CQWW CW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

CQWW CW

#1 Bericht door PA2RU »

Dit weekend mee gedaan met de CQWW CW contest..
Bruto score : 509 qso's en 105357 punten bruto..
Voor zover ik dat kan nagaan in mijn archieven heb ik dat in deze contest nog nooit behaald.
10 en 15 waren wel open maar heb er niet zoveel kunnen doen : gebrek aan echt goede antenne's..
Op die banden heb ik de schade wel iets kunnen beperken..op 160 heb ik een redelijk resultaat kunnen halen met een verkorte inverted L..
Die antenne ging zo'n beetje gelijk op met de de korte dipool (2*20) dus deze is nog voor verbetering vatbaar...
73 René PA2RU

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQWW CW

#2 Bericht door ----- »

ik heb alleen de krenten uit de pap gevist,

o.a:
Australie op 10m
Nieuw Zeeland op 15m

maar ook:
Argentina
Aruba
Bahamas
Bermuda
Brazil
Cape Verde
Cayman Islands
Chile
China
Costa Rica
French Guiana
Ghana
Grenada
India
Japan
Maldives
Mauritania
Panama
Puerto Rico
Suriname
US Virgin Is.

en heel veel amerikanen

Solarflux was ook rond de 110 , dat is een paar jaar geleden dat deze zo hoog. SolarCycle 25 is definitief begonnen

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#3 Bericht door dr Mac »

Goed dat het voorbij is. Kunnen we weer gebruik maken van de FT4 en FT8 frequenties.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#4 Bericht door PA2RU »

CW is nog niet dood : het is nog steeds 'alive and kicking' :mrgreen:
73 René PA2RU

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#5 Bericht door dr Mac »

PA2RU schreef:CW is nog niet dood : het is nog steeds 'alive and kicking' :mrgreen:
De overeengekomen bandplannen zijn wel 'dood' tijdens zo'n kloptekens contest. Maar, dat is niet nieuw. :roll:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW CW

#6 Bericht door PD2R »

Ik heb een paar uurtjes meegedaan bij Wino PA0ABM als PF6W. Gewoon voor de leut, niets serieus. Ik geloof dat we meer hebben zitten kletsen dan dat we verbindingen hebben gemaak :mrgreen:
Het viel in deze drukke contest trouwens knap tegen. Richard PA0RRS en Wino zijn door de wol geverfde telegrafisten en kunnen aardig uit de voeten met een oude FT-1000 MP zonder filters. Thuis heb ik een IC-7300 met vrij scherpe en smalle filter mogelijkheden. Wat mij betreft een must bij dergelijke contesten, zeker in S&P. Met de FT-1000 heb je continu meerdere signalen in je passband. Het kost me dan extra veel moeite om mij te focussen op het gewenste signaal. Dat is best vermoeid. Respect voor de oude garde maar geef mij maar wat filters.
Het runnen, wat doorgaans zeker mijn voorkeur heeft, ging maar moeizaam dus voornamelijk S&P gedaan. Alleen actief geweest op 10, 15 en 20 meter.

Lekker bezig geweest René, helemaal niet verkeerd.

Marcel, dat is een aardig lijstje voor een weekendje al zitten er voor jou waarschijnlijk geen nieuwe tussen. Buiten een contest om doe je daar veel langer over om bij elkaar te sparen :wink:

En ja, CW is nog steeds alive en kicking, daar kan in mijn optiek geen digi-mode tegen op. Ik wil gewoon zelf de signalen kunnen decoderen en daarbij niet afhankelijk zijn van de PC. Ieder zijn ding natuurlijk dus is wens dr Mac dan ook heel veel plezier met zijn favoriete mode. Leven en laten leven. En voor wat de banenplannen betreft, CW mag over de gehele band bedreven worden. Daar komt bij, grote CW contesten waarbij er zoveel stations zijn dat het niet binnen het reguliere CW segment past, zijn er niet zo veel. Dus niet zo sikkeneurig, het overgrote merendeel van de tijd kun jij gewoon lekker je ding doen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#7 Bericht door dr Mac »

PD2R schreef: Ieder zijn ding natuurlijk dus is wens dr Mac dan ook heel veel plezier met zijn favoriete mode. Leven en laten leven.
Inderdaad, leven en laten leven. Maar dat schijnt juist héél moeilijk te zijn voor die contesters :mrgreen:
Dus niet zo sikkeneurig, het overgrote merendeel van de tijd kun jij gewoon lekker je ding doen.
Dat soort van paternalisme en dedain mag je voor jezelf houden!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQWW CW

#8 Bericht door ----- »

Wel eens op 40 m geluisterd dr Mac, FT8 staat in mijn boek niet als een mode die erg veel rekening met andere gebruikers houdt

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CQWW CW

#9 Bericht door PA2REH »

Hier ook meegedaan. Vanwege de perikelen rond de Corona crisis konden we als pi4cc helaas niet helemaal los. Bovendien wordt er hard gewerkt aan antenne updates. Nu dus vanuit huis en qrp, 20m only. Ruim 360 Q's is het resultaat. Voordeel van 1 band is dat je fit kan blijven omdat je geen 48 uur aan de bak wil hihi. Je leert ook de band goed kennen want op enig moment weet je wel ongeveer waar alle grote jongens zitten en de condx in te schatten. Het was echt heel lang geleden dat de condx op 20m zo goed waren. Filters op z'n smalst en dan maar draaien, seach & pounce. Ondertussen log ik alles dat ik hoor waardoor de bandmap helemaal volloopt en ik later makkelijk naar bepaalde stations kan terug klikken als ik ze niet bij een paar keer roepen gewerkt krijg, of als ze te zwak doorkomen. Vaak ook de verzwakker aan (zeker de eerste dag) want zo weet ik zeker dat ik als qrp-operator het zonder S-meter uitslag niet hoef te proberen. Call intikken en doordraaien. De moeite van aanroepen kan ik me dan besparen. Maar als dan zondagochtend ZM1A piekt tot S7, zou je denken dat moet lukken. Maar helaas. Idem voor een paar JA's, echt hard, maar onbereikbaar voor mij.

Zaterdag was het redelijk vroeg afgelopen. Zodra de schemering intrad was dx voorbij. Alleen D4Z lukte nog, niets meer uit USA te horen en de harde EU's stonden al in het log. Zondag (na)middag was het beter en vooral richting USA. Zo kwamen op enig moment ook west coast stations (omgeving Seattle en Portland) prima door. Kon er verschillende in het log krijgen. Heb vele USA stations gewerkt boven de 14.100 MHz. 14.132 was het hoogst. Het viel me wel op dat het spots waren op de kaart. Het was bij mij zeker niet zo dat heel USA en Canada te werken was.

Ik viel af en toe (figuurlijk) van mijn stoel wat allemaal met qrp lukte. Moest wel vaak het moment afwachten (bv. een afnemende pile-up, of net even later roepen dan de rest). Dat is het voordeel van een lange call. De laatste twee of drie letters worden dan alsnog gehoord (en zeker als je niet met idioot hoge snelheid roept). Dus al die korte calls vanwege tijdswinst? Onzin, gaat alleen op als je continue aanbod kan hebben. Maar zelfs dan.... Good operating practice doet meer. Vooral USA stations hebben ' good ears' althans de meesten. De mooiste toevalstreffer was wel JX2US. Misschien pikte hij mij eruit omdat we dezelfde naam hebben? Heb m al op meerdere banden met FT8. Nu dus ook met CW. 5T3WW was ook mooi. De moeite waard, want het ging niet vanzelf. Kostte me al met al wel een uurtje. Opeens was hij weg en dan sterft de pile-up uit. Tja, over en uit denk je dan. Maar niet voor mij en elke 10 sec. blijven roepen. Vaak doe je het voor niets, maar in dit geval, ja hoor, na een aantal minuten kwam hij opeens retour. Met de karakteristieke QSB en beetje echo.

Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de logprogramma's flink kunnen helpen. Af en toe kwam men retour voor pa2ru of pa2r. Vroeger werd de H aan het eind van mij call vaak als S gelogd. Ik sein ook regelmatig pa2re5. Zou wel toevallig zijn dat we net tegelijk roepen (al kan het dus wel hihi). Dan nog maar een paar keer de call en dan was het goed. Voor de fone en digi hams: de 5 zijn 5 puntjes, den H zijn 4 puntjes en de S zijn 3 puntjes). Voor dr Mac: Inderdaad met FT8 en FT4 en PSK en RTTY en zelfs een stukje fone was het misschien even afzien. Lekker een weekend wat andere leuke dingen doen, toch? Bovendien op de WARC banden is ook altijd wel wat te doen. Enfin, vandaag en de rest van het jaar kun je weer helemaal los met de digi modes.

Al met al was het een leuk weekend zo in de 'lockdown' periode. All the best, vy 73
Laatst gewijzigd door PA2REH op 30 nov 2020, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: CQWW CW

#10 Bericht door DF2JP »

Hoi dr. Mac,

Wie in een glazen huis zit, mag geen stenen gooien...
Allen vorige week, is de 160m WSPR bereik vastgelopen aan onbruikbaar door sterke FT8 signalen, met mensen die voor 7Q7RU jagen.
Een wedstrijd duurde 24 of 48 uur, deze verstoring was de hele week aanwezig.

73 Joe

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: CQWW CW

#11 Bericht door PA0O »

Hallo ook meegedaan, de 10m propagatie is al enige tijd heel goed richting VK YB HS SA
in CW ook met VK3 VK6 YB HS kunnen werken op 10
Maar mijn vraag:
Ik had ongewone hangups met N1MM af en toe zat het programma vast het log window was donker
en ik had ook een popup dat de compoort / cat offline was
Tot nu toe de laatste jaren heb ik hier geen last van gehad
De compoort w COM4 die ik al jaren met N1MM en de K3 gebruik was ineens niet meer available..
Bleek dat er comports in het lage bereik COM1 -10 door BT (bluetooth) waren geconfiskeerd.
Ooit programma Plantronic voor een BT oortje geïnstalleerd. Dat heb ik nu verwijderd
BT progs hebben allemaal de onhebbelijkheid dat ze random zonder melding comports kunnen bezetten.
Nadat ik deze ports op een hoger com nummer heb verplaatst was de COM4 not available melding weg

Maar toch liep het programma in volle actie af en toe vast dan was ik even uitgeschakeld meestal in een pileup natuurlijk
Dan raakte ik wel even van slag en begon te knoeien ik had zelf ook even een hangup...
Het was ook wel weer een goede CW hersen gymnastiek na het FT8 werk...

De vraag is: ben ik de enige met deze vastlopers in N1MM ?
laatste versie PC is i7 8 core W7-64b 16G ram SSD
PC snel genoeg

N1MM is al meer dan 15 jaar in gebruik met een FTDI USB serial het werkt het nagenoeg feilloos in W7-64

tot afgelopen weekeind dus

verdere opmerkingen over N1MM die ik gepost heb op de N1MM Bug / feature pagina zonder succes

1. Waarom is de ADIF import in general DX of general VHFDX restricted tot exact het zelfde contest type?
terwijl b.v. WSJT-x FT8 QSO via de "achterdeur" logging ADIF log records via UDP van uit WSJT-x wel in elk! contest type word geaccepteerd
Dat zou alleen in general logging moeten mogen en daar zou je dus ook gewoon alle imports moeten toestaan
In een contest log moet dit wel beperkt zijn tot ADIF van het zelfde contest type.
2. Delete record is met een leeg cal veld is alleen mogelijk als je eerst een dummy call invoert. Niet zo'n probleem maar waarom?
3. Bij opstarten komt steeds het network status veld in beeld moet je steeds handmatig minimaliseren niet heel erg maar onnodig
4. In general mode loggen van b.v. een 630 of 2200 m QSO is niet direct mogelijk , eerst een "geldige" frequentie ingeven en edit in db kan wel
dit valt natuurlijk een beetje buiten het doel van N1MM als puur contest programma, maar waarom wel een general log wat niet echt general is?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQWW CW

#12 Bericht door ----- »

Na lang N1MM gebruikt te hebben ben ik nu al een tijdje helemaal over op DXLog.net. Het grote voordeel vind ik Omnirig ondersteuning waardoor RSPA1 met HDSDR, Band Master, CW SKimmer, band selectie voor Amplifier en Antenne allemaal in Sync zijn met mijn Transceiver, alles hangt aan elkaar en volgt elkaar.

Het programma wordt actief ontwikkeld en er zijn regelmatig updates, erg fijne contest logger.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#13 Bericht door PA2RU »

dr Mac schreef:
PA2RU schreef:CW is nog niet dood : het is nog steeds 'alive and kicking' :mrgreen:
De overeengekomen bandplannen zijn wel 'dood' tijdens zo'n kloptekens contest. Maar, dat is niet nieuw. :roll:
Men vergeet dat bandplannen in ons land slechts aanbevelingen zijn , en ik neem gemakshalve aan dat dit elders op de wereld niet anders is..
Straks met de PACC kunnen we ons lol op : dan is er ook weer een RTTY contest waarvan je de signalen tot diep onder in het cw bandje hoort maar ook tot ver in het SSB deel...
Op 40 is dat een ramp..vooral omdat de bandplannen daar sinds de uitbreiding naar 7200 niet zijn aangepast..
73 René PA2RU

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#14 Bericht door dr Mac »

PA2RU schreef: Men vergeet dat bandplannen in ons land slechts aanbevelingen zijn , en ik neem gemakshalve aan dat dit elders op de wereld niet anders is..
Juist, en wat men in 'ons land' met aanbevelingen doet is ondertussen ten overvloede bekend. 'Elders op de wereld' dienen radioamateurs zich wel aan de bandplannen te houden. Sterker nog, in sommige landen 'elders op de wereld' zijn die onderdeel van het examen.

Ik ga het hier bij laten want blijkbaar heb ik een soort van godslastering begaan en tegen sektariërs kan men het nooit halen. Succes verder.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW CW

#15 Bericht door PD2R »

dr Mac schreef:
Dus niet zo sikkeneurig, het overgrote merendeel van de tijd kun jij gewoon lekker je ding doen.
Dat soort van paternalisme en dedain mag je voor jezelf houden!
Mijn opmerking was niet paternalistisch bedoeld maar ik kan mij voorstellen dat je het zo opgevat hebt.

Even de zaken op een rijtje: Je gaat in het contest sub-forum klagen over contesters, begint daarbij over bandplannen waar contesters zich niet aan zouden houden maar die per IARU regio en zelfs per land afwijken, waarbij het overigens duidelijk is dat CW overal is toegestaan, en je neemt het op voor een groep gebruikers die het zelf ook niet al te nauw neemt met de bandplannen. Dan is het natuurlijk niet vreemd dat je daar reacties op krijgt.

En ja, elders op de wereld moet men zich wel aan de bandplannen houden. Kijk nou voor de grap eens in het bandplan van IARU Region 2: https://www.iaru-r2.org/wp-content/uplo ... d-plan.pdf
Dus hoezo houdt men zich niet aan het bandplan?

En nu ga je de groep contesters ook nog vergelijken met een sekte?! Misschien is het inderdaad maar beter om het hier bij te laten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie