Welke contest is het nou?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Welke contest is het nou?

#1 Bericht door PD0Y »

In het weekend blaast de halve wereld uit mijn speaker.
CQ Contest .. contest.
Dus ik kijken op de contest-kalender.

Maar hoe weet ik nou voor welke contest de andere partij aan het roepen is?
Soms zeggen ze wel welke, zoals nu de ARI International contest, maar heel vaak kom ik er niet uit.

Iemand nog tips hoe je ze nou kunt onderscheiden zodat ik de reglementen kan zien en eventueel mee kan doen?

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Welke contest is het nou?

#2 Bericht door PE9PE »

PD0Y schreef:In het weekend blaast de halve wereld uit mijn speaker.
CQ Contest .. contest.
Dus ik kijken op de contest-kalender.

Maar hoe weet ik nou voor welke contest de andere partij aan het roepen is?
Soms zeggen ze wel welke, zoals nu de ARI International contest, maar heel vaak kom ik er niet uit.

Iemand nog tips hoe je ze nou kunt onderscheiden zodat ik de reglementen kan zien en eventueel mee kan doen?
https://www.cqcontest.eu/
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#3 Bericht door PA3DAT »

Vaak zijn er meerdere contesten tegelijk, maar is de ene in CW, de ander in SSB of RTTY.
Op dit moment loopt er maar één contest: de ARI DX Contest.

De RCC-contest liep tot 11 uur vanochtend, lokale tijd, de ARI is om 14.00 uur begonnen,
tot morgenmiddag 14.00 uur.

Waar je ook even op moet letten: de makkelijkste contesten met de meeste activiteit zijn
die waar "Iedereen werkt met iedereen."
Zou je bijv. aan een Belgische contest mee willen doen waarbij je alleen Belgische stations
mag werken, dan ben je gauw klaar: misschien werk je er een paar op 40m, maar voor
20m of 10m is België in principe té dichtbij, of je moet aan de grens wonen! :D
Die noemde hij al, maar dan in het Nederlands: http://www.contestkalender.nl

(En voor Rob: ook handig is die grote knop NIEUW ANTWOORD linksonder, i.p.v. dat kleine
ding met "Citeer" erop! :wink: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Welke contest is het nou?

#4 Bericht door PA0CMU »

Dennis, door goed te luisteren naar de 'exchange' kan je meestal wel achterhalen in de contest-overzichten om welke contest het gaat. Diverse contesten hebben in de reglementen staan hoe er 'CQ' gegeven moet worden. Ook daaruit kan je afleiden om welke contest het gaat. Helemaal duidelijk is het niet altijd, dat beaam ik wel. Als ik niet meer weet wat er aan contesten loopt, kijk ik op de website van UA9QCQ.

http://ua9qcq.com/en/calendar.php?lang= ... =5&Yr=2020
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Welke contest is het nou?

#5 Bericht door PA9CW »

De site van UA9QCQ gebruik ik erg vaak, i.p.v. contestkalender.nl. Die is namelijk veel completer. Daar staan ook de contesten op die doordeweeks gehouden worden.

PS Soms kan je in twee contesten tegelijk meedoen. Als het uitwisselen maar gelijk is. Dus als het RST plus volgnummer is.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#6 Bericht door PD0Y »

Bedankt voor de reakties allemaal.

Als ik dan ga naar UA9CQCQ kom ik op de volgende contests uit...

02 May 12:00 03 May 11:59 CW,SSB,RTTY ARI International DX Contest Go to ... 08 May, 2020
02 May 13:00 03 May 06:59 CW,SSB,Digital 7th Call Area QSO Party Go to ... 13 May, 2020
02 May 15:00 03 May 02:59 CW,SSB Indiana QSO Party Go to ... 01 June, 2020
02 May 20:00 03 May 04:59 CW,SSB New England QSO Party (1st part) Go to ... 02 June, 2020

Ik hoorde net een Italiaan die roept aardig ARI contest.
Maar het zou dus net zo goed een van de andere kunnen zijn als het er niet bij gezegd wordt.
Puzzeltje hoor ... :(

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Welke contest is het nou?

#7 Bericht door PG7M »

PG7M Robert

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#8 Bericht door PD0Y »

Die is duidelijk. Dankjewel!

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Welke contest is het nou?

#9 Bericht door PA0CMU »

PA9CW schreef:PS Soms kan je in twee contesten tegelijk meedoen. Als het uitwisselen maar gelijk is. Dus als het RST plus volgnummer is.
Die vlieger gaat niet op Tonnie, dat gaat fout bij de matching door de robot en levert per saldo niks op.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#10 Bericht door PD2R »

Ik gebruik ook altijd deze contest kalender, voorheen was dit de kalender van WA7BNM. Heel volledig en overzichtelijk met over het algemeen links naar de contest rules van de betreffende contesten.

Dennis, in het lijstje wat jij op noemt staan drie QSO parties die in Noord Amerika worden gehouden. Dat zijn QSO parties waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk stations te werken uit een bepaalde staat of call area. De stations die zich in die bepaalde staat of call area bevinden kunnen wel iedereen werken. Ondanks dat zij dus wel de hele wereld mogen werken, zijn dit toch voornamelijk “locale” contesten binnen Noord Amerika. Ik heb ooit eens mee proberen te doen met de Noord Amerikaanse field day. Ik kon diverse stations horen maar de meeste hadden hun yagis de andere kant op staan of gebruikte antennes die voornamelijk geschikt waren voor contacten binnen NA. Ondanks dat ik vanuit Denemarken met één kW in FB33 naar hen zat te roepen, hoorde de meeste mij dus niet. Vanuit EU deden er ook zo weinig stations mee dat het voor hun de moeite niet waard was om hun antennes richting EU te draaien. Met dergelijk QSO parties is dit doorgaans ook het geval.

De ARI contest is een Italiaanse contest waarbij iedereen met iedereen kan werken. Ook niet-Italiaanse stations kunnen dus QSO’s maken met andere niet-Italiaanse stations en daar punten voor krijgen. Desondanks ligt de focus wel op de Italianen want naast elke DXCC entiteit is ook elke Italiaanse provincie een multiplier.
In dit geval is het feit dat je veel Italianen op de band hoort dus een belangrijke aanwijzing.

Daarnaast zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen vragen. Probeer dan een station uit te zoeken die het niet zo heel druk heeft en bij voorkeur en als het even kan een beetje Engels kan spreken. Hou je vraag kort, bijvoorbeeld “Are you in the ARI contest?” of gewoon “ARI contest?”. Mijn ervaring is dat als je aan de gemiddelde Zuid Europeaan beleeft en in correct Engels de vraag stelt “Excuus me, in which contest are you participating?”, je dikwijls geen antwoord krijgt omdat de vraag niet begrepen wordt.

Met de bovenstaande en de eerder genoemde aanwijzingen, moet je aardig in staat zijn om te achterhalen welke contest je op de band hoort.

Succes en veel plezier!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#11 Bericht door PD0Y »

Dankjewel Maarten!

Het is me duidelijk. Gewoon brutaal, en niet te ingewikkeld, vragen. 8)
Ook met die website heb ik al meer informatie.

-Verwijderd account

Re: Welke contest is het nou?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Ik hoorde vanmiddag een station uit mijn regio CQ contest roepen op 432MHz.
Kan deze contest niet terugvinden in de kalender...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke contest is het nou?

#13 Bericht door PA3DAT »

Voor VHF en UHF zijn er aparte contestkalenders, vaak per land.

Dit weekend: https://vhf-uhf.veron.nl/category/contest-nieuws

De meimaand: https://vhf-uhf.veron.nl/home/activiteitenagenda/mei
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Welke contest is het nou?

#14 Bericht door PA9CW »

PA0CMU schreef:
PA9CW schreef:PS Soms kan je in twee contesten tegelijk meedoen. Als het uitwisselen maar gelijk is. Dus als het RST plus volgnummer is.
Die vlieger gaat niet op Tonnie, dat gaat fout bij de matching door de robot en levert per saldo niks op.
Ja, dat klopt inderdaad.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie