PA2S schreef: ↑16 jun 2025, 07:47
Voor wat een opstapvergunning betreft: het levert volgens mij niets op. We hebben ruime ervaring met "opstapvergunningen" en ja, het aantal registraties is toegenomen, maar tegelijkertijd is het zwaartepunt verschoven het maken van verbindingen en is de techniek naar de achtergrond verdrongen. RDI vindt (terecht wat mij betreft) dat er een prikkel moet blijven om door te leren, maar de praktijk laat zien dat het aantal opstappers naar F beperkt is. Uiteraard is het een vrije keuze om door te leren of niet, maar het valt niet te ontkennen dat naarmate de mogelijkheden toenemen, dat de prikkel om door te leren afneemt. Velen zijn kennelijk tevreden met de mogelijkheden.
Voor mij staat vast dat je mensen moet uitdagen om verder te komen. Drempels verlagen werkt niet.
Als ik in mijn eigen vrienden/kennissen kring kijk dan ben ik echt één van de laatste Novice amateurs. Vrijwel al mijn "PD" vrienden zijn doorgestroomd naar de Full machtiging. Ik weet niet of dat representatief is voor heel Nederland maar vanuit mijn perspectief kan ik mij niet vinden in jouw stelling dat drempels verlagen niet werkt. Dit zie je ook terug in de interesse voor CW. Sinds dat de Morse eis is komen te vervallen heeft CW volgens mij weinig aan belangstelling ingeboet.
Er zijn meerdere redenen waarom ik nog niet ben doorgestroomd naar een Full kwalificatie. De belangrijkste daarvan is tijd en energie, of liever het gebrek daaraan. Een paar jaar geleden wilde ik binnen mijn huidige werk doorstromen. Daarvoor was iets meer nodig dan het MAVO diploma dat ik op zak had en dus terug naar de schoolbanken. Hierdoor is de hobby op een lager pitje komen te staan. Voordat ik echt met mijn carrière aan de gang ging, en ik dus nog tijd en zin had om iets hobbymatigs te gaan leren, heb ik de keus gemaakt om CW te gaan leren. Dat heb ik toen klassikaal (online) gedaan via de CW Academy.
Wat in mijn ogen niet echt helpt is dat er betrekkelijk weinig mogelijkheden zijn om cursussen te volgen. Zelf heb ik er namelijk veel baat bij om klassikaal te leren. Dat heeft zeker ook iets te maken met een spreekwoordelijke stok en een deur. Wekelijkse bijeenkomsten (mag eventueel online), goed lesmateriaal en iemand die het ook over kan brengen. Welke opties heb je dan? Ik heb net even gekeken: IWAB (Iedereen Wordt Alsmaar Beter) is een organisatie die zo op het eerste gezicht iets in die richting aanbied. Maar ik krijg eerlijk gezegd al de kriebels als ik de website bekijk. Daarnaast worden de klassikale lessen via Teamspeak gedaan. Dat is m.i. een prima medium voor gaming of een conference call maar voor online lessen toch echt achterhaald door bijvoorbeeld MS Teams of Skype. Daarmee zeg ik niets over de inhoudelijk kwaliteit, die is wellicht wel heel goed (iemand ervaring mee?).
De DLZA (of nu Zendcursus.nl) ziet er al beter uit maar is individueel. Het gaat in je eigen tempo. Voor sommigen een groot voordeel, in mijn geval komt er dan niets van de grond
Als laatste zijn er nog VERON cursussen bij de verschillende afdelingen. Maar bij welke afdelingen worden er nog cursussen verzorgt? In Dordrecht geloof ik maar verder naar het Zuid Westen zijn er niet veel mogelijkheden.
Het bovenstaande is geen verwijt of klaagzang, het is enkel een constatering. Ik weet ook niet of het bovenstaande een reden is die voor meer mensen geld, het is in ieder geval voor mij een reden waarom ik nog steeds PD roepletters heb.
O ja, het feit dat roepletters tegenwoordig niet meer opnieuw uitgegeven worden en dat de PD prefix is voorbehouden aan Novice amateurs, helpt in mijn geval ook niet echt mee. Ik zou namelijk graag mijn roepletter behouden, ook wanneer ik een Full papiertje op zak zou hebben
Terug on topic: Ik ben niet helemaal thuis in VHF contesten maar het lijkt mij op zich best leuk. Heb er alleen het station niet voor. Volgens mij zijn VHF/UHF contesten in Noord Amerika veel populairder. Daar hebben ze volgens mij ook veel meer klassen/categorieën zoals bijvoorbeeld de zogenaamde "Rover" klasse waarbij een operator mobiel/portable meedoet en zich van gridsquare naar gridsquare verplaatst en je hem of haar steeds weer opnieuw kunt werken. Volgens mij hebben we in Europa niets wat daar op lijkt maar het lijkt mij wel een interessante toevoeging. Vooral ook omdat je dezelfde persoon meerdere keren kunt werken.
De onderstaande link is van een leuke YT video over Rover contesting en laat zien dat je daar niet per se een grote Amerikaanse pick-up trucks voor nodig hebt
https://youtu.be/RCOV1WfJwwQ?si=vQ1fm7AkQpof9LIP