PACC 2020

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2020

#31 Bericht door PD2R »

PA2RU schreef:
PD2R schreef: Als jij het andere station verkeerd logt dan gaat dat niet ten koste van zijn/haar score, enkel van die van jouw.
Die bewering klopt niet : als er foutief is gelogd dan vervallen de punten bij beide stations.
Niet helemaal waar René. Er staat nergens dat een foutief gologd QSO in het logs van het tegenstation strafpunten opleverde, enkel wanneer het QSO geheel niet voorkomt in het log van het tegenstation.

Strafpunten
• Een QSO levert een straf QSO (-1 punt ipv. +1) indien uit cross-checking blijkt dat:
o Het tegenstation foutief gelogd is (BAD Call).
o Het rapport van het tegenstation fout is gelogd.
o Het QSO niet aanwezig is in het log van het tegenstation (NIL).
 Een QSO wordt niet geteld maar levert ook geen straf QSO’s op indien:
o De QSO tijden in beide logs meer dan 5 minuten verschillen (uitgezonderd systematische computer
fouten).
o De QSO band en/of mode verschilt in beide logs.
o Een dupe QSO niet in het log van het tegenstation voorkomt.
o Het tegenstation duidelijk niet een contestdeelnemer is (b.v.‘001’ exchange in meerdere logs).
o Het tegenstation alleen in jouw log voorkomt, maar stations die maar 1 karakter verschillen van het
geclaimde tegenstation komen voor in andere logs én het ontvangen volgnummer >’001’ (UNIQUE+1).
 Een verbinding met een tegenstation dat “UNIQUE” is (komt niet in de database voor en kan niet worden herleid
tot een logging fout) telt gewoon mee. Stations met een bovennormaal percentage ‘UNIQUES’, zullen verder
worden geanalyseerd door de contestmanager.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: PACC 2020

#32 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PE4BAS schreef:Louwrens, als je nog meer vragen hebt dan weet je mij te bereiken. Ik doe al heel wat jaartjes mee met de PACC contest dus weet ongeveer hoe het werkt. :D
Zeker!
Jammer dat je niet hier in de buurt zit... konden we er een biertje bij drinken :lol:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2020

#33 Bericht door PE2AAB »

Ter Info; kreeg zojuist nog een update van N1MM. Versie 1.0.8131 van 4 feb 2020
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#34 Bericht door PA2RU »

@PD2R
Beetje vreemd maar goed....blijkt wel dat er per contest het 1 en ander nogal verschilt..
Ik heb ooit eens zo'n 300 verbindingen gemaakt in een CQWW CQ contest maar het log niet ingestuurd.
Ploft er een e-mail binnen van de organisatie : ze hebben mijn call in 300 logs aangetroffen , ontdekt dat ik mijn log niet had ingestuurd en het dringende verzoek dat alsnog te doen...anders worden al die qso's afgekeurd..

Ik zie wel : de voorbereidingen hier zitten in een afrondende fase ;)
Tijdelijke 160m antenne ( verkorte inverted L ) werkt want ik ga er van uit dat 15 en 10 erg slecht zullen zijn , hopen dat ik daar die schade kan beperken..

Ik hoop ook trouwens dat er weer eens een analyse verschijnt mbt clustergebruik : ik zie de laatste dagen dat PI75AMF op het dx-cluster al flink aan het spammen is voor de PACC en een 1 of ander award wat ze uitgeven.
73 René PA2RU

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: PACC 2020

#35 Bericht door PG7M »

Ook al doe je niet mee voor het klassement, je kan altijd nog als checklog insturen, dat vinden de stations die wel mee doen voor het klassement, wel zo prettig.

Zij loggen om de punten binnen te harken.
PA2RU schreef:@PD2R
Beetje vreemd maar goed....blijkt wel dat er per contest het 1 en ander nogal verschilt..
Ik heb ooit eens zo'n 300 verbindingen gemaakt in een CQWW CQ contest maar het log niet ingestuurd.
Ploft er een e-mail binnen van de organisatie : ze hebben mijn call in 300 logs aangetroffen , ontdekt dat ik mijn log niet had ingestuurd en het dringende verzoek dat alsnog te doen...anders worden al die qso's afgekeurd..

Ik zie wel : de voorbereidingen hier zitten in een afrondende fase ;)
Tijdelijke 160m antenne ( verkorte inverted L ) werkt want ik ga er van uit dat 15 en 10 erg slecht zullen zijn , hopen dat ik daar die schade kan beperken..

Ik hoop ook trouwens dat er weer eens een analyse verschijnt mbt clustergebruik : ik zie de laatste dagen dat PI75AMF op het dx-cluster al flink aan het spammen is voor de PACC en een 1 of ander award wat ze uitgeven.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2020

#36 Bericht door PD2R »

Je bent niet verplicht om je log in te sturen en ook bij de CQWW contesten worden QSO's waarbij het tegenstation het log niet in heeft gestuurd, NIET afgekeurd. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat jij een mail hebt gehad waar in staat dat je tegenstations hun punten verliezen als jij jouw log niet instuurt. Waarschijnlijk heeft daar in gestaan dat de organisatie graag je log zou willen ontvangen omdat ze dan nog beter in staat zijn om alles te controleren en het dus zo eerlijk mogelijk kunnen houden.

Het insturen van je log is een fluitje van een cent. De sponsoren doen er alles aan om het zo gemakkelijk mogelijk te maken. Bij veel contesten kun je er voor kiezen om je log te uploaden op een website of te mailen naar de sponsor. Je ontvangt in principe ook altijd een bevestigingsmail/bericht met informatie of je log in goede orde is ontvangen of dat er mogelijk iets mis is en wat dat dan kan zijn. De reden waarom sponsoren de drempel zo laag mogelijk willen houden is simpel, meer logs betekend dat de sponsor beter in staat is om fouten en eventuele valsspelers te identificeren. Bij het contesten gaat het immers ook om accuratesse. Maar nogmaals, het insturen van een log is in vrijwel alle gevallen niet verplicht! Men wil dat zo veel mogelijk mensen deelnemen aan een contest want dat maakt het des te leuker. Sommige mensen zien het insturen van een log toch als een drempel of maken simpelweg geen log aan. De contestsponsoren willen ook de amateur die op zondagmiddag zijn transceiver aanzet om een paar QSOtjes te maken, niet ontmoedigen door hen verplicht een log te laten aanmaken en in insturen. Daarnaast zijn er ook nog steeds gebieden met beperkt of zelfs helemaal geen internet waardoor het insturen van een log niet zo eenvoudig is. En ook de SOTA amateur die bovenop de berg een paar puntjes weggeeft, wordt niet verplicht een digitaal log bij te houden.
Dat gezegd hebbende, iemand die iets meer wil doen dan enkel een paar puntjes weggeven, is al snel gebaat met het bijhouden van een digitaal log. Contest logprogramma's zijn er genoeg en diversen programma's zijn ook nog eens geheel gratis. Toegegeven, je moet er soms een beetje moeite instoppen om het allemaal aan de gang te krijgen maar je kunt het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Wil je dat het logprogramma ook je transceiver aan kan sturen of dat de frequentiegegevens van je TRX ook automatisch worden opgenomen in je log, dan maakt dat het iets ingewikkelder. Maar een logprogramma kun je ook gewoon stand alone laten draaien alleen zul je dan zelf de benodigde info moeten invoeren. De meest logprogramma's (ook de programma's niet specifiek voor contesten) kunnen een Cabrillo bestand van je log maken. Cabrillo is het standaard format voor contest logs. Het aanmaken van een dergelijk bestand is heel eenvoudig en vervolgens hoef je het bestand dus enkel nog maar te mailen of uploaden.

Wanneer jij een contest QSO maakt met slechts één contest station, dan wordt jouw call in zijn log aangemerkt als "unique". In sommige contesten komt het QSO daarmee te vervallen maar in veel contesten (zoals de PACC) blijft deze gewoon staan en telt ook gewoon mee. Hoewel het merendeel van de als unique aangemerkte QSO's waarschijnlijk foutief zijn, heeft de sponsor daar geen bewijs voor en dus laten zij hem doorgaans gewoon mee tellen. Als je nu wilt voorkomen dat jouw QSO als unique wordt aangemerkt, wat dus in enkele contesten leidt tot afkeur, is het raadzaam om nog enkele contest QSO's te maken. Op die manier komt jouw call in meerdere logs voor en wordt hij niet als unique aangemerkt, ook al heb je zelf je log niet ingestuurd. Maar het mooist is het natuurlijk als je zelf je log gewoon even inzend, dan weet je zeker dat het goed komt. Zoals Robert al aangaf kan dat dus ook als checklog wanneer je je bijvoorbeeld niet (al dan niet bewust) aan alle regels hebt gehouden of wanneer je daar niet zeker van bent. Op die manier help je de sponsor met jouw log zonder dat je jouw call in de scorelijst wordt opgenomen. Heb je je wel aan de regels gehouden, dan zou ik overigens zo niet weten waarom je je log als checklog zou willen insturen maar dat terzijde.

Ik zou dus zeggen, gewoon lekker mee doen, met of zonder log! Het belangrijkste is immers dat je er plezier in hebt!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#37 Bericht door PA2RU »

Afbeelding
Van de CW contest kon ik niet meer terugvinden , dat was van het jaar daar voor en die mailtjes zijn helaas verdwenen.
Maar weer ontopic :

Plezier zal ik er zeker hebben en zal het log ook uploaden.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2020

#38 Bericht door PD2R »

René, ik ben erg benieuwd naar de inhoud van dat mailtje maar ik kan hem helaas niet lezen, de resolutie is helaas te laag. Misschien kun je het mailtje naar mij doorsturen om op die manier het topic dan niet verder te vervuilen. (Contester79@gmail.com)
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: PACC 2020

#39 Bericht door Michael »

Aan iedereen die meedoen: veel succes en plezier toegewenst.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2020

#40 Bericht door PE2AAB »

Gisteren al even getest met Michael, PA5M welke actief zal zijn tijdens de PACC met A65BG vanuit Dubai. Ik heb niet meer als 100W en een vishengeltje.

Hoop hem ook te werken in de contest uiteraard :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#41 Bericht door PA2RU »

Ik ben er klaar voor en doe mee in sectie A1 -> alleen cw max 100watt
Afbeelding
Alle overbodige meuk zoals gereedschap , microfoons etc etc van de tafel af ;)
Ik ga loggen met het programmaatje van PA3AYQ : N1MM werkt heel goed maar ik heb wat moeite met het instellen en het uiteindelijke wegschrijven van het log naar een gewenst formaat.
Dat heeft me al eens een hele contest gekost :(
De TS-590 word ingezet van 80 t/m 10 , de FT-991A gaat vanavond / vannacht dienst doen op 160.
Antenne's voor 80 t/m 10 een doublet , 40 t/m 10 een multiband vertical , voor 160 heb ik een verkorte inverted L tot mijn beschikking.


Ik wens alle concullega's veel succes de komende contest en hoop jullie te loggen :!:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: PACC 2020

#42 Bericht door PE4WJ »

De QRP deed even een middagslaapje dus ik heb net een uurtje meegedaan op 20 meter in SSB en CW vanuit een provisorische shack in de slaapkamer, en werd zowaar op de proef gesteld door een kleine pile up in CW :D . Het vaantje is in elk geval in de pocket.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Mike PD8W
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2020, 20:05
Roepletters: PD8W
Locatie: Texel

Re: PACC 2020

#43 Bericht door Mike PD8W »

Hier ook lekker mee gedaan vanmiddag. Helaas is het nu gedaan met de condities, en is alles zo goed als stil op 20 en 40 :(

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PACC 2020

#44 Bericht door pe1rdp »

Condities zijn nog slechter dan vorig jaar (40m begon al rond 19:00u dood te gaan) en lokale QRM is nog hoger dan vorig jaar.
Maar ondanks dat toch alweer 75 qso's gemaakt.
Nu zijn alleen 80 en 160m bruikbaar.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: PACC 2020

#45 Bericht door PA3HHO »

Nou inderdaad, het viel niet mee zeg. 95 QSO's op dit moment met 33 multipliers, 3135 punten. Ik had al zo'n voorgevoel dat 40m snel in zou storten dus net voor het donker nog maar even een 100 uH spoel met 20 pF (80m trap) aan mijn 80/40 endfed geknoopt met een stukje draad er aan. Na twee keer knippen waarempel mooie dip op 1845 kHz. Op 160m dus ook nog wat verbindingen kunnen maken en een paar multipliers kunnen scoren. Morgenochtend nog maar even proberen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie