PACCdigi

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#16 Bericht door pc1mb »

PA3RIS schreef: 15 apr 2021, 20:03 Vandaag geprobeerd. En om de een of andere reden werkt het niet. Ik ontvang van alles, maar niemand hoort me.. RTTY voor mij dus.
ALC slaat niet uit (!) maar de vermogensmeter wel?

En dan is er nog een instinkertje op 40m en lager: de set moet op USB, niet LSB.
Dan zou je te horen moeten zijn...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#17 Bericht door pc1mb »

Nog een vraagje voor FT8 contesten.

In de PACC DIGI is de locator exchange verplicht, dus "skip TX1" niet aanvinken.

Maar doet men in een FT8 contest eigenlijk wel wachten op de RR73 / 73 exchange?
Ik merk dat dat zelfs in het "gewone" verkeer wel eens misgaat terwijl een aantal stations ook op hun QRZ hebben staan: "If I don't send 73 you're not in my log!")
Terwijl je anderen soms direct na je rapportje alweer CQ ziet geven.

Je weet zonder RRR / RR73 niet of je rapport ontvangen is en dus of je de QSO wel mag loggen. De laatste 73 is misschien weer wat minder hard nodig. Hoe gaat dat bij een contest?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: PACCdigi

#18 Bericht door nanko »

Een compleet QSO is toch altijd met wederzijdse bevestiging ?
R rapport of alleen RR.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#19 Bericht door pc1mb »

Dan ga ik dus doordrammen tot ik die bevestiging heb ;)

Half uurtje nog om de regels even door te nemen en met een leeg log te beginnen.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: PACCdigi

#20 Bericht door elinek »

er staat in het reglement:

6. Uitwisselen
6.1 Nederlandse en niet-Nederlandse (Niet PA) stations: signaal report + eerste vier posities van de QTH locator van het station.

Waarom krijg ik dan van de meeste buitenlandse stations dan geen signaal rapport? Omdat dit een rare regel is voor een contest?
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#21 Bericht door pc1mb »

In de exchange met sommige buitenlandse stations gaat wel iets mis ja. Sommigen sturen alleen "R locator" en blijven dat stug herhalen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: PACCdigi

#22 Bericht door Radioot »

De regels van "Het Digitale -PACC 2021 Contestteam" komen niet overeen met de contest opties van FT-8 zie 7.4. Contest Messages van het WSJT-X manual.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#23 Bericht door pc1mb »

Lezen is blijkbaar moeilijk als je alleen gewend bent de automaat aan te zetten...
Gewoon een kwestie van de contest modus niet gebruiken...

Kost heel veel multipliers in elk geval :cry:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#24 Bericht door pc1mb »

De buitenlandse stations die ik wel log, zitten soms erg op het randje van de contest band, dat je denkt... is het uberhaupt een contest station.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#25 Bericht door PA3RIS »

Ik heb FT8 aan de gang gekregen (tijdens de contest) en zelfs aardig wat stations ermee gewerkt. En PA0BAK gewerkt, die ik al zo'n 40 jaar ken.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#26 Bericht door PA0BAK »

PA3RIS schreef: 17 apr 2021, 20:53En PA0BAK gewerkt, die ik al zo'n 40 jaar ken.
Maar al een 30 jaar niet gezien heb :roll:
Toch was het wel leuk, zelfs mijn Ria vond het leuk dat ik je werkte ...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#27 Bericht door pc1mb »

Hier een voortijdig einde, boxen van de buren begonnen zo hard te brommen dat ze de tv niet meer konden verstaan :shock:

... Met effectief maximaal 50W output in FT8, dipool, lage SWR, mantelstroomfilter... :cry:

Gaan we binnenkort maar eens naar kijken of dat op te lossen valt, maar voor nu even einde oefening voor de lieve vrede.

Misschien kan de aarding hier of daar wel beter, want van de pc naast de set wil het usb toetsenbord ook nog wel eens weigeren tijdens een doorgang. Dus íets mis is er wel. Maar dat is offtopic.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: PACCdigi

#28 Bericht door elinek »

Van de 34 stations die ik gewerkt heb er 17 uit de log moeten halen, die wilden maar geen signaalrapport geven. Alleen op 20 meter uitgekomen, daar was het vroeg afgelopen. De gewone ft8 liep nog lekker door, maar op de contestfrequentie niks meer na half 8. Ik vond het geen succes, mede door die afwijkende contest voorwaarden.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#29 Bericht door PA3RIS »

PA0BAK schreef: 17 apr 2021, 21:02
PA3RIS schreef: 17 apr 2021, 20:53En PA0BAK gewerkt, die ik al zo'n 40 jaar ken.
Maar al een 30 jaar niet gezien heb :roll:
Toch was het wel leuk, zelfs mijn Ria vond het leuk dat ik je werkte ...........
Ja, dat van die 30 jaar kan wel kloppen!

Doe Ria de groeten van me!

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#30 Bericht door PA3RIS »

elinek schreef: 17 apr 2021, 23:37 Van de 34 stations die ik gewerkt heb er 17 uit de log moeten halen, die wilden maar geen signaalrapport geven. Alleen op 20 meter uitgekomen, daar was het vroeg afgelopen. De gewone ft8 liep nog lekker door, maar op de contestfrequentie niks meer na half 8. Ik vond het geen succes, mede door die afwijkende contest voorwaarden.
Ik vond het op sommige momenten ook een vreemde contest.

IK zat bijvoorbeeld rond een uur of 4 even op 15 en op 10. beide open en best wel aardig wat FT8-verkeer op de gewone frequenties. En op de contest-frequenties, helemaal niets. RTTY was sowieso erg rustig, leek wel alsof iedereen op FT8 zat.

Gelukkig heb ik in de avond nog aardig wat kunnen werken op 40 en 80.

Plaats reactie