CQWW CW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: CQWW CW

#16 Bericht door pc1mb »

De WARC banden zijn altijd nog een fijne oase, als er een populaire contest loopt.

Niet verkeerd toch, als er nog wat leven in de hobby zit...

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#17 Bericht door PA2RU »

dr Mac schreef:
PA2RU schreef: Men vergeet dat bandplannen in ons land slechts aanbevelingen zijn , en ik neem gemakshalve aan dat dit elders op de wereld niet anders is..
Juist, en wat men in 'ons land' met aanbevelingen doet is ondertussen ten overvloede bekend. 'Elders op de wereld' dienen radioamateurs zich wel aan de bandplannen te houden. Sterker nog, in sommige landen 'elders op de wereld' zijn die onderdeel van het examen.

Ik ga het hier bij laten want blijkbaar heb ik een soort van godslastering begaan en tegen sektariërs kan men het nooit halen. Succes verder.
In ons land ook....daarbij heb ik heel wat telegrafisten uit heel de EU afgelopen weekend tot ver buiten de grenzen van de bandplannen gehoord : bandgrenzen werden WEL gerespecteerd :idea:
Het is maar wat je godslastering noemt....examens worden blijkbaar eenvoudiger en daarmee ook drukker op de banden..

Lang leve de warc-banden :wink: als je niet van contesten houd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#18 Bericht door PA3DAT »

Het HF-bandplan is een aanbeveling, waar de meesten van ons zich wel aan zullen houden.
Dat bandplan is onderverdeeld in modes. Eerst morse, dan digi, daarna onder anderen phone.
Zo wordt het vaak onthouden.

Maar voor bijna alle banden geldt: morse, digi, en daarna alle smalbandige modes!
CW mag in bijna alle HF-banden op de hele band.
Dus een telegrafiesignaal in de buurt van FT8 is helemaal correct volgens het bandplan.

Heeft Joe Taylor niet in eigen persoon beslist, de afgelopen jaren, dat FT8 op 20m bijvoorbeeld op 14.074 moet?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#19 Bericht door dr Mac »

PA3DAT schreef: Dus een telegrafiesignaal in de buurt van FT8 is helemaal correct volgens het bandplan.
Ik had het over een dijk van een telegrafiesignaal BOVEN OP de FT4 frequentie in de 40 m band. En dat een hele dag! Dat is geen toeval, dat is moedwil!

Maar goed, men kan het blijven goedpraten met kleuterargumenten (ze doen het allemaal dus ik doe het ook).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#20 Bericht door PA3DAT »

Kleuterargumenten? :roll:

En dat terwijl ik je gewoon het bandplan uitleg, waar je blijkbaar weinig van begrijpt.
Mijn punt was: CW mag volgens het HF-bandplan over de gehele band. Dus kom niet aan met sprookjes dat die CW'ers zich niet aan het bandplan houden.

Mooi, ik ben weer weg uit deze (blijkbaar zinloze) discussie.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 30 nov 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#21 Bericht door PA2RU »

dr Mac schreef: Ik had het over een dijk van een telegrafiesignaal BOVEN OP de FT4 frequentie in de 40 m band. En dat een hele dag! Dat is geen toeval, dat is moedwil!

Maar goed, men kan het blijven goedpraten met kleuterargumenten (ze doen het allemaal dus ik doe het ook).
Zou goed moeten gaan : CW is zeer smal in vergelijking met FT4 ;)
73 René PA2RU

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#22 Bericht door dr Mac »

PA3DAT schreef:Kleuterargumenten? :roll:
Ik had het niet over u. Maar over andere reageerders. Mijn verontschuldigingen voor het misverstand.

Ik begrijp misschien na meer dan 50 jaar niet veel van bandplannen. Ik begrijp wel dat men eerst moet luisteren of de frequentie vrij is alvorens met een uitzending te beginnen. Die telegrafist had die frequentie blijkbaar voor 24 uur of meer gehuurd. Of hij gebruikte een kristalzender, kan ook nog.

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: CQWW CW

#23 Bericht door Roy pd8rw »

Eerst luisteren om te kijken of een qrg vrij is wil niet meteen zeggen dat de betreffende om dat niet gedaan heeft.. Wellicht ontvangt ie niks en besluit dan daar cq te geven..
Dat jij beide kan ontvangen.. Maakt de ander nog geen kaper of moedwillig iemand dwars zitten

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQWW CW

#24 Bericht door PA9CW »

Ook een paar uurtjes meegedaan in de QRP klasse. Dit jaar iets meer moeten S&P-en dan runnen t.o.v. vorig jaar. Slechts 254 QSO's gemaakt, want ik had niet zoveel tijd dit weekend. Vorig jaar ruim 650 QSO's. Maar toen "iets" meer tijd aan besteed.
Op 10 meter niks gewerkt, en op 15 meter een handjevol. Omdat ik veel 's avonds QRV was, heb ik vooral op 80 meter veel kunnen werken. Vooral runnen, en dat met QRP :-)

Setup : K3, HyEndFed 40 meter lang en N1MM. Helaas niet met de K2 omdat de CAT het (nog) niet doet.

Al met al een leuke contest. Meer voor de fun, dan voor een hoge plaatsing.
Bijlagen
CQWW2020-5.png
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: CQWW CW

#25 Bericht door PA2RU »

Mooie score Tonnie , ik deed eerder ook voor de fun mee...
Totdat ik van de organisatie een mail kreeg waarin ze aangaven mijn call in X logs te hebben gevonden...
En het verzoek het log alsnog in te sturen :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQWW CW

#26 Bericht door PA9CW »

René, het log opsturen doe ik ook altijd. Dat is tegenwoordig een fluitje van een cent.
En ook leuk om eventueel je certificaat te downloaden.
Maar echt hoog eindigen gaat niet zo makkelijk met “kleine” antennes.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#27 Bericht door Steef »

PA2REH schreef: Dus al die korte calls vanwege tijdswinst? Onzin, gaat alleen op als je continue aanbod kan hebben. Maar zelfs dan.... Good operating practice doet meer. Vooral USA stations hebben ' good ears' althans de meesten.
73
Als je naar de top QSO rates op de website van CQWW kijkt, staan er alleen korte call’s in de top.
Zowel bij hoog, laag en QRP. Weet dus niet of je theorie klopt :D

https://www.cqww.com/rates/index.php

Maar goede oren helpt wel, en kan leuke dingen opleveren.

Leukste QSO kaart die ik gekregen heb, was een jonge Amerikaan die blij was als een kind dat we een geldige QSO hadden gehad.

Hij werkte met 3 watt op een draadje IN zijn zolder.
Zijn eerste EU verbinding.

Dan weet je dat je eigen antenne goed werkt iig :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#28 Bericht door Steef »

dr Mac schreef:Goed dat het voorbij is. Kunnen we weer gebruik maken van de FT4 en FT8 frequenties.
Staat FT4 en FT8 in het bandplan?
Of staat er alleen digimode?

Nog nooit FT4 of 8 gedaan, geen idee of het leuk is.

Maar mensen die moeite hebben met de contesten is van alle tijd.
Zou als gebruiker maar denken, fijn dat de banden een keer goed gebruikt worden.
Goede reden om ze niet kwijt te raken. En het is maar 3x per jaar zo druk.
Wie praat luistert niet

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: CQWW CW

#29 Bericht door dr Mac »

Steef schreef: Nog nooit FT4 of 8 gedaan, geen idee of het leuk is.
Nog nooit cw gedaan, geen idee of het leuk is. Maar het ging mij helemaal niet om de 'leukigheid' van een bepaalde mode :roll:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#30 Bericht door Steef »

dr Mac schreef:Maar het ging mij helemaal niet om de 'leukigheid' van een bepaalde mode :roll:
Leuk hé?

Mensen lezen alleen maar wat ze willen.
Mensen geloven ook alleen maar wat ze willen.

Ze willen geloven dat ze veilig zijn met een mondkapje, en dat is dan het enige wat ze lezen en geloven.
Als jij dan aantoont dat het niet zo is, dan ben je een P@@rdel#l, en speek je nog steeds niet de waarheid.

Zal het nog een keer herhalen hieronder, dat is dus de essentie van mijn betoog.
De rest is bijzaak.
Komt ie:


Maar mensen die moeite hebben met de contesten is van alle tijd.
Zou als gebruiker maar denken, fijn dat de banden een keer goed gebruikt worden.
Goede reden om ze niet kwijt te raken. En het is maar 3x per jaar zo druk.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie