CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#31 Bericht door pc9t »

En dit alles zonder het gebruik van een seinsleutel?

Knap werk, heb al meer gedacht hoe je het zoveel uren vol kunt houden als he dat met de seinsleutel moet doen dat is volgens mij niet te doen.

Maar misschien zie ik niet alles goed in het filmpje.

Als het zonder seinsleutel gaat is het volgens mij nog een behoorlijke klus om het goed gecodeerd op het scherm te krijgen, maar misschien is dat de kracht van de K3

In ieder geval petje af
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#32 Bericht door PA3DAT »

Ja, zonder sleutel want dat gaat perfect met de PC in een contest. Maar het opnemen, dat doe
ik wel gewoon zelf, op het gehoor. Ik hoop zelfs dat ik dat beter kan dan een decodeerprogramma...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#33 Bericht door PA9CW »

Het seinen gaat met het contest programma, zoals Aloys al zei. Elke Functie toets heeft bepaalde macros's, die het contesten makkelijk maken. Af en toe sein ik nog wel met de Begali paddle. Zoals bv ? of een gedeelte van de call met ?. Dat vindt ik net iets makkelijker.
Het opnemen gaat op gehoor. Als ze maar niet met 40 wpm roepen :-) Dat is te snel.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#34 Bericht door PA2S »

PC9T schreef:Als het zonder seinsleutel gaat is het volgens mij nog een behoorlijke klus om het goed gecodeerd op het scherm te krijgen, maar misschien is dat de kracht van de K3
Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat de computer de Morse telegrafie decodeert?

In theorie zou dat kunnen, maar zover ik weet is er nog geen software die beter decodeert als de mens zelf. Zeker in een contest zijn er extra uitdagingen, waarmee software decoders geen rekening houden.

Zou je met een software decoder aan de slag gaan, dan zal het resultaat waarschijnlijk onbruikbaar zijn.

Bij een contest zijn er min of meer vaste protocollen en juist daardoor hoef je vaak maar de helft goed te nemen om het QSO compleet te krijgen. Bij de CQWW wordt RST plus zone uitgewisseld. Wij zitten in zone 14 dus geef je 59914. Je tegenstation weet aan de call al dat je in zone 14 moet zitten, dus ook als je een teken mist, vul je de rest gewoon aan en log je de verbinding.

Omdat vaak ook cijfers verkort wordt geseind (zie de literatuur), ontvang je bijvoorbeeld ENNA4 in plaats van 59914. Ook kun je de contestsoftware zo instellen dat de 599 sneller wordt geseind.
Een grappige zone is zone 9, dan ontvang je 5999.

Al dit soort dingen weet je als contester gewoon, maar software bakt er helemaal niks van.

Dus meedoen aan een CW contest zonder dat je op het gehoor kunt opnemen, is eigenlijk uitgesloten.

In tegenstelling tot bijv. FT4 zijn er dus toch nog operator skills nodig :-)

73, Henk

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#35 Bericht door PA3DAT »

Niet helemaal Henk...

Er zijn tegenwoordig goede decodeerprogramma's en meerdere vrienden van me, ervaren contesters
zónder cw, halen daar hele leuke scores mee. En dan bedoel ik bijv. 500 qso's in een weekend.
Eén nadeel: ze werken voornamelijk S&P, 'runnen' lukt nog niet niet goed met die decodeersoftware.

Eigenlijk, in het begin, vond ik dat 'nep'. Ik ben echter van mening veranderd: het is belangrijk dat
zoveel mogelijk mensen morse blijven beoefenen, willen we morse behouden in de toekomst. Als men
dan eerst met telegrafie gaat werken dankzij decodeersoftware, is de kans des te groter dat ze het
op den duur tóch gaan leren. Want dat is wel de wens, van deze 'nep-telegrafisten'... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#36 Bericht door PA2REH »

Dat er amateurs zijn die zelf niet kunnen nemen en met software proberen toch mee te doen met een CW contest is mij al langer duidelijk. pa2reh wordt regelmatig als pa2res genomen (puntje eraf gevallen). Dan sein ik pa2re5, Dus puntje teveel. Er zijn stations die dit consequent niet kunnen nemen. Vraagteken komt retour, dus sein ik het nog een keer en weer een ? en nog een keer en weer een ? en nog een keer etc. Sein ik 1x pa2reh en bingo ze hebben het genomen (althans de software heeft het genomen). Elke operator die op gehoor kan nemen had dit vele malen sneller en beter kunnen nemen.
Zo is het een beetje in de mode korte calls te hebben. Levert tijdswinst op. Ach leuk theoretische beschouwing. Een keer een tegenstation met een H op het eind die je niet goed kunt nemen op gehoor, weg is je tijdwinst met je mooie korte call. En als je erop let zijn er best veel stations met een S of een H op het eind van de suffix. :wink:
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#37 Bericht door PD2R »

Runnen met CW Skimmer gaat ook hoor maar door de vertraging is het wel wat moeilijker. Ook hier geldt, oefening baart kunt. Erik PD1DX wist hoge scores te behalen op die manier. Ik kan er niet zo goed mee overweg en vind de vertraging verschrikkelijk. Gelukkig kan ik inmiddels zelf morse nemen :wink:

In een contest zijn er maar weinig stations die met de hand seinen, verreweg de meesten iedereen gebruikt hiervoor de PC.

Tonnie doet het erg goed in CW met laag vermogen. Maar als je dat knap vindt, dan zou je ook eens naar het onderstaande filmpje moeten kijken.
Hier zie je Dan N6MJ die mee twee transceivers tegelijk CQ geeft. De radio's zijn middels een interlock verbonden zodat ze niet tegelijk kunnen zenden. Terwijl hij met radio 1 zend dan luistert hij met radio 2 en vice versa. Dit luistert zeer nauw en wordt ook wel Two Bands Synchronized Interleaved QSOs (2BSIQ) genoemd en ik vind het werkelijk verbluffend dat er mensen zijn die dit kunnen en daardoor ongelofelijk hoge QSO rates (aantal QSO's per uur) kunnen halen. Hoogste QSO rate van N6MJ was tijdens de 2016 CQWW CW 387 QSO's per uur. Voordat deze techniek gebruikt werd was dit "slechts" 293 QSO/u.

De 2BSIQ QSO's gaan als volgt:

Afbeelding

Zie hier N6MJ aan het werk: https://youtu.be/bIW1Z1uFbRw
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#38 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: Eigenlijk, in het begin, vond ik dat 'nep'. Ik ben echter van mening veranderd: het is belangrijk dat
zoveel mogelijk mensen morse blijven beoefenen, willen we morse behouden in de toekomst. :D
Het is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk, maar ik waag te betwijfelen of morse-decoders daaraan bijdragen.
Door het vervallen van de morse-eis is de prikkel om het te leren weg en blijft er een kleine groep over, die de moeite neemt om er toch iets mee te doen (zoals PD2R, vind ik echt super!).
In elk geval ben ik blij dat ik het heb geleerd (nou ja, enigszins dan) want het heeft me veel mooie DX opgeleverd.

Maar als het op decoderen als zodanog aankomt, zijn modes als FT8 (en voor contesten FT4) daarvoor veel beter geschikt. Zowel vanwege de manier van coderen c.q. moduleren als de sterke FEC (foutherstellende codering) is het efficiënt en robuust. Opgemerkt wordt dat ik geen ervaring heb met FT4 in een contest en tot in hoeverre het bijvoorbeeld bij overlappende signalen nog blijft werken. Bij een klein frequentieverschil kun je stations in CW van elkaar scheiden, maar bij FT4 wordt dit lastiger.

Maar een belangrijk aspect voor mij is toch de persoonlijke noot die er bij CW toch vaak in zit. Ook kun je heel snel reageren op wat het tegenstation seint en met modes als FT4 heb je een complete periode nodig om eventuele problemen op te lossen. In een pile-up geef je bijvoorbeeld een prefix of iets als 2S en de meeste aanroepende stations die niet aan dat 'profiel' voldoen zullen wachten waardoor een QSO snel is afgewikkeld. Ook zijn er nog steeds veel stations die er een sleutel naast hebben liggen. Soms even een kort TU of zelfs "dit dit" is net dat persoonlijke element dat je anders mist. Kortom, mens-mens en niet machine-machine.

Bij FT4 zet een 'running' station de automaat aan en vervolgens ga je een bakkie doen. Ik geloof niet dat ik dat leuk ga vinden.

FT8 vind ik al vreselijk saai, voor mij alleen maar vanwege de DX, maar niet om een log vol te plempen met verbindingen van niks naar nergens. JT65 was een stuk beter en ook was er nog wat tijd om snel een paar letters in te typen. Maar vooral het verlies aan gevoeligheid is enorm (ca. 6-8 dB) en als je de basisregel van 6dB per verdubbeling van de afstand aanhoudt, is het bereik gehalveerd.

Maar CW is en blijft een prachtige mode die uitblinkt door flexibiliteit en emotie bevat. Robots zijn niet mijn speelgoed :-)

73, Henk

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#39 Bericht door pa1jn »

Heb een vreemde fout in cabrillo log van de contest.

Invalid sent for this mode PH 599.
heb in ssb gewerkt :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#40 Bericht door PA3DAT »

PA2S schreef: 05 dec 2019, 20:46
PA3DAT schreef: Eigenlijk, in het begin, vond ik dat 'nep'. Ik ben echter van mening veranderd: het is belangrijk dat
zoveel mogelijk mensen morse blijven beoefenen, willen we morse behouden in de toekomst. :D
Het is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk, maar ik waag te betwijfelen of morse-decoders daaraan bijdragen.
We hebben hier wat fanatieke contesters die zonder kennis van cw goed scoren in een cw-contest dankzij morse-decoders en S&P. Maar nu willen ze méér: ze willen ook kunnen runnen in cw, dus moeten ze cw leren. En zo komen er toch weer telegrafisten bij én blijft er voldoende deelname aan de cw-contesten!
Want als de deelname aan cw-contesten terug zou lopen en op termijn cw-contesten zouden verdwijnen, dan komt dat de zaak ook niet ten goede.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#41 Bericht door pc1mb »

Welke zijn dat, die echt goeie software decoders?

Ik heb er best een stel geprobeerd en het resultaat was doorgaans beroerd, ook als je de punten en strepen gewoon kon lezen in de waterval, en op het gehoor ook luid en duidelijk kon nemen.

Wat machinaal decoderen van CW relatief lastig maakt is dat de timing regelmatig anders is (zeker straight key) evenals de "baudrate". Moet tegenwoordig heus kunnen, daar niet van, maar toch.

Ik denk dat kunnen "luisteren" ook mij kan motiveren om de lessen weer op te pakken. Zie je tenminste wat je mist :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#42 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#43 Bericht door Roy pd8rw »

pc1mb schreef: 02 nov 2021, 00:02 Welke zijn dat, die echt goeie software decoders?

Ik heb er best een stel geprobeerd en het resultaat was doorgaans beroerd, ook als je de punten en strepen gewoon kon lezen in de waterval, en op het gehoor ook luid en duidelijk kon nemen.

Wat machinaal decoderen van CW relatief lastig maakt is dat de timing regelmatig anders is (zeker straight key) evenals de "baudrate". Moet tegenwoordig heus kunnen, daar niet van, maar toch.

Ik denk dat kunnen "luisteren" ook mij kan motiveren om de lessen weer op te pakken. Zie je tenminste wat je mist :wink:
probeer mrp40 eens, is van een Duitse om. 30dagen probeer versie, daarna een kleine bijdrage voor de key. als je de key opnieuw nodig hebt, stuur je de beste man een mail en het komt goed.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#44 Bericht door PA3DAT »

Je kunt het uiteraard altijd proberen.

Wil je er ook mee contesten, dus decoderen in overvolle banden, lees dan ook wat reviews: https://www.eham.net/reviews/view-produ ... er-page=10

Een belangrijk verschil, lees ik daar van ON6KE:
I have CW Skimmer installed for several years now, it's a great help during contests.
I ran across MRP40 the other day and thought why not try it out side by side with CW Skimmer.

It doesn't even come close to CW Skimmer:

1. no simultaneous decoding, CW Skimmer does 100's, MRP40 just 1
2. decode is inferior to CW Skimmer
3. set level required on 'oscillogram'
4. text formatting is dated
5. fixed size windows
Ik heb zelf geen ervaring op dit gebied, ik decodeer de cw nog steeds zelf... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQ WW DX CW contest a.s. weekend.

#45 Bericht door ----- »

CWSkimmer is ook de beste die ik ken, en het mooie is als je het koopt krijg je er gratis SkimmerServer erbij.
Samen met een Red-Pitaya kan ik het gehele CW gedeelte van 8 banden tegelijk laten decoderen.
SkimmerServer bied dat vervolgens als DX-custer spots aan. Ik connect nog zelden met een "echte" DX-cluster.
Het mooie van die Skimmer spots is dat ze altijd te horen zijn door mij, want op mijn antenne ontvangen.
Maar ik moet soms wel heeel heeel goed m'n best doen om het station ook met de oren te kunnen decoderen, zo goed decodeert CWSkimmer

ps. ik doe de QSO's ook altijd met m'n eigen oren.

Plaats reactie