. En ja, op zich is het natuurlijk heel jammer dat wij op sommige banden aan het prullen waren terwijl er elders in het land meerdere stations te vinden zijn waarmee je echt potten had kunnen breken. Wat dat betreft is het ook heel zonde dat de grote contest station niet mee doen. Het is niet anders.

Voor wat het waard is, ik deed 15 meter CW op 64 km van mijn woonplaats. Zeker geen 250 maar ook niet bepaald naast de deur :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: IARU HF Championship

#15 Bericht door pe5t »

160m ssb gaat prima hier. Maar je moet wel een eind naar het noorden willen....

Plaats reactie