Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#16 Bericht door PA1RAM »

haha jouw kaartje komt overeen met die van mij. Helaas werd ik met mijn 10W niet overal gehoord, nog overgeschakeld tussen horozontal/vertical mar sommige amateurs horen je niet of willen dat niet? Jij komt trouwens snoeihard binnen in Zeewolde ;) Maar inderdaad ook Engeland, Duitsland en Frankrijk gewerkt, niet slecht voor 70cm denk ik dan...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#17 Bericht door PA2S »

pa1bvm schreef: ik probeer juist de stations te werken met signaaltjes van -18 oid ..
Nu begin ik te snappen waarom je niet terugkwam op de vele keren dat ik je aanriep... te hard ... hi.

Het was goed om activiteit te zien, maar eerlijk gezegd vond ik het als geheel erg matig en ontzettend moeizaam. Ik leek een brullende muis met 30 W en een 13 el. Flexa yagi, veel stations tevergeefs aangeroepen. Ik zou bijna in de verleiding komen een 70 cm PA te gaan maken...
Later zag ik op PSK reporter dat ik wel degelijk gezien was bij een aantal stations, maar mogelijk was dat op een ander moment. Het lijkt wel of veel stations nog meer ruis hebben dan ik heb (en dat is al fors, want wisselen tussen antenne en dummyload scheelt in de gunstigste richtingen een dB of 6).

Verder is FT8 echt niet mijn ding. Op 60 meter is het een uitkomst want anders was het een (nog veel grotere) puinhoop. Het enige voordeel is dat je met minder SNR nog verbindingen maakt, die in CW of SSB niet of amper mogelijk zouden zijn. JT65 was nog beter/spannender, echt jammer dat FT8 zo populair is geworden. Maar het is verder gewoon vreselijk saai. Kan er niks aan doen. 59(9) in contests is ook saai, maar er zit toch nog een persoonlijk kantje aan. Vroeger in elk geval met heel veel plezier aan VHF/UHF contesten meegedaan. Man, man, wat was dat leuk. Ook de VHF dag was een major event. Heel inspirerend, mede dankzij mensen als PAoEZ (RIP Arie) die ook heel goede ideeën had hoe je activiteit op (nog) hogere banden kon stimuleren.

Ik vroeg me af of FT8 wel zo'n goede mode is. Want het is gemaakt voor HF en het kan amper drift hebben. JT65 kan daar beter tegen (het was er juist voor gemaakt). De IC7100 (tijdje geleden aan land getrokken) is behoorlijk stabiel, na een korte opwarmperiode is hij in mijn ogen stabiel genoeg. Ik zal nog eens mijn Rubidium standaard aanzetten en de drift eens meten, dat staat nog op de todo lijst.

Enfin, de plicht roept, ik zal het log voor de vorm uploaden, maar een handvol verbindingen in een paar uur...

73, Henk

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#18 Bericht door pa1bvm »

@pa2s Henk heb je een paar keer gezien .. maar ik had heel erg veel last van stations vlak in mijn buurt met + 18 db signalen .. dus mijn ontvanger werd nogal overstuur
gebruik hier 2 x 26 ele met dem transverter en ic7300 .. ongeveer 50 watt in ft-8 .. ( in ssb tegen de 250 w)
ik denk dat de meeste QSO's gewoon in ssb gemaakt hadden kunnen worden .. veel stations waren hier -7, -3 en ook veel + 10 + 12 .. dat lukt dan makkelijk .
veel nieuwe stations hoor je eigenlijk alleen met ft-8 ( ook op 144 Mhz ) maar ik zie ze nooit op ON4KST of in in de DX cluster met een ssb QSO ..)

ik moet eerlijk zeggen dat ik FT-8 eigenlijk alleen gebruik door een paar keer cq te geven en dan in pskreporter te kijken of het " zin" heeft om doortegaan ( zeker op 144 Mhz omdat de poulatie daar veel groter is ) .
volgende week dinsdag is de " gewone " NAC contest op 432 en ook de engelse 432 contest .
dat is toch meer mijn ding ( niet actief voor de score ) gewoon wat puntjes voor de "zachte" stations

73 Rick

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#19 Bericht door PA2RU »

PA2S schreef:
Ik vroeg me af of FT8 wel zo'n goede mode is. Want het is gemaakt voor HF en het kan amper drift hebben.
73, Henk
FT8 is in de eerste instantie gemaakt voor gebruik op 6m en dan met name voor transatlantische verbindingen.
Dergelijke openingen zijn vaak van korte duur en door de regel zijn die signaaltjes ook niet al te hard.
Dat het gemaakt zou zijn voor HF verwijs ik naar het rijk der fabelen : daar word het naar mijn bescheiden mening grof misbruikt.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#20 Bericht door PA3DAT »

PA2RU schreef:Dat het gemaakt zou zijn voor HF verwijs ik naar het rijk der fabelen ...
Dat heeft ook niemand hier beweerd. Ik schreef slechts: "FT8 is populair geworden op HF en daar kiest
iedereen zijn eigen tijdslot."
PA2RU schreef:FT8 is in de eerste instantie gemaakt voor gebruik op 6m en dan met name voor transatlantische verbindingen.
Dat is nieuw voor mij. Heb je daar ook een bronvermelding bij?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#21 Bericht door PA2RU »

PA2S deed die bewering ;)

Voor bronvermelding verwijs ik je naar wikipedia -> https://en.wikipedia.org/wiki/WSJT_(ama ... _software) ergens halverwege de pagina.

FT8

Joe Taylor, K1JT, announced on June 29, 2017 the availability of a new mode in the WSJT-X software, FT8.[14] FT8 stands for "Franke-Taylor design, 8-FSK modulation" and was created by Joe Taylor, K1JT and Steve Franke, K9AN. It is described as being designed for "multi-hop Es where signals may be weak and fading, openings may be short, and you want fast completion of reliable, confirmable QSO's".

According to Taylor, the important characteristics of FT8 are —

T/R sequence length: 15 s
Message length: 75 bits + 12-bit CRC
FEC code: (174,87)LDPC
Modulation: 8-FSK, keying rate = tone spacing = 6.25 Hz
Waveform: Continuous phase, constant envelope
Occupied bandwidth: 50 Hz
Synchronization: three 7x7 Costas arrays (start, middle, end of transmission)
Transmission duration: 79*1920/12000 = 12.64 s
Decoding threshold: -20 dB (perhaps -24 dB with a priori decoding, TBD)
Operational behavior: similar to HF usage of JT9, JT65
Multi-decoder: finds and decodes all FT8 signals in passband
Auto-sequencing after manual start of QSO

Compared to the so-called "slow modes" (JT9, JT65, QRA64), FT8 is a few decibels less sensitive, but allows completion of QSOs four times faster. Bandwidth is greater than JT9, but about one-quarter of JT65A and less than one-half of QRA64. Compared with the "fast modes" (JT9E-H), FT8 is significantly more sensitive, has much narrower bandwidth, uses the vertical waterfall, and offers multi-decoding over the full displayed passband. Features not yet implemented include signal subtraction, two-pass decoding, and use of a priori (already known) information as it accumulates during a QSO."[15]
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#22 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: Dat het gemaakt zou zijn voor HF verwijs ik naar het rijk der fabelen : daar word het naar mijn bescheiden mening grof misbruikt.
“FT8 is an excellent mode for HF DXing and for situations like multi-hop Es on 6 meters, where deep QSB may make fast and reliable completion of QSOs desirable,” Taylor’s release notes assert. (vet PA2S)
Bron: ARRL http://www.arrl.org/news/ft8-mode-is-la ... ital-world

Waarom er sprake zou zijn van misbruik, zie ik niet. Over JT65 zou dat misschien gezegd kunnen worden omdat het niet bedoeld was voor HF, maar wat is het probleem als creatieve amateurs experimenteren?
Dat ik minder een fan van FT8 ben, wil nog niet zeggen dat er velen zijn voor wie de weak signal modes een geweldige mogelijkheid bieden om in de moderne (ruis-)wereld nog DX te kunnen werken.

Vorige week was ik op de fiets naar een rustig gebied gegaan en daar gekeken naar het achtergrond ruisniveau op 60 meter. Dat bleek naar schatting zo'n 20 dB lager te zijn dan bij mij thuis en aardig in de buurt te komen van de ITU Rec 372-14 voor het minimaal te verwachten ruisniveau op 5 MHz. Ik vermoed dat veel amateurs slechter af zijn. Dus geen misbruik maar gebruik van een middel om af en toe een leuke verbinding te maken.

73, Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#23 Bericht door PA2RU »

Moet wel toegeven dat dergelijke digimode's uitermate geschikt zijn voor het maken van verbindingen in deze tijd.
Zeker gezien de toename van 'man made noise' , het steeds lastiger worden om antenne's te mogen plaatsen in bepaalde gebieden en niet te vergeten het zonnevlekken minimum.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#24 Bericht door PA3DAT »

PA2RU schreef:PA2S deed die bewering ;)
Misverstand dus, duidelijk! :D

FT8 is ideaal voor HF, daar vind ik het ook (na enige aanvankelijke aarzelingen) geweldig leuk voor.
Het is ook de reden dat ik in de camper mijn IC-7300 meeneem, die is ideaal om middels usb aan
te sluiten op mijn laptop. Dan kan ik eenvoudig contesten met N1MM en FT8 bedrijven.

Ik heb wel eens een MicroKeyer II meegenomen op vakantie, om zo de ingebouwde FT-857 aan te
sluiten op de laptop. Maar ik had altijd ruzie met de vele instellingen, drivers en compoorten.

Het is door FT8 dat ik ook weer actief ben geworden op 2meter en 70cm. Ik deed wel eens mee aan
zo'n activity-contest op dinsdagavond, maar al wat er was: weinig 'activity'. En met het overlijden
van Guus PA0GUS uit Sneek, zowat de enige die ik dan nog hoorde, was het helemaal stil geworden.
De afgelopen 30 jaar één keer een OZ gewerkt op 70cm, met mijn horizontale rondstraler.

Daarom leek me deze woensdagavond-activiteit wel leuk! Iedereen zit in principe op dezelfde qrg,
144.174 of 432.174 dus je kunt elkaar bijna niet mislopen. Het werken, loggen én insturen is super
simpel gemaakt, iedereen kan meedoen!
En als er dan enthousiastelingen zijn die, hierdoor aangespoord, óók een horizontale antenne in hun
mast gaan zetten, wie weet neemt de activiteit op de dinsdagavonden dan ook toe.

Kansen, win/win-situatie, positief benaderen. Daarom was ik wat teleurgesteld in de reactie van Rick
PA1BVM. Die op zijn beurt weer was teleurgesteld door de harde en té brede signalen in zijn directe
omgeving. Snap ik, heb ik zo ook geen oplossing voor.

Rick, probeer FT8 eens buiten de contesten om. Met mijn 6 elementjes op 13m boven de grond haal
ik dagelijks wel 500km. Met een beetje tropo wordt het opeens meer! En jij hebt vast meer/betere
en hogere antennes dan ik.
En handig aan FT8: de (soms weinige) activiteit speelt zich af op één frequentie, dus je mist niets!
Want ik heb ook niet de tijd om de hele dag mijn aan mijn vfo te zitten draaien... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#25 Bericht door pa1bvm »

voor de volledigheid ..
ik heb totaal geen problemen met ft-8 ..prima mee te werken maar dan wel met een paar nuttige afspraken
dat is ook van toepassing op MSK en FSK modes .. .
we zitten in onze squares erg dicht bij elkaar qua kilometers en qua spectrum …
We kunnen gewoon afwachten tot het weer een vette puinhoop wordt als er straks weer sporadic is .
je kan ook afspraken maken ..
Het zou toch leuk zijn als een ieder tijdens een sporadic opening eens met een Italiaan of een hongaar een verbinding kan maken … of misschien eidelijk eens die multihop naar Tunesie of Israel ..
even los van gebruik in een contest .. dat is eigenlijk altijd een rommeltje .. :lol: :lol:
maar gewoon hoe gebruik je een " tool " dat tot -20 db signaaltjes kan detecteren ..


1) vaste periodes afspreken
2) controleer met een tegen station uit de buurt of je met TX niet heeeel breeeed bent en 6 keer gezien wordt ..
3) als je op vhf/uhf bezig bent met ft-8 .. heb dan ook on4kst " aan staan" dan kunnen we afspreken als er iets uit sync loopt ..
4) als er een PA station of DL of ON station cq DX roept .. laat hem dan met rust ...
5) als je op een CQ van iemand terug komt ga dan niet boven op zijn TX frequentie zitten ..

als je nix hoort .. wil dat nog niet zeggen dat er nix is ..
ik kijk regelmatig in PSKreporter wie mij hoort .. maar ook wat anderen horen
Er zijn in engeland en duitsland een aantal DX stations die veel horen .. dan tik ik die call even in bij de pskreporter en dan denk ik .. pffff die heeft wel erg goede oren..

tot in de pile -up ..

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#26 Bericht door pe1itr »

Het punt bij digitale mode zoals FT8 is dat we met z'n in 3kHz bandbreedte alle verkeer proberen te persen. Dat gaat niet, ook al maken we beste afspraken over schone signalen en sequence. We zitten elkaar altijd " in de weg" In principe is het zo dat je in een gebied een sequence afspreekt waarin je uitzendt. Op deze manier zit je elkaar niet in de weg. Bij ons zou dat de 2e sequence zijn. Maar als ze dat nu ook afspreken bv in Ierland. Dan zouden we elkaar niet kunnen werken... Dus iemand moet dan in de "verkeerde" sequence gaan zitten. Zo gaat het..

De oplossing is m.i. dat we ons over de band gaan spreiden. Laten we bv een bandje nemen van 20 of 50 kHz. Er is in principe geen enkele reden waarom we binnen 3 kHz op die ene frequentie moeten blijven.
Daar zit nu precies nu het probleem in de software. We zitten een beetje gevangen in wat de software programmeurs ons aanbieden. Waarom maken "ze" de software niet zo dat we die kunnen aansluiten op een SDR en dat meteen alle signalen in 50 kHz of meer decoderen. Dan is er ruimte genoeg voor iedereen om in wat voor een sequence dan ook te zitten.
Op VHF en hoger is ruimte genoeg voor ons in het spectrum, dat we ook moeten gebruiken. (Anders spelen we de overheden alleen maar in de kaart.)

Wat overigens is gebleken niet te werken is een tweede FT8 3 kHz breed kanaal gebruiken . bv 144.178 is als alternatief wel eens in gebruik omdat het er rustiger zou zijn. De praktijk is dat hier ook niemand gaat zitten monitoren want er is niets te doen. Het is er te rustig. We blijven allemaal hangen opde ene 3 kHz.
Juist omdat een mooi aspect van het FT8 gebeuren is dat je de hele dag de frequentie kunt monitoren en dan op de telefoon/computer kunt zien of er dx is.

Kortom mijn oproep aan iedereen om de software ontwikkelaars te verzoeken om een optie te maken om de meeste bekende SDR ontvangers zoals de RTL-SDR etc aan te kunnen sluiten. Dat zou dan gaan om Joe Taylor en zijn team voor WSJT-X gaat. En ook Christo en zijn team voor MSHV etc . Vergelijkbaar zoals ook bij MAP65 software is gemaakt.

73 Rob PE1ITR

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#27 Bericht door pe1itr »

Relevant stukje in deze presentatie vanaf 09:03. How much spectrum?
https://youtu.be/s1t5E38vrPY?t=543

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#28 Bericht door pa7ww »

Hoi, ik ben het niet eens met PE1ITR, dat je op een tweede stukje van 3 KHz geen aktiviteit zult horen.
Tijdens de eerste FT4 contesten van de RSGB op 80m dit najaar, bleek al snel dat 3 KHz veel te smal is .
Bij de daarop volgende maandelijkse contesten worden nu de volgende frequenties aanbevolen: 3.576, 3.579, 3.582.
Die kun je zelf in je programma instellen! In de contest van maart kon ik duidelijk merken dat de deelnemers zich mooi gespreid hadden over deze 3 stukjes van de band. Geen enkel probleem meer met de drukte. De contest organisator kan dit prima regelen.
'73 de Henk, PA7WW.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#29 Bericht door pe1itr »

We zouden het de volgende contest kunnen proberen door te spreiden over:
144.174, 144.178 en 144.180 dail frequency
432.174, 432.178 en 432.180 dail frequency

Moeten het denk ik wel hier en daar vlak voor de contest op de diverse forum melden. Dan kan de DX je vinden.
Ik ben wel in voor dit experiment:

Je kan overigens 3x nog steed met een sdr op de 3 kanalen kijken of er iets te doen is. Mogelijk kan je 3x een instance van WSJT-X op je sdr ontvanger aansluiten. Dan mis je helemaal niets.

De gedachte dat het niet altijd werkt komt voort uit de ervaring van een DX station. Afgelopen december/januari waren er flink condities ri EA. Iedereen zat over elkaar op 144.174. Toen is sommige DX uitgeweken naar 144.178 omdat die anders niet gedetecteerd kon worden. Die DX werkte bijna niemand en is weer lekker terug gegaan naar 144.174.
Dus wellicht werkt die vorm van spreiding niet zo goed "random" maar wel in een aangekondigd event zoals een contest.

What say?
Laatst gewijzigd door pe1itr op 09 apr 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw: maandelijkse Veron DDAC FT8-contesten op 70cm

#30 Bericht door pa1bvm »

je zou ook iets met split kunnen doen ..
ik tx op 144.174 in second ( what else ???)
"cq pa1bvm 184" … dan zend ik dus op 174 .. en ik luister op 184
zodra ik een reply hoor op 184 ga ik ook zenden en ontvangen op 184 ..

het is even opletten .. maar het gaat met meteorscatter op 144.375 al jaren prima ..

ik zie het niet vaak op 144.174 of 432.174 .. maar het kan wel ..

Plaats reactie